Onko 4500 jotenkin erityisen hyvä palkka.
Mä ansaitsen kuussa 4500 -5000 ja käteen jää noin 3000. Moni äimistelee tätä, mutta ei mulla kuitenkaan erityisen paljon rahaa ole. Ei juuri matkusteluun eikä muuta. 2000 menee autoon ja asumiseen. Tuntuu, että moni pienipalkkainen kaverini elää ihan samanlaista elämää. Ei mitään kummempaa luksusta. Kaipa se sitten on tää ihana progressiivinen verotus - kannattaa tehdä henkisesti raskasta erityisasiantuntijan työtä.
Kommentit (46)
Tottakai se on hyvä palkka, olet hyvätuloinen. Ei se silti tarkoita mitään ihmeellisiä rikkauksia. Tällä palstalla pyörii ähinnä matalapalkkaisia ihmisiä ja välillä naurattaa kun kysellään minkä kokisi hyväksi palkaksi ja monilla joku käsitys, että pitäisi 200t ainakin olla vuodessa, muuten se ei ole MITÄÄN. ja mikään ei ole hyvä palkka :D ilmeisesti on vaan keskipalkkaisia ja sitten rikkaita. Ei mitään siitä välistä :D
Nojoo, auto on uusi ja asunto iso joo. Ja tietty maksan esim. täyden pk-maksun enkä tietenkään saa mitään tukia. Näähän tasaa tuloja. Välillä kyllä mietityttää, onko mieltä tehdä näin raskasta työtä tällä verotuksella ja sitten jotkut jankkaavat, että juuri multa pitäisi ne valtiovallan säästöt repiä.
No, nettopalkkani on sellaisen 1500, että siihen nähden tienaat todella hyvin. Palkalalni tosin ei tarvitse elättääkään kuin yksi aikuinen, mutta silti...
Mun brutto n.2200 ja netto 1700.. revi siitä!
Mikä sitten olet ammatiltasi kun on noin rankkaa tuolla liksalla?
Onhan se hyvä palkka, mutta ei mikään erikoisen suuri. Noinhan sen kuuluu mennäkin, että sinulla voi olla vähän enemmän rahaa ostaa jotain, mitä pienituloisemmalla ei ole. Täydet pk-maksut menevät kyllä ihan noin 2500e palkasta. Jos haluat kunnolla rahaa, tee työsi paremmin ja ansaitse 9000e. Jos haluat varallisuutta, tee työsi vielä paremmin ja yhtiöitä työsi.
No suoraan sanottuna ei se ole kummoinen, kun nimenomaan mietitään nettopalkkaa. Mulla brutto pyörii ihan samoissa kuin sulla ja ilmeisesti vähemmän vähennyksiä koska käteen jää n. 2800. MIehen brutto on reilut 3 tonnia ja käteen jää 2200.
Olisin tyytyväinen. Olin tyytyväinen jo 2900 euron palkkaankin. Nyt työttömänä opiskelijana 2000 e käteen on ihan riittävästi. Tonni käteen ei riitä mihinkään. Huolestuttaa jäädä peruspäivärahalle muutaman kk:n päästä.
Miehellä sama palkka ja tosi vähän käteen jää. Onneksi osa on verotonta tuloa. Ei Suomessa työnteolla rikastu. Uudet autot ja iso talo meilläkin, isot kulut myös, kuka niistä nyt olisi kateellinen.
Mun palkka on reilu 6000 euroa ja en pidä sitä kovin suurena. 5000 euroa on yli suomalaisten keskipalkan, mutta ei erityisen suuri.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 22:34"]Mun palkka on reilu 6000 euroa ja en pidä sitä kovin suurena. 5000 euroa on yli suomalaisten keskipalkan, mutta ei erityisen suuri.
[/quote]
Suomen progressiivinen verotus takaa sen että brutto kolme tonnia tai viisi tonnia ei nettopalkassa paljon eroa.
En viitsi kertoa ihan tarkaan työstäni, mutta olen erityisasintuntijana työvoimahallinnossa. Vastuualueena on melko haastavat kuviot (vaikeasti työllistyvää porukkaa ym).
Noin 70 % ansaitsee vähemmän kuin sinä, joten et ole mitenkään erityinen. Erityisen raja on noin 8000 euroa. Silloin olet jo top ten.
Mulla jäis nykyisessä elämäntilanteessa ja menoilla 3000 nettopalkasta pakollisten menojen jälkeen 2400e kk säästöön, mieti mikä määrä rahaa mulla olisi esim. 5 vuodessa.
Miksi auton pitää ola niin kallis? Ite ajelen toyotalla (vanha), nettopalkka 2600. Asunto edullinen.. Voi sitten vaikka koota käsirahaa sijoitusaauntoon.
Miksi pitää olla bmw maasturi ja 400 000€ talo? Onko ne oikeasti niin mahtavia ja hintansa arvoisia?
Tyydynkö liian vähään??
Riippuu tietysti työstä, että onko hyvä palkka vai ei, Tienaan saman verran ja koulutukseeni (DI) ja työkokemukseeni nähden se ei ole mikään erityisen hyvä palkka, mutta kyllä sillä toimeen tulee.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 22:21"]
Nojoo, auto on uusi ja asunto iso joo. Ja tietty maksan esim. täyden pk-maksun enkä tietenkään saa mitään tukia. Näähän tasaa tuloja. Välillä kyllä mietityttää, onko mieltä tehdä näin raskasta työtä tällä verotuksella ja sitten jotkut jankkaavat, että juuri multa pitäisi ne valtiovallan säästöt repiä.
[/quote]
Niin no minkälaista palkkaa saavien kuvittelet saavan jotain "ylimääräisiä" tukia mitä sinä et saa? Asumistuki on ainoa, ja siinäkin raja on tosi alhainen, yleensä työssäkäyvä ei sitä saa, varsinkaan pariskunta vaikka toinen olisi työtön. Jos keskipalkka on noin kolme tonnia, niin onhan neljä ja puoli helvetin hyvä palkka. Sehän on täysin oma valinta sitte että laittaako kohtuuttoman ison summan siitä kämppään ja niinkin turhaan asiaan ku autoon. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Meilläkin meni täydet pk maksut vaikka olin työtön ihan sillä pienimmällä kelan päivärahalla, ei ansiosidonnaisella ja miehellä keskpalkka eli tienaa bruttona jotain 40 tonnia vuodessa, mun tulot oli sit jotain kymppitonni josta veroja reippaasti, eli 18%, miehen veroprosentti ei paljoa isompi ole. Nyt olen töissä ja tienaan vähän alle pari tonnia bruttona kuukaudessa, ja se sama 18% veroprosentti.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 22:27"]
No suoraan sanottuna ei se ole kummoinen, kun nimenomaan mietitään nettopalkkaa. Mulla brutto pyörii ihan samoissa kuin sulla ja ilmeisesti vähemmän vähennyksiä koska käteen jää n. 2800. MIehen brutto on reilut 3 tonnia ja käteen jää 2200.
[/quote]
Mulla on vähän alle pari tonnia brutto, ja jää käteen vähän yli 1400€, eli olisin ihan tyytyväinen siihen sun palkkaan.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 22:33"]
Miehellä sama palkka ja tosi vähän käteen jää. Onneksi osa on verotonta tuloa. Ei Suomessa työnteolla rikastu. Uudet autot ja iso talo meilläkin, isot kulut myös, kuka niistä nyt olisi kateellinen.
[/quote]
Mitä valitat jos te itse olette päättäneet ne rahat käyttää isoon taloon ja uusiin autoihin? Vaihtakaa autot 15v. vanhoihin niin johan alkaa rahaa jäädä säästöönkin, ja samalla tavalla pääsette paikasta a paikkaan b.
Onko useimmilla pienipalkkaisilla kavereillasi yhtä arvokas auto ja asunto? Noihinhan ne rahat Suomessa on tapana laittaa.