Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Salilla eräs mies loukkaantui koska puhuin hänelle englantia

Vierailija
10.04.2022 |

Luulin häntä ulkmaalaiseksi ulkonäön perusteella. Onko se nykyään rasismia?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin, ja kaikkein pahinta on kysyä mistä päin joku on kotoisin tai missä hänen juurensa ovat, oikein rikos ihmisyyttä vastaan.

Vierailija
2/38 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella törppöä olettaa ihmisen ulkonäöstä suomen kielen taidottomuus tai ylipäänsä mitään.

Taidat olla jostain maalta? Olen tummaihoinen tänne adoptoitu ja Helsingissä en kohtaa tuota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et puhu lähtökohtaisesti kaikille suomea kun kerta Suomessa ollaan? Jos henkilö ei vaikuta ymmärtävän, sitten voi siirtyä muihin kieliin.

Vierailija
4/38 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes puhuit kyseiselle miehelle? Itse en salilla puhu miehille tai ainakaan aloita keskustelua. Vastaan jos kysyvät esim että olenko kohta valmis.

Vierailija
5/38 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kaikki on rasismia. Paras kun ei puhu lainkaan.

Vierailija
6/38 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se kauhean älykästä ole, että ulkonäön perusteella olettaa kielitaidon.

Vierailija
7/38 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Its puhun nykyaan aina englantia ja se on aiheuttanut sen etta unohtalen suomalaisia sanaje

Vierailija
8/38 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä oikein päätelit että hän osaisi englantia. hän olisi voinut olla vaikka ranskasta ja ranskalaiset osaavat ainoastaan ranskaa.

Vierailija
9/38 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa kannattaa jo esittää, että itse et siis osaa suomea ja jatkat vaan englannin puhumista, jotta säästyt nololta tilanteelta.

Itselleni kävi noin kauan sitten ja yksi asia johti toiseen ja toinen kolmanteen. Olen nykyään ollut naimisissa 20+ vuotta henkilön kanssa, joka ei vieläkään tiedä, että olen suomalainen.

Vierailija
10/38 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitan aina puhumaan suomeksi, oli henkilö minkä näköinen vain. Voihan hän olla syntynyt täällä tai ulkomaalainen, joka haluaa treenata suomen kieltään. Jos sitten hän pyytää puhua englantia, niin vaihdan siihen. Mutta aloite tultava vastapuolelta.

Itsekin joskus luulin olevani kohtelias, jos aloitan puhumisen englanniksi, mikäli henkilö näyttää ulkomaalaiselta. Mutta ei se niin ole.

Vierailija
11/38 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen erehdys saattaisi käydä kenelle vain. Riippuen habituksesta, onko turistin oloinen vai ei.

Vierailija
12/38 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se rankkaa kun teräsmies loukkaantui.

Vierailija
13/38 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap meni poikailemaan ulkkarimiestä ja sitten sen sydän särkyi kun se olikin vaan tavis suomalainen.

Vierailija
14/38 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistomaailmassa olisi loukkaus olettaa ulkomaalaisen näköisen osaavan suomea. Pakkoenglantia tungetaan joka puolelta.

Mutta Suomi on edelleen kulttuurisesti niin yhtenäinen, että on edelleen inhimillistä tehdä oletuksia pelkän ulkonäön perusteella. Ihmisten ei pitäisi loukkaantua turhan takia. Myöskin kotitaustan kysyminen ja kertominen on aika yleistä suomalaisten keskuudessa. 

Vierailija
15/38 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse puhun paljon mielummin englantia kuin rikkinäistä suomea.

Tuntuu, että välillä siitä pahoitetaan mieli, että puhun mielummin englanniksi kun en vaan kestä huonoa suomea.

Kerran yksi somalinainen sanoi tuohtuneena että hänen suomen kielessään ei ole mitään vikaa.. just joo..

Vierailija
16/38 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kerran loukkaantui joku äiti päiväkodin portilla, kun puhuttelin englanniksi. Mun eka lapseni oli ollut englanninkielisessä päiväkodissa ja olin niin tottunut siihen, että jos on vieras vanhempi, kannattaa yleensä kokeilla englantia, että se tuli automaattisesti. En vain tullut iltapäivähorroksessani tullut ajatelleeksi, että en ollutkaan esikoisen päiväkodin portilla vaan kuopuksen suomenkielisen päiväkodin portilla.

Ei kannattaisi siis aina olettaa mitään siitä, joka arvaa kielen väärin. Joskus se ei liity ihonväriin tai puhuteltavaan mitenkään, vaan aivan muuhun.

Vierailija
17/38 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kaikki on rasismia. Paras kun ei puhu lainkaan.

Jos et osaa puhua muuta kuin rasistista paskaa, niin tosiaan parempi, ettet puhu lainkaan. Me normaalit ihmiset voidaan jatkaa puhumista.

Vierailija
18/38 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puhun enää vain latinaa muille ihmisille.

Vierailija
19/38 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten hän loukkantui? Sanoiko vaan, että osaa suomea ja siinä se.

Vierailija
20/38 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kerroit itse osaavasi suomea? Olisit vaan esittänyt ulkomaalaista niin olisit välttynyt nololta tilanteelta.