70-luvulla syntyneet odottajat
Tunnetteko itsenne vanhaksi odottajaksi? Mä olen syntynyt 1978 ja olen rv21. Musta tuntuu et kaikki muut odottajat on sen 5-10 vuotta mua nuorempia. Ootan toista lasta, esikoinen on 3-vuotias.
Kommentit (28)
Minun vanhempani ovat syntyneet 70 luvulla että olet sä aika helvetin vanha.
t. 20v
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:52"]
No olethan sinä jo iäkäs odottaja. Minä olen syntynyt 80-luvun alussa ja koen jo olevani vanha äiti nuorimmaiseni kanssa.
[/quote]
En väitä vastaan, jos näin koet. Onhan se ihan fakta, että joku nelikymppinen on keholtaan kymmenen vuotta vanhempi kuin joku toinen. Itse olen -77, ja hyvillä geeneillä ja iloisella mielellä varustettu. Kuopus on kaksivuotias, eikä ikä olisi este perheenlisäykselle.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:52"]
No olethan sinä jo iäkäs odottaja. Minä olen syntynyt 80-luvun alussa ja koen jo olevani vanha äiti nuorimmaiseni kanssa.
[/quote]
En väitä vastaan, jos näin koet. Onhan se ihan fakta, että joku nelikymppinen on keholtaan kymmenen vuotta vanhempi kuin joku toinen. Itse olen -77, ja hyvillä geeneillä ja iloisella mielellä varustettu. Kuopus on kaksivuotias, eikä ikä olisi este perheenlisäykselle.
[/quote]
Ei siitä olekaan kyse. Kyllä minäkin olen pirteä ja omaan hyvät geenit. Mutta aikamoista itsepetosta kuvitella olevansa yhtä nuori kuin 10 vuotta nuoremmat. :Dz
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:59"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:52"] No olethan sinä jo iäkäs odottaja. Minä olen syntynyt 80-luvun alussa ja koen jo olevani vanha äiti nuorimmaiseni kanssa. [/quote] En väitä vastaan, jos näin koet. Onhan se ihan fakta, että joku nelikymppinen on keholtaan kymmenen vuotta vanhempi kuin joku toinen. Itse olen -77, ja hyvillä geeneillä ja iloisella mielellä varustettu. Kuopus on kaksivuotias, eikä ikä olisi este perheenlisäykselle. [/quote] Ei siitä olekaan kyse. Kyllä minäkin olen pirteä ja omaan hyvät geenit. Mutta aikamoista itsepetosta kuvitella olevansa yhtä nuori kuin 10 vuotta nuoremmat. :Dz
[/quote]
Ei kai tässä kukaan kuvittele olevansa ikäistään nuorempi. Mutta jos 80-luvun alussa syntynyt kokee olevansa vanha, niin ehkä hän sattuu olemaan nopeammin vanhentuvaa sorttia.
[/quote]
Kyllä se nyt vaan on niin, että aika on jo ajanut 70-luvulla syntyneiden ohi. Kyllä se lasten pykääminen ois syytä jättää siihen, kun on alle 35. Niin se vaan on. Riskit kasvaa tuon jälkeen merkittävästi. Jos olet yli 35 ja raskaana, olet vanha odottaja, ihan lääketieteellisesti. Sitä ei teidän ikäkriisinne ja nuoruudessa roikkuminen muuta mihinkään.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:59"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:52"] No olethan sinä jo iäkäs odottaja. Minä olen syntynyt 80-luvun alussa ja koen jo olevani vanha äiti nuorimmaiseni kanssa. [/quote] En väitä vastaan, jos näin koet. Onhan se ihan fakta, että joku nelikymppinen on keholtaan kymmenen vuotta vanhempi kuin joku toinen. Itse olen -77, ja hyvillä geeneillä ja iloisella mielellä varustettu. Kuopus on kaksivuotias, eikä ikä olisi este perheenlisäykselle. [/quote] Ei siitä olekaan kyse. Kyllä minäkin olen pirteä ja omaan hyvät geenit. Mutta aikamoista itsepetosta kuvitella olevansa yhtä nuori kuin 10 vuotta nuoremmat. :Dz
[/quote]
Ei kai tässä kukaan kuvittele olevansa ikäistään nuorempi. Mutta jos 80-luvun alussa syntynyt kokee olevansa vanha, niin ehkä hän sattuu olemaan nopeammin vanhentuvaa sorttia.
[/quote]
Oot vähän tyhmä? Kyse oli iästä äitinä, ei iästä yleensä. Kyllä 35-vuotias tai vanhempi on vanha äiti pienelle lapselle. Tuon ikäiselle pitäisi olla jo kouluikäiset lapset.
Minä oon vm.-77 eikä ole 10 vuoteen käynyt enää edes mielessä että lapsia lisää yrittäisin! Kavereista muutama on nyt viimeisen vuoden aikana joko synnyttänyt tai kertonut oottavansa ja minä salaa mielessäni kauhistelen vanhoja synnyttäjiä!
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:51"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:59"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:52"] No olethan sinä jo iäkäs odottaja. Minä olen syntynyt 80-luvun alussa ja koen jo olevani vanha äiti nuorimmaiseni kanssa. [/quote] En väitä vastaan, jos näin koet. Onhan se ihan fakta, että joku nelikymppinen on keholtaan kymmenen vuotta vanhempi kuin joku toinen. Itse olen -77, ja hyvillä geeneillä ja iloisella mielellä varustettu. Kuopus on kaksivuotias, eikä ikä olisi este perheenlisäykselle. [/quote] Ei siitä olekaan kyse. Kyllä minäkin olen pirteä ja omaan hyvät geenit. Mutta aikamoista itsepetosta kuvitella olevansa yhtä nuori kuin 10 vuotta nuoremmat. :Dz [/quote] Ei kai tässä kukaan kuvittele olevansa ikäistään nuorempi. Mutta jos 80-luvun alussa syntynyt kokee olevansa vanha, niin ehkä hän sattuu olemaan nopeammin vanhentuvaa sorttia. [/quote] Kyllä se nyt vaan on niin, että aika on jo ajanut 70-luvulla syntyneiden ohi. Kyllä se lasten pykääminen ois syytä jättää siihen, kun on alle 35. Niin se vaan on. Riskit kasvaa tuon jälkeen merkittävästi. Jos olet yli 35 ja raskaana, olet vanha odottaja, ihan lääketieteellisesti. Sitä ei teidän ikäkriisinne ja nuoruudessa roikkuminen muuta mihinkään.
[/quote]
Ikävä kyllä pykäsin lapsia vielä yli 35-vuotiaana. Terve lapsi, helppo synnytys, jaksoin hyvin valvomiset, imetin kaksi vuotta ja paino palautui lähtölukemiin. Miksi ihmeessä olisi pitänyt jättää rakas kuopus pykäämättä?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:59"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:52"] No olethan sinä jo iäkäs odottaja. Minä olen syntynyt 80-luvun alussa ja koen jo olevani vanha äiti nuorimmaiseni kanssa. [/quote] En väitä vastaan, jos näin koet. Onhan se ihan fakta, että joku nelikymppinen on keholtaan kymmenen vuotta vanhempi kuin joku toinen. Itse olen -77, ja hyvillä geeneillä ja iloisella mielellä varustettu. Kuopus on kaksivuotias, eikä ikä olisi este perheenlisäykselle. [/quote] Ei siitä olekaan kyse. Kyllä minäkin olen pirteä ja omaan hyvät geenit. Mutta aikamoista itsepetosta kuvitella olevansa yhtä nuori kuin 10 vuotta nuoremmat. :Dz [/quote] Ei kai tässä kukaan kuvittele olevansa ikäistään nuorempi. Mutta jos 80-luvun alussa syntynyt kokee olevansa vanha, niin ehkä hän sattuu olemaan nopeammin vanhentuvaa sorttia. [/quote] Oot vähän tyhmä? Kyse oli iästä äitinä, ei iästä yleensä. Kyllä 35-vuotias tai vanhempi on vanha äiti pienelle lapselle. Tuon ikäiselle pitäisi olla jo kouluikäiset lapset.
[/quote]
Miksi pitäisi?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:38"]Kuvailisitko itseäsi vanhaksi odottajaksi? Annetaanko sun neuvolassa ymmärtää, että olet iäkäs odottaja? On toki eroa, onko syntynyt -71 vai -79, mutta silti tuntuu, että kaikki kanssaodottajat on 80-luvulla syntyneitä, jotkut 90-luvullakin.
ap
[/quote]
Siis olethan sä iäkäs odottaja! Mitä kuvittelemista siinä on? Itse olen syntynyt 80-luvulla ja tämä odotus on ollu paljon hankalampi kuin aiemmat. Kun 10-vuotta sitten odotin esikoista, niin oli maailman helpoin raskaus. Nyt on radi, turvotuksia, selkäkipuja ym. Yhtä pitkällä olen raskaudessani suunnilleen kuin sinäkin. Ja ikää on yli kolmekymmentä..
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:51"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:59"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:52"] No olethan sinä jo iäkäs odottaja. Minä olen syntynyt 80-luvun alussa ja koen jo olevani vanha äiti nuorimmaiseni kanssa. [/quote] En väitä vastaan, jos näin koet. Onhan se ihan fakta, että joku nelikymppinen on keholtaan kymmenen vuotta vanhempi kuin joku toinen. Itse olen -77, ja hyvillä geeneillä ja iloisella mielellä varustettu. Kuopus on kaksivuotias, eikä ikä olisi este perheenlisäykselle. [/quote] Ei siitä olekaan kyse. Kyllä minäkin olen pirteä ja omaan hyvät geenit. Mutta aikamoista itsepetosta kuvitella olevansa yhtä nuori kuin 10 vuotta nuoremmat. :Dz [/quote] Ei kai tässä kukaan kuvittele olevansa ikäistään nuorempi. Mutta jos 80-luvun alussa syntynyt kokee olevansa vanha, niin ehkä hän sattuu olemaan nopeammin vanhentuvaa sorttia. [/quote] Kyllä se nyt vaan on niin, että aika on jo ajanut 70-luvulla syntyneiden ohi. Kyllä se lasten pykääminen ois syytä jättää siihen, kun on alle 35. Niin se vaan on. Riskit kasvaa tuon jälkeen merkittävästi. Jos olet yli 35 ja raskaana, olet vanha odottaja, ihan lääketieteellisesti. Sitä ei teidän ikäkriisinne ja nuoruudessa roikkuminen muuta mihinkään.
[/quote]
Ikävä kyllä pykäsin lapsia vielä yli 35-vuotiaana. Terve lapsi, helppo synnytys, jaksoin hyvin valvomiset, imetin kaksi vuotta ja paino palautui lähtölukemiin. Miksi ihmeessä olisi pitänyt jättää rakas kuopus pykäämättä?
[/quote]
Sen kun pykäät. Mutta vanha sä siihen hommaan olet.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 20:01"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:59"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:52"] No olethan sinä jo iäkäs odottaja. Minä olen syntynyt 80-luvun alussa ja koen jo olevani vanha äiti nuorimmaiseni kanssa. [/quote] En väitä vastaan, jos näin koet. Onhan se ihan fakta, että joku nelikymppinen on keholtaan kymmenen vuotta vanhempi kuin joku toinen. Itse olen -77, ja hyvillä geeneillä ja iloisella mielellä varustettu. Kuopus on kaksivuotias, eikä ikä olisi este perheenlisäykselle. [/quote] Ei siitä olekaan kyse. Kyllä minäkin olen pirteä ja omaan hyvät geenit. Mutta aikamoista itsepetosta kuvitella olevansa yhtä nuori kuin 10 vuotta nuoremmat. :Dz [/quote] Ei kai tässä kukaan kuvittele olevansa ikäistään nuorempi. Mutta jos 80-luvun alussa syntynyt kokee olevansa vanha, niin ehkä hän sattuu olemaan nopeammin vanhentuvaa sorttia. [/quote] Oot vähän tyhmä? Kyse oli iästä äitinä, ei iästä yleensä. Kyllä 35-vuotias tai vanhempi on vanha äiti pienelle lapselle. Tuon ikäiselle pitäisi olla jo kouluikäiset lapset.
[/quote]
Miksi pitäisi?
[/quote]
Se olisi luonnollista.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:51"] [quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:59"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:52"] No olethan sinä jo iäkäs odottaja. Minä olen syntynyt 80-luvun alussa ja koen jo olevani vanha äiti nuorimmaiseni kanssa. [/quote] En väitä vastaan, jos näin koet. Onhan se ihan fakta, että joku nelikymppinen on keholtaan kymmenen vuotta vanhempi kuin joku toinen. Itse olen -77, ja hyvillä geeneillä ja iloisella mielellä varustettu. Kuopus on kaksivuotias, eikä ikä olisi este perheenlisäykselle. [/quote] Ei siitä olekaan kyse. Kyllä minäkin olen pirteä ja omaan hyvät geenit. Mutta aikamoista itsepetosta kuvitella olevansa yhtä nuori kuin 10 vuotta nuoremmat. :Dz [/quote] Ei kai tässä kukaan kuvittele olevansa ikäistään nuorempi. Mutta jos 80-luvun alussa syntynyt kokee olevansa vanha, niin ehkä hän sattuu olemaan nopeammin vanhentuvaa sorttia. [/quote] Kyllä se nyt vaan on niin, että aika on jo ajanut 70-luvulla syntyneiden ohi. Kyllä se lasten pykääminen ois syytä jättää siihen, kun on alle 35. Niin se vaan on. Riskit kasvaa tuon jälkeen merkittävästi. Jos olet yli 35 ja raskaana, olet vanha odottaja, ihan lääketieteellisesti. Sitä ei teidän ikäkriisinne ja nuoruudessa roikkuminen muuta mihinkään. [/quote] Ikävä kyllä pykäsin lapsia vielä yli 35-vuotiaana. Terve lapsi, helppo synnytys, jaksoin hyvin valvomiset, imetin kaksi vuotta ja paino palautui lähtölukemiin. Miksi ihmeessä olisi pitänyt jättää rakas kuopus pykäämättä? [/quote] Sen kun pykäät. Mutta vanha sä siihen hommaan olet.
[/quote]
Just äsken kirjoitit, että se pykääminen ois syytä jättää. Ja nyt kirjoitit, että sen kun pykäät. No, hienoa että osaat muuttaa mieltäsi tarvittaessa.
Luonnollista on tehdä lapsia niin kauan kuin niitä onnistuu saamaan.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 20:01"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 19:53"] [quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:59"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:52"] No olethan sinä jo iäkäs odottaja. Minä olen syntynyt 80-luvun alussa ja koen jo olevani vanha äiti nuorimmaiseni kanssa. [/quote] En väitä vastaan, jos näin koet. Onhan se ihan fakta, että joku nelikymppinen on keholtaan kymmenen vuotta vanhempi kuin joku toinen. Itse olen -77, ja hyvillä geeneillä ja iloisella mielellä varustettu. Kuopus on kaksivuotias, eikä ikä olisi este perheenlisäykselle. [/quote] Ei siitä olekaan kyse. Kyllä minäkin olen pirteä ja omaan hyvät geenit. Mutta aikamoista itsepetosta kuvitella olevansa yhtä nuori kuin 10 vuotta nuoremmat. :Dz [/quote] Ei kai tässä kukaan kuvittele olevansa ikäistään nuorempi. Mutta jos 80-luvun alussa syntynyt kokee olevansa vanha, niin ehkä hän sattuu olemaan nopeammin vanhentuvaa sorttia. [/quote] Oot vähän tyhmä? Kyse oli iästä äitinä, ei iästä yleensä. Kyllä 35-vuotias tai vanhempi on vanha äiti pienelle lapselle. Tuon ikäiselle pitäisi olla jo kouluikäiset lapset. [/quote] Miksi pitäisi? [/quote] Se olisi luonnollista.
