Te vanhemmat, antakaa hyviä elämänohjeita 22-vuotiaalle
En halua vanhempana (noin 40-vuotiaana) katua tekojani joita olen tehnyt nuorena, liittyen esim. rakkauteen, terveyteen, rahaan ja opintoihini. Olen tällä hetkellä sinkku, en juo enkä polta, matkustan paljon ja opiskelen yliopistossa. Siksi kysynkin:
- Mistä tietää kenen kanssa kannattaa mennä naimisiin?
- Kannattaako lapsia hankkia, ja missä iässä? (Nyt en halua)
- Onko OK bilettää? En tykkää kun olen aika introvertti, mutta saatan vanhempana kaduta että en pitänyt nuoruudessani hauskaa
ja muita vinkkejä voi antaa :)
Kommentit (722)
Paras ihonhoitovinkkini on nukkuminen. Nuku niin paljon kuin nukuttaa silloin, kun se on mahdollista. Nukkuessa elimistö korjaa itseään, myös ihoa. Enkä siis tarkoita, että elämää pitäisi rajoittaa nukkumisen vuoksi, vaan että kannattaa nukkua paljon silloin, kun voi. Se on vähän kuin laittaisi rahaa pankkiin, niin kuin eräs vanhempi nainen neuvoi, kun olin itse parikymppinen.
Bilettämisen sijaan harrastaa jotain mikä tuntuu hyvältä, kiinnostaa. Kaikenlainen päihteiden käyttö kannattaa jättää muiden heiniksi, niin voi sitten oppia muiden virheistä, eikä omista virheistä.
Itse join vuosina 2003 - 2008 aivan liikaa ja se oli elämäni typerintä ja turhinta aikaa. Jälkiä siivotaan yhä.
Mä sanoisin että älä suunnittele tulevaisuutta liian tarkasti. En tunne ketään, jonka elämä olisi mennyt suunnitelmien mukaan. Aina tulee muuttuvia tekijöitä. Jos hankit lapsia, tee se siksi, että aidosti haluat. Naimisiin ei ole pakko mennä. Jos puoliso käyttäytyy väkivaltaisesti, eroa heti. Jos kyseessä on lievä tapaus, ja ymmärrät syyn (et hyväksy, mutta ymmärrät), voit halutessasi yhden kerran antaa anteeksi. Kaksi kertaa on ehdottomasti liikaa.
1) "Mistä tietää kenen kanssa kannattaa mennä naimisiin?"
Kun asia on - alusta alkaen - niin selvä, ettei sitä tarvitse kysyä.
2) "Kannattaako lapsia hankkia, ja missä iässä?"
Riippuu siitä, mitä tarkoitetaan kannattavuudella. Kannattaako rakkaus laskelmoida, ja miten kontrolli kohtaa kohtalon?
3) "Onko OK bilettää? En tykkää kun olen aika introvertti, mutta saatan vanhempana kaduta että en pitänyt nuoruudessani hauskaa"
Riippuu siitä, mitä tarkoittaa ilmaisulla OK.
Jos on valmis tekemään kaiken toisin kuin nyt oikealta tuntuu, siinä pelossa/huolessa, että nyt oikea osoittautuukin joskus vääräksi, voi unohtaa kaikki yllä olevat kysymykset... niillä kun ei ole väliä, koska ei voi tietää, mikä tulee tuntumaan kannattavalta ja mikä ei.
Ellei usko, että elämäänsä kykenee kokemaan kokonaisuutena, jossa huonosta voi seurata hyvää, ja vice versa... kannattaa "heittää noppaa" ja olla vastuuton, ajattelematon, arka - silloin ei tunnu niin pahalta, ellei kaikki mene vain ja ainoastaan "täydellisesti". Silloin sinua ohjaa pelko, ei usko ja intohimo.
Sellaisenko elämän haluat?
Kyllä se osalle varmaan sopii. Kukaan ei voi puolestasi sanoa, (ainakaan niin kauan kuin olet naimaton ja lapseton,) kuinka rohkea ja vastuullinen sinun tulisi olla. Jos kammoksut vastuuta, pähkäilet ko. kysymyksiä.
Hanki sairauskuluvakuutus.
Jos itse voisin palata ajassa taaksepäin, niin tekisin lapset nuorempana, enkä vasta yli 30 vuotiaana.
Älä elä periaatteiden mukaan, ne rajoittavat liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Ymmärrä, että elämä on peli, jossa vain älykkäimmät, ovelimmat ja vahvimmat saavat mitä haluavat. Muut voivat saavat korkeintaan sen mitä parhaimmistolta jää, eikä siinä ole mitään väärää.
2. Ymmärrä, että ihmiset ovat rahan, vallan, pelkojen ja nautintojen avulla ohjailtavia eläimiä.
3. Ymmärrä, että lait ovat typeryksiä varten ja että moraali, viisaus ynnä muu sellainen on sosiaalista poseerausta joka unohtuu kun perustarpeiden tyydyttämisestä on kilpailtava.
4. Ymmärrä, että sinä olet ainoa ihminen johon voit koskaan luottaa.
5. Ymmärrä, että asiat ovat vain sitä miltä näyttää.
6. Anna itsestäsi kohtelias ja miellyttävä mielikuva aina ja kaikkialla. Myös niille, jotka ovat sinulle täysin yhdentekeviä. Jos imagosi jostain syystä järkkyy, estä tilanteen eskaloituminen keinolla millä hyvänsä.
7. Puhu totta vain silloin kun se on täysin välttämätöntä.
8. Varasta aina, kun kiinnijäämismahdollisuutta ei ole.
9. Älä paljasta heikkouksiasi tai vahvuuksiasi kenellekkään.
10. Opettele toimimaan vain suunnitelmien ja laskelmoinnin pohjalta. Älä tee mitään hetken mielijohteesta.
11. Toimeenpane vain ne suunnitelmat, joissa voittosi on todennäköistä kaikissa mahdollisissa lopputuloksissa.
12. Kilpaile ainoastaan silloin, kun se on välttämätöntä.
13. Kun kilpailet, ole häikäilemätön. Tavoittele aina murskavoittoa ja kilpailijoiden täydellistä tuhoamista.
14. Älä tunne sääliä mitään tai ketään kohtaan. Koska sääli on sairautta.
Muista, että puhdas omatunto on paras päänalunen. Nuo edelliset neuvot sopivat vain psykopaateille, joilla ei ole omatuntoa eikä empatiaa.
Psykopaatit eivät tarvitse tällaisia ohjeita. Ei-psykopaatit tarvitsevat, jotta oppivat pelamaan psykopaattien kanssa, joiden määrä on hurjassa kasvussa. Ongelmana on, että noin puolella Suomen 14-20 vuotiaista nuorista on huomattavan paljon psykopaattisen käyttäytymisen piirteitä ja 30 % heistä täyttää puhdasverisen psykopaatin tunnusmerkit.
Otan osaa kaikille ei-psykopaateille, jotka joutuvat todistamaan kun nuo ottavat vastuun Suomesta.
Ihminen on fyysisesti keskenkasvuinen aivoistaan 30-vuotiaaksi asti. Jos sikiät, tee se keskenkasvuisena, sillä muuten ehdit tajuta että ihmisiä on liikaa ja syntymä on kuolemantuomio.
Vierailija kirjoitti:
Elä niin, että itse nautit. Älä miellytä puolisoa, sun pitää kelvata sellasena kun oot. Jos kelpaat, kannattaa miettiä haluatko ton kanssa naimisiin. Lasten aika on sitten kun itse haluat, varmista sitä ennen itelles ammatti ja hyvä koti.
Älä usko tuota! Jos ja kun rakastut ja saat puolison, niin pitäkää yhdessä hauskaa, mielistelläkin voi, kun on rakas jota mielistelee, hän varmasti tekee samoin. Kulkekaa yhdessä, nauttikaa olosta ne, hankkikaa yhteisiä, hyviä ystäviä, joiden kanssa on rentoa olla. Lapset kannattaa tehdä ajoissa, niin et ole ryppyotsainen ja väsynyt 40v vauvan äiti ja tosi stressaantunut murrosikäisen vanhempi. Nuorena jaksaa lasten kanssa touhuta. Itse tein 1. lapseni 29v ja kolmannen 35v, aiemmin olisi pitänyt, esim. 25v. Mukavampi on päästää lapset maailmalle, kun on itsekin vielä "nuori" eli ei niin vanha. Työtä kannattaa tehdä ja uskaltaa hakea suurempiakin paikkoja eikä tyytyä vaatimattomaan. Työ on mukavaa ja palkitsevaa. Ruuhkavuosista älä puhu, kun lapsia saat. Ei sellaisia vuosia ole, on vain elämään kuuluvia velvoitteita. Nauti joka hetkestä ja opi vaikeuksista se, että ne voidaan ylittään. Uskalla pyytää apua ja kiittää. Vanhemmat, sisarukset ja ystävät ovat juuri sitä varten. Älä anna periksi. Vanhana et ajattele missä olet ollut ja mitä tehnyt, vaan sitä kenen kanssa olit ja teit.
Sinulla on hyvä elämä edessäsi, jos niin haluat.
Puhdista kasvosi hyvin iltaisin, syö terveellisesti ja vatsaystävällisesti ja liiku ulkona riittävästi, niin pysyt kauniina.
Vierailija kirjoitti:
Älä kuuntele kenenkään neuvoja, joko ne ovat huonoja, ja vaikka olisi hyviäkin, niin ne eivät välttämättä sovi juuri sinulle. Itse on elämä elettävä.
Päinvastoin kuuntele ne neuvot ja pistä mieleesi hyödylliset ja opi. Pääset helpommalla, kun kuuntelet hyviä neuvoja ja kokeilet päteekö ne sinulle. Älä ota kaikkea itseesi, Älä stressaannu turhasta, kunnioita elettyä elämää eli ikäihmisiä.
Alle 40v on vielä nuori. Käytä se aika nuoruuden elämiseen. Pidä hauskaa, tutustu ihmisiin, opettele uusia asioita, näe ja koe, kehitä itseäsi. Sitten kun alkaa paikat kolottamaan ei niin vain enää lähdetäkään, eikä vanha koira opi enää uusia temppuja. Nuorena myös jaksaa valvoa opintojen parissa. Ehdit sen jälkeen vielä oravanpyörään ja kuolemaan.
ÄLÄ JUO, POLTA TAI KÄYTÄ MUITA RIIPPUVUUTTA AIHEUTTAVIA AINEITA.
Vierailija kirjoitti:
ÄLÄ JUO, POLTA TAI KÄYTÄ MUITA RIIPPUVUUTTA AIHEUTTAVIA AINEITA.
Riippuvuutta aiheuttavia aineita: happi, sokeri, kofeiini
Minä sain elämänohjeen ikäisenäsi syöpään kuolevalta sedältäni:-Muista,että elämä ei ole koskaan mälsää.
Tuli,mitä tuli,kaikesta selviää vähitellen.
Lapsenteko kannattaa aloittaa hyvissä ajoin, kun on vielä hedelmällinen. Itse tulin raskaaksi 4 kuukauden yrittämisen jälkeen 28-vuotiaana. Sen jälkeen käytettiin reilu vuosi ehkäisyä. Toista lasta odoteltiin pari vuotta, ja hän syntyi, kun olin 32 v. Halusin vielä kolmannen lapsen, mutta sain 3 keskenmenoa peräkkäin. Viimeisin raskaus kesti 13 viikkoa ja päättyi keskenmenoon, kun olin 36 v. Sen jälkeen en tullut enää raskaaksi. Laitatin hormonikierukan, kun olin 38 v., koska alkoi olla esivaihdevuosioireita ja vuotoja.
Jos olisin viisas, olisin aloittanut lasten hankkimisen aiemmin ja olisin mennyt aiemmin johonkin hedelmällisyyshoitoihin tai vastaaviin, kun toista lastakaan ei kuulunut. Kun sain keskenmenoja kolme peräkkäin, jokin syyhän niillekin on ollut, mutta mitään ei tutkittu. Lääkäri vihjaisi viimeisimmän keskenmenon aikana, että 36-vuotiaalla on jo suurehko riski, että jotain poikkeavaa ilmenee. Eikä tutkittu enempää.
*Pese hampaat huolellisesti 2 kertaa päivässä ja puhdista hammasvälit joka ilta! Laiminlyötyyn hampaistoon saa uppoamaan hirveän summan rahaa, ennaltaehkäisy on halpaa.
* Hanki sairauskuluvakuutus ja tapaturmavakuutus
* Käytä pyöräilykypärää
* Säästä itsellesi hyvän ja pahan päivän varalle edes vähän joka palkasta.
* Käytä aurinkovoidetta
* Älä murehdi liikaa turhia. Jos joku ikävä asia tapahtuu jota olet murehtinut etukäteen, suret asiaa kahteen kertaan. Jos se ikävä asia ei tapahdu, olet murehtinut aivan turhaan.
* Keräile kokemuksia, elämyksiä ja hyviä ihmisiä ympärillesi, älä tavaraa.
Usko itseesi ja unelmiisi. Elämä kantaa. Älä tuhlaa elämää arkisiin rutiineihin. Nuorena on uskallettava.
Älä kuuntele kenenkään neuvoja, joko ne ovat huonoja, ja vaikka olisi hyviäkin, niin ne eivät välttämättä sovi juuri sinulle. Itse on elämä elettävä.