Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muunsukupuoliset ilmoittaa että heitä pitää kutsua they/them (ei siis she/her)

Vierailija
08.04.2022 |

Mitenkäs sitten puhutaan näistä. Sekavaa. Puhut kollegalle vaikka muunsukupuolisesta Petristä. Eli puhutko näin:
They is really busy right no, but I will ask them to do this later.
Kun ei enää saakeli saa sanoa että he/him!!

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla tavalla kuin puhut henkilöstä jota et tunne, jonka sukupuolta tai nimeä et tiedä. They are, ei they is. Samat englannin kielen säännöt pätee. Ei oo vaikee.

Englannissa ei puhuta noin. Jos ei tiedetä sukupuolta, ei aleta käyttämään monikkoa.

Otappas se enkunkielen oppikirja uudestaan käteen. 😆 Miten viitataan tuntemattomaan henkilöön, jonka nimeä et tiedä, eikä sukupuoli selvinnyt kontekstista?

Niin mutta muusu ei ole tuntematon vaan ihan nainen tai mies joka haluaa olla "uniikki"

Ihan naurettavaa, jokaisella on biologinen sukupuoli ja ihminen tunnistaa sen sekunnissa ellei nopeamminkin.

Vierailija
62/78 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatia saa mitä vaan. Itse todennäköisesti en puhuisi heille lainkaan sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin on puhuttu ennenkin, kun ei tiedä kummasta sukupuolesta on kyse. They passiivi. Ihan normaali muoto. Suomea puhuessa tämä ei toki ole ongelma.  

Vierailija
64/78 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

They are. Ihan perinteinen ja oikeaoppinen tapa puhua ihmisestä jonka sukupuoli ei ole tiedossa tai jonka sukupuolta ei haluta määritellä.

Vierailija
65/78 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää jotka sekoo siitä et they/them voi tarkoittaa myös montaa henkilöä, niin miten selviätte suomeksi teitittelystä? Katkeaako päästä verisuoni?

Mieti ny jos suomeksi sanoo yhdestä mummosta jos tykkää teititelläkin: "he eivät ole nyt täällä". Kuulostaako kovin järkevältä?

Suomeksi sanotaan että hän ei ole paikalla. Missä olette käyneet koulua?

Vierailija
66/78 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää jotka sekoo siitä et they/them voi tarkoittaa myös montaa henkilöä, niin miten selviätte suomeksi teitittelystä? Katkeaako päästä verisuoni?

Mieti ny jos suomeksi sanoo yhdestä mummosta jos tykkää teititelläkin: "he eivät ole nyt täällä". Kuulostaako kovin järkevältä?

Voi herranjestas. Suomeksi sanot, että hän, ongelmasi on täysin keksitty.

Vierailija
67/78 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatia saa mitä vaan. Itse todennäköisesti en puhuisi heille lainkaan sitten.

Sehän se on kun hänelle puhutaan ei niitä they. htemmejä käytetä, eli tyyppi haluaa päällepäsmäröidä kuten narsisti mitä toinen puhuu kun hän ei ole paikalla.

Vierailija
68/78 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaadin että minua kutsutaan vapahtajaksi, myös jumalasta seuraava käy.

Vierailija
69/78 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee suloinen JVN mieleen <3

Vierailija
70/78 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan autisti mutta mielestäni ei ole vaikeaa. T. Ei muusu eikä sellaisia tunteva.

Samoin. En ole itsekään muunsukupuolinen, mutta totta kai kutsun muita ihmisiä siten kuin he haluavat. Mitä se minulta on pois, mitä sukupuolta joku muu kokee edustavansa, joten kunnioitan heitä aivan siinä missä cissukupuolisiakin.

Eli lähdet komppaamaan tätä ideologista hölynpölyä koska se ei suoraan uhkaa sinua? Mitä muuta pskaa sulle voi vielä syöttää jos se ainakaan heti uhkaa oikeuksiasi?

Mietipä noita asioita ihan huolella. Niinkuin kaikki tämä aiheen ympärillä piirileikkivät.

Vierailija
71/78 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä opin vasta n. vuosi sitten, että they on ollut historiallisesti jo ikiajat yksikön pronomini, kun tarvitaan sukupuolivapaata pronominia. Siis paljon ennen muunsukupuolisesta identiteetistä keskustelua. Esim. ”Luokkanne saa syksyllä uuden opettajan. Häntä (=they) ei ole vielä palkattu.”

En ollut tiennyt tämmöisen sanan olemassolosta, ihmettelin vain mielessäni muutama vuosi sitten, miksi muunsukupuoliset olivat halunneet valita pronominin, joka voi sekoittua monikon kolmanteen persoonaan. Mutta ei se ollutkaan niin, vaan ottivat vanhan olemassaolevan sanan.

Lingvistit korjatkaa, jos meni pieleen.

Niin, mutta eikö siinä mene sitten sekaisin, että kuinka monta tekijöitä on? Siis jos ei voi kirjoittaa they is..

Ei tietystikään aina, mutta aika usein kuitenkin..

Vierailija
72/78 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan autisti mutta mielestäni ei ole vaikeaa. T. Ei muusu eikä sellaisia tunteva.

Muusu... heh. Onks ne sukua Muumeille?

Vierailija
73/78 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla tavalla kuin puhut henkilöstä jota et tunne, jonka sukupuolta tai nimeä et tiedä. They are, ei they is. Samat englannin kielen säännöt pätee. Ei oo vaikee.

Englannissa ei puhuta noin. Jos ei tiedetä sukupuolta, ei aleta käyttämään monikkoa.

Otappas se enkunkielen oppikirja uudestaan käteen. 😆 Miten viitataan tuntemattomaan henkilöön, jonka nimeä et tiedä, eikä sukupuoli selvinnyt kontekstista?

Niin mutta muusu ei ole tuntematon vaan ihan nainen tai mies joka haluaa olla "uniikki"

Ihan naurettavaa, jokaisella on biologinen sukupuoli ja ihminen tunnistaa sen sekunnissa ellei nopeamminkin.

Mutta eihän se nyt sovi kun joku on keksinyt että kaksi ei riitä enää mihinkään ja kaikissa meissä ammuu pieni transolio joka on vain tehjettynä pieneen häkkiin sisällämme. Uskokaa nyt jo!!

Vierailija
74/78 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vaadin että minua kutsutaan vapahtajaksi, myös jumalasta seuraava käy.

Minua pitää kutsua Keisariksi... muuten suutun ja mustaks muutun. Ja valitan Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen oikeusvaltioperiaatteen rikkomisesta.

Vierailija
75/78 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitäisi olla helppoa teititellä sukupuolineutraalisti.

Vierailija
76/78 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis nää itse VAATII että heistä puhutaan noin. Ei siis ole mikään mielipideasia. Vaan on pakko, muuten kantelee pomolle että heitä syrjitään. Perkele kun mennyt wokepaskan takia kaikki vaikeaksi.

Osa laittaa linkediniin näkyville tuon vaatimuksen.

Tollainen vaatiminen on ällöttävää. Onneksi Suomessa ei ole (vielä) ongelmaa noiden pronominien kanssa ja voi huolettomasti käyttää hän/se ilman, että uniikit hiutalelumet suivaantuvat.

Toki itse ratkaisen vaatioiden kohdalla tämän niin, että käytän heistä etu- tai sukunimeä niin ei tarvitse lähteä mukaan tohon pelleilyyn.

Vierailija
77/78 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pitäisi olla helppoa teititellä sukupuolineutraalisti.

Voihan sitä sinutellakin...

Vierailija
78/78 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi määräillä miten toinen puhuu. Järjetöntä. Itsekeskeistä. ”Musta saa puhua vain xey/xem pronomineilla”. Haloo. Ja kaikki vielä täysin mielikuvituksen tuotetta. Muunsukupuolisia ei ole olemassakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi