Rehellisesti: Mitä tiesit Ukrainasta ennen hyökkäystä?
Mitä tiesit Ukrainasta ennen tätä hyökkäystä? Itse en kovinkaan paljon. Pääkaupungin Kiovan ja Odessan kyllä. Köyhyyden. Kausityöntekijöiksi maatiloille tulevat ihmiset. Ortodoksisuuden. Oranssivallankumouksen. En paljon muuta.
Kommentit (142)
Sen verran että euroviisuhumpat oli mieleenpainuvat:D
Itse rupesin aktiivisemmin seuraamaan maidanin aikaan, Janukovich oli ihan samanlainen kuin valko-venäjän pressa, Putinin käsinukke. Asiat vois olla ja tod.näk. olisivatkin ihan toisella lailla, jos Ukraina olisi liittynyt EU:n jäseneksi silloin. Mutta Putin pilasi senkin.
Onneksi ennätin käymään siellä muutaman kerran ennen kuin venäläiset tuhosivat paikat.
Luulin että se on minimaa muiden itäeuroopan maiden joukossa. Kaunis, vanha kaupunki tms. Se olikin iso.
Lada ja purkukuntoisia betonibulkkeja
joku romaani tuliviime vuosina. Liittyi traktoriin..
Mieleen on jäänyt myös Maidanin kansannousu 2014 ja siitä alkanut Itä-Ukrainan sota. Sekä hienoista palmikoistaan tunnettu entinen pääministeri Julia Tymoshenko.
Kauhukertomuksia lukeneena Odessan katakombit ovat jääneet mieleen
Eikö kukaan teistä ole kuullut Tsernobylistä ikinä? Ukrainalainenhan oli myös Sergei Bubka......siis seiväshypyn moninkertainen maailmanennätysmies aikoinaan.
Karttasijainnin neukkuaikaan, Tsernobylin, värivallankumousliikkeen , jota putin pelkäsi että leviää muihinkin maihin.... muistaakseni sanoikin että niitä ei suvaita missään. Suomen sodan aikaan neukut lähetti silloisia ukrainalaisia varmaan kuolemaan tänne sotimaan ohuissa kesävaatteissa, oli samanlaista vähemmistökansojen tuhoa kuin tekee nytkin. Sieltä katsapin laita alueilta on nyt Ukrainaan lähetetty samalla lailla, eli vähentää väkeä , ettei niistä alueista tule liian vahvoja jotka saattaisi jonkinlaista kansannousua edes ajatella.
Tsernobylin, olin parikymppinen siihen aikaan. Ruslanalla oli vauhdikas euroviisuvoittobiisi. Oi Odessa, sä helmi Mustanmeren. Natalia, he palaavat ja silloin vapaa on taas Ukraina (joo, enimmäkseen muistuu mieleen aiheeseen liittyvä musiikki). Bubkan muistan kyllä, mutta en sitä, että olisi ukrainalainen, sillä Neuvostoliittohan sen maa silloin oli. Oranssi vallankumous, mainittu Ruslanakin alkoi poliitikoksi. Myrkytetty presidentti, muuttui naama ihan yhtäkkiä melkein rupikonnaksi (arvakkaas, ketkä siinä taustalla).
Nuo nyt ainakin. Kovin musiikkipainotteista.
Vierailija kirjoitti:
Tsernobylin, olin parikymppinen siihen aikaan. Ruslanalla oli vauhdikas euroviisuvoittobiisi. Oi Odessa, sä helmi Mustanmeren. Natalia, he palaavat ja silloin vapaa on taas Ukraina (joo, enimmäkseen muistuu mieleen aiheeseen liittyvä musiikki). Bubkan muistan kyllä, mutta en sitä, että olisi ukrainalainen, sillä Neuvostoliittohan sen maa silloin oli. Oranssi vallankumous, mainittu Ruslanakin alkoi poliitikoksi. Myrkytetty presidentti, muuttui naama ihan yhtäkkiä melkein rupikonnaksi (arvakkaas, ketkä siinä taustalla).
Bubka kilpaili itsenäisesti Ukrainan aikaankin.
Vierailija kirjoitti:
Itse rupesin aktiivisemmin seuraamaan maidanin aikaan, Janukovich oli ihan samanlainen kuin valko-venäjän pressa, Putinin käsinukke. Asiat vois olla ja tod.näk. olisivatkin ihan toisella lailla, jos Ukraina olisi liittynyt EU:n jäseneksi silloin. Mutta Putin pilasi senkin.
Millä ei täytä eikä ole aiemminkaan täyttänyt EU:n jäsenvaatimuksia. Ei missään nimessä pidä päästä EU:n jäseneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis itsenäisen Ukrainan aikaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyttiin, mitä tiesin. Minä satun muistamaan Bubkan neuvostoliittolaisena, koska seurasin yleisurheilua enemmän nuorempana kuin sitten kolmenkympin tietämillä. En muista Bubkaa ukrainalaisena, sorry.
Tsernobylin, euroviisut (joista pidin erityisesti Verka Serduchkasta ja Go_A:sta), näkemäni dokumentit sitkeistä Tsernobylin mummoista ja voimalan ympäristössä elävistä eläimistä (esim. talitiaiset ovat jo sopeutuneet säteilyyn). Olen katsonut Bald and bankruptin matkavideoita alueelta, ja aivan sattumalta hiukan ennen sodan alkamista katsoin ohjelman venäjän ja ukrainan kielen eroista. Osaan venäjän alkeet ja nyt myös hiukan ukrainan kieltä. Hämärästi muistan myös Tymošenkon ja Janukovytšin, mutta siihen aikaan en ollut kovin kiinnostunut politiikasta.
Luulin tsernobylin olevan Venäjällä.
Pelasin Red Alert peliä joskus ja siinä jos pelasi Neuvostoliiton puolella, niin pystyi olemaan myös Ukraina. Muistaakseni oli paras hyökkäysvoima niillä, niin pelasin aina Ukrainan puolella.