Onko kukaan läheisesi tappanut itsensä?
tänään isäni olisi täyttänyt 61<3 vuosi nyt ilman häntä.
Kommentit (40)
Itse inhoan tätä kun ihmiset vitsailevat ranteiden auki vetämisellä! Isä tappoi itsensä niin. Ei ole vitsi! Onneksi en ollut se joka löysi hänet, kun asuntoa tyhjennettiin oli pinttynyttä verta joka huoneessa.. En halua edes ajatella asiaa...-ap
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:58"]Ei hakenut apua. Ei myöntänyt alkoholismia vaikka se oli selvää ja tiesi sen itsekin.. Oletteko muut käyneet puhumassa asiasta? Itse en ole.. Ehkä pitäisi kun en pääse yli:/ ap
[/quote] Menehän juttelemaan vaan, saat purettua tuntemuksia ja omia ajatuksia, eikä tarvitse yksin miettiä ♡
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:41"]Kerrotteko asiasta? Mulla on vähän hankalaa jos joku kysyy mihin kuoli.. Tuntuu niin yksityiseltä. Ja usein tuntuu, ettei moni ymmärrä miten voi olla vaikeampi asia kuin jos olisi ollut luonnollinen kuolema. Tottakai jokainen kuolema on kamala, mutta mielestäni se tuo lisää surua tietää, että päätti elämänsä itse... Tai ainakin lisää syyllisyyttä jne
[/quote] Ymmärrettävää. Ja aihepiiri on sen verran arka.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:58"]Ei hakenut apua. Ei myöntänyt alkoholismia vaikka se oli selvää ja tiesi sen itsekin.. Oletteko muut käyneet puhumassa asiasta? Itse en ole.. Ehkä pitäisi kun en pääse yli:/ ap
[/quote] Menehän juttelemaan vaan, saat purettua tuntemuksia ja omia ajatuksia, eikä tarvitse yksin miettiä ♡
[/quote] Niin menehän juttelemaan vaan ap. Saat vahvuutta omaan elämiseen ja perspektiiviä omiin tunteisiin. :)
On. 14 vuotta sitten, ja vasta nyt kipu ja kaipuu alkaa hellittää.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:36"]
On, veli teki itsemurhan pari vuotta sitten. Meitä itsemurhan tehneiden läheisiä on Suomessa jotain kymmentuhatta.
[/quote]
On paljon enemmän, kun joka vuosi noin 1000 tekee itsemurhan, niin 20 vuodessa näitä läheisiä on tullut noin 30 000-50 000 riippuen siitä, vaikea edes arvioida, koska joillakin on monia lapsia tai sisaruksia ja toisilla ei lainkaan.
Kyllä, raikasi naisen, tuli poliisikuulusteluista ja ampui sitten sen jälkeen itsensä
Kun olin ala-asteella, kaikkien suosikki opettaja teki itsemurhan. Oli minun luokanopettaja tuolloin (olin vitosella). Veljeni yritti itsemurhaa pari vuotta sitten, mutta kuin ihmeen kaupalla äitini sattui paikalle ja pelasti hänet.
Mun isä teki itsemurhan melkein 20 vuotta sitten, olin ala-asteella silloin. Vaikea se oli lapsena käsittää, kun ei ennen ollut edes oikein tajunnut että ihminen voi ottaa hengen itseltään.
Edelleen isä on ihan päivittäin mielessä, vaikka tietenkin pahimman yli on jo näin pitkän ajan kuluessa päästy. Pahimmalta tuntuu edelleen isänpäivät, joulut jne. Eikä aina ole helppoa kertoa uusille tuttavuuksille että olen kokenut lapsena tällaisen asian, ihmisten reaktiot ovat joskus ihmeellisiä. Varsinkin silloin alkuun sai nähdä jos jonkinlaista käyttäytymistä, kun jotkut naapurit ja tuttavat eivät tienneet miten suhtautua.
Minun tätini, mutta siitä on yli 30 vuotta aikaa. Olin silloin teini-ikäinen ja meillä oli aika pieni ikäero, 10 vuotta. Hän oli minulle isosiskomainen. Kyllä se kolahti, koska hän oli mulle aika läheinen, mm. hoitanut minua kun olin taapero ja neuvoi kun tuli murrosikä, niin häneltä uskalsin kysyä ja hän neuvoi meikeissä ja sen sellaisissa...Hän sairastui masennukseen. Hän oli sellainen valon lapsi, ja sitten kun hänen parisuhteensa sen talvisen pimeyden ja masennuksen keskellä kariutui, niin hän ei kestänyt sitä. Ainakin siihen se jäähyväiskirje viittasi. Kyllä se pisti koko perheen pitkäksi aikaa sekaisin mummosta tädin sisaruksiin.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 06:09"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:36"]
On, veli teki itsemurhan pari vuotta sitten. Meitä itsemurhan tehneiden läheisiä on Suomessa jotain kymmentuhatta.
[/quote]
On paljon enemmän, kun joka vuosi noin 1000 tekee itsemurhan, niin 20 vuodessa näitä läheisiä on tullut noin 30 000-50 000 riippuen siitä, vaikea edes arvioida, koska joillakin on monia lapsia tai sisaruksia ja toisilla ei lainkaan.
[/quote]reilu 20 vuotta sitten Suomi oli itse murhien huippumaa ja niitä tehtiin 1500 vuodessa.
Kyllä se niin oli jos näki tutun nimen kuolinilmoituksessa, niin automaattisesti ajatteli että mitenköhän tämä tappoi itsensä.
Joo.
Serkku tappoi teininä.
Isäni lopetti elämänsä lopettamalla syömisen ja juomisen kun toivoa paremmasta elämästä ja sairaalasta pois pääsystä ei enää ollut. Ne olivat pitkät 4 pvää. Ikää oli 82 vuotta. Surullista että isälle ei jäänyt muuta vaihtoehtoa. Ymmärrän kyllä hänen toimintansa. Ikävä on.
Molemmat vanhempani tekivät vuosikymmeniä kestäneen itsemurhan alkoholilla. Kaksi ystävääni tappoivat itsensä hyppäämällä korkealta asfalttiin. (Ei yhtäaikaa.) Ap, mene puhumaan isäsi itsemurhasta ammattiauttajalle. Voimia!
Mun vaari teki itsemurhan kuusikymppisenä edellisen laman melskeessä hirttäytymällä omiin kengännauhoihinsa psykiatrisessa hoitolaitoksessa. Olihan se aika kylmää kyytiä, kun minäkin rakastin häntä koko lapsensydämelläni.. Mutta ymmärrän silti, jos ei voi elää, on pakko kuolla. Olen surullinen, en vihainen.
Otan osaa, ap. Munkin faija lopetti itsensä kun olin 8.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:42"]
Joo. Serkku tappoi teininä. Isäni lopetti elämänsä lopettamalla syömisen ja juomisen kun toivoa paremmasta elämästä ja sairaalasta pois pääsystä ei enää ollut. Ne olivat pitkät 4 pvää. Ikää oli 82 vuotta. Surullista että isälle ei jäänyt muuta vaihtoehtoa. Ymmärrän kyllä hänen toimintansa. Ikävä on.
[/quote]
Tän takia eutanasia pitäisi laillistaa. Voimia sulle!
Minun tätini tarina on aivan samanlainen kuin vastaus numero 33, tosin siitä ei ole aivan noin kauaa aikaa. Hänellä tosin oli ulkoisesti ihan hyvältä vaikuttava parisuhde vielä itsemurhan aikoihinkin. Mutta hänkin oli pitkään masennusta sairastanut "valon lapsi".
Kamalaa katsella sisarustensa ja vanhempiensa surua ja tietynlaista vihaa vieläkin yli vuosikymmenen jälkeen.
Entinen työkaveri. Aika vasta. En käsitä miksi. Jäi vaimo ja kolme lasta, joilla elämä edessä nyt ilman isää.
Ei hakenut apua. Ei myöntänyt alkoholismia vaikka se oli selvää ja tiesi sen itsekin.. Oletteko muut käyneet puhumassa asiasta? Itse en ole.. Ehkä pitäisi kun en pääse yli:/ ap