Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaiset silmälasit tarvitsen? Olen likinäköinen, mutta lukiessa täytyy nykyään ottaa lasit pois.

Vierailija
10.04.2022 |

Lähinäkö on hyvä, mutta enää en noilla "kaukolaseilla" pysty lukemaan. Mitä silmille tapahtuu ikääntyessä , kun ennen pystyin noilla lukemaankin? Ja millaisilla laseilla nyt pärjäis?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monitehot

Vierailija
2/50 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin monitehot mutta en pysty käyttämään niitä. Niissä on jotain vikaa.

Ostan seuraavaksi ne normaalilasit ja lukulasit mulla on erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko miinus vaan vähentynyt ja tarvitsisit uudet vähemmän miinusta olevat lasit? Arvailen vain, en ole asiantuntija.

Vierailija
4/50 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko miinus vaan vähentynyt ja tarvitsisit uudet vähemmän miinusta olevat lasit? Arvailen vain, en ole asiantuntija.

Minulle kävi noin. Monitehot kyllä toimivat kun vahvuudet ovat oikeat. Jotkut tarvitsevat vielä erikseen päätelasit, jos työ on tietokoneella tehtävää.

Vierailija
5/50 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monitehot

Miksi? Likinäköinenhän näkee hyvin lähelle, joten siinä ei ole mitään korjattavaa.

Vierailija
6/50 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ns. Teinikakstehot. Alaosassa lasia ei mitään tehoja, yläosassa se normi miinus. Jos otan lasit pois näen omilla silmillänikin hyvin pientä tekstiä.

Vierailija
7/50 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on monitehot, mutta tälläkin hetkellä naputan tätä puhelinta ilman laseja, koska laseilla en näe tarpeeksi hyvin. Molemmat lukualueet ovat +2.50, ilmeisesti näin kahden vuoden jälkeen tarvitsisin lisää. Tai sitten yksinkertaisesti en koskaan näe lähelle laseilla yhtä hyvin kuin ilman laseja. Vasen linssi kauas on -8.50, oikea -9.25.

Vierailija
8/50 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Käyttöönotettaessa niitä on käytettävä jatkuvasti jotta aivot tottuvat.

2. Niissä on takuu, ne voi vaihtaa.

Vierailija
9/50 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monitehot

Miksi? Likinäköinenhän näkee hyvin lähelle, joten siinä ei ole mitään korjattavaa.

Kyllä se ikänäkö iskee likinäköiseenkin. Minulla on nyt vähemmän miinusta monitehoissa yksitehoisiin verrattuna, kun pluspuoli tuli aikoinaan mukaan. Silmät muuttuvat vanhetessaan. Marraskuun 2019 jälkeen on tullut myös ns. salamointia ja "kärpäsiä" näkökenttään lasiaisen irtoamisen alkamisen jälkeen. Ikää on nyt 56, olen voimakkaasti likinäköinen ja lasit ovat olleet vuodesta 1974 saakka, vaikka melkein jo vauvasta alkaen olisin niitä tarvinnutkin.

Vierailija
10/50 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monitehot

Kyllä se ikänäkö iskee likinäköiseenkin. Minulla on nyt vähemmän miinusta monitehoissa yksitehoisiin verrattuna, kun pluspuoli tuli aikoinaan mukaan. Silmät muuttuvat vanhetessaan. Marraskuun 2019 jälkeen on tullut myös ns. salamointia ja "kärpäsiä" näkökenttään lasiaisen irtoamisen alkamisen jälkeen. Ikää on nyt 56, olen voimakkaasti likinäköinen ja lasit ovat olleet vuodesta 1974 saakka, vaikka melkein jo vauvasta alkaen olisin niitä tarvinnutkin.

Likinäköisinä orjia myytiin muinoin Egyptissäkin kalliimmalla, kun he näkivät lähelle myös ilman laseja kirjanpitotehtävissä. Likinäköinen voi siis nähdä koko ikänsä lähelle ilman laseja. Voimakkaasti likinäköiset taas ovat puolisokeita, joten monitehot ymmärtää helpommin.

Vierailija
11/50 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monitehot

Nuorena näin onkin, mutta ei enää vanhemmiten. 45-50-vuotiaasta alkaen laseilla ei enää näe lähelle vaan lasit otettava pois, jotta voi nähdä lähelle. Tai vaihtoehtoisesti hankittava monitehot.

Vierailija
12/50 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monitehoissa on myös muistettava, että katsottua pitkään lähelle kauemmas katsomisen tarkennus kestää. Esimerkiksi jos luen kirjaa tai puhelimen näyttöä ja sitten nostan katseeni ja yritän katsoa tv-ruutua, kestää jonkin aikaa ennen kuin silmät kohdistavat oikein ja alkaa näyttää terävältä. Samoin autoa en voinut viimeksi lasien vaihdon jälkeen ajaa moneen viikkoon, koska nopeasti vaihtuvia tapahtumia en pystynyt selkeästi näkemään ennen kuin silmät ja aivot tottuivat uuteen tilanteeseen. Onneksi mies ajoi ja sain siinä hanttimiehen paikalla totutella uuteen.

Vierailija
13/50 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monitehot

Nuorena näin onkin, mutta ei enää vanhemmiten. 45-50-vuotiaasta alkaen laseilla ei enää näe lähelle vaan lasit otettava pois, jotta voi nähdä lähelle. Tai vaihtoehtoisesti hankittava monitehot.

Itsellä sen verran pienet/matalat likinäkölasit, että katson lasien ali, kun tahdon nähdä tarkasti lähelle. En suostu mitään monitehoja hankkimaan, ikinä. Jos luen kirjaa tai katson tabletilta leffaa tms. niin en pidä laseja silloin ollenkaan.

t. 40+

Vierailija
14/50 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monitehoissa on myös muistettava, että katsottua pitkään lähelle kauemmas katsomisen tarkennus kestää. Esimerkiksi jos luen kirjaa tai puhelimen näyttöä ja sitten nostan katseeni ja yritän katsoa tv-ruutua, kestää jonkin aikaa ennen kuin silmät kohdistavat oikein ja alkaa näyttää terävältä. Samoin autoa en voinut viimeksi lasien vaihdon jälkeen ajaa moneen viikkoon, koska nopeasti vaihtuvia tapahtumia en pystynyt selkeästi näkemään ennen kuin silmät ja aivot tottuivat uuteen tilanteeseen. Onneksi mies ajoi ja sain siinä hanttimiehen paikalla totutella uuteen.

Mulla oli tarkennusongelma läheltä kauas ennen näitä nykyisiä ja ensimmäisiä monitehoja. Autolla pystyin ajamaan heti ja hyvin totuttua en huomaa että ovat monitehot.

Vierailija
15/50 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monitehot

Mistä toi johtuu että vanhempana pitää ottaa lasit pois? Mitä silmille tapahtuu?

Vierailija
16/50 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoinen keppi tai opaskoira.

Vierailija
17/50 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laaseri karannut silmistä. Ei muuta kuin uudelleen lataukseen.

Vierailija
18/50 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monitehot

Mistä toi johtuu että vanhempana pitää ottaa lasit pois? Mitä silmille tapahtuu?

No silmät eivät jaksa ”taistella” sitä miinusta vastaan, jotka laseissa on. Lähelle katsottaessa. Mäkään en enää miinuslaseilla näe lähelle, ennen näin. Pakko ottaa lasit pois ja ilman niitä näen.

Vierailija
19/50 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla vaan sellaista ollut. Alareunan vääntelyihin tottui yhdessä päivässä. Siihen, että tarkka näköalue on niin kapea suikale meni vähän enemmän. Tietokonetta niillä ei voinut katsoa, joten hommasin normaalit lasit sitä varten.

Vierailija
20/50 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla - 2,75 ja samaa ongelmaa, täytyy ottaa lasit pois kun luen lähitekstiä. Joskus pystyn kuitenkin lukemaan laseilla, joskus en varsinkin väsyneenä huomaan ettei onnistu. En tiedä monitehot..olisiko niistä apua. Mulle silmälääkäri sanoi, että mummoikäisenäkään en tarvisi laseja kuulema lähilukemisessa....