Hoitajat lähtevät alalta – Valviraan on tullut alkuvuonna kymmeniä hakemuksia ammattioikeuden poistamisesta
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on aika paljon. Ja kertoo jostain että haluaa poistaa lupansa. Kertoo hoitajien kohtelusta ja orjuuttamisesta (pakkolait, ihmisoikeusloukkaukset rokotepakkoineen).
Ei nimittäin esim. kukaan tradenomi tai insinööri liene koskaan sanonut että “poistakaa multa nämä ammattioikeudet/ poltanpa tämän mun tutkintotodistuksen”.
Tradenomeja on isot määrät työttöminä.
Kuten jutusta ilmenee, niin: "Syyt ammattioikeuksien poistamiseen ovat moninaiset".
Vierailija kirjoitti:
Juu, ehkä oli fiksumpaa näyttää tilastoja avoimista sairaanhoitajan paikoista joihin ei kukaan hae. Ja rinnalle sairaanhoitajat jotka ovat jo vaihtaneet alaa, vaikkeivät olisi luojaan poistaneet. Siinä kohtaa puhuttaisiin jo kymmenistätuhansista.
Vaikea niihin on hakea, jos niistä ei ilmoitella missään. Meidän sotessa joka paikassa vakava hoitajapula ja vakituisia toimia auki. Molissa kuitenkin vain muutama hassu hoitajan paikka auki. Joku ei nyt täsmää. Toki voi olla, että muualla niihin oikeasti haetaan työntekijöitä, mutta meillä ei ole merkkiäkään siitä.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat ei kaikissa kaupungeissa lähde mihinkään, koska heillä on isot asuntolainat eikä ole töitä mihin he pääsisivät.
Meidän kaupungissa 2 päivän viikossa tehtävään osa-aikatyöhönkin oli 60 hakijaa.
Osa lähtee pois alalta juurikin niiden isojen lainojen takia.
HUS:ssa avoimiin sh paikkoihin on huonosti tai ei lainkaan hakijoita.
Ihan hyvä. Ei kannata pysyä sellaisella alalla, jolla ei halua olla. Työtään ja potilaitaan inhoava hoitaja on haitaksi kaikille, sekä potilaille, että työyhteisölle, jonka ilmapiirin hän myrkyttää.
Jos onnistuu saamaan mukavamman työpaikan paremmalla palkalla, niin sehän on hienoa myös. Tosin vähän arvelen, että monella hoitajalla on epärealistinen kuva siitä, millaista muiden ihmisten työ on. Esimerkiksi siskoni on kiinteistönvälittäjä ja joutuu tekemään todella kovasti töitä iltaisin ja viikonloppuisin ilman mitään lisiä, ja palkka on epävarmaa. Joinain kuukausina ei ole myyntiä ja tule rahaa ollenkaan, toisin kuin hoitajilla, joilla palkka juoksee varmuudella koko ajan. Eli veikkaan, että vähän on harhaiset käsitykset joillain hoitajilla muiden ihmisten arjesta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi alalta pois lähteneet haluaa poistaa myös ammattioikeudet? Johtuu varmaankin ilmapiirin kiristymisestä entisestään. Itse olen ollut pois alalta kymmenisen vuotta mutta ammattioikeudet on edelleen.
Osa varmasti pakkolakien takia ja uusien sellaisten pelossa, jos lakko venyy. Mutta yksi syy lienee sama kuin se miksi nyt haetaan passia ennätystahtia: hoitajilla on herkästi työvelvoite jos tilanteet tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat ei kaikissa kaupungeissa lähde mihinkään, koska heillä on isot asuntolainat eikä ole töitä mihin he pääsisivät.
Meidän kaupungissa 2 päivän viikossa tehtävään osa-aikatyöhönkin oli 60 hakijaa.
Osa lähtee pois alalta juurikin niiden isojen lainojen takia.
Tämä on muuten tärkeä pointti. Miksi ihmessä suurten yliopistosairaaloiden on pakko olla kaupunkien keskustoissa?
Tuo työvelvoite on varmaan iso syy tuossa, eli jos tulisi sota, hoitajat voisi velvoittaa töihin samoin kuin monia muiden ammattiryhmien edustajia. Osalla hoitsuista lienee pieniä lapsia ja he haluavat lähteä niiden kanssa turvaan. Ihan ymmärrettävää. Tämä tosin koskee montaa muutakin ammattia, mutta kaikissa muissa ei ole samalla lailla virallista rekisteriä työntekijöistä kuin terveydenhuollossa.
Naurakaa vaan! Kyllä se hymy hyytyy kun totuus teille valkenee. Sen kun elätte pää pensaassa ja luotatte siihen että kyllä sitä hoitoa jollain tavalla aina saa kun on tarve. Kovat ajat on edessä…
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on aika paljon. Ja kertoo jostain että haluaa poistaa lupansa. Kertoo hoitajien kohtelusta ja orjuuttamisesta (pakkolait, ihmisoikeusloukkaukset rokotepakkoineen).
Ei nimittäin esim. kukaan tradenomi tai insinööri liene koskaan sanonut että “poistakaa multa nämä ammattioikeudet/ poltanpa tämän mun tutkintotodistuksen”.
Niin, noista kolmestakymmenestä suurin osa on niitä eläkkeelle jääneitä jotka poistivat itsensä valviran rekistereistä, harva haluaa eläkkeeltä enää palata töihin. Tuokin on osaa sitä tehyn ja superin valheellista kampanjaa jossa kaikkea vääristellään ja suurennellaan kuin putinin tiedotusosastolla. Suuri uutinen: 0,0002% hoitajista on poistanut itsensä valviran rekisteristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alalta pois lähteneet haluaa poistaa myös ammattioikeudet? Johtuu varmaankin ilmapiirin kiristymisestä entisestään. Itse olen ollut pois alalta kymmenisen vuotta mutta ammattioikeudet on edelleen.
Osa varmasti pakkolakien takia ja uusien sellaisten pelossa, jos lakko venyy. Mutta yksi syy lienee sama kuin se miksi nyt haetaan passia ennätystahtia: hoitajilla on herkästi työvelvoite jos tilanteet tulee.
Kaikilla 17-64-vuotiailla on työvelvoite sotatilan aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tämä tosiaan aikamoinen maa. En tiedä onko se ollut niin lottovoitto syntyä tänne...
Virallisesta lehdestä löytyy ilmoitukset kaikista ammattioikeuden poistaneista. Hyvin harva heistä on lähelläkään eläkeikää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä. Ei kannata pysyä sellaisella alalla, jolla ei halua olla. Työtään ja potilaitaan inhoava hoitaja on haitaksi kaikille, sekä potilaille, että työyhteisölle, jonka ilmapiirin hän myrkyttää.
Jaa. Minä kyllä poistuin alalta ihan näiden ilmapiirin myrkyttäjien takia. Sen verran pitkä ura jäi taakse, että en olisi itsekään koskaan uskonut näin tekeväni, mutta en halunnut myöskään uhrata terveyttäni sille, että joudun pelkäämään joitakin työkavereita tai tuulella käyvää esimiestä. Ja kyllä, minusta se oli erittäin viisas teko kuka minut olisi heidän kynsistään pelastanut, ellen minä itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että olen oikein kovin sairas silloin. Kenties varttihullu. On minussa siinä sitten vahtimista, mutta to jokuhan saa siitä sitten homman itselleen. Näin niitä työpaikkoja luodaan.
Serkkuni poisti itsensä. Mielenterveysongelmat syytä.