Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä painossa lihavan olisi turvallista aloittaa juokseminen?

Vierailija
09.04.2022 |

Tein tästä ketjun aikaisemmin, mutta joko se poistui tai en enää löydä. Kovin suuressa painossa ei kannata aloittaa juoksua nivelille ja muulle keholle aiheutuvien riskien takia, mutta missä "painoraja" teistä menee, eli milloin riskit alkavat merkittävästi ja hyödyt nousta? Jos ajatellaan että treeniohjelmana oliso Couch-to-5K tms.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinut nauretaan pururadalla pihalle kun menet sinne löntystelemään

Vierailija
2/21 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti voi aloittaa rauhallisella, mutta rankalla ylämäki kävelyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän siihen vaikuta pituus myös? On vähän eri asia jos pituus on 150 ja painoa 72 kun taas jos pituus on 181 ja painoa edelleen 72, vai mitä luulet?

Vierailija
4/21 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu millaisia riskejä on valmis ottamaan asian suhteen. Joka tapauksessa ylimääräinen paino on ongelma juoksemisessa, eli loukkaantumisriski jne. ovat isommat, pitkän ajan kuluessa ilmaantuvista haitoista ja vaivoista puhumattakaan. Itse suosittelisin juoksemista ainoastaan normaalipainoisille tai sitä hoikemmille. Eli ensin paino alas muilla keinoilla kuten ruokavaliolla ja kevyemmällä liikunnalla kuten kävelyllä ja sitten vasta juoksemaan.

Vierailija
5/21 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heti voi aloittaa rauhallisella, mutta rankalla ylämäki kävelyllä.

Ylämäissä pitää juosta niin lujaa, kun lähtee ja alamäet himmaillaan.

Vierailija
6/21 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma normaalipaino on <90kg ja kun noin 110 kiloisena (20% ylipainoa) lenkkeilin niin tuli lonkkavamma jonka paraneminen kesti 2 vuotta.

Tuosta opin etten koskaan enää lenkkeile ennen kuin lämmittelen hien pintaan ensin. Lämmittelut aloitettuani ei ole enää lenkkeily haitannut, mutta olenkin lenkkeillyt vaan alle 105 kiloisena.

Lämmittely ensin on erittäin tärkeää vaikeiden vammojen ehkäisyyn. Järjetöntä että moni pitää juuri lenkkeilyä hyvänä lämmittelykeinona esim koululiikunnassam ylipainoisille ei todellakaan sovi lämmittelyksi.

Vierailija
7/21 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä paino kiikkuu 95-100kg välillä ja ihan hyvin pystyn heittää 6-10km lenkkejä hölkäten. 180cm mies olen ja kuntosalia ja lukkopainia harrastan myös.

Vierailija
8/21 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt naurata! Saat tietoa mistä hyvänsä! Lopeta hörhöily täällä ja ala vaikka kävellä enemmän ja syödä vähemmän!

Vierailija
9/21 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma normaalipaino on <90kg ja kun noin 110 kiloisena (20% ylipainoa) lenkkeilin niin tuli lonkkavamma jonka paraneminen kesti 2 vuotta.

Tuosta opin etten koskaan enää lenkkeile ennen kuin lämmittelen hien pintaan ensin. Lämmittelut aloitettuani ei ole enää lenkkeily haitannut, mutta olenkin lenkkeillyt vaan alle 105 kiloisena.

Lämmittely ensin on erittäin tärkeää vaikeiden vammojen ehkäisyyn. Järjetöntä että moni pitää juuri lenkkeilyä hyvänä lämmittelykeinona esim koululiikunnassam ylipainoisille ei todellakaan sovi lämmittelyksi.

Kysymys: millä tavalla lämmittelet, jos rauhallinen hölkkä ei sinusta sovi lämmittelyksi?

Vierailija
10/21 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juossut hölkkävauhtia sellaisena 163/90 mittaisena, mutta minulla on vahvat luut eikä nivelongelmia, lisäksi osaan sellaisen hiipivän hissuttelutyylin eli en pompi kovaa ja askellan enemmän paljasjalkatyyliin. Sanoisin, että mieti niveliä, jos niissä on ollut herkkyyttä niin varovasti. Aloita kävelyllä, pyöräilyllä, uinnilla ja rakenna aerobista kuntoa niillä. Kun jaksat vetää esim. tunnin vauhdikasta kävelyvauhtia ylä- ja alamäkistä reittiä niin lähde kokeilemaan juoksemista.

Jos tekniikassa on virheitä, voi tulla rasitusvammoja. Aika paljon on kaikenlaisia juoksukouluja, tai lainaa kirjoja ja opiskele. Pyydä jotakuta kuvaamaan juoksuasi ja analysoi, menetkö ns. oppien mukaan.

Juoksukunto kasvaa nopeasti! Tsemppiä.

Vierailija
11/21 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän siihen vaikuta pituus myös? On vähän eri asia jos pituus on 150 ja painoa 72 kun taas jos pituus on 181 ja painoa edelleen 72, vai mitä luulet?

Ok, minkä "kokoisena" sitten? Mä olen 164-senttinen nainen, keskimittainen tai vähän tavallista lyhyempi siis. En laittanut omia mittojani tänne, kun en halua niiden vaikuttavan ihmisten arviointiin. Helposti samanpainoiset tulisivat puhumaan kokemuksistaan, ei sekään haittaa ja antaa myös tietoa, mutta ennen kaikkea mä haluan yleisen ohjenuoran siitä miten tuo keskimäärin ihmisillä menee/millaista suositellaan.

Samoin saatettaisiin keskittyä vain siihen mitä kokoa olen nyt eikä siihen, minkä kokoisena sen juoksemisen voisi aloittaa sitten myöhemmin. Ja olisihan se kiva, jos tästä olisi hyötyä muillekin.

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt naurata! Saat tietoa mistä hyvänsä! Lopeta hörhöily täällä ja ala vaikka kävellä enemmän ja syödä vähemmän!

Olen jo laihduttanut useita kiloja, eli nämä ovat hoidossa. Normaalipainossa en ole kuitenkaan.

Vierailija
12/21 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen juossut hölkkävauhtia sellaisena 163/90 mittaisena, mutta minulla on vahvat luut eikä nivelongelmia, lisäksi osaan sellaisen hiipivän hissuttelutyylin eli en pompi kovaa ja askellan enemmän paljasjalkatyyliin. Sanoisin, että mieti niveliä, jos niissä on ollut herkkyyttä niin varovasti. Aloita kävelyllä, pyöräilyllä, uinnilla ja rakenna aerobista kuntoa niillä. Kun jaksat vetää esim. tunnin vauhdikasta kävelyvauhtia ylä- ja alamäkistä reittiä niin lähde kokeilemaan juoksemista.

Jos tekniikassa on virheitä, voi tulla rasitusvammoja. Aika paljon on kaikenlaisia juoksukouluja, tai lainaa kirjoja ja opiskele. Pyydä jotakuta kuvaamaan juoksuasi ja analysoi, menetkö ns. oppien mukaan.

Juoksukunto kasvaa nopeasti! Tsemppiä.

Tässä oli hyviä vinkkejä, kiitos!

Vierailija
13/21 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu varmaan minkälaisessa kondiksessa kaikki tukilihakset on. Ei voi sanoa mitään tarkkaa rajaa kun ihmiset ovat yksilöitä ja asia riippuu muistakin muuttujista kuin paino. Oletko nainen vai mies? Kuinka pitkä olet? Ilmeisesti et siis ole liikkunut paljoa eli loukkaantumisriskisi on silloin suurempi.

Vierailija
14/21 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No riippuu varmaan minkälaisessa kondiksessa kaikki tukilihakset on. Ei voi sanoa mitään tarkkaa rajaa kun ihmiset ovat yksilöitä ja asia riippuu muistakin muuttujista kuin paino. Oletko nainen vai mies? Kuinka pitkä olet? Ilmeisesti et siis ole liikkunut paljoa eli loukkaantumisriskisi on silloin suurempi.

Nainen, 164 cm. Olen laihduttanut (ja laihtunut) jo jonkin aikaa, liikuntana on ollut vain melko rauhallinen kävely ja nyt kiinnostaisi kokeilla juoksua. En käy kuntosalilla, joten lihaskunto saattaa kyllä olla heikko eikä ruumiinrakenteenikaan ole mitenkään "isoluinen". Ylimääräinen paino on siis rasvaa eikä ns rotevuutta.

Vierailija
15/21 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ei oikein pysty antamaan mitään täsmällistä vastausta, koska yksilölliset erot ovat suuret. Toisen nivelet kestävät helposti juoksua ylipainoisenakin, kun taas toiselle tulee paljon helpommin vammoja. Paljon merkitystä on sillä, missä kunnossa lihakset ovat (vahvat lihakset suojelevat niveliä ja auttavat pitämään juoksuasennon hyvänä) ja onko juoksutekniikassa tai -asennossa jotain sellaisia puutteita, jotka altistavat rasitusvammoille.

Näin näppituntumalta sanoisin, että jos painoindeksi on korkeintaan 27, juoksu on yhtä turvallista kuin kenelle tahansa normaalipainoiselle. Painoindeksillä 27-30 riski ongelmiin ei ole kauhean suuri, mutta niitä voi tulla, jos juoksuasennossa tai askelluksessa on jotain rasitusvammoille altistavia ongelmia. Jos painoindeksi on päälle 30, neuvottelisin asiantuntijan kanssa ennen kuin rupeaisin juoksenaan.

Olen juossut kolme puolimaratonia, ja yhdellä niistä edessäni juoksi pitkän matkaa suunnilleen minun mittaiseni (160 cm) pitkä nainen, jonka painoksi arvioin vähintään 90 kg. Hyvin hänellä näytti juoksu kulkevan. Hän jäi mieleeni, koska mielessäni laskeskelin, kuinka lujaa tuo nainen juoksisikaan, jos hän painaisi saman verran kuin minä - ilman, että hänen tarvitsisi varsinaisesti nostaa kuntoaan.

Joka tapauksessa lyhyet kävelypätkät juoksun lomassa pienentävät juoksun riskejä selvästi. On paljon turvallisempaa nivelille juosta kolme kertaa 10 minuuttia niin, että kävelee aina välissä 2 minuuttia kuin juosta yhteen menoon 30 minuuttia.

Vierailija
16/21 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pururata on muuten hyvä paikka juosta mutta ☹️

Ensinnäkään oikeita pururatoja ei oikein ole. Yleensä jotain hiekkaa.

Alamäessä tulee herkästi kovaa iskua jalkoihin. Suosittelen kävelemään alamäet ja juoksemaan ylämäet.

Siis ”pururadalla” tai kuntoportaissa tehdään intervalliharjoittelua. Suosittelen etsimään hyvän metsäpolun. Ei liikaa kiviä tai juurakoita. Joku harjun päällä kulkeva tasainen on ihan paras.

Vierailija
17/21 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan yksilöllistä. Sanotaan nyt vaikka että jollekin se 25kg on ihan sopiva. Sen painoisena ei tule hirveää rasitusta nivelille vaikka olisikin painoindeksiltään 40.

Vierailija
18/21 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/0 nolla kautta nolla on hyvä olla. Hihihihihiii.

Vierailija
19/21 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksethan piilossa ja pimeällä.

Vierailija
20/21 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys: millä tavalla lämmittelet, jos rauhallinen hölkkä ei sinusta sovi lämmittelyksi?

Lihastreenillä, punnerrusta, kyykkyä, vatsalihaksia ja vähän varjonyrkkeilyä väliin. Ylipainoiselle hölkkä on pahempi riski kuin perus lihasliikkeet omalla painolla. En minä toki mitään 150kg nostele penkistä kylmiltäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi