Onko 4500 jotenkin erityisen hyvä palkka.
Mä ansaitsen kuussa 4500 -5000 ja käteen jää noin 3000. Moni äimistelee tätä, mutta ei mulla kuitenkaan erityisen paljon rahaa ole. Ei juuri matkusteluun eikä muuta. 2000 menee autoon ja asumiseen. Tuntuu, että moni pienipalkkainen kaverini elää ihan samanlaista elämää. Ei mitään kummempaa luksusta. Kaipa se sitten on tää ihana progressiivinen verotus - kannattaa tehdä henkisesti raskasta erityisasiantuntijan työtä.
Kommentit (46)
Mun mies on dipl.ins. ja on tosi vastuullisissa tehtävissä tietyn alan asiantuntijana. Palkka on kuitenkin vain vähän yli 3000, mikä tuntuu aika pieneltä. Toisaalta etuina varma työpaikka ja lyhyet työpäivät, myös parin tonnin bonus kerran vuodessa. Itse tienaan vähän alle 3000, eikä näillä rahoilla tosiaan juhlita, kun lyhennämme reippaasti asuntolainaa. 4 vuoden päästä onkin laina maksettu, sit juhlitaan!
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 22:34"]
Mun palkka on reilu 6000 euroa ja en pidä sitä kovin suurena. 5000 euroa on yli suomalaisten keskipalkan, mutta ei erityisen suuri.
[/quote]
No herranjumala onhan se! Kaksinkertaisesti esim. poliisin palkka!
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 22:39"]
En viitsi kertoa ihan tarkaan työstäni, mutta olen erityisasintuntijana työvoimahallinnossa. Vastuualueena on melko haastavat kuviot (vaikeasti työllistyvää porukkaa ym).
[/quote]
Kuule HÖPSIS sun haastavat kuviot. Minä teen säätiössä vaikeasti työllistettävien kanssa töitä alle kahden tonnin palkalla, en todellakaan usko että olen yhtään huononpi työssäni kuin sinä vaikka en ole edes korkeasti koulutettu.
Hyvä palkka sulla on. Saan itsekin 5000 euroa ja vituttaahan se, että 2000 tonnia menee veroihin. Asumiseen tonni, seutulippuun n. satanen per kuu.Kivasti teinit ja vaimon saa vielä elätettyä.
Mä olen yrittäjä, ja kun maksan itselleni palkkaa 7 tonnia, jää 3,5 käteen.
4500-5000€ on ihan hyvä palkka, joskaan ei mikään kovin ihmeellinen. Ja kuten ap on huomannut, ei sillä mitään ihmeellistä kulutusjuhlaa vietetä. Mutta jos perheessä on kaksi, jotka tienaa tuon verran ja lapsia ei ole kahta enempää, niin kyllä tuolla tulotasolla ihan kohtuumukavaa elämää voi elää.
No tuohan on meidän kahden työssäkäyvän palkka.
Huvittavaa, että nämä jotka tienaavat 5000€ ja netti on 3000, kehtaavat vielä narista.
En pitä kovin hyvänä palkkana. Oma peruspalkka vähän vaajaa 4000€.
Kun elintasoa nostaa himpunverran joka osa-alueella, niin siihen ne rahat palaa tosi nopeasti. On hieman kalliimpi auto, hieman parempi asunto hieman paremalta paikalta, syö vähän paremmin ja ostaa vähän kalliimpia vaatteita. Päällisin puolin ei mainittavasti kuitenkaa eroa siitä joka tienaa tonnin vähemmän kuukaudessa.
Ei ne tulot vaan menot....
Niin kuin joku sanoi jos kallis auto ja asunto on lainarahoilla ostettu, niin tuntuhan se pieneltä, mutta jos niitä menoeriä ei olis jäis paljon säätöön. Mielestäni ihan hyv
Aika pieni osa naisista tienaa tuon verran että sen puolesta hyvä palkka. Mutta kaipa minkä tahansa rahamäärän saa vaivattomasti levitettyä.
Mun palkka on 2700 ja miehen 4500 brutto. Nettona ero on n. 700 euroa. Mies ei saanut veronpalautuksia, mulle tuli jonkin verran, mutta mulla on kovemmat työmatkakustannukset.
