Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko ihminen olla lievästi kehitysvammainen ilman diagnooaia?

Vierailija
01.10.2015 |

Tarkoitan, että voiko aikuisuuteen asti ehtinyt ihminen olla voinut läpäistä kaikki koulut yms. ilman että hänellä oltaisiin ammattilaisten (opet, koulupsykologit, terkat) taholta todettu mitään olevan vinksallaan, vaikka hänellä olisikin?

Musta tuntuu, että tks tuntemani henkilö on vähän vajaa. On yo, amk-tradenomi, äiti jne...Mutta siltikin.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:34"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:02"]Älyllisesti lievästi kehitysvammainen voi selvitä peruskoulusta ilman tukitoimia, mutta lukio tai amk on siinä ja siinä, koska itsenäistä tekemistä on niin paljon. Kyse ei välttämättä ole kehitysvammasta, vaan jostain muusta häiriöstä. Esim. sairaudesta tai vammasta, joka hidastaa toimintaa. Omassa suvussani on henkilö, joka vaikean onnettomuuden seurauksena sai aivovamman, mutta kyllä hän on opiskellut lukiossa ja amk:ssa, tavallista hitaammin vain. Tai voi olla esim. dysfasia mikä ilmenee puheen tuottamisen ja ymmärtämisen vaikeutena ja se voi saada ulkopuolisen ajattelemaan hidasälyisyyttä. Mutta selväkieliset ohjeet saatuaan dysfaatikko voi selvitä hyvinkin pitkälle. Kirjoitustaidot heillä vaihtelevat.  [/quote] Lievästi kehitysvammainen EI selviä peruskoulusta. Eikä selvinnyt aiemminkaan -80 luvun apukoulussakaan. Termi voisi olla heikkolahjainen. Eikä sellainenkaan. Selviydy peruskoulusta ilman tukea

[/quote]

Naapurin nainen selvisi. Tosin hänellä oli kavereiden tuki. Ei meillä maalla kovin helposti apukouluun silloin peruskoulun alkuvaiheessa lähetetty. 

Vierailija
22/26 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:18"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 21:50"]Tarkoitan, että voiko aikuisuuteen asti ehtinyt ihminen olla voinut läpäistä kaikki koulut yms. ilman että hänellä oltaisiin ammattilaisten (opet, koulupsykologit, terkat) taholta todettu mitään olevan vinksallaan, vaikka hänellä olisikin?

Musta tuntuu, että tks tuntemani henkilö on vähän vajaa. On yo, amk-tradenomi, äiti jne...Mutta siltikin.
[/quote]
Olisin luullut, että puhut musta, mutta koulutus ei täsmää! :D Mä oon ihan tosissani aina miettinyt, että oonko jotenkin vajaa/kehari.
[/quote]
Jatkan vielä, että mua on kyllä kehuttu älykkääksi ja lahjakkaaksi, mutta omasta mielestäni olen jotenkin sosiaalisesti kömpelö. Kun katson itsestäni esimerkiksi lapsena/nuorena kuvattuja kotivideoita, vaikutan omiin silmiini jotenkin ihan jälkeenjääneeltä muihin ikäisiini verrattuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kysymyksen voi käsittää vähän hassusti... Ensin luonnollisesti tulee kehitysvamma ja sitten vasta diagnoosi, ei se diagnoosi saa sitä aikaan. 

Vierailija
24/26 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 21:58"]Tää ihminen on kielellisesti lahjakas, mutta jotkut piirteet ei vaan oo normaaleja. Sosiaaliset kyvyt, tilannetaju, opitut maneerit tai käyttäytymisnormit...tosi rasittava, kun ei osaa lukea rivien välistä jne.

Ap
[/quote]
Aaa, assu!

Vierailija
25/26 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kyseessä vain ujo persoona? Monesti ujoista ihmisistä voi saada sosiaalisissa tilanteissa hieman vajaan kuvan. Samoin sosiaalisesti älykkäät ihmiset voivat olla muiden silmissä kehareiden tasolla mikäli koulutus on jäänyt niukaksi.

26/26 |
10.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Itse olen älyllisesti kehitysvammainen. En välttämättä pystyisi lukioon,mutta jotkut älyllisesti kehitysvammaiset pystyvät.  Jotkut kehitysvammaiset ovat käyneet lukion. Nimenomaan älyllisesti kehitysvammaiset.  Tiedän,koska serkkuni lapsi opiskelee lukiossa ja hän kysyi asiaa lukion opintosihteeriltä. Sihteeri kertoi,että on jonkun verran älyllisesti kehitysvammaisia jotka ovat käyneet lukion.