Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ostaa kallista "designia"?

Vierailija
02.10.2015 |

Design tuotteet maksaa älyttömästi. Mitä järkeä on maksaa niitä summia? Monesti löytää halvalla hienoa, josta ei osaa sanoa onko se "design" vai ei. Mitä edes tarkoittaa design? Joku on sen suunnitellut? Jokaisen tuotteen on joku suunnitellut. Monesti ns design tuotteet voivat olla hienoja, mutta jos halvalla löytää jotain vastaavaa, niin mieluummin halpaa kannattaa ostaa. Eikö? "Tyhmäähän se on maksaa liikaa."

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:21"]

Niin tuskin se suurempaa onnellisuutta takaa.

[/quote]Minulle ovat ainakin Artekin valaisimet tuoneet paljon lisää onnellisuutta. Ihastelen niitä harva se kerta, kun astun keittiöön. Edelliset valaisimet aiheuttivat lähinnä ärtymystä rumuudelaan ja huonolla valollaan.

Vierailija
2/22 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan ajoittain designia näistä syistä:

- tärkein: kyseinen esine on miellyttäny silmääni. Pidän modernista muotoilusta. 

- haluan tukea suomalaista muotoilua, ja koen, että halpakopiot ovat moraalisesti ja kestävyydeltään arveluttavia.

- joskus harvoin ajattelen myös jälleenmyyntiarvoa. Sinänsä design ei kyllä ole minulle mikään statusjuttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:01"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 14:58"]

Miksi ostaa kallis supererikoisvarusteltu auto, kun saa halvemmankin? Miksi ostaa hevonen, kun kissa tulisi halvemmaksi? Miksi syödä ravintolassa kun kotonakin voi tehdä ruokaa? Koska jotkut haluavat. Anna ihmisten käyttää rahansa mihin haluavat. En ole tavannut yhtäkään köyhyyttä valittavaa jolla olisi kodissa oikeaa designiä. Niin kauan kun tulot riittävät, ostakoon mitä lystäävät.

[/quote]

Autojen ominaisuuksissa on eroja, samoin on eroja kissalla ja hevosella. Anttilasta ostettu halpalamppu toimii yhtä hyvin kuin design-lamppukin. Onko se brändi mikä siinä on tärkeää?

[/quote]

aika usein niiden design-tuotteiden kestävyys on parempi. Esim. mulla on lapsuuskodissa kymmeniä vuotta vanhoja Artekin huonekaluja. Joku Ikean lastulevyviritys ei kyllä kestä samalla lailla. 

Ja ainakin sisustuksessa sillä ulkonäöllä ON myös käyttöarvo. Ei lamppua osteta pelkän valon takia. Sen pitää miellyttää silmää ja sopia kokonaisuuteen.

Tai no, ap:n estetiikan tajusta ja sisustushaluista en sano mitään, mutta näin ainakin itse ajattelen.

19

Vierailija
4/22 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:03"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:00"]

Brändin suurin heikkous ja samalla suurin vahvuus on sen määritelmän utuisuus ja rajattomuus. Brändi ei ole mitään konkreettista, eikä sille ole juridista määritelmää. Tämä tekee brändistä vaikeasti hallittavan, mutta toisaalta vahva brändi on yksi tärkeimmistä markkinoilla pärjäämisen edellytyksistä. Onnistuneella brändäämisellä voidaan saavuttaa kilpailuetu, jonka avulla yrityksesi kassavirran esteenä olevat padot murtuvat helpommin kuin Berliinin muuri. Maksat siis lisäarvostakin, etkä pelkästä tuotteesta.

[/quote]

Mutta kun on ymmärtänyt käsitteen brändi, niin eikös siltä brändiltä katoa pohja kokonaan? Design tuotteet ovat siis tyhmille?

[/quote]

Herranen aika. Design ei todellakaan ole sama asia kuin brändi. Brändi on vain pieni osa designia.

Vierailija
5/22 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:58"]Ostan designiä vain jos se on hauskaa ja kohtuuhintaista. Huippudesign ei useinkaan ole, vaan jostain tötteröstä saa maksaa 500 euroa.

