Ymmärrättekö te kaiken ulkomailta ostajat, että tuhoatte Suomen taloutta?
Ärsyttää, kun erityisesti nuorehkot naiset tilaavat ihan periaatteesta kaikki meikit ja vaatteet ulkomailta kun niin "säästää" (ja silti tilataan satasilla kuussa). Ilmiö on todella yleinen jo, vaikka kuulostaisi ihan marginaaliselta. Parempi olisi ostaa vähemmän ja se Suomesta. Wishistä ym nettikaupoista tilataan kaiken maailman turhaa tilpehööriä. Ei ihme jos kaupoilla menee huonosti ja palveluntarjoajat sulkee oviaan, kun kukaan ei kuluta Suomessa mihinkään vaan tilaa kaiken Kiinasta.
Kommentit (183)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 12:27"]
Lidlissä suomalaisia tuotteita 25-40% K-ja S-ketjuissa jopa 80%.
Mahdatteko olla samoja jotka valittavat kun talous ei vedä ja joudutaan tekemään leikkauksia ja sitten ostatte kaiken ulkomailta tai Lidlistä? Kaikkea ei voi saada.
[/quote]
Ostan ruokatuotteet laadun ja maun mukaan. Ja ikävä kyllä suomalainen on usein huonompi.
Kilpailu kyllä parantaa laatua. Vaihteessa K-kaupassa käydessäni huomasin, että esim. Pirkka-kierrepatonki oli oikein hyvä. Ja ainakin meikkä päin muutama pienleipomo on alkanut tehdä lähikauppoihinkin hyvää leipää. Isojen kotimaisten leipomoiden tuotteista kun ei kovin montaa syämäkelpoista löydy.
Lidl on tehnyt hyvää suomalaiselle lähikaupalle. Palkolla, kun eivät vapaaehtoisesti ole nämä kaksi kotimaista tajunneet laadun merkitystä.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:17"]
En viitannut. Kerrohan mitä tässä keksin? Firma konkkaan ja kortistoon?
Kaikki alat on nykyään niin kilpailtuja ettei mistään oikein saa kunnollista katetta, pitäisi olla satojen tuhansien liikevaihto jotta saa leivän pöytään. näin se nykyään menee.
Terveisin, Yrittäjä
[/quote]
Rupea maatalousharrastajaks ja pääset loisimaan loistotuilla, valtio maksaa muksuilles mönkijät ja bensat, jokavuositet thaimaan-matkat ja voit vetää vaikka päivittäin kännit. Vaimo voi perustaa kampaamon ja ottaa starttirahat ja lahjoittaa naapurin Pirkolle vuoden kampaamotuotteet. Ja sitten kun starttirahat loppuu niin konkkaan ja sitten naapurin Pirkko voi vetää starttirahat ja lahjottaa vaimolle ne vuoden kampaamotuotteet!
[/quote]
En osaa viljellä enkä kasvattaa karjaa. Valtiohan ei lapsille mitään mönkijöitä osta ja polttoainekulut verovähennyksiin tulevat vain työajoista.
Eihän firman autolla saa käydä edes ruokakaupassa ilman selvitystä verottajalle.
Vaimoa ei ole. Tiedän kyllä starttirahan määrän olen sitä saanut joskus sen puoli vuotta. Summa oli muistaakseni 520 euroa ja mitään muuta ei herunut, eli sillä maksettiin ruoka, vuokra ja kaikki laskut... koska harva firma tekee juurikaan voittoa ensimmäisten kuukausien aikana.
Vuoden kampaamotuotteet? Siis yrittäjähän ostaa omista rahoistaan kaikki tarvittavat välineet firman pyörittämiseen ei se mitään ilmaisia kampaamotuotteita mistää saa.
Aika vähän tunnut tietävän yrittämisestä mutta suu käy silti kovasti.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 14:42"]
Ajatellaan, että haluan vaikka Converset. Lähden kiertämään kauppoja, ja joka paikassa on ne samat mallit ja värit. JOKA HEMMETIN KAUPASSA! Sitten kun katson ulkomaisesta nettikaupasta, saan selata muutamankin sivun pelkkiä Converseja kymmenissä eri väreissä.
[/quote]
No Suomessa on niin onnettoman pienet markkinat esimerkiksi Conversen kengille, ettei yhdelläkään kaupalla ole varaa pitää kaiken kattavaa valikoimaa tarjonnassa. Ja tämän vuoksi lähes kaikki tilaavat (ilmeisestikin) yleisimmät mallit myyntiin.
Ulkomaisella nettikaupalla on todennäköisesti moninkertaiset markkinat Suomalaiseen kauppaan verrattuna. Näin ollen heillä on varaa pitää isoa valikoimaa.
Tämä on hyvin yksinkertaista matematiikkaa.
[/quote]
On hyvin yksinkertaista, kyllä sen suurin osa ihmisistä tietää.
Mutta miten vaikeaa on ottaa vaikka yksi eri väri tarjolle? Tai miten vaikeaa on tilata enemmän kenkiä koossa 37, jos ne kerran menee heti kaikki ja loppukausi myydään ei-oota lähes joka päivä?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 14:42"]
Minua suututtaa suomalaisten vaatekauppojen sisäänostajat, jotka nätisti sanottuna ovat vain ihan käsittämättömän pihalla. Aina. Ihan sama, onko kyse kengistä, lastenvaatteista tai aikuisten muodista niin ei, ei vaan osata.
Ajatellaan, että haluan vaikka Converset. Lähden kiertämään kauppoja, ja joka paikassa on ne samat mallit ja värit. JOKA HEMMETIN KAUPASSA! Sitten kun katson ulkomaisesta nettikaupasta, saan selata muutamankin sivun pelkkiä Converseja kymmenissä eri väreissä.
Tai jos haluan tyylikkäät, lämpimät ja vedenpitävät talvikengät. Ei kerta kaikkiaan onnistu! Sitten katson, mitä Ruotsissa myydään ja meinaa itku tulla. Suomessa tarjotaan kuomia tai muuta ihqua coretexiä, tai nauhoja tai niittejä tai Ugg-kopioita. Ei hemmetti. Muutenkin strasseja, niittejä, paljetteja tungetaan joka paikkaan. Miksi?
Ja meikit. YSL:n valokynä netissä 27€, Sokoksessa 44€. Ja Sokoksessa tasan kahta sävyä, kun oma sävy on se 1.5, jota Sokoksessa ei vaan kertakaikkiaan voida myydä koska... no ei vaan voida. Ai mistä ostan meikkini? No netistä.
Lapsille tilaan paljon vaatteita nettikaupoista, mutta ne pyrin sentään pitämään suomalaisina. Kivijalkaiikkeissä on harvoja poikkeuksia lukuunottamatta ulkovaatevalikoima tätä: pojalle sinistä ja mustaa, tytölle pinkkiä. Jee................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
[/quote]
Ensinnäkin sisäänostajia saattaa estää kauppasopimukset. Esim joku vitun Zalando on voinut konkeloida itselleen yksinoikeuden joihinkin malleihin tai jotkut muut toimijat.
Ulkomainen nettikauppa tod näk toimittaa suoraan tukulta tavaran ja tästä syystä valikoima on laajempi.
Ikävä kyllä täällä suomessa tarjolla olevat vaatteet on aina tylsän värisiä ja monesti myös heikkolaatuisia kiinatuotteita. Esimerkiksi urheiluvaatetta jos menet ostamaan niin värivalikoima on sininen ja punainen, ja siinäpä se. Itse tilaan nämä sitten saksasta. Kunnollisia arkikenkiä on myös aivan turha edes etsiä jos haluaa jotain tyylikkäämpää kuin eccot, ja ne taas tilaan ranskasta (n. 130 euroa pari, eli ei mitään mösjöö Rënen muoti-ihmeitä, vaan ihan tavallisia tyylikkäitä peruskävelykenkiä). Myös harrastevälineet on usein kaksinkertaisella hinnalla varustettu, ja valikoima on suppea.
Ja tämän lisäksi nykyään on sitten vielä usein niin että tuotetta ei ole hyllyssä vaan se pitää tilata. No miksi minä sitten tilaisin sitä suomalaisesta kaupasta kun voin tilata sen halvemmalla ja samassa ajassa ulkomaisesta?
Ymmärrän kyllä että mitä vähemmän suomalaisesta kaupasta ostetaan niin sen vähemmäksi se tarjonta käy, mutta ainakin omalta kantiltani tuntuu siltä että se valinnanvara hävisi suomesta jo kymmenisen vuotta sitten. Sitä ennen oli ilo käydä kaupoissa ihan vain katselemassakin koska usein teki löytöjä, mutta nykyään kaikkialla on vain samat tavarat ja onneton valikoima. Ei jaksa enää edes mennä kauppoja kiertämään koska vastauksen tietää jo valmiiksi.
Jos hyllystä löytyisi jotain muutakin kuin mustia toppatakkeja ja mustia, etäisesti kengänmuotoisia möykkyjä niin toki käyttäisin rahaa suomessakin. Mutta kun ei löydy!
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 12:09"]
AP, älä syyllistä nuoria, itsestään huolehtivia ja meikkaavia naisia, vaan kannattaisiko keskittyä ensinnäkin siihen että suomalaiset vie MILJOONIA verorahoina naapurimaa Viroon, siksi koska meidän alkoholivero on törkeän korkea? Suomessa ja Norjassa taitaa olla korkeimmat alkoholiverot, Ruotsi tulee perässä.
Suomi menettää tosi paljon rahaa tuossa. Ymmärrän sen hyvin että moni ostaa sen ruokansa kanssa nautittavan kuoharin tai punaviinin mieluummin Virosta 4-6 eurolla kun Suomesta 14-16 eurolla, mutta kannattaisiko valtion tehdä jotain asian suhteen kun eletään sentään jo 2010-luvulla ja suomalaiset oppineet jo aika hyvin eurooppalaisempaan ja fiksumpaan alkoholinkäyttöön.
[/quote]Alkoholiveron puolittaminen tai edes 25% lasku olisi superhyvä juttu! suomalaisten rahat jäisi suomeen ja pohjoisen rajoilla alkaisi ruotsalaiset ja norjalaiset hakea juomaa suomen puolelta!
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 13:11"]Aika hyvin on Soini ja kumppanit saaneet agendaansa läpi kun pakolaisia syytetään tästäkin, eikä lihavia & rikkaita yrityspomoja jotka piilottaa varojaan eivätkä maksa verojaan, ja poliitikkoja jotka mahdollistavat nämä touhut. Hyvä juttu!
[/quote]
Muun muassa meidän pääministerimme Sipilä. Miljoonaonaisuus on piilossa verottajalta.
Olen huomannut että monissa suomalaisissa netikaupoissa myytävistä tuotteista löytyy myös ebaysta ja aliexpressiltä jopa 50% halvemmalla... Joku suomalainen yrittäjä tilaa tukkutuotteita halvalla kiinasta ja myy ne kalliila täällä, miksi maksaisin sille yrittäjälle siitä tuotteesta jonka voin tilata myös itse paljon halvemmalla?
Ja ap:n kannattaisi saarnata ennemmin niille yrityksille jotka siirtää tuotannon pois suomesta ja veropakolaisille jotka muuttaa ruotsiin ja portugaliin ja muualle ja yrityksille jotka siirtää voitot veroparatiiseihin.. siinä oikeat ongelmat
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 14:32"]
Mietippä miksi SINULLE pitäisi maksaa palkkaa työstäsi, kiinalainen tekee aivan varmasti duunisi alle puoleen hintaan.
Miksi yrittäjän pitäisi työskennellä ILMAN palkkaa?
[/quote]
Vielä toistaiseksi työnantajani pitää tämän työn täällä.... muutama kymmentätuhatta muuta alan työpaikkaa kyllä siirtyi jo...
Yrittäjän ei tarvitse työskennellä ilman palkkaa, mutta yrittäjän omalla vastuulla on tehdä toiminnastaan itsellee kannattavaa. Jos kiinaroskan myyminen ei kannata... niin pitää myydä muuta.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:59"]
Olen huomannut että monissa suomalaisissa netikaupoissa myytävistä tuotteista löytyy myös ebaysta ja aliexpressiltä jopa 50% halvemmalla... Joku suomalainen yrittäjä tilaa tukkutuotteita halvalla kiinasta ja myy ne kalliila täällä, miksi maksaisin sille yrittäjälle siitä tuotteesta jonka voin tilata myös itse paljon halvemmalla?
Ja ap:n kannattaisi saarnata ennemmin niille yrityksille jotka siirtää tuotannon pois suomesta ja veropakolaisille jotka muuttaa ruotsiin ja portugaliin ja muualle ja yrityksille jotka siirtää voitot veroparatiiseihin.. siinä oikeat ongelmat
[/quote]
Ensinnäkin EU alueen ulkopuoli on laissakin luokiteltu eri markkinaalueeksi. Jos suomalainen yrittäjä ostaa tavaraa EU alueen ulkopuolelta niin siinä maksetaan vielä tullit ja alvit. Ne kuuluu sinunkin kuluttajana maksaa kun tilaat kiinasta, muuten teet rikoksen.
Jos alibaba myy 50% halvemalla ja suomalainen yrittäjä myy sen vaikka verkkokaupassaan siis 50% kalliimmalla ulos niin ei se kate ole mitään 50% se on noin 1-5% tuossa tapauksessa.
Koittakaa edes ymmärtää miten se kate lasketaan.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:26"]
2) Mielestäni suomalaiselle kuluttajalle on tärkeätä tarjota ihan kaikkia palveluja sekä tuotteita ja omalla kielellämme.
[/quote]
No siinä buisnessidea. Paljonko laitat hintaa lisää että etsit aliexpressistä asiakkaan toivoman tuotteen, käännä speksit suomeksi ja tilaat tuotteen asiakkaan postiosoitteeseen? Mulla ainakin on muutama kaveri katkera kun mä aina löydän netistä kaikkea kivaa....mutta eivät itse uskalla edes nettiä avata kun eivät muka osaa auttavasti englantia.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:07"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 14:32"]
Mietippä miksi SINULLE pitäisi maksaa palkkaa työstäsi, kiinalainen tekee aivan varmasti duunisi alle puoleen hintaan.
Miksi yrittäjän pitäisi työskennellä ILMAN palkkaa?
[/quote]
Vielä toistaiseksi työnantajani pitää tämän työn täällä.... muutama kymmentätuhatta muuta alan työpaikkaa kyllä siirtyi jo...
Yrittäjän ei tarvitse työskennellä ilman palkkaa, mutta yrittäjän omalla vastuulla on tehdä toiminnastaan itsellee kannattavaa. Jos kiinaroskan myyminen ei kannata... niin pitää myydä muuta.
[/quote]
Miltei kaikki käyttötavara tuotetaan kiinassa tai lähi-idässä. Miten toiminnan saa kannattavaksi kun hintaa ei voi nostaa?
Hinnat ovat edullisempia jenkeissä ja usein myös EUssa, tähän vaikuttaa politiikka, verotus ja geologinen sijaintimme.
Ei sellaista tuotetta olekaan mitä ei nämä halvemmatkin maat myy... paitsi ehkä mämmi. sitäkö tässä pitäisi alkaa myymään. ostatko?
Usko pois... voin verkkokauppa yrittäjänä kertoa että asiaa on kyllä selvitelty ja markkinatutkimuksia luettu.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:13"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:26"]
2) Mielestäni suomalaiselle kuluttajalle on tärkeätä tarjota ihan kaikkia palveluja sekä tuotteita ja omalla kielellämme.
[/quote]
No siinä buisnessidea. Paljonko laitat hintaa lisää että etsit aliexpressistä asiakkaan toivoman tuotteen, käännä speksit suomeksi ja tilaat tuotteen asiakkaan postiosoitteeseen? Mulla ainakin on muutama kaveri katkera kun mä aina löydän netistä kaikkea kivaa....mutta eivät itse uskalla edes nettiä avata kun eivät muka osaa auttavasti englantia.
[/quote]
Jos yrityksenä toimin niin tuo pitää hoitaa laillisesti eli tilattavasta tuotteesta maksetaan ALV ja tullimaksu. Tuskin kuluttajaa se sitten enään kovin paljoo kiinnostaa koska minäkin tarvin siihen vielä palkkani ja tuote tuskin on enään juuri halvempi kuin suomesta ostettaessa.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 12:50"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 12:46"]
Maataloutta on tuettava! Jopa minä 100% kaupunkilaisihmisenä tajuan tämän!
Miettikää tilannetta jos Suomi kauppasaarrettaisiin ja jos tulisi sota! Meillä ei olisi mitään omavaraisuutta ruuan tuotannon suhteen! Kuoltaisi hyvin äkkiä nälkään täällä. Miettikääs sitä.
[/quote]
Voin miettiä. Oho, ei selvittäis nytkään. Tajuatko ollenkaan kuinka huonolaatuista suomalainen vilja esimerkiksi on? Niitä sun suomalaisia "huippulaatusia" jauhoja joudutaan jatkamaan puolalaisilla jauhoilla että siitä saadaan edes jotenkuten syötävää leipää leivottua. Maanviljelijät viljelevät tasan sitä mistä saa isoimmat tuet, paskaakaan välittäen että saadaanko sitä hyötykäytettyä. Eipä kuule paljoa sydäntä lämmittäisi että täällä on jotain maanveljelystä harrastavia ihmisiä loisimassa tuilla siinä vaiheessa.
[/quote]
Juuri näin ja kaikki mitä maanviljelyksestä käytetään tulee ulkomailta, maanviljelijät eivät saisi paljoakaan aikaan ilman koneitaan. Joten se että joku osaa ajaa traktoria ei paljoa auta, kun siihen ei ole pollttoainetta. Maataloustuet pitäisi antaa niille jotka kyntävät hevosissa ja kone-elvikset saisivat olla ilman.
Suomesta ei saa Too Facedin, Narsin, BeneFitin eikä Stilan meikkejä. Siksi tilaan tai ostan ulkomailta. Täältä saatavia merkkejä kuten Urban Decay, MAC ja Bobbie Brown Cosmetics käytin joskus 5-10 vuotta sitten. Ihmiset haluavat edes joskus jotain uutta, tai uusinta uutta joka in maailmalla, miksi meidän pitäisi tyytyä muiden maiden jämiin eli sellaisiin jotka eivät enää mene kaupaksi siellä, ja vielä maksaa niistä täysi hinta plus mahdollisine suomilisineen???
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 12:54"]Virolaiset kampaajat ja kosmetologit kuuntelevat asiakasta ja tekevät huolellisen työn. Edullisemmin.
Suomalainen kampaaja tai kosmetologi aloittaa aina sen session sillä että haukkuu asiakkaan hiukset tai ihon paskaksi, ja paasaa että ei tälle nyt voi enää mitään tehdä kun pilalla blaa blaa blaa kun et ole käynyt pitkään aikaan, vaikka kampaaja olisi ihan itse viimeksi ne asiakkaan huonoiksi menneet hiukset värjännyt.
[/quote]
No huh huh. Sullapas on käyny huono tuuri kampaajien kanssa. Minulla on aina ollut hyviä kampaajia jotka kuuntelevat minua mutta osaavat myös sanoa mielipiteen että ehdotuksia. Jos en ole ollut tyytyväinen niin olen äänestänyt jaloillani ja vaihtanut kampaamoa. Kukaan ei koskaan ole haukkunut minun tai kenenkään muun hiuksia.
Chanelin keskikokoinen klassikkolaukku maksaa Ranskassa 4250 euroa. Suomessa monta sataa enemmän, eli sen verran että sillä saa kahdelle hengelle lentoliput ja hotelliyön, joten miksi porukka ei hakisi sitä Ranskasta pienen viikonloppureissun kera?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:59"]
[/quote]
Jos ne yritykset eivät siihen pystyisi niin ne menevät muualle. Tuo on täysin yleinen käytäntö kaikissa maissa. Ei tuollaiset H&M, zalandot ym maksa veroa yhtään mihinkään maahan. Ongelma on globaali, jos asiaan puututaan VAIN suomessa niin kilpailukykymme romahtaa lopullisesti.
Entä ymmärtääkö Suomi tuhoavansa minun talouteni? En helvetissä maksa rumasta ja väärän kokoisesta takista kolmeasataa euroa, jos paremman saa Kiinasta parilla eurolla.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 12:00"]
Ärsyttää, kun erityisesti nuorehkot naiset tilaavat ihan periaatteesta kaikki meikit ja vaatteet ulkomailta kun niin "säästää" (ja silti tilataan satasilla kuussa). Ilmiö on todella yleinen jo, vaikka kuulostaisi ihan marginaaliselta. Parempi olisi ostaa vähemmän ja se Suomesta. Wishistä ym nettikaupoista tilataan kaiken maailman turhaa tilpehööriä. Ei ihme jos kaupoilla menee huonosti ja palveluntarjoajat sulkee oviaan, kun kukaan ei kuluta Suomessa mihinkään vaan tilaa kaiken Kiinasta.
[/quote]
Tajuaako kerskakuluttajat että tuhlailu tuhoaa koko maapallon luonnonvarat.
Se mitä Suomessa tapahtuu on pientä. Sitä voitte jokainen miettiä pienissä autoissanne kun matkaatte tänään kotiin viikonlopun kerskakulutusjuhlaanne... Ihan oikeasti. Jos jatkatte samaa mallia niin ette voi sanoa rakastavane lapsianne.