Lapsella kokeesta pisteitä 18-/21, miten voi numero olla vaan
8,5? Siis kokeen arvosana. Onko tuossa joku virhe?
Kommentit (9)
Jos arvosteluasteikko on sellainen, että viitoseen tarvitaan puolet maksimipisteistä (täysin normaalia, jos on helppo koe), niin silloin kaksi pistettä tarkoittaa aina yhtä numeroa. Lapseltasi puuttuu reilut 3 pistettä maksimista eli 8,5 on tällöin täysin oikea numero.
Jos kokeesta pääsee läpi esim.10/20 pisteellä niin se selittää numeron.
ei.
21 p = 10
20 p = 9½
19 p = 9
18 p = 8½ jne.
13 p = 5
11 p = 4 eli osattu juuri ja juuri puolet
No ohhoh, onpas tiukkaa. Kiitos vastauksista. ap
Mikä se sitten pitäisi olla? 10-? Lapsesi on tehnyt kokeessa monta virhettä, ei silloin kuulu kymppiä saada.
Puolet pisteistä on koe läpi, eli 5-. Mikäli 10,5p on 5- ja 21p 10, niin ihan oikeinhan toi menee.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 14:05"]
Mikä se sitten pitäisi olla? 10-? Lapsesi on tehnyt kokeessa monta virhettä, ei silloin kuulu kymppiä saada. Puolet pisteistä on koe läpi, eli 5-. Mikäli 10,5p on 5- ja 21p 10, niin ihan oikeinhan toi menee.
[/quote]
:D
No voi ei nyt taas. En minä tiedä, mikä sen pitäisi olla, siksi kysyinkin! Enkä ole väittänyt, että pitäisi kymppiä saada, en vaan tunne yhtään noita arvosteluasteikoita niin uteliaisuuttani kysyin. Ja kiitin vastauksista. Ei ole niin vakavaa :D ap
Ennen muinoin ala-asteella tuosta olisi voinut saada 9. Riippuu tosiaan siitä, mitkä on vähimmäispisteet :)
Riippuu taulukosta. Meillä ei vielä alakoulussa ollut noin tiukkaa arvostelua, lukiossa taas toi oli asteikko millä kaikkien aineiden kokeetarvosteltiin aina. Ideana siis yksinkertaisesti on jakaa saatu pistemäärä koko kokeen pistemäärällä ja kertoa koko höskä kymmenellä. Esim lapsesi tapauksessa 17,75/21 * 10=8,4524...~8,5
ei ole virhettä. Matematiikan kokeesa todennäköisesti kysymys ja niissä on numerot tiukassa ja yleensä opettajat antavat mysö -, + ja 1/2 pisteitä. Kun tiputaan huonompiin arvosanoihin niin niissä tiputus ei ole yhtä jyrkkä.