[/quote]
Luonnollista olisi, että lapsia tulisi noin kolmen vuoden välein 45-vuotiaaksi.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 20:15"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:38"]Kuvailisitko itseäsi vanhaksi odottajaksi? Annetaanko sun neuvolassa ymmärtää, että olet iäkäs odottaja? On toki eroa, onko syntynyt -71 vai -79, mutta silti tuntuu, että kaikki kanssaodottajat on 80-luvulla syntyneitä, jotkut 90-luvullakin.
ap
[/quote]
Siis olethan sä iäkäs odottaja! Mitä kuvittelemista siinä on? Itse olen syntynyt 80-luvulla ja tämä odotus on ollu paljon hankalampi kuin aiemmat. Kun 10-vuotta sitten odotin esikoista, niin oli maailman helpoin raskaus. Nyt on radi, turvotuksia, selkäkipuja ym. Yhtä pitkällä olen raskaudessani suunnilleen kuin sinäkin. Ja ikää on yli kolmekymmentä..
[/quote]
Jännä homma että mulla oli helpoin raskaus nyt kuopuksen kanssa, olin 38-vuotias. Itse asiassa ei minkäänlaista ongelmaa koko raskauden aikana, kaikki sujui kuin unelma. Ekassa raskaudessa oli paljon enemmän vauvoja ja ikää oli 25.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:56"]
Minun vanhempani ovat syntyneet 70 luvulla että olet sä aika helvetin vanha. t. 20v
[/quote]Minun vanhempani ovat syntyneet 30-40 -luvulla, eivätkä hekään tunnu vielä vanhoilta. Aktiivisia senioreita.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 20:15"][quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 17:38"]Kuvailisitko itseäsi vanhaksi odottajaksi? Annetaanko sun neuvolassa ymmärtää, että olet iäkäs odottaja? On toki eroa, onko syntynyt -71 vai -79, mutta silti tuntuu, että kaikki kanssaodottajat on 80-luvulla syntyneitä, jotkut 90-luvullakin. ap [/quote] Siis olethan sä iäkäs odottaja! Mitä kuvittelemista siinä on? Itse olen syntynyt 80-luvulla ja tämä odotus on ollu paljon hankalampi kuin aiemmat. Kun 10-vuotta sitten odotin esikoista, niin oli maailman helpoin raskaus. Nyt on radi, turvotuksia, selkäkipuja ym. Yhtä pitkällä olen raskaudessani suunnilleen kuin sinäkin. Ja ikää on yli kolmekymmentä.. [/quote] Jännä homma että mulla oli helpoin raskaus nyt kuopuksen kanssa, olin 38-vuotias. Itse asiassa ei minkäänlaista ongelmaa koko raskauden aikana, kaikki sujui kuin unelma. Ekassa raskaudessa oli paljon enemmän vauvoja ja ikää oli 25.
[/quote]
Mitä jännää siinä on? Tilastollisesti iäkkäät synnyttäjät ovat monin eri tavoin nuorempia sairaampia. He ovat ylipainoisempia, heillä on enemmän verenpainetautia, raskausdiabetesta, keskeytyneitä raskauksia ja liian aikaisia synnytyksiä. Sektioon he joutuvat nelisen kertaa todennäköisemmin kuin nuoremmat. Synnytys pysähtyy yli 35-vuotiailla yli kolme kertaa todennäköisemmin kuin alle kolmekymmentä vuotiailla. Näin muutamia riskejä mainitakseni. Tähän lisätään vielä kromosomihäiriöt, jotka kasvavat suorassa suhteessa äidin ikään (ja niitähän on satoja erilaisia, ei vain down). Jne..
Itse olen 72 syntynyt ja 4 alle kouluikäisen äiti. Ystäväni on samanikäinen ja hänen lapsensa ovat yli 20 ja jo kotoa muuttaneet. Tokk toivoisin, että olisin vähän aiemmin alkanut maailmaa kansoittamaan.