En tarvitse sitä tötteröntuntijan leimaa niin kipeästi että ostaisin niitä... Lähinnä hävettäisi esitellä jotain lokki-valaisinta tai niitä aarnion lamppuja kun sen miten minä itse näen ne on että "tämän omistajalla on enemmän rahaa kuin järkeä".
[/quote]
Miksi Aarnion valaisimen osto on tyhmää jos ostaja tykkää siitä.
En ymmärrä nyt tätä pointtia.
Ei, minulla ei ole designiä ihmettelen vain miksi se häiritsee jos joku ostaa niitä?

Vierailija
6/22 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Designissa maksetaan nimenomaan siitä designista eli suunnittelutyöstä. Oletko koskaan pannut merkille, että esim. Ikean tuotteista suurin osa on kopioita design-tuotteista?

Vierailija
7/22 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään ymmärrä ollenkaan, mitä ihmeen statusta sillä saa, mutta eihän se mua mitenkään häiritse, jos joku haluaa maksaa design-tavarasta enemmän. Vähän vaan huvittaa, saatan jonkun kanssa pyöritellä silmiäni ja hymyillä salaa, mutta silti aika harmitontahan tuo on. Mä tykkään minimalistisesta elämäntyylistä, mitä vähemmän, sen parempi. Mitä halvempaa, sen parempi. Mutta ehkä se nyt sitten tuo työpaikkoja yms. jos jotkut ostaa. Kunhan mun ei tarvise.

Vierailija
8/22 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ostaa kallis supererikoisvarusteltu auto, kun saa halvemmankin? Miksi ostaa hevonen, kun kissa tulisi halvemmaksi? Miksi syödä ravintolassa kun kotonakin voi tehdä ruokaa? Koska jotkut haluavat. Anna ihmisten käyttää rahansa mihin haluavat. En ole tavannut yhtäkään köyhyyttä valittavaa jolla olisi kodissa oikeaa designiä. Niin kauan kun tulot riittävät, ostakoon mitä lystäävät.

Vierailija
9/22 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brändin suurin heikkous ja samalla suurin vahvuus on sen määritelmän utuisuus ja rajattomuus. Brändi ei ole mitään konkreettista, eikä sille ole juridista määritelmää. Tämä tekee brändistä vaikeasti hallittavan, mutta toisaalta vahva brändi on yksi tärkeimmistä markkinoilla pärjäämisen edellytyksistä. Onnistuneella brändäämisellä voidaan saavuttaa kilpailuetu, jonka avulla yrityksesi kassavirran esteenä olevat padot murtuvat helpommin kuin Berliinin muuri.

Maksat siis lisäarvostakin, etkä pelkästä tuotteesta.

Vierailija
10/22 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 14:58"]

[/quote]

Autojen ominaisuuksissa on eroja, samoin on eroja kissalla ja hevosella. Anttilasta ostettu halpalamppu toimii yhtä hyvin kuin design-lamppukin. Onko se brändi mikä siinä on tärkeää?

Vierailija
11/22 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 14:58"]Miksi ostaa kallis supererikoisvarusteltu auto, kun saa halvemmankin? Miksi ostaa hevonen, kun kissa tulisi halvemmaksi? Miksi syödä ravintolassa kun kotonakin voi tehdä ruokaa? Koska jotkut haluavat. Anna ihmisten käyttää rahansa mihin haluavat. En ole tavannut yhtäkään köyhyyttä valittavaa jolla olisi kodissa oikeaa designiä. Niin kauan kun tulot riittävät, ostakoon mitä lystäävät.
[/quote]

En ole ikinä tavannut tyylitajuista ihmistä, joka valittaa siitä, että hänellä ei ole varaa merkkituotteisiin. Merkit ovat sitä, että joku on määritellyt tiettyjen merkkien edustavan yhteisesti hyväksyttyä hyvää makua.

Tyylitajua ei kuitenkaan voi ostaa rahalla. Merkkejä voi.

Vierailija
12/22 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:00"]

Brändin suurin heikkous ja samalla suurin vahvuus on sen määritelmän utuisuus ja rajattomuus. Brändi ei ole mitään konkreettista, eikä sille ole juridista määritelmää. Tämä tekee brändistä vaikeasti hallittavan, mutta toisaalta vahva brändi on yksi tärkeimmistä markkinoilla pärjäämisen edellytyksistä. Onnistuneella brändäämisellä voidaan saavuttaa kilpailuetu, jonka avulla yrityksesi kassavirran esteenä olevat padot murtuvat helpommin kuin Berliinin muuri. Maksat siis lisäarvostakin, etkä pelkästä tuotteesta.

[/quote]

Mutta kun on ymmärtänyt käsitteen brändi, niin eikös siltä brändiltä katoa pohja kokonaan? Design tuotteet ovat siis tyhmille?

Vierailija
13/22 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aidosta tulee sellainen sisäinen kähäkähä -olo. Ylemmyydentunne.

Vierailija
14/22 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tulevat älyttömän kalliiksi, vievät vapaa-ajan ja stressaavat parisuhdetta aivan turhaan. Miksi ihmeessä kukaan viitsii hankkia lapsia?

Vierailija
15/22 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan designiä vain jos se on hauskaa ja kohtuuhintaista. Huippudesign ei useinkaan ole, vaan jostain tötteröstä saa maksaa 500 euroa.

En tarvitse sitä tötteröntuntijan leimaa niin kipeästi että ostaisin niitä... Lähinnä hävettäisi esitellä jotain lokki-valaisinta tai niitä aarnion lamppuja kun sen miten minä itse näen ne on että "tämän omistajalla on enemmän rahaa kuin järkeä".

Vierailija
16/22 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se miellyttää silmää, ja varaa on, niin mitä sillä on järjen kanssa edes tekemistä? Ostakoon, kellä on varaa. Omia rahojaanhan siinä käyttää. Se raha päätyy alvina vähintään meidän kaikkien hyväksi.

Mulla on se Lokki-lamppu katossa ja paljon suvun jäämistönä tullutta muutakin, joka ei aikanaan ollut niiiin kallista. Äitini oli lamppufirmassa töissä, toinen sukulainen Riihimäen lasissa jne. Niinpä niitä on tullut ns. henkilökuntaetuna. On signeerauksia kippojen pohjassa. Lisa Johansson-Pape miellyttää silmääni, ja mulla on niitä 3 kpl. Välttelenkin tekemästä viimeisimmän muodin mukaisia heräteostoksia, koska siinä käy kuitenkin niin, että kyllästyn. Homman pitää sopia kokonaisuuteen.

Vanhin esineeni ei ole designia, vaan 150 vuotta työkaluarkku, joka toimittaa pöydän virkaa seinätelkkarin alla. Kyllä laadun kuitenkin huomaa pitkässä juoksussa. Jos esine on kiltisti käsiteltynä kestänyt 40-150 vuotta, niin kestää se lisääkin.

Vierailija
17/22 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen mieluummin ilman, jollen aitoa saa. Halpakopiot on ärsyttäviä. Säästän vaikka 10 vuotta siihen haluamaani design-tuotteeseen.

Vierailija
18/22 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuskin se suurempaa onnellisuutta takaa. Sama se on ostaako lampun jostain marketista vai jonkun superkalliin. muutenkaan niillä asioilla ei pitäisi olla niin suurta merkitystä.. Ihmisten kannattaisi olla omia itsejään eikä yrittää olla "parempia" kuin muut.

Vierailija
19/22 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan, koska en pidä Anttilan halpalampuista tai Tokmannin vaatteista. Kivaa arjen luksusta ostaa merkkilaukku tai kaunis ja pitkäikäinen design-esine. Ja status, kyllä. On kiva erottua Prisma-kansasta.

Vierailija
20/22 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:21"]

Niin tuskin se suurempaa onnellisuutta takaa. Sama se on ostaako lampun jostain marketista vai jonkun superkalliin. muutenkaan niillä asioilla ei pitäisi olla niin suurta merkitystä.. Ihmisten kannattaisi olla omia itsejään eikä yrittää olla "parempia" kuin muut.

[/quote]

Esteettisyys on arvo itsessään, ja tuo monille mielihyvää. Tiesittekö, että kaunis, harmoninen (noudattaa kultaista leikkausta) ympäristö lisää myös mielenterveyden hyvinvointia.

Itse ainakin nautin kauniista jugendasunnosta, joka on kauniisti sisustettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä