Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerrostalossa asumisesta

Vierailija
30