Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä en jaksa mun 3-vuotiaan kyselemistä KOKO AJAN!

Vierailija
01.10.2015 |

Menee hermo. En saa omia ajatuksia ajateltua loppuun asti, kun 3v lörpöttelee ja kyselee ihan jatkuvalla syötöllä. Siinä sivussa 1v tekee kaikenlaista hölmöä koko ajan, eli pitää olla silmät selässä ja samalla kuunnella 3-vuotiasta. Näiden lisäksi meillä on kolme kouluikäistä, joiden kanssa on sitten ihan erilaiset elämäntilanteet ja murheet. Tuntuu siltä, etten ehdi olla ei-äiti milloinkaan. Koko ajan pitää olla jollekin 100% läsnä.

Tänään mentiin autolla 45 minuuttia kaverin luokse leikkimään. Matka meni suurin piirtein näin:

Äiti mikä ton auton merkki on? Öö Volkswagen.

Miksi sen nimi on Volkswagen. Koska se on saksalainen ja se on sellainen kansanauto. Volkswagen tarkoittaa kansanautoa.

Miksi se on kansanauto? No se on alunperin ollut sellainen kaikkien auto, johon kaikilla on varaa.

Miksei kaikilla ole varaa autoon? Kaikilla ei ole yhtä paljon rahaa. Eikä kaikki tarvitse autoa.

Miksei kaikki tarvitse autoa? Jos niiden kodin lähellä on kaikki kaupat ja muut, niin ei tarvitse autoa.

Miksei ne mene kauemmas kauppaan? Ei niiden tarvitse, jos lähelläkin on kauppa.

Miksei ne mene autolla kauppaan? Jos asuu tarpeeksi lähellä, ei tarvitse autoa.

Miksi me mennään autolla, vaikka kauppa on ihan lähellä? No koska meillä on paljon ostettavaa aina.

Miksi meillä on paljon ostettavaa? Koska meillä on iso perhe, monta lasta ja me syödään paljon.

Miksi me syödään paljon? No ei me nyt syödä paljon, mutta on paljon syöjiä ja siksi ruokaa kuluu.

Miksi meillä on monta lasta? Koska me isän kanssa haluttiin monta lasta.

Miksi te halusitte monta lasta? Me tykätään lapsista.

Miksei Leena tykkää lapsista? Miten niin ei tykkää lapsista. Onhan sillä Viljami-poika.

Mutta sillä on vain yksi lapsi. Eikö se halua enempää? Ei kaikilla tarvitse olla lapsia. Joillakin voi olla yksi ja joillakin viisitoista ja joillakin ei yhtään ja silti voi tykätä lapsista.

Miksei Leena halua enempää lapsia? En tiedä haluaako, Viljamihan vasta syntyi. Voi olla, että niille tulee myöhemmin lisää tai sitten ei tule enää ollenkaan.

Miksi se Viljami syntyi vasta nyt? Miten niin vasta nyt, senhän piti alunperinkin syntyä kesällä.

Mutta jos se olisi syntynyt aiemmin, mä voisin leikkiä sen kanssa. Se on vain vauva. Miksei se osaa leikkiä?

45 minuuttia siis tällaista. EN JAKSA!! Ja jos sanon, että ole nyt hiljaa, niin se on minuutin ja sitten alkaa "Miksi pitää olla hiljaa? Mitä pikkuveli tekee? Miksi tuolla ulkona on noin pimeää? Äiti pitääkö mun vieläkin olla hiljaa?"

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pakotti hankkimaan niitä kakaroita?

Vierailija
2/18 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 13:47"]Kuka pakotti hankkimaan niitä kakaroita?
[/quote]

Ja vielä viisi :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika hurjalta. Eiköhän se aikanaan lopu.

Vierailija
4/18 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, liiankin tuttua... olen niin kateellinen hiljaisten lasten vanhemmille =D

Vierailija
5/18 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisy on keksitty.

Vierailija
6/18 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 13:45"]

Menee hermo. En saa omia ajatuksia ajateltua loppuun asti, kun 3v lörpöttelee ja kyselee ihan jatkuvalla syötöllä. Siinä sivussa 1v tekee kaikenlaista hölmöä koko ajan, eli pitää olla silmät selässä ja samalla kuunnella 3-vuotiasta. Näiden lisäksi meillä on kolme kouluikäistä, joiden kanssa on sitten ihan erilaiset elämäntilanteet ja murheet. Tuntuu siltä, etten ehdi olla ei-äiti milloinkaan. Koko ajan pitää olla jollekin 100% läsnä.

Tänään mentiin autolla 45 minuuttia kaverin luokse leikkimään. Matka meni suurin piirtein näin:

Miksi sen nimi on Volkswagen. Koska se on saksalainen ja se on sellainen kansanauto. Volkswagen tarkoittaa kansanautoa.

Miksi se on kansanauto? No se on alunperin ollut sellainen kaikkien auto, johon kaikilla on varaa.

Miksei kaikilla ole varaa autoon? Kaikilla ei ole yhtä paljon rahaa. Eikä kaikki tarvitse autoa.

Miksei kaikki tarvitse autoa? Jos niiden kodin lähellä on kaikki kaupat ja muut, niin ei tarvitse autoa.

Miksi me mennään autolla, vaikka kauppa on ihan lähellä? No koska meillä on paljon ostettavaa aina.

Miksi meillä on paljon ostettavaa? Koska meillä on iso perhe, monta lasta ja me syödään paljon.

Miksi me syödään paljon? No ei me nyt syödä paljon, mutta on paljon syöjiä ja siksi ruokaa kuluu.

Miksei Leena tykkää lapsista? Miten niin ei tykkää lapsista. Onhan sillä Viljami-poika.

Mutta sillä on vain yksi lapsi. Eikö se halua enempää? Ei kaikilla tarvitse olla lapsia. Joillakin voi olla yksi ja joillakin viisitoista ja joillakin ei yhtään ja silti voi tykätä lapsista.

Miksei Leena halua enempää lapsia? En tiedä haluaako, Viljamihan vasta syntyi. Voi olla, että niille tulee myöhemmin lisää tai sitten ei tule enää ollenkaan.

Miksi se Viljami syntyi vasta nyt? Miten niin vasta nyt, senhän piti alunperinkin syntyä kesällä.

Mutta jos se olisi syntynyt aiemmin, mä voisin leikkiä sen kanssa. Se on vain vauva. Miksei se osaa leikkiä?

45 minuuttia siis tällaista. EN JAKSA!! Ja jos sanon, että ole nyt hiljaa, niin se on minuutin ja sitten alkaa "Miksi pitää olla hiljaa? Mitä pikkuveli tekee? Miksi tuolla ulkona on noin pimeää? Äiti pitääkö mun vieläkin olla hiljaa?"

[/quote]

Voin miten ihanaa! Koeta jaksaa. Tuota kyselykautta kestää vain lyhyen ajan. Ja kun tulee väsymys vastailla, niin selitä lapselle lempeästi, että kiva kun kyselet asioita, mutta nyt äiti on vastannut tältä päivältä jo niiin moneen, että pitää pitää pieni tauko. 

Vierailija
7/18 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, muistan kyllä kuinka hermostuttavaa tuo oli. Kerrankin matkustimme bussilla Kampista Espooseen ja laskin, että jo Otaniemen liittymään asti päästessämme olin vastannut yli 20 kysymykseen. Mutta voi lohduttaa sinua: Ainakin meidän tapauksessa juuri tästä kyselijästä kasvoi todella älykäs lapsi / nuori, joka on aina pärjännyt kaikessa hyvin, suoritti eliittilukion huippuarvosanoin ja opiskelee nykyisin yliopistossa hyvällä menestyksellä. Ehkä se jatkuva ja perusteellinen kysely olikin älykkyyden merkki.

Vierailija
8/18 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaa! :D meillä on nyt tismalleen samatilanne! Paitsi on vaan yksi lapsi... Tuo on kaikkein parasta kun sanon että nyt täytyy olla hiljaa niin alkaa kyselee että miksi pitää olla hiljaa!

Huumoria peliin niin kyllä se siitä:) välillä hajottaa kyllä tosi kovaa, tiedän.

Itse teen niin että alan kyselemään lapselta samallatavalla, hämmentyy ja hiljenee hetkeksi :D

Vierailija
9/18 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 13:47"]

Kuka pakotti hankkimaan niitä kakaroita?

[/quote]

Jaa-a. Mulla oli ehkä väärä tapa vaientaa miehen vastaavanlaiset kyselyt. Niistä ne lapset varmaan tulivat.

Vaimo saanko tänään? Et saa.

Miksen saa? En jaksa.

Mikset jaksa? Ollut pitkä päivä.

Miksi teet pitkää päivää? Jotta saisin rahaa ja voitaisiin elää näin.

Miksei voida elää pienemmillä tuloilla? Koska haluan elää näin.

Mikset halua mua? Miten niin, haluanpas.

Mikset osoita sitä, että haluat? No osoitan, mutten nyt tänään sillä tavalla.

Milloin sitten? En tiedä.

Milloin tiedät, milloin haluat? AARGH, no tule tänne nyt. Puoli tuntia, maksimi. Sen jälkeen olet hiljaa, että saan nukkua.

ap

Vierailija
10/18 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuo on ihanaa!

Jos on hankkinut 5 lasta, on vaan tehnyt sen valinnan, että ei muutamaan vuoteen ehdi olla ei-äiti

Vierailija
11/18 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et koko ajan jaksa niin riittää, että joskus edes jaksat kuunnella.

Vierailija
12/18 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita asettua hänen asemaansa, hän on pieni ja luojan kiitos kiinnostunut siitä mitä ympärillä tapahtuu. Ymmärrän toki että joskus se ottaa pannuun, mutta mitä jos itse vähän koittaisit ohjailla sitä keskustelua ja kyselyä, johda sitä keskustelua. Kyselee koska ei tiedä, ja haluaa oppia ja tietää. Mieti miten pieni hän on ja miten paljon opittavaa on.

Mun äiti laittoi mut vessaan ja oven lukkoon ja lähti baariin, tuli seur päivänä. Mä vastaan joka ikiseen kysymykseen ja vuorovaikutusaloitteeseen.

Mun kavereiden lapset on sellaisia lyssyköitä rattaissa ja katsovat vaan maate ylös päin tekemättä mitään, kun oma hölkkää ja juoksee mun vieressä eikä todellakaan lähdetä mihinkään "vaunuttelemaan kauniina päivänä".

Vierailija
13/18 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita ylös noita juttuja, vuosien päästä jaksavat jo naurattaa!! Ja pätijä-mammoille tiedoksi: myös äideillä on oikeus väsyä. Äitiys ei tarkoita sitä että pitää esittää että on koko ajan innoissaan kaikesta mitä lasten kanssa tapahtuu. Äidit ovat ihan tavallisia ihmisiä.

Vierailija
14/18 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on huvittavaa ja hauskaa, välillä saa olla ihan ihmeissään mistä se keksii niin ihmeellisiä asioita.
Poika on nyt vähän yli 3v ja oppi myöhään puhumaan, mutta kun alkoi ei loppua ole näkynyt.
T.iskä

Vierailija
15/18 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä väsymyksesi, mutta koeta ajatella niin, että aina kun jaksat olla läsnä, se tekee lapselle ja hänen tulevaisuudelleen hyvää. Esikoiseni on 12-v. ja vaikka on ihan kiltti poika jne., saan kuulla aika suuren osan hänen hänen asioistaan hänen kavereidensa vanhemmilta ja se kyllä surettaa! Siis yritän antaa hänelle aikaa ja vaikka välillä on muitakin vaikeuksia, ei tilanne minusta mitenkään toivottomalta vaikuta ja on ihana poika, mutta... tähän suhteutettuna jatkuvasti kontaktia hakeva lapsi kuulostaa oikeasti ihanalta! Itse joudun todella panostamaan siihen, että saan pidettyä yhteyden lapseen.

Vierailija
16/18 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 13:45"]

[/quote]

Voin miten ihanaa! Koeta jaksaa. Tuota kyselykautta kestää vain lyhyen ajan. Ja kun tulee väsymys vastailla, niin selitä lapselle lempeästi, että kiva kun kyselet asioita, mutta nyt äiti on vastannut tältä päivältä jo niiin moneen, että pitää pitää pieni tauko. 
[/quote]
Meillä tämä kyselykausi on kyllä kestänyt jo 8 vuotiaaksi asti.

Vierailija
17/18 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sää et jaksa sitä?

Vierailija
18/18 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kateellinen. Oma samanikäinen lapseni ei puhu montaakaan sanaa ja käydään puheterapeutilla. Unelma olisi, jos hän joskus oppisi tuolla tavoin puhumaan. Älä ota ihanaa tervettä lastasi itsestäänselvyytenä, ole kiitollinen.