Ei tuo mikään erityisen hyvä palkka ole. Ne, jotka kirjoittavat että tuo on kahden ihmisen palkka unohtavat, että kahden ihmisen tienaamana tuosta menee paljon vähemmän vetoa kuin yhden tienaamana.
70000€/vuosi niin pääsee maksamaan jo lisäveroa. Ja siihen riittää noin 5300e-5400evkuukausitulot kun lasketaan kesälomarahat mukaan. Eli 5000 ansaitseva on hyvätuloinen.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 07:29"]Aika pieni osa naisista tienaa tuon verran että sen puolesta hyvä palkka. Mutta kaipa minkä tahansa rahamäärän saa vaivattomasti levitettyä.
[/quote]
Näin on. Tämä näkyy eläkkeissäkin koska naisten keskieläke on 1400 ja miesten 1700.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 22:21"]Nojoo, auto on uusi ja asunto iso joo. Ja tietty maksan esim. täyden pk-maksun enkä tietenkään saa mitään tukia. Näähän tasaa tuloja. Välillä kyllä mietityttää, onko mieltä tehdä näin raskasta työtä tällä verotuksella ja sitten jotkut jankkaavat, että juuri multa pitäisi ne valtiovallan säästöt repiä.
[/quote]
Oot vaan virittänyt kulut niin korkeiksi, että joudut pulaan kun tapahtuu jotain. Paljonko säästät per kk?
Vasta pari kk sitten uutisoitiin että suomalaisen keskipalkka on n.3800e/kk. Siihen nähden 4500on ihan ok mutta niinkuin moni on todennut, ei sillä mitään kulutusjuhlia vietetä kireän vetotuksen takia.
Jos ei pidä tuota palkkaa ihan hyvänä, on kyllä aika kateissa tämän maailman realiteeteista. Eihän sillä Kimi Räikkösen kivilinnoja ostella, mutta se on jo aika suuri juttu, ettei tarvitse laskea joka senttiä ja murehtia raha-asioita. Kyse on enemmän valinnoista mihin rahansa laittaa kuin Selviytymisestä. Monilla on kyllä suhteellisuudentaju kateissa tänä päivänä eikä tietenkään mikään ole tarpeeksi.
Minulla ja miehellä suurin piirtein samaa luokkaa oleva palkka. Mulla netto 3000 €, miehellä ihan pikkuisen vähemmän. Ihan peruselämää vietetään, eikä kieriskellä rahassa. Ehkä sitten viiden vuoden päästä, kun lainat maksettu ja menot pienenee 1500€/kk ja lapset alkavat olla jo omillaan.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 07:35"]
Ei tuo mikään erityisen hyvä palkka ole. Ne, jotka kirjoittavat että tuo on kahden ihmisen palkka unohtavat, että kahden ihmisen tienaamana tuosta menee paljon vähemmän vetoa kuin yhden tienaamana.
[/quote]
Totta. Yksi 4000 on huomattavasti pienempi palkka nettona kuin 2*2000. En tätä saanut mieheni päähän en sitten millään, kun olin työtön ja en sen ajan lakien mukaan saanut edes työmarkkinatukea. Mies vain höpötti ettei voi lähteä muualle minun työni takia, koska hän ei saisi samaa palkkaa mistään muualta, sillä koulutuksella, mikä hänellä on.
Lopulta tein ratkaisun, että lähdin ja nyt olen viikot muualla töissä. Kun maksan vuokraa ja matkoista aika paljon, niin työmarkkinatuki olisi sama, vaikka verotusta nuo pienentää, mutta kyllä siitä itselle jää maksettavaa tuhansia euroja vuodessa sillti. Nyt sitä saisin. En kuitenkaan vaihda. Mieskin on nyt tajunnut, että vaikka häneltä muutama satanen brutosta lähtee, ei se netosta ole niin paljon ja säästyisi kahden asunnon kulut ja korkeat matkakustannukset. Autonkin tarvitsen, sillä kotimatka julkisilla on vaikeutunut sen jälkeen kun tämän päätöksen tein ja mies tarvitsee omaansa työmatkojen takia - päivärahat hänellä menee kuluihin, koska autoon tulee kilometrjä runsaasti. Mutta nyt on huonommat ajat saada töitä mistään, joten tämä tilanne jatkuu kauan.
Minulle jää 2000 e käteen palkasta. Ei sillä paljon ylimääräistä ostella asuntolainan ja autolainan ja ruuan jälkeen.