Voiko lapsettomalle naiselle sanoa, että lapset ovat elämän suola?.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä sanoa sairaalle ihmiselle, että olet turha riesa, kuole pois. Mutta kyllä siitä helposti tulee vaikutelma, että olet jotenkin kylmä /empatiakyvytön.
Ihminen on siitä jännä eläin, että voi nauttia elämästä muutenkin, kuin toteuttamalla niitä biologisia asioita. En katsoisi, että esim. minun tehtävä on määritellä kenen elämä on turha.
Mitäpä jos on henkilö, joka lisääntyy, mutta on luonteeltaan ikävä ja vaikka mielenterveysongelmainen. Myös hänen lapsistaan tulee mt-tapauksia, rikollisia.
Sitten on toinen henkilö, joka ei koskaan saa lapsia, mutta nauttii elämästään, luo hyvää ja kaunista, esim. taiteilijana muiden iloksi. Kumman elämä tuntuu turhemmalta?
Niin, ja todennäköisesti sinäkään et menisi sanomaan ääneen mt-vanhemmalle, että " myös hänen lapsistaan tulee mt-tapauksia, rikollisia", mikä sinällään ei ole ihan looginen päätelmä. Mt-ongelmaiset eivät olet automaattisesti rikollisia jne.
;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä sanoa sairaalle ihmiselle, että olet turha riesa, kuole pois. Mutta kyllä siitä helposti tulee vaikutelma, että olet jotenkin kylmä /empatiakyvytön.
Ihminen on siitä jännä eläin, että voi nauttia elämästä muutenkin, kuin toteuttamalla niitä biologisia asioita. En katsoisi, että esim. minun tehtävä on määritellä kenen elämä on turha.
Mitäpä jos on henkilö, joka lisääntyy, mutta on luonteeltaan ikävä ja vaikka mielenterveysongelmainen. Myös hänen lapsistaan tulee mt-tapauksia, rikollisia.
Sitten on toinen henkilö, joka ei koskaan saa lapsia, mutta nauttii elämästään, luo hyvää ja kaunista, esim. taiteilijana muiden iloksi. Kumman elämä tuntuu turhemmalta?Niin, ja todennäköisesti sinäkään et menisi sanomaan ääneen mt-vanhemmalle, että " myös hänen lapsistaan tulee mt-tapauksia, rikollisia", mikä sinällään ei ole ihan looginen päätelmä. Mt-ongelmaiset eivät olet automaattisesti rikollisia jne.
;)
Tällaista yleistystä en todellakaan ole tarkoittanut. Vertailin vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse lapseton, enkä mainitse tässä olenko vapaaehtoisesti vai en.
Mielestäni ainakin sellainen ihminen on typerä, moukka ja huonokäytöksinen ääliö, kuka tulee sanomaan, että lapset on elämän tarkoitus. Eli ilman lapsia elämäsi on turhaa, eli sinä olet siis turha ihminen, koska sinulla ei ole lapsia.
Äärimmäisen törkeää ja typerää.
Tuo että lapset ovat elämän suola, on sama asia, mutta hieman lievennettynä versiona.
Eli vastaan, että toki voi sanoa, mutta halveksin sitä sanojaa, enkä ole jatkossa hänen kanssa missään tekemisissä turhan elämäni kanssa, josta ilmeisesti joudan kuolemaan kokonaan pois, kun en tule lisääntymään.
Saivartelua, mutta biologisesti lapset ovat elämän tarkoitus :D Toki ihmisillä on muitakin tarkoituksia elämässään, ja joku kokee, ettei hällää ole mitään tarkoitusta.
Lapset ovat elämän suola joillekin ja joillekin ei. Sellainen alentuva lässytys kun tyrkytetään toisille omia tekemisiään, on lähinnä rasittavaa ja saa hakeutumaan älykkäämpään seuraan.
Jep. Saahan sitä kaikenlaista sanoa. Jotkut ovat niin oman pikkumaailmansa napoja, että eivät edes ymmärrä mitä kaikkea paljastavat itsestään, tai miten monella tapaa voi tulla nähdyksi niiden omien ”totuuksien” takia. Se on oikeastaan aika hämmentävää - miten tällaiselle ihmisille kannattaa vastata?
Mutta joo, sano mitä sanot. Kuitenkin muista että muut arvioivat sinut sanojesi perusteella. Et sinä muita.
En sanoisi siltä varalta, että lapsettomuus on toiselle kipeä asia. Minä vapaaehtoisesti lapseton toki olettaisin, että sanoja puhuu vain omasta puolestaan.
Kyllähän ihmiset on ilkeitä. Ulkonäköä arvostellaan haukkumalla rumaksi/lihavaksi/miksivaan. Silloinhan motiivi on luultavammin pahoittaa/yrittää pahoittaa toisen mieli.
Samanlaiset ihmiset kai noita tökeröitä kommentteja laukoo. Joko eivät tajua, että sellainen on moukka tai sitten tiedostaa asian ja nauttii kun sai toiselle pahan mielen.
Katsoisin sua kuin oisit just kertonut koppakuoriaisten ulostekoostumuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ainakin sellainen ihminen on typerä, moukka ja huonokäytöksinen ääliö, kuka tulee sanomaan, että lapset on elämän tarkoitus. Eli ilman lapsia elämäsi on turhaa, eli sinä olet siis turha ihminen, koska sinulla ei ole lapsia.
Tuo että lapset ovat elämän suola, on sama asia, mutta hieman lievennettynä versiona.
Eli vastaan, että toki voi sanoa, mutta halveksin sitä sanojaa, enkä ole jatkossa hänen kanssa missään tekemisissä turhan elämäni kanssa, josta ilmeisesti joudan kuolemaan kokonaan pois, kun en tule lisääntymään.
Ihmiskunnan säilymisen kannalta lapset ovat elämän tarkoitus. Ei totuus miksikään muutu vaikka sinä et saa tai et halua lapsia. Ja kyllä, ihmiskunnan kannalta olet hyödytön.
Ja kyllä, minäkin halveksin sinua. Muillakin on oikeus halveksia sinua, tiedäthän sen?
Valitettavasti ihmiskunta on lisääntynyt jo siinä määrin, että ylikulutus uhkaa jälkipolvien mahdollisuutta hyvään elämään.
Mutta sinä vaan pidän kiinni biologisista velvoitteista, ei niin kiinnosta millaiseen maailmaan lapset syntyy. Pääasia, että olet tehnyt velvollisuutesi.
Minä olen suunnattoman kyllästynyt lapsettomien, jotka koko ajan huutaa asiaansa! Miksi he saavat sanoa ja mutteivät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiskunnan säilymisen kannalta lapset ovat elämän tarkoitus. Ei totuus miksikään muutu vaikka sinä et saa tai et halua lapsia. Ja kyllä, ihmiskunnan kannalta olet hyödytön.
Ja kyllä, minäkin halveksin sinua. Muillakin on oikeus halveksia sinua, tiedäthän sen?Valitettavasti ihmiskunta on lisääntynyt jo siinä määrin, että ylikulutus uhkaa jälkipolvien mahdollisuutta hyvään elämään.
Mutta sinä vaan pidän kiinni biologisista velvoitteista, ei niin kiinnosta millaiseen maailmaan lapset syntyy. Pääasia, että olet tehnyt velvollisuutesi.
Näin 👍👍👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä, minäkin halveksin sinua. Muillakin on oikeus halveksia sinua, tiedäthän sen?
Tee sinä meidän äitien lapset, niin saat sädekehän pään päälle. Melko putkinäköistä. Itse olet heti sukukypsyyden saavutettuasi alkanut pukkaamaan kersoja maailmaan ja koet, että on ihan ok olla vaan kotona mammalomalla? Elämäntehtäväsi on putkauttaa maailmaan niin monta lasta kuin pi*lu sietää.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen suunnattoman kyllästynyt lapsettomien, jotka koko ajan huutaa asiaansa! Miksi he saavat sanoa ja mutteivät?
Missä tällaista huutoa on nähty ja kuultu? Tänä aamuna eräs nainen kävi muistuttamassa miehiä vasektomian/ehkäisyn tärkeydestä. Olisi halunnut tulla valheen avulla vanhemmaksi.
Voithan sinä sanoa, mitä haluat, mutta mietipä hetki, että miksi haluat sanoa lapsettomalle naiselle noin?
Vierailija kirjoitti:
Sanoa mitä? Että maailmassa on jo liikaa ihmisiä. Mutta koska ihminen on itsekäs ja HALUAA lapsia. Koska mä haluun. Niin mun pitää saada. Vaikka liitoksistaan jo pallo natisee.
Minä olen tahattomasti lapseton ja olemme mieheni kanssa yrittäneet lasta 15 vuotta. Lukematon määrä hoitoja, keskenmenoja, toivoa ja aina pettymys. Nyt selvitämme voisiko adoptio olla vaihtoehto, mutta ei sekään ole varma, että tulemme adoptiolasta saamaan.
Vaikka olen hyväksynyt kohtaloni, silti puheet ”elämän suolasta” tai ”nainen on vasta nainen äitiyden myötä” -puheet loukkaavat. Asioista voi puhua myös neutraalisti ja muita loukkaamatta.
En koe olevani katkeroitunut, iloitsen muiden vauvauutisista ja olen 4 lapsen kummitäti. Silti olen sitä mieltä, että näistä asioista pitää puhua niin, ettei loukkaa muita, niitä joilla on tyhjä syli.
Voi sanoa, lapset nostaa verenpainetta
Miksi koet, että haluat sanoa noin? Se on sinun mielipiteesi eikä sinun mielipiteesi ole yhtään sen arvokkaampi kuin jonkun toisen eriävä mielipide.
Katsoisin sinua pitkään ja sanoisin, että siihen on sitten syynsä, miksi suolan käyttöä nykyään pitäisi rajoittaa.
Minulle jos tultaisiin sanomaan, katsoisin vain hetken pidempään kuin normaalisti, enkä vastaisi mitään. Jos tietäisi kaiken kokemuksistani, ei sanoisi niin. Tuskin kenellekään muullekaan... Ihmiset ajattelee tosi ahtaasti ja suoraviivaisesti. Ei mitään kritiikkiä eikä mitään muutakaan. Laput silmillä.
Voihan sitä sanoa ihan mitä vaan, mutta ap:n näkemys ei ole mikään universaali totuus, ja tuon sanomalla hän tekee muutenkin itsestään vaan täyden pässin.