Minkä verran täytyy matkustella, että voi sanoa harrastavansa matkustamista?
Onko sitä esim. noin kerran kuukaudessa viikonloppu (yön yli tai päiväseltään) jossain päin Suomea? Vai täytyykö matkustaa ulkomaille? Tai riittääkö esim. kerran vuodessa turistimatka Kanarialle tähän "matkustamisen harrastamisen" määreeseen?
Millainen on mielikuvasi paljon matkustelevasta ihmisestä?
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:49"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:40"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:31"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:27"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:24"]
Miksei kotimaan matkailu käy? Julkisilla kulkemisen suunnittelu vie paljon kauemmin resursseja kuin turistimatkan varaaminen. Eroaa ulkomaan matkasta oikeastaan ainoastaan ilmaston ja ihmisten vuoksi. Uusi paikka kuitenkin joka ikinen kerta, ts. kuin nämä joka matkustavat 20 kertaa Tallinnaan... ap
[/quote]
toki kotimaanmatkailuakin voi harrastaa. Mutta en sanoisi silloin, että harrastan matkailua, koska kotimaan lomia ei yleisesti mielletä matkailuksi.
[/quote]Tässä on tilastokeskuksen määritelmä, ei puhuta mitään siitä, tapahtuuko matkailu kotimaassa vai ulkomailla: http://www.stat.fi/meta/kas/matkailu.html
Matkailu (tourism) on toimintaa, jossa ihmiset matkustavat tavanomaisen elinpiirinsä ulkopuolella olevaan paikkaan ja oleskelevat siellä yhtäjaksoisesti korkeintaan yhden vuoden ajan (12 kuukautta) vapaa-ajanvieton,liikematkan tai muussa tarkoituksessa.
ap
[/quote]
niin? Mitä minä sanoin? Että ei YLEENSÄ mielletä matkailuksi. Siksi itse sanoisin harrastavansa kotimaanmatkailua. Sekin on avartavaa, mutta ei avaa vieraita kultuureja. Ihan kiva harrastus silti, en ollenkaan mollaa.
[/quote]Ihmettelen vaan että mikä yleensä, ei se että se on sinun mielipiteesi, tee siitä mitenkään yleistä... ap
[/quote]
ai jaa? Kun tässä ketjussa on kaikki muutkin sitä mieltä, sinä ainoana olet eri mieltä. Tietenkään en voi sanoa, miten suuri prosentti suomalaisista katsoo kotimaan viikonloppureissut olevan sama kuin että harrastaa matkailua, mutta aika yleinen määrittely kumminkin on, joten siksi olisin sinuna täsmällisempi ja sanoisin harrastavani kotimaanmatkailua. Ainakin itse vähän hämmästyisin, jos joku matkailuharrastustaan hehkuttava paljastaisi, ettei matkusta ulkomaille lainkaan.
sinänsä herttaisen samantekevää, mutta kun kerran kysyit, niin...
[/quote]No vastaatko vielä esimerkkiini: Eli ihminen käy matkatoimiston järjestämällä reissulla Espanjassa, kaikki ohjataan valmiiksi eikä tarvitse eikä haluakaan poistua hotellialueelta. Hän siis "matkailee". Toinen ihminen tutkii vaihtoehdot, varaa yhteydet ja hotellit sun muut kaikki itse, matkustaa julisilla, pähkäilee karttojen kanssa asemilla, maistelee paikallisia ruokia (vaikka sitä Kuopion kalakukkoa sitten), juttelee paikallisten kanssa, käy katsomassa nähtävyyksiä/museossa/teatterissa - kaikki tämä Suomessa, mutta 12 kertaa vuodessa ja aina eri paikkakunnalla. Henkilö nro 2 ei siis "matkaile" sinun määritelmäsi mukaan? ap
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:57"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:49"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:40"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:31"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:27"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:24"]
Miksei kotimaan matkailu käy? Julkisilla kulkemisen suunnittelu vie paljon kauemmin resursseja kuin turistimatkan varaaminen. Eroaa ulkomaan matkasta oikeastaan ainoastaan ilmaston ja ihmisten vuoksi. Uusi paikka kuitenkin joka ikinen kerta, ts. kuin nämä joka matkustavat 20 kertaa Tallinnaan... ap
[/quote]
toki kotimaanmatkailuakin voi harrastaa. Mutta en sanoisi silloin, että harrastan matkailua, koska kotimaan lomia ei yleisesti mielletä matkailuksi.
[/quote]Tässä on tilastokeskuksen määritelmä, ei puhuta mitään siitä, tapahtuuko matkailu kotimaassa vai ulkomailla: http://www.stat.fi/meta/kas/matkailu.html
Matkailu (tourism) on toimintaa, jossa ihmiset matkustavat tavanomaisen elinpiirinsä ulkopuolella olevaan paikkaan ja oleskelevat siellä yhtäjaksoisesti korkeintaan yhden vuoden ajan (12 kuukautta) vapaa-ajanvieton,liikematkan tai muussa tarkoituksessa.
ap
[/quote]
niin? Mitä minä sanoin? Että ei YLEENSÄ mielletä matkailuksi. Siksi itse sanoisin harrastavansa kotimaanmatkailua. Sekin on avartavaa, mutta ei avaa vieraita kultuureja. Ihan kiva harrastus silti, en ollenkaan mollaa.
[/quote]Ihmettelen vaan että mikä yleensä, ei se että se on sinun mielipiteesi, tee siitä mitenkään yleistä... ap
[/quote]
ai jaa? Kun tässä ketjussa on kaikki muutkin sitä mieltä, sinä ainoana olet eri mieltä. Tietenkään en voi sanoa, miten suuri prosentti suomalaisista katsoo kotimaan viikonloppureissut olevan sama kuin että harrastaa matkailua, mutta aika yleinen määrittely kumminkin on, joten siksi olisin sinuna täsmällisempi ja sanoisin harrastavani kotimaanmatkailua. Ainakin itse vähän hämmästyisin, jos joku matkailuharrastustaan hehkuttava paljastaisi, ettei matkusta ulkomaille lainkaan.
sinänsä herttaisen samantekevää, mutta kun kerran kysyit, niin...
[/quote]No vastaatko vielä esimerkkiini: Eli ihminen käy matkatoimiston järjestämällä reissulla Espanjassa, kaikki ohjataan valmiiksi eikä tarvitse eikä haluakaan poistua hotellialueelta. Hän siis "matkailee". Toinen ihminen tutkii vaihtoehdot, varaa yhteydet ja hotellit sun muut kaikki itse, matkustaa julisilla, pähkäilee karttojen kanssa asemilla, maistelee paikallisia ruokia (vaikka sitä Kuopion kalakukkoa sitten), juttelee paikallisten kanssa, käy katsomassa nähtävyyksiä/museossa/teatterissa - kaikki tämä Suomessa, mutta 12 kertaa vuodessa ja aina eri paikkakunnalla. Henkilö nro 2 ei siis "matkaile" sinun määritelmäsi mukaan? ap
[/quote]Vaihdetaan vielä mielekiinnon vuoksi ihmisen kotimaata; hän matkailee siis "kotimaassa", mutta asuukin Yhdysvalloissa. Matkaileeko hän nyt, kun käy toukokuussa Los Angelesissa, kesäkuussa New Yorkissa ja heinäkuussa Miamissa? Mikäli matkailee, mikä tekee Suomen matkailijasta niin paljon väheksyttävämmän? ap
Kerran vuodessa riittää mainiosti, jopa kerran kahdessa vuodessa. Jokainen saa vapaasti itse määritellä, mitä harrastaa ja jos kokee harrastavansa matkailua, lenkkeilyä, mökkeilyä tai mitä tahansa, niin that is it.
Matkustelu ei ole mikään ympäristöystävällinen harrastus.
SUOSIKAA LÄHIMATKAILUA!
Matkustan vuosittain vähintään kahdesti Lappiin Etelä-Suomesta, käyn risteilyllä tai muulla lähiulkomaan matkalla n. 2 krt vuodessa ja viikon mittaisella ulkomaan lomalla n. joka toinen vuosi. Jonkun mielestä ehkä vähän, mutta olen aloittanut matkailun n. kolmivuotiaana ja nyt olen 46 v. Käynyt n. 30 maassa. Matkustaisin vielä enemmän, jos pystyisin.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:34"] [quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:15"]No me ollaan 7v aikana käyty 9*Portugali, 2*Espanja, Turkki, Italia*2, Saksa*2, sitten varmaan 20* Tallinna, Ruotsi *4. Kait se sitten on jo jonkinmoinen harrastus. [/quote] kateelliset alapeukuttaa ;) Asuttiin Portugalissa tää viim kerta 5kk ja meillä siellä jo laaja ystäväpiiri paikallisia. [/quote] no ei. Vaan alapeukutan, koska olen eri mieltä. Minusta kyse ei ole määrästä, vaan asenteesta ja laadusta. Ps. Ajatteletko yleensäkin, että kaikki eri mieltä olo on vaan "kateutta"? Ei kovin hyvä tuo sinun asenteesi. [/quote] ja sä tiedät meidän laadun, koska? Meillä ei istuta rannalla vaan kierrellään paikallisten kanssa siellä täällä...,.
[/quote]
missä minä teidän matkoihinne kantaa otan? En tietenkään ota, eikä voisi vähempää edes kiinnostaa.
Otan kantaa määrittelyysi, jossa katsoit matkojenne MÄÄRÄN todistavan, että harrastatte matkailua. Minusta asiaan ei vaikuta niinkään määrä, vaan asenne ja matkojen laatu.