Te vanhemmat, antakaa hyviä elämänohjeita 22-vuotiaalle
En halua vanhempana (noin 40-vuotiaana) katua tekojani joita olen tehnyt nuorena, liittyen esim. rakkauteen, terveyteen, rahaan ja opintoihini. Olen tällä hetkellä sinkku, en juo enkä polta, matkustan paljon ja opiskelen yliopistossa. Siksi kysynkin:
- Mistä tietää kenen kanssa kannattaa mennä naimisiin?
- Kannattaako lapsia hankkia, ja missä iässä? (Nyt en halua)
- Onko OK bilettää? En tykkää kun olen aika introvertti, mutta saatan vanhempana kaduta että en pitänyt nuoruudessani hauskaa
ja muita vinkkejä voi antaa :)
Kommentit (722)
1) Pidä huolta raha-asioista: älä ikinä pelaa isoja rahoja uhkapeleihin
2) Kun jätät matkan varrella hyviä miehiä, niin muista, että hyviä miehiä ei välttämättä tule enää koskaan vastaan. Kun yksi rakkaus jää, niin toista ei välttämättä tule.
3) Mikään pakko ei ole seurustella, tehdä lapsia ja elää, kuten muut ihmiset haluavat
4) Jos haluat matkustaa johonkin, niin nyt on aika. Elinaikaa ei ole luvattu 85-vuotiaaksi.
Tee lapset nuorena ulkomaalaisen miehen kanssa ja kasvata ne hieman tylsän mutta luotettavan suomalaisen miehen kanssa.
Saat parhaat edut molemmista maailmoista.
Olet viime kädessä vastuussa elämästäsi vain itsellesi.
Muista ihon säännölinen rasvaus.
Tässä on yksi asia, joka on erittäin vaikea sisäistää ja ymmärtää:
Jos valintasi eivät sekoita muiden ihmisten elämää, niin kukaan ei ole kiinnostunut sinun valinnoistasi. Vain sinä olet vastuussa siitä, mitä teet tai jätät tekemättä.
Muista pestä hampaat huolellisesti kahdesti päivässä. Ei ehkä nappaa nuorena mutta vanhana (50+) kiität kun purukalusto on kunnossa eikä tarvitse maksaa maltaita sen jatkuvasta remppaamisesta.
Arvosta itseäsi äläkä anna toisten kohdella sinua huonosti. Käyttäydy samoin toisia kohtaan
Älä tee lapsia liian nuorena. Opiskele ja hanki hyvä työ. Mieluiten sellainen josta jää jotain käteen.
Ja muista pitää omia puoliasi avioliitossa ja muutenkin kaikissa suhteissa, koska jos olet kerran antanut sen ottaa ohjat käsiin. Se ottaa sen jälkeen aina. Muista olla elämäsi kuningatar. Älä anna toisen tehdä elämän valintojasi, vaan ne itse.
Vierailija kirjoitti:
Elä niin, että itse nautit. Älä miellytä puolisoa, sun pitää kelvata sellasena kun oot.
-Eli jos menet naimisiin elät vain itsellesi? Entä jos puolisokin tekee niin? Kaksi itsekästä yhdessä eikä kumpikaan halua miellyttää puolisoaan!!!!
Typerin neuvo ikinä!Minun neuvoni on hiljaa hyvä tulee, kun tutustut rauhassa toiseen, mielipiteisiin, asenteisiin, rahankäyttöön ymymym. Samalla voit tarkkailla onko hän se luotettava, jonka kanssa voin perustaa perheen ja elää pitkän elämän yhdessä.
Jos kelpaat, kannattaa miettiä haluatko ton kanssa naimisiin. Lasten aika on sitten kun itse haluat, varmista sitä ennen itelles ammatti ja hyvä koti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elä niin, että itse nautit. Älä miellytä puolisoa, sun pitää kelvata sellasena kun oot.
-Eli jos menet naimisiin elät vain itsellesi? Entä jos puolisokin tekee niin? Kaksi itsekästä yhdessä eikä kumpikaan halua miellyttää puolisoaan!!!!
Typerin neuvo ikinä!Minun neuvoni on hiljaa hyvä tulee, kun tutustut rauhassa toiseen, mielipiteisiin, asenteisiin, rahankäyttöön ymymym. Samalla voit tarkkailla onko hän se luotettava, jonka kanssa voin perustaa perheen ja elää pitkän elämän yhdessä.
Nuku riittävästi: aivot latautuu, kroppa rentoutuu, ihokin kiittää Ei kalliit rasvat ja hieronnat unenpuutetta kompensoi.
1. Älä vaan jää roikkumaan nuorena epätyydyttävään suhteeseen. Niin moni jää, tekee tenavan tai kaksi, ja sitten erotaan 30+ ja fakta on, että lapsille ero on aina tragedia verrattuna ydinperheeseen, jossa homma toimii. Lisäksi kaikki uusperhekuviot on raskaita myös aikuisille.
2. Mieti tarkkaan ammattisi. Älä opiskele ammattiin, jota vanhemmat haluaa tai ole vaihtamatta halusi mukaan, kun "en halua hötkyillä ja tarvii päästä töihin". Ole kuitenkin käytännöllinen. Vaikka nuorena raha ei ole niin iso juttu, niin kohtuullinen tulotaso ja hyvät työmarkkinat on sellaisia, joita osaa arvostaa iän myötä ja ne mahdollistaa laadukkaan vapaa-ajan. Suosittaisin jotain sellaista koulutusta, josta on helppo muuntua toiseen tarvittaessa. Varaudu siihen. Työelämä muuttuu ja monelle tekee hyvää vaihtaa vähän työelämässä fokusta. Mikään ei ole työpaikalla innokkaampi kuin vastavalmistunut 55-vuotias hoitaja, kun koko ikänsä sitä tehneet on jo aivan vati täynnä ja ammatinvaihtajilla on näkemystä työelämästä muualtakin, niin odotukset ja ajatukset asettuu paremmin paikalleen. (eikä koske pelkästään hoitajia tämä vaan ihan kaikkia, jotka jurnuttaa samassa työssä nuoresta eläkeikään)
3. Tee nuorena kaikkea hauskaa. Lähde reppureissuun, mene auppariksi, kaatamaan kaljaa Rodokselle kesäksi tai mitä vaan. Nuorena ei sido lainat, työt yms. Tyytyy pienempäänkin elintasoon seikkailuillaan. Tässä iässä pitäisi järjestää talo, lainat, lasten asiat ja lisäksi ajatus jostain kimppakämpästä Kanarialla talvella on ahdistava. Vaatii pääomaa nämä irtiotot tässä iässä.
4. Ja sitten se tätimäisyys: Elämä on useimmilla aika tavallista ja epämiellyttävyyksiin ei kannata jäädä kiinni. Ei kannata loukkaantua herkästi, ei kannata kuvitella, että muut koko ajan ajattelisivat sinua. Tämä sanonta on niin totta. 20-vuotias miettii, mitä muut ajattelee sinusta, 40-vuotias päättää, ettei välitä, mitä muut ajattelee, 60-vuotias tajuaa, ettei kukaan ole edes ajatellut sinua koskaan. Ts. jokainen toisen ihmisen sana tai teko ei ole suunnattu juuri sinuun tai yleensäkään kehenkään henkilökohtaisesti. Jotkut on törppöjä, jotkut ajattelemattomia. Iso osa ihmisistä haluaa kuitenkin olla mukavia. Tutustu kaikenlaisiin ihmisiin, älä kuplaudu.
Opettele tuntemaan itsesi hyvin. Et koskaan pääse itsestäsi eroon, kannattaa alkaa välittää itsestä. Lue kirjoja siitä, mitä viisaat ihmiset ovat oppineet. Kuuntele ihmisiä. Ole läsnä. Näillä pärjäät.
Tutustu seurustelu kumppanisi maailmankatsomukseen, arvomaailmaan elämästä ja lapsista ennen yhteen menoa ja lasten hankkimista.
Mistä tietää kenen kanssa kannattaa mennä naimisiin?
- Kannattaako lapsia hankkia, ja missä iässä? (Nyt en halua)
- Onko OK bilettää? En tykkää kun olen aika introvertti, mutta saatan vanhempana kaduta että en pitänyt nuoruudessani hauskaa
Älä mene naimisiin ensimmäisten 10 poikaystävän kanssa ja lopeta suhde ensimmäiseen lyöntiin, haukkumiseen tai mihin tahansa vastaan tulevaan mistä ei voi asiallisesti keskustella ja sopia.
Lykkää lasten hankkimista 10 vuodella äläkä hanki silloinkaan ellet itse todella halua (älä kuuntele ympäriltä tulevaa painostusta ja ymmärrä että mieskin voi muuttaa mielensä koska vaan ja lähteä, joten sinun pitää itse todella haluta lasta ja ymmärtää että todennäköisesti jäät lapsen kanssa yksin)
On ok bilettää loppuelämä, älä kuitenkaan anna biletyksen mennä riippuvuuteen asti ja pilata kaikkea muuta mukavaa elämässä.
Mieti joka tilanteessa että mikä on paras valinta tähän elämäntilanteeseen ja siihen mitä haluat, älä mieti ja stressaa liikaa tulevaa äläkä jää miettimään mennyttä. Kun teet nykyhetken mukaan parhaan päätöksen luota siihen ja itseesi niin et jää murehtimaan menneitä ja jossittfelemaan että olisi pitänyt tehdä näin ja näin vaan voit silloin luottaa että aikanaan teit sen hetken parhaan päätöksen ja voit jatkaa itsevarmemmin elämää.
ala säästämään, elä tulojesi suhteessa niin että pystyt myös säästämään. Älä koskaan anna itseti tulla riippuvaiseksi taloudellisesti kumppanistasi.
Älä vain ikinä jää miehen luo joka syyllistää sinua, pilaa ilosi ja haukkuu. Lupaa että lähdet tällaisen luota HETI!
Varo liian helppoja dopamiiniansoja, eli päihteet, sokeri, TikTok, videopelit jne. Kun itsensä altistaa liikaa instant gratificationiin, normaalit asiat alkavat tuntumaan "tylsiltä" suhteessa hyperstimulaatioon.
Muista aina: ihminen on adaptoituva eläin. Hyvässä ja pahassa.
Käy salilla 2-3x viikossa, ihan vaan peruskunnon ylläpitoa. Lisäksi aerobista, vaikka ulkopelejä kavereiden kanssa. Ei tarvitse olla mikään fitnessguru tai pyrkiä instagram malliksi, mutta kunnon ylläpito on iso juttu joka kantaa hedelmää. Varsinkin kun ikääntyy.
Muista aina: some on vain fasaadi. Kaikilla ihmisillä on omat ongelmansa. Aivan kaikilla.
Malliksi ei tarvitse ryhtyä, mutta ulkonäöllä on väliä. Laihat ja kauniit menestyvät elämässä helpommin, joitain tutkimuksiakin aiheesta on. Itse sanoisin että kannattaa pyrkiä pysymään laihana, koska on haastavaa tiputtaa kiloja.
Jos huomaat mielenterveyden haasteita, hae apua mahd. pian. Suuri osa ihmisistä kohtaa jossain vaiheessa elämässään mt-ongelmia. Se on ihan normaalia ja ok pyytää ja hakea apua. Ylipäätään.
Kukaan ei ole saari.
Onnea matkaan! Saa nauttia :)
Älä lainaa rahaa ja älä takaa lainoja.