Millaiset silmälasit tarvitsen? Olen likinäköinen, mutta lukiessa täytyy nykyään ottaa lasit pois.
Lähinäkö on hyvä, mutta enää en noilla "kaukolaseilla" pysty lukemaan. Mitä silmille tapahtuu ikääntyessä , kun ennen pystyin noilla lukemaankin? Ja millaisilla laseilla nyt pärjäis?
Kommentit (50)
Mulla sama juttu, ikää 40v. Silmälääkäri selitti, että se on se ikä... Kuulemma ikääntyminen ja ikänäkö voi "korjata" sitä likinäköä ensin jonkin verran eli oikeasti se plussan kertyminen vähentää sitä miinusta? Näin ainakin olin ymmärtävinäni? Uudet lasit tarvitsisin myös. En ole vaan vielä saanut aikaiseksi hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Eli tarkoitatte monitehoilla tässä tapauksessa, että alaosa on ikkunalasia, ilman mitään vahvuutta.
Ei välttämättä ikkunalasia, riippuu vahvuuksista. Mutta idea on se, että alaosa pienempää vahvuutta kuin yläosa.
Mun optikko teki aikoinaan sellaisen kikan, että likinäköisistä silmistä toinen opetettiin näkemään kauas, toinen lähelle. Silmälasit tehtiin tietysti kaukolaseiksi - lisäpitkät - ajamista varten. Silmät on selkeästi ”eri paria” mutta osaavat toimia hyvin yhteen sekä kauas että lähelle. Mitään ikänäkö vaivaa ei ole, ja koska en nykyisin aja autoa, pärjään kokonaan ilman laseja. Ikää 60.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monitehot
Miksi? Likinäköinenhän näkee hyvin lähelle, joten siinä ei ole mitään korjattavaa.
Kyllä, mutta jollei halua ottaa laseja pois lukiessa, täytyy olla monitehot. Paitsi nuorena kun näkö on hyvä, niinnäkee vaikka lukea miinuslaseilla. Vanhempana enää ei.
Kannataa hankkia monitehot, kun ero kauko- ja lähinäön välillä on vielä suhteellisen pieni, niin tottuminen on helpompaa. Itse hankin vuosi sitten monitehot, kun lähilisää oli +1,25 ja olen tosi tyytyväinen. Helpompi antaa lasien olla aina päässä kuin vekslata jatkuvasti edes takaisin.
Onko kokemuksia silmien leikkauksesta tässä tilanteessa?
Jos likinäön korjaa, niin tarviiko myöhemmin kuitenkin lukulasit?
Multa korjattiin isot miinukset ja paha hajataitto leikkauksella noin 15 vuotta sitten, 25-vuotiaana. Näkö korjataan parhaaksi mahdolliseksi, kun ikänäköön oli niin paljon vielä aikaa. Mutta nyt jouduin yllättäen nelikymppisenä hankkimaan kaukolasit uudelleen, kun oli tullut pientä miinusta pitkän tauon jälkeen. Lukiessa en pysty laseja käyttämään. Saa nähdä, miten tästä etenee ja joutuuko usein hankkimaan uusia laseja.
Vierailija kirjoitti:
Monitehot
Progressiiviset, tehojen raja on liukuva. Tai progressiiviset linssit, jos on linssien käyttäjä. Pirun hyvät! Käytin jonkin aikaa, sitten kävivät mulle liian kalliiksi, ovat nimittäin muistaakseni noin 3x kalliimmat kuin yksiteholinssit. Yksitehoja tarvivalle ne ovat hyvä ratkaisu, ainakin itse olin hyvin tyytyväinen vuosikymmeniä!
Ei tarvita välttämättä silmälääkäriä, optikko riittää. Optikko on erikoistunut näön tutkimiseen, silmälääkäri silmäsairauksiin. Optikko ohjaa kyllä silmälääkärille, jos tarvetta on.