Otin liikaa astmalääkettä, onko vaarallista?
Kyseessä siis Ventoline Diskus jota tuli käytettyä eilen liian tiheästi. Tänään en ole meinannut päästä sängystä ylös kun raajat tuntuvat niin raskaalta, väsyttää ja oksettaa. Kun olen nukkunut en meinaa herätä ja saada silmiä auki. Sydän tyrkyttää ja päätä särkee. Meneeköhän tämä itsestään ohi vai pitääkö mennä lääkäriin? En tietty ole varma onko syynä tuo astmalääke mutta en keksi muutakaan.
Kommentit (18)
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:19"]Kuinka paljon otit? Tuskin vaarallista, sillä on astmaatikkoja, jotka oikeasti joutuvat ventolinea ottamaan jopa kymmenen kertaa päivässä. Miksi otit liikaa lääkettä?
Ota särkylääkettä siihen päänsärkyyn ja rauhoitu.
[/quote]
Ei enää mitään lisälääkitystä lääkkeen aiheuttamaan päänsärkyyn!
Siis kuinka monta annosta eilen ventolinea otit? Tuskin johtuu sun olos siitä.
Yksivuotiaalle annettiin 6 suihkausta tunnin välein parin päivän sairaalassa.
Oireet kyllä vittaa lääkkeen liikakäyttöön. Minulla on ohje, että vain neljä suihkausta vuorokaudessa. Siitäkin voi jo tykytyksiä tulla.
Sykettä saattaa hetkellisesti nostaa, muuten ei ole haittaa. Ei kuulosta Ventolinen aiheuttamilta oireilta nuo.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:52"]Oireet kyllä vittaa lääkkeen liikakäyttöön. Minulla on ohje, että vain neljä suihkausta vuorokaudessa. Siitäkin voi jo tykytyksiä tulla.
[/quote]
Miksi sinulla on noin alhainen maksimiannostus? Onko sinulla käytössä muukin avaava?? Muita astmalääkkeitä? Astmaan vai muuhun sairauteen, siis Ventoline?
Tuota ventolinea annettiin 3kk 2 suihkausta kerralla 15min väli ja toiset 2 suihkausta jopa 5-6krt vuorokaudessa, eli en usko sun ottaneen niin paljon, että vieläkin tuntuu. Ventoline tekee tykytyksen heti. Sen sijaan, jos sulla on vaikka keukoveritulppa, niin tuntemukset voisi olla sitä?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:52"]Oireet kyllä vittaa lääkkeen liikakäyttöön. Minulla on ohje, että vain neljä suihkausta vuorokaudessa. Siitäkin voi jo tykytyksiä tulla.
[/quote]
Miksi sinulla on noin alhainen maksimiannostus? Onko sinulla käytössä muukin avaava?? Muita astmalääkkeitä? Astmaan vai muuhun sairauteen, siis Ventoline?
[/quote]
Ei ole muuta avaavaa. En tiedä miksi, mutta enempää on kielletty ottamasta. Hoitava lääke tietenkin on myös.
Minulla on 4 kertaa 2 suihkausta, kuitenkin yht max 6 vuorokaudessa, syke meinaa nousta, minkä vuoksi pitää olla tarpeeksi tunteja välissä.
Mitä tarkoittaa virhekoodi 1 tai 2 tai 3? Siis näillä vauvasivuilla.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 18:11"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:52"]Oireet kyllä vittaa lääkkeen liikakäyttöön. Minulla on ohje, että vain neljä suihkausta vuorokaudessa. Siitäkin voi jo tykytyksiä tulla.
[/quote]
[/quote]
Ei ole muuta avaavaa. En tiedä miksi, mutta enempää on kielletty ottamasta. Hoitava lääke tietenkin on myös.
[/quote]
Kysäisepä seuraavalla kerralla asiaa kun tapaat sinua hoitavan keuhkolekurin/allergolokin.
T.astmaatikko myös
Ottaisin yhteyttä lääkäriin. En ole asiantuntija, mutta käsittääkseni tuo avaavan vaikutus on aika lyhytkestoinen. Eli ihmettelen, että sivuvaikutuksia olisi noin pitkään. Ja ohjeena varmaan on muutenkin, jos tulee erilaisia tms. oireita, yhteys lääkäriin.
Tavallinen annostus aikuisille, nuorille ja yli 4 vuotiaille lapsille on tällöin yksi annos tarvittaessa korkeintaan neljä kertaa päivässä Näin lukee lääkeselosteessa.
Ap varmaankin otti tuota ventolinea, kun henkeä ahdisti. Hengenahdistuksen syynä yleensä hengitystieinfektio eli jonkinmoinen flunssa eli sehän sen päänsäryn ja voimattomuuden aiheuttaa. Särkylääkettä ja lepoa vain.
Mitä pitää tehä jos tulee tykytyksiä likaa minulle kävi nii
Tämä on vanha ketju mutta Ventolinea ei saa todellakaan ottaa liikaa.
Ruotsalainen tutkimus kertoo sen lisäävän pahenemisvaiheita ja jopa kuolemaa.
Itse aloin asiaa tutkimaan asiaa kun otin lääkettä silloin tällöin kun on kamala yskä (se helpotti yskimistä) mutta tuon jälkeen kyllä en enää ota. 🥴
Ei kannata kommentoida jos ei tiedä asiasta. Eikä kannata uskoa kaikkea mitä kirjoitetaan. Tätäkään kirjoitusta ei ole pakko uskoa. 😄
Kuinka paljon otit? Tuskin vaarallista, sillä on astmaatikkoja, jotka oikeasti joutuvat ventolinea ottamaan jopa kymmenen kertaa päivässä. Miksi otit liikaa lääkettä?
Ota särkylääkettä siihen päänsärkyyn ja rauhoitu.