Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko ehditte iltaisin keskittyä lapsiinne?

Vierailija
05.10.2006 |

Kysymys siis lähinnä työssäkäyville vanhemmille: tuntuuko teistä että ehditte joka ilta (tai aamu) kunnollisesti keskittyä kaikkiin lapsiinne niin, että esim. huomaisitte jos heitä painaa jokin, mistä eivät halua puhua?

Meillä on 5 v. ja 8v. lapset ja usein tuntuu että olen jutellut heidän kanssaan vain aivan pintapuolisesti: Mitä oli ruokana päiväkodissa, oliko kivat leikit xx:n kanssa, otatko puuroa vai leipää iltapalaksi? Ja :Miten koulussa meni (ihan hyvin), kenen kanssa leikit iltapäiväkerhossa, saitko jo läksyt tehtyä? Muu aika menee kotitöihin, lasten lukiessa tai leikkiessä omiaan tai kaverien kanssa tai puhellessa jostain ihan muusta (Äiti, pääsenkö mä Monster Truckeihin...) tai sitten kiukutellessa, päivästä riippuen.

Nyt kuulin että 8v. on pari kertaa koulussa ollut käsirysyssä jonkun kanssa, eikä minulla ollut aavistustakaan! Tuntuu kauhealta ajatella, että poika on sen minulta salannut ja etten ole edes mitään ikävää epäillyt tapahtuneen. Miten te muut varmistatte että saatte kuulla tällaiset asiat? Kuulustelulla, vakoilulla, vaistolla, miten?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa lapset ovat olleet nukkumassa jo tunnin verran. Paitsi että hyvin usein ovet avautuvat, kun huoneissa kuullaan että ulko-ovi käy. Kaikki kirmaavat eteiseen ja haluavat hypätä syliini kaikki yhtaikaa. Vaikka oikeasti olen kaatumaisillani väsymyksestä ja ostoskassien painosta.

Mieshän meillä kaiken tekee, se pitää sanoa suoraan, ja hän hoitaa siis lapset ja kotihommat joka ilta - ja juttelee päiväkodin, eskarin, koulun ja iltapäiväkerhon asiat lasten kanssa. Minä saan sitten illalla briiffauksen kun ollaan asettumassa nukkumaan.

Kun on niitä päiviä, että pääsen töistä JO kuuden seitsemän aikoihin, me ehditään jutella kaikenlaista - ja pötkötellä sohvalla. Kotityöt hoidetaan sitten kun hoidetaan

Ekaluokkalaisen koulu ja eskarilaisen eskari on alkanut molemmilla aika vauhdikkaasti, ja kaikenlaista on jo ehtinyt tapahtua, joten välillä minä sitten soittelen päivällä sinne ja tänne ennen töihin lähtöä.

Tässä vaiheessa lasten kasvua haluaisin tehdä vähemmän iltatöitä, mutta se ei ole tällä hetkellä mahdollista minun työpaikallani. Siksi yritämme pitää elämän mahdollisimman selkeänä ja rentona, että ehditään olla yhdessä.

Vierailija
2/4 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2,5-vuotias ja olen huomannut että jo tuonikäinen osaa kertoa mieltä painamaan jääneestä, ja nää jutut tulee usein illalla kun nukutan lasta ja jutellaan siinä. Tästä syystä olen luopunut ajatuksesta opettaa poika nukahtamaan itsekseen. Ymmärrän kyllä, että jos on useampi lapsi ja lapset on vanhempia, niin tilanne on varmaan erilainen. Mutta siis näin meillä on taaperon sielunelämästä paljastunut asioita, jotka ei ehkä muuten tulis esiin päivän tuoksinassa.

Vierailija
4/4 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

reilu puolitoistavuotias mutta höpöttelee paljon, puhuu tietysti mitä sattuu.

Meillä on limitetty miehen kanssa työpäivät niin, että mies menee aamulla jo aikasemmin. Mä vien sit tytön hoitoon ja vähän keriitään siinä aamulla halitteleen yms. riippuu miten tyttö herää, mutta yleensä 30-60 minsaa ollaan yhdessä.

Iltapäivällä mies hakee ja menee tytön kaa kotiin ja laittavat ruuan, niinpä kun mä tulen kotiin niin syödään ja siinä samalla jutskaillaan. Sit laitan tiskikoneen päälle. Yhtenä iltana viikossa jompikumpi imuroi (toinen imurointi ja vessan, kylppärin siivous sitten viikonloppuna, tietysti viikollakin tarvittaessa). Asutaan kerrostaloasunnossa, joten ei paljon mee aikaa kotitöihin. Pyykkikoneen laitan yleensä päälle vasta siinä vaiheessa, kun typy mennyt jo nukkumaan, joten pyykkien ripusteluun kuluva aika ei oo häneltä pois. Yhdessä keräillään kuivat pyykit aamulla tai illalla, typy on innoissaan kun saa auttaa äitiä. Aika lailla siis sataprossasesti ehdin keskittyä lapseen iltaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän