Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henkisesti kypsä ihminen ei tarvitse MITÄÄN

Vierailija
02.10.2015 |

Maailmassa on ihmisiä, jotka ovat rutiköyhiä ja kuolemansairaita ja ovat silti onnellisia. He ovat kypsiä, koska he eivät ripusta onneaan mihinkään ulkoiseen. Länsimainen ihminen ei tuohon kykene. Länsimainen (yleistys) ihminen haluaa parisuhteen, lapsia, rahaa, hyvän työn, ystäviä jne ollakseen onnellinen. Jos ihminen haluaa saavuttaa henkisen kypsyyden, hänen on oltava valmis luopumaan ihan kaikesta. Silti melkein kaikki kuvittelevat olevansa niin erinomaisia ihmisiä. Ihmiset ovat typeriä.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 13:31"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 13:29"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 13:26"]

Kärsimys lisää itsetuntemusta, joten sitäkään ei tule välttää. Henkisesti kypsä ihminen saa kärsimyksestäkin iloa. Nietzschekin (anteeksi kliseinen lainaus) oli sitä mieltä että kärsimys ja onni ovat kaksoissisaruksia.

[/quote]

...ja paniikki on ekstaasin veli :)

[/quote]

Oletko koskaan kokenut sitä ekstaasia paniikkikohtauksen päätyttyä?

[/quote]

Näh.

Vierailija
2/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 12:29"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 12:25"]

Omituinen viesti. Rutiköyhät ja kuolemansairaat ihmiset ovat huomattavasti vähemmän onnellisia kuin varakkaat ja terveet. Itse asiassa mitä vauraammassa maassa eletään, sitä onnellisempia ihmiset ovat.

[/quote]

Näin sanovat tutkimukset, mutta jos katsoo ihmisten naamoja ja elämäniloa joka näkyy päällepäin, niin minä ainakin olen nähnyt enemmän iloa jossain Afrikassa tai Intiassa kuin vaikka Suomessa. Tuntuu että tuolla kehitysmaissa aina jos ei ihan akuuteimmista ihmisen perustarpeista ole hätää, niin ovat hyvin onnellisen oloisia.

[/quote]

Bambumajassa ei ole vielä telkkaria, eivät tiedä mistä ovat jääneet paitsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli oikea vastaus=buddhalaisuus?

Vierailija
4/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aidosti onnellinen ihminen ei tarvitse mitään ulkoista, mitä esimerkiksi budhalaisuus ja kaikki muut uskonnot edustavat.

Vierailija
5/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 12:20"]

[/quote]

En ole ap, mutta minusta kyllä kristinuskoinen tai vaikka uskonnotonkin voi olla tuolla tapaa henkisesti kypsä.

Itsekin olen keski-ikäistyttyäni huomannut, että oikeastaan onnellisuus on sisäinen tila, ja jos se puuttuu, niin ulkoinen hankkiminen ei muuta kuin hetkeksi hiljentää levottomuutta, ja toisaalta jos se sisäinen rauha ja onnellisuus on, niin ulkoinen puutekaan ei sitä saa tukahdutettua. 

Vierailija
6/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei. Jos buddhalaiselta viedään buddhalaisuus pois hän onneton. Uskonnot ovat pelkkää huumetta, joka antaa pikaista lievitystä.

Vierailija
7/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituinen viesti. Rutiköyhät ja kuolemansairaat ihmiset ovat huomattavasti vähemmän onnellisia kuin varakkaat ja terveet. Itse asiassa mitä vauraammassa maassa eletään, sitä onnellisempia ihmiset ovat.

Vierailija
8/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tarivitsee. Esimerkiksi ilman vettä ihminen kuolee aika nopeasti. 

Vierailija
9/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tai stoalaisuus. 

Olen tätä koulukuntaa. 

Vierailija
10/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Näin sanovat tutkimukset, mutta jos katsoo ihmisten naamoja ja elämäniloa joka näkyy päällepäin, niin minä ainakin olen nähnyt enemmän iloa jossain Afrikassa tai Intiassa kuin vaikka Suomessa. Tuntuu että tuolla kehitysmaissa aina jos ei ihan akuuteimmista ihmisen perustarpeista ole hätää, niin ovat hyvin onnellisen oloisia.

Vierailija
11/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei aloituksessa väitettykään että köyhät olisivat varakkaita onnellisempia.

Vierailija
12/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis sisustus, kotiteatteri, Netflix-tilaus, uudet järkkärin lasit ja treffit vaimon kanssa lisäävät ainakin minun onnellisuuttani. Siksihän niihin asioihin rahaa käytän.

Vierailija
13/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 12:29"]

Näin sanovat tutkimukset, mutta jos katsoo ihmisten naamoja ja elämäniloa

[/quote]Reps.

Vierailija
14/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 12:43"]

Olen matkustanut paljon Karibialla työni takia, erityisesti Dominikaanisessa Tasavallassa. Kyllä siellä ihmiset nauttivate eämästä paljon enemmän kuin suomalaiset vaikka ovatkin rutiköyhiä suomalaisiin verrattuna. Aina on hymy huulilla ja syytä juhlaan.

[/quote]

Nii-in. Onkohan ilmastokin vähän eri kuin täällä? Oletko rahaton mieluummin auringonpaisteessa biitsillä vai tammikuussa pimeässä ja kylmässä Suomessa?

Vierailija
15/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

"I'm afraid it was the Mormons. Yes. The Mormons were the correct answer."

Vierailija
16/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 12:30"]

Kaunis sisustus, kotiteatteri, Netflix-tilaus, uudet järkkärin lasit ja treffit vaimon kanssa lisäävät ainakin minun onnellisuuttani. Siksihän niihin asioihin rahaa käytän.

[/quote]

Jotta onnellisuutta voidaan lisätä, täytyy sitä puuttua. Kohta sinäkin kyllästyt noihin tavaroihisi. Sitten pitää hankkia uusia tavaroita ja niiden hankintojen välissä tunnet tuskaa.

Vierailija
17/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 12:17"]

Maailmassa on ihmisiä, jotka ovat rutiköyhiä ja kuolemansairaita ja ovat silti onnellisia. He ovat kypsiä, koska he eivät ripusta onneaan mihinkään ulkoiseen. Länsimainen ihminen ei tuohon kykene. Länsimainen (yleistys) ihminen haluaa parisuhteen, lapsia, rahaa, hyvän työn, ystäviä jne ollakseen onnellinen. Jos ihminen haluaa saavuttaa henkisen kypsyyden, hänen on oltava valmis luopumaan ihan kaikesta. Silti melkein kaikki kuvittelevat olevansa niin erinomaisia ihmisiä. Ihmiset ovat typeriä.

[/quote]

Ääää.... en usko tuollaisiin kärjistyksiin. Buddhalaismunkit pyrkivät valaistumiseen irtautumalla haluista ja tunteista, mutta eivät hekään siihen kykene. Olen tavannut ja keskustellut muun muassa Karmapa Ogyen Trinley Dorjen kanssa, ja kyllä hänelläkin on omat harrastuksensa ja intohimonsa. Eivät ehkä yhtä ehdottomat ja tärkeät kuin vähemmän "valaistuneilla", mutta silti.

Minä väitän, että oikein köyhillä ihmisillä tuo "onnellisuus" on selviytymisstrategia ja kiinni siitä, että paremmasta elämästä ei ole koskaan ollutkaan kokemusta.

Asiaa on tutkittukin: ihminen, jonka olosuhteet huononevat tai jonka toiveiden ja todellisuuden välillä on suuri ristiriita, ovat huomattavasti tyytymättömämpiä kuin ne, jotla ovat eläneet aina sen todellisuuden kanssa.

Toisin sanoen nälkää näkevä on tietysti vähempään tyytyväinen kuin rikkaassa länsimaassa yltäkylläisyyteen kasvava ihminen. Ilman - huom! - että tuo nälkäänäkevä ei muka tahtoisi tai tarvitisi mitään, jos vain olisi tilaisuudessa tahtoa ja tarvita.

Vierailija
18/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lopetti vuodatuksensa: Ihmiset ovat typeriä.   

Ottaa päähän tällainen ilmaus.

Etko itse ole ihminen, vai oletko ertityisen fiksu ihminen? Ainkin omasta mielestä?

Kyllä me tarvitsemme yhtä sun toista.

Vierailija
19/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 12:36"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 12:30"]

[/quote]

Jotta onnellisuutta voidaan lisätä, täytyy sitä puuttua. Kohta sinäkin kyllästyt noihin tavaroihisi. Sitten pitää hankkia uusia tavaroita ja niiden hankintojen välissä tunnet tuskaa.

[/quote]Kiitos huolenpidosta, mutta en tunne tuskaa. Olen perusonnellinen ihminen, jolla on perusasiat kunnossa. Ymmärrän, että harrastuksiin tai parisuhteeseen sijoittaminen ei tuhkaa päälleen heittäviä askeetikkoja välttämättä ilahduta, mutta minulle elämä on nauttimista varten.

Harmi, että kaikki meistä eivät sovi kapeaan ihmiskäsitykseesi.

Vierailija
20/34 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 12:37"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 12:17"]

[/quote]

Ääää.... en usko tuollaisiin kärjistyksiin. Buddhalaismunkit pyrkivät valaistumiseen irtautumalla haluista ja tunteista, mutta eivät hekään siihen kykene. Olen tavannut ja keskustellut muun muassa Karmapa Ogyen Trinley Dorjen kanssa, ja kyllä hänelläkin on omat harrastuksensa ja intohimonsa. Eivät ehkä yhtä ehdottomat ja tärkeät kuin vähemmän "valaistuneilla", mutta silti.

Minä väitän, että oikein köyhillä ihmisillä tuo "onnellisuus" on selviytymisstrategia ja kiinni siitä, että paremmasta elämästä ei ole koskaan ollutkaan kokemusta.

Asiaa on tutkittukin: ihminen, jonka olosuhteet huononevat tai jonka toiveiden ja todellisuuden välillä on suuri ristiriita, ovat huomattavasti tyytymättömämpiä kuin ne, jotla ovat eläneet aina sen todellisuuden kanssa.

Toisin sanoen nälkää näkevä on tietysti vähempään tyytyväinen kuin rikkaassa länsimaassa yltäkylläisyyteen kasvava ihminen. Ilman - huom! - että tuo nälkäänäkevä ei muka tahtoisi tai tarvitisi mitään, jos vain olisi tilaisuudessa tahtoa ja tarvita.

[/quote]

Buddhalaisuus onkin typerää. Ei haluista tule irtautua, vaan niitä tule ymmärtää. Itse asiassa melkein kaikki ongelmat katoavat kun ne kunnolla ymmärtää. Kyllähän yltäkylläisyys tekee elämästä ilman materian haluamista vaikeampaa, mutta ei mahdotonta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän