Voiko lapsettomalle naiselle sanoa, että lapset ovat elämän suola?.
Kommentit (71)
Totta kai voi. Minut se saisi ehkä vähän hymähtämään. Mikä nyt on kenellekin elämän suola.
-vela
Ei kannata sanoa mitään. Varsinkaan jos et aivan 100% varmuudella tiedä syytä toisen lapsettomuudelle. Moni voi sanoa, että on lapseton omasta tahdostaan koska ei halua selittää asiaa tarkemmin mutta totuus voi olla että takana on pitkät yritykset saada lapsi. Miksi pitää mennä tieten tahtoen loukkaamaan tuollaisilla kommenteilla. Ja vaikka olisikin ihan omasta tahdostaan lapseton niin tavallaanhan tuolla kommentilla mitätöit hänen olemassa olonsa ja teet selväksi ettei sinusta tällä ihmisellä ole sinulle eikä koko maailmalle mitään merkitystä vain koska on päättänyt olla tekemättä lapsia. Eli ole hiljaa. Eikö sinulla ole ollenkaan tilannetajua ja sosiaalisia taitoja kun tällainen ei ole itsestäänselvää?
Olen itse kärsinyt lapsettomuudesta vuosia ja viimeksi tällä viikolla töissä kuulin kommentteja perheellisiltä, että olisipa ihana jos minullakin olisi aikaa lenkkeillä, käydä ulkona mutta kun on nuo lapset niin ei ehdi/pysty. Ja toiselta, että onhan sinun helppo hoitaa työt kun ei ole lapsia. Todella loukkaavia kommentteja ja voisivat oikeasti miettiä sanomisiaan. Loukkaannuin ja sain nipin napin pidettyä itseni kasassa kunnes kotiin päästyä tuli itku. Mitä antaisinkaan että minullakin olisi oma pienokainen? Luopuisin vaikka kaikista lenkeistä ja ulkonasyömisistä mutta turha kai tätä on alkaa töissä kaikille kertomaan. Ärsyttää vaan kun ihmisillä ei ole mitään tilannetajua eikä ymmärrystä ettei tuollaista voi mennä sanomaan ääneen.
Typerät ihmiset tekisivät ihmiskunnalle suuren palveluksen, jos eivät lisääntyisi.
Ei koska mulle suola tarkoittaa, että ruoka on pilalla, joten kakarat pilaisivat elämän.
Olen vasten tahtoani lapseton, mutta kyllä mulle saa kertoa jos kokee lapset elämänsä suolaksi. Oletan että näin sanoja puhuu vain itsestään, koska eihän hän voi tietää mikä muiden elämän suola on. Jos tälle ihmiselle se on lapset, niin olen iloinen hänen puolestaan. Itselläni se on jokin muu, koska en ole lapsia saanut ja vaikka olisinkin, olisi mahdollista että minun elämässäni se suola olisi silti jokin muu. Sitä en vain tule koskaan tietämään.
Miksi ap kokee tarvetta kommentoida näin lapsettomalle tuttava(?) naiselle? Miksi ei sitten myös lapsettomalle miehelle? Mutta siis, miksi pitäisi sanoa noin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse lapseton, enkä mainitse tässä olenko vapaaehtoisesti vai en.
Mielestäni ainakin sellainen ihminen on typerä, moukka ja huonokäytöksinen ääliö, kuka tulee sanomaan, että lapset on elämän tarkoitus. Eli ilman lapsia elämäsi on turhaa, eli sinä olet siis turha ihminen, koska sinulla ei ole lapsia.
Äärimmäisen törkeää ja typerää.
Tuo että lapset ovat elämän suola, on sama asia, mutta hieman lievennettynä versiona.
Eli vastaan, että toki voi sanoa, mutta halveksin sitä sanojaa, enkä ole jatkossa hänen kanssa missään tekemisissä turhan elämäni kanssa, josta ilmeisesti joudan kuolemaan kokonaan pois, kun en tule lisääntymään.
Ihmiskunnan säilymisen kannalta lapset ovat elämän tarkoitus. Ei totuus miksikään muutu vaikka sinä et saa tai et halua lapsia. Ja kyllä, ihmiskunnan kannalta olet hyödytön.
Ja kyllä, minäkin halveksin sinua. Muillakin on oikeus halveksia sinua, tiedäthän sen?Valitettavasti ihmiskunta on lisääntynyt jo siinä määrin, että ylikulutus uhkaa jälkipolvien mahdollisuutta hyvään elämään.
Mutta sinä vaan pidän kiinni biologisista velvoitteista, ei niin kiinnosta millaiseen maailmaan lapset syntyy. Pääasia, että olet tehnyt velvollisuutesi.
Joissain osissa maailmaa on muutenkin jo tuskaa elää ja silti he tekevät moninkertaisesti lapsia verrattuna suomalaisiin. Lisäksi Suomessakin on joitain esim. lestadiolaisia, joilla on kymmenhenkisiä perheitä. Itsekö pitäisi taas leikkiä maailman pelastajaa ja olla saamatta yhtäkään lasta? No, eipä käy päinsä.
Ei saa sanoa. Etenkin, koska seon valhe.
Tuntuu pahalta. Totta tietty tuo sanonta. Minulla on ystäviä, jotka hehkuttavat paljon lapsillaan. Ei puhettakaan hienotunteisuusdesta, kuten AP:llä. T. Lapseton
Voi sanoa, eli mikä sua estää.
Itse en sanoisi, tuntuisi epäkohteliaalta.
Voi että! Eiköhän me kaikki saada olla sitä mieltä elämästämme kuin ollaan. Oli sitten lapsia tai ei. Ehkäpä olis kevyempää, jos ei ihan joka asiasta loukkaantuisi...