Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Adhd kokemuksia

Adhd tyttö
08.04.2022 |

Oon epäilly jo parivuotta itselläni olevan Adhd, mutta olen kieltänyt sen itseltäni ja muilta. Olen ysiluokalla ja luokan valvojani kommentoi välillä että jaahas mitäs tälle meidän adhdlle kuuluu? Yleisesti kun tulee unohduksia ja myöhästymisiä usein niin hoidan niitä luokanvalvojani kanssa kun on myöhäisiä aamuja yms niin kuitnekin mietin että onko järkevää edes testata enään, vaikka oireina , tarkkaamattomuutta ja impunsiivisuutta, joihin lääkkeet saataavat tehota. ( olen tehnyt netti testejä ja saanut positiivisia tuloksia jokaisesta) . Olen jo kuitnekin kohta peruskoulun käynyt, eikä minulla ole huomattu sitö niin miten voin selittää vanhemmilleni yhtäkkiä minulla olevan adhd. Veljelläni on add ja ukson että perustelavat sen kautta minulle ja vertaavat minua höneet eetei nyt minulla voi olla mitään adhd, kun koulumenestyskin on ihan hyvä (ka 8,3).

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kyllä miettinyt sitä että onko mulla ollu lapsuudesta asti ongelmia ni kyllä mä sanoisin että joo, osa on jo peittynyt sillä että ei ole tarvinnut itse hoitaa melkeempä mitään vaa kaikki annettu vaa suoraan käteen😕 osallaan hyvä, mutta nyt olen ruvennut jo vaatimaan vanhemmiltani sitä että haluan hoitaa ihan itse asiat ja oppia kantapään kautta vaikka meniskin kaikki ihan perseelleen. Eikai sitä muuten opi🤔🙄

Vierailija
22/23 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Adhd kirjoitti:

En ole viitsinyt kun kuulin eräänä päivänä, kun jutteli jonkun kanssa puhelimessa ja keskustelivat juurikin adhdsta ja saoi näin että verrattaen 1-luokkalaiseen jolla voisi olla adhd ja todettaisiiin se on paljon ymmärrettävämpää kuin se että 9-luokkalaisella tpdettaisiin yhtäkkiä adhd ja hän ei usko sen aitouteen😕 emt oli joku viikko sitten terveystarkastus ja vöitin siellä kiven kovaa ettei mitään ongelmia ole ni en viittis iha heti mennä sinnekkään😂💀

ADHD voidaan todeta "yhtäkkiä" vaikka vasta aikuisena, ja esim. lapsena on saattanut ilmetä "vain" uhmakkuutta. Oirekuva on yksilöllinen, ja haitan aste riippuu monista tekijöistä, kuten siitä, onko ihmisellä arjessaan selkeä rakenne (kouluikä) vai pitääkö pärjätä omillaan ja kyetä järjestelemään arkeaan (korkeakoulu, työelämä, perhe-elämä).

Tää on just niin tätä kun yksityiset antaa nykyään tätä diagnoosia joka toiselle. Adhd näkyy lapsuudesta asti.

Se näkyy, jos osaa katsoa! Ei kukaan 70-luvulla nähny musta lapsena, että mulla on ADHD. Mutta nyt aikuisena näkee ja pystyy omastakin lapsuudesta näkemään, miten se näkyi silloin. Mut ei silloin osattu katsoa samalla tavalla kuin nyt! Ihan turha syyttää lääkäreitä siitä, et auttavat ihmisiä, jotka on koko elämänsä ollu vaikeuksissa ja hukassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on just niin tätä kun yksityiset antaa nykyään tätä diagnoosia joka toiselle. Adhd näkyy lapsuudesta asti.

Ne antavat diagnoosia "joka toiselle" nykyään nimenomaan koska vasta viime aikoina lääketiede on oppinut enemmän mitä ADHD on ja miten se voi ilmentyä. Ennen vanhaan diagnoosin sai vain se pikkupoika joka juoksi luokkaa ympäri huutaen koko päivän. Nykyään ymmärretään että se on vain yksi ääripään esimerkki. Joku vanha mummeli sanoisi vieläkin sen olevan ainut ADHD:n muoto. Varsinkin hyvin fiksuilla ihmisillä voi olla ongelmia saada diagnoosia, olen kuullut että huonoa koulumenestystä pidetään kriteerinä että tutkimuksia edes aloitetaan. Vähän kuin olisit joka yö nukkunut vähän huonosti ja opetus tuntuu raskaalta ja osa energiasta menee pelkästään hereillä pysymiseen, mutta painat tarmokkaasti silti läpi ja saat hyviä numeroitakin. Se on epäreilua sinua kohtaan jos asiaan on olemassa hoitoakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän