Minkä verran täytyy matkustella, että voi sanoa harrastavansa matkustamista?
Onko sitä esim. noin kerran kuukaudessa viikonloppu (yön yli tai päiväseltään) jossain päin Suomea? Vai täytyykö matkustaa ulkomaille? Tai riittääkö esim. kerran vuodessa turistimatka Kanarialle tähän "matkustamisen harrastamisen" määreeseen?
Millainen on mielikuvasi paljon matkustelevasta ihmisestä?
Kommentit (26)
Kahdesti vuodessa ulkomaille jos kyseessä kaukomatka, tai vaihtoehtoisesti 4-5 matkaa euroopassa vuodessa. Kotimaanmatkailua, Ruotsin ja Viron reissuja ei lasketa.
Kyllä matkustelu tarkoittaa ulkomaan matkoja. Kaksi kertaa vuodessa on ehkä minimi, että voisi harrastukseksi sanoa, vaikka meillä usein onkin pari vapaa-ajan ulkomaan matkaa vuosittain, enkä silti sanoisi matkustelua harrastavani.
Omalla kohdalla siinä vaiheessa kun kaikki lomat (n 6 vkoa) alettiin viettämään ulkomailla. Tuohon sitten viikonloppureissu miehen kanssa ja työmatkat päälle
Kun tulee loungekorttia kanta-asiakasohjelman kautta turismin varjolla. Itse sain tällaisen lounge kortin kerran. :)
No me ollaan 7v aikana käyty 9*Portugali, 2*Espanja, Turkki, Italia*2, Saksa*2, sitten varmaan 20* Tallinna, Ruotsi *4. Kait se sitten on jo jonkinmoinen harrastus.
Mä ajattelisin, että ei ehkä se määrä vaan laatu. Me käydään nykyisin pienten lasten kanssa aika monella reissulla. Viimeiseltä vuodelta: pari risteilyä, etelän loma, kylpyläreissu ja kaipunkiloma. Mä en silti sanoisi, että me matkustellaan erityisesti, koska me käydään hiukan olosuhteiden pakosta lähes samoissa paikoissa.
Nuorempina ennen lapsia me käytiin trekkaamassa pitkin poikin maailmaa, ehkä yksi reissu vuodessa. Niihin piti ja oli muutenkin kiva valmistautua ja suunnitella etukäteen. Hankkia varusteita jne. Nykyisin me käydään Mallorcalla, sen kun varaan matkan ja lähdetään. Ei tarvitse suunnitella. Se on vain helppo loma, ei ehkä niinkään matkustamista. Mä siis sanoisin, että eniten vaikuttaa kuinka uteliaana reissuun lähtee. Mun nykyinen ambitiotaso on sellainen, että riittää kun lämpöä, vesielementti (allas tai meri) ja eavintolaruokaa. Muuten ei ole väliä onko Bali vai Mallirca.
Mä matkustan koko ajan työnkin puolesta. 3hkä se vie vähän hehkua.
Minäkin ajattelun, että jos harrastaa matkustelua, etsii koko ajan uusia ja vähän erilaisia matkakohteita. Rantalomat voivat olla ihan kivoja, mutta eivät ihan siinä mielessä matkustelua.
Minusta tuohon EI ole määrällisiä määritteitä. Joku, jolla on isot tulot ja enemmän vapaa-aikaa, voi matkustella enemmän kuin sellainen, jolla on vähän vuosloma ja pieni palkka.
Enemmänkin kyse on minusta asenteesta. Matkustelua harrastava suhtautuu matkailuun intohimolla. Lukee matkailujuttuja, on kiinnostunut erilaisista kulttuureista ja maista. Säästää matkailuun ja satsaa siihen mahdollisimman paljon suhteessa tulotasoonsa.
Siten vaikka ihminen kävisi kymmenen kerraa vuodessa ulkomailla - mutta asuu vaikkapa kv-luksushotelleissa, jotka enimmäkseen muistuttavat kaikki toisiaan maasta riippumatta, suosii aina samoja kohteita, joissa ei juurikaan poistu hotellialueelta kuin ehkä korkeintaan ostamaan merkkilaukun ja käymään maan tärkeimmässä turistikohteessa (että voi kotona leuhkia sen nähneensä) - niin se ei minusta ole matkailun harrastamista.
Ja tässä esimerkissä se luksus ja raha ei ollut olennainen puoli, kyllä matkailua voi tietysti harrastaa laadukkaasti ja toisaalta reppumatkailu voi olla jonninjoutavaa seuraavan kännin/pilven metsästystä - vaan juurikin tuo asenne, että KIINNOSTAAKO ihmistä tutustua paikalliseen kultuuriin vai ei. Pelkkä loikominen altaalla tai biitsillä ja parin nähtävyyden ulkokohtainen "suorittaminen" ei riitä
Miksei kotimaan matkailu käy? Julkisilla kulkemisen suunnittelu vie paljon kauemmin resursseja kuin turistimatkan varaaminen. Eroaa ulkomaan matkasta oikeastaan ainoastaan ilmaston ja ihmisten vuoksi. Uusi paikka kuitenkin joka ikinen kerta, ts. kuin nämä joka matkustavat 20 kertaa Tallinnaan... ap
Mun mielestä sitten kun reissujen suunnittelu ja matkat vie merkittävän ajan loma/vapaa-ajasta. Niinkuin harrastukset yleensä. Itse matkustan eksoottisiin kohteisiin noin 1-3 vuodessa ja olen kuukaudesta neljään kerralla. Käytän päivittäin aikaa näiden reissujen suunnitteluun...
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:24"]
Miksei kotimaan matkailu käy? Julkisilla kulkemisen suunnittelu vie paljon kauemmin resursseja kuin turistimatkan varaaminen. Eroaa ulkomaan matkasta oikeastaan ainoastaan ilmaston ja ihmisten vuoksi. Uusi paikka kuitenkin joka ikinen kerta, ts. kuin nämä joka matkustavat 20 kertaa Tallinnaan... ap
[/quote]
toki kotimaanmatkailuakin voi harrastaa. Mutta en sanoisi silloin, että harrastan matkailua, koska kotimaan lomia ei yleisesti mielletä matkailuksi.
[/quote]Niin ja sekin vielä, että poistuuko ulkomaan matkalla kertaakaan hotellista, kun toinen matkustaa joka ikinen kuukausi julksilla, paikallisten parissa jne. Kyllä minä ainakin koen matkailleeni esim. tänä vuonna enemmän kuin kaverini, joka kävi ryhmämatkalla Espanjassa ja minä kerran kuukaudessa viikonloppumatkalla aina eri kohteessa kotimaassa. Olen matkustanut siis julkisilla: laivalla, junalla, lentokoneella ja bussilla. Ja kokenut paljon enemmän kuin ollessani itse ryhmämatkalla Turkissa. ap
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:27"]
[/quote]
toki kotimaanmatkailuakin voi harrastaa. Mutta en sanoisi silloin, että harrastan matkailua, koska kotimaan lomia ei yleisesti mielletä matkailuksi.
[/quote]Tässä on tilastokeskuksen määritelmä, ei puhuta mitään siitä, tapahtuuko matkailu kotimaassa vai ulkomailla: http://www.stat.fi/meta/kas/matkailu.html
Matkailu (tourism) on toimintaa, jossa ihmiset matkustavat tavanomaisen elinpiirinsä ulkopuolella olevaan paikkaan ja oleskelevat siellä yhtäjaksoisesti korkeintaan yhden vuoden ajan (12 kuukautta) vapaa-ajanvieton,liikematkan tai muussa tarkoituksessa.
ap
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:15"]No me ollaan 7v aikana käyty 9*Portugali, 2*Espanja, Turkki, Italia*2, Saksa*2, sitten varmaan 20* Tallinna, Ruotsi *4. Kait se sitten on jo jonkinmoinen harrastus.
[/quote] kateelliset alapeukuttaa ;) Asuttiin Portugalissa tää viim kerta 5kk ja meillä siellä jo laaja ystäväpiiri paikallisia.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:31"]
[/quote]
[/quote]Tässä on tilastokeskuksen määritelmä, ei puhuta mitään siitä, tapahtuuko matkailu kotimaassa vai ulkomailla: http://www.stat.fi/meta/kas/matkailu.html
Matkailu (tourism) on toimintaa, jossa ihmiset matkustavat tavanomaisen elinpiirinsä ulkopuolella olevaan paikkaan ja oleskelevat siellä yhtäjaksoisesti korkeintaan yhden vuoden ajan (12 kuukautta) vapaa-ajanvieton,liikematkan tai muussa tarkoituksessa.
ap
[/quote]
niin? Mitä minä sanoin? Että ei YLEENSÄ mielletä matkailuksi. Siksi itse sanoisin harrastavansa kotimaanmatkailua. Sekin on avartavaa, mutta ei avaa vieraita kultuureja. Ihan kiva harrastus silti, en ollenkaan mollaa.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:34"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:15"]No me ollaan 7v aikana käyty 9*Portugali, 2*Espanja, Turkki, Italia*2, Saksa*2, sitten varmaan 20* Tallinna, Ruotsi *4. Kait se sitten on jo jonkinmoinen harrastus. [/quote] kateelliset alapeukuttaa ;) Asuttiin Portugalissa tää viim kerta 5kk ja meillä siellä jo laaja ystäväpiiri paikallisia.
[/quote]
no ei. Vaan alapeukutan, koska olen eri mieltä. Minusta kyse ei ole määrästä, vaan asenteesta ja laadusta.
Ps. Ajatteletko yleensäkin, että kaikki eri mieltä olo on vaan "kateutta"? Ei kovin hyvä tuo sinun asenteesi.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:40"]
[/quote]
ap
[/quote]
niin? Mitä minä sanoin? Että ei YLEENSÄ mielletä matkailuksi. Siksi itse sanoisin harrastavansa kotimaanmatkailua. Sekin on avartavaa, mutta ei avaa vieraita kultuureja. Ihan kiva harrastus silti, en ollenkaan mollaa.
[/quote]Ihmettelen vaan että mikä yleensä, ei se että se on sinun mielipiteesi, tee siitä mitenkään yleistä... ap
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:34"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:15"]No me ollaan 7v aikana käyty 9*Portugali, 2*Espanja, Turkki, Italia*2, Saksa*2, sitten varmaan 20* Tallinna, Ruotsi *4. Kait se sitten on jo jonkinmoinen harrastus. [/quote] kateelliset alapeukuttaa ;) Asuttiin Portugalissa tää viim kerta 5kk ja meillä siellä jo laaja ystäväpiiri paikallisia.
[/quote]
no ei. Vaan alapeukutan, koska olen eri mieltä. Minusta kyse ei ole määrästä, vaan asenteesta ja laadusta.
Ps. Ajatteletko yleensäkin, että kaikki eri mieltä olo on vaan "kateutta"? Ei kovin hyvä tuo sinun asenteesi.
[/quote] ja sä tiedät meidän laadun, koska? Meillä ei istuta rannalla vaan kierrellään paikallisten kanssa siellä täällä...,.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 16:40"]
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]Ihmettelen vaan että mikä yleensä, ei se että se on sinun mielipiteesi, tee siitä mitenkään yleistä... ap
[/quote]
ai jaa? Kun tässä ketjussa on kaikki muutkin sitä mieltä, sinä ainoana olet eri mieltä. Tietenkään en voi sanoa, miten suuri prosentti suomalaisista katsoo kotimaan viikonloppureissut olevan sama kuin että harrastaa matkailua, mutta aika yleinen määrittely kumminkin on, joten siksi olisin sinuna täsmällisempi ja sanoisin harrastavani kotimaanmatkailua. Ainakin itse vähän hämmästyisin, jos joku matkailuharrastustaan hehkuttava paljastaisi, ettei matkusta ulkomaille lainkaan.
sinänsä herttaisen samantekevää, mutta kun kerran kysyit, niin...
Hei, kertokaas nyt mielipiteitä :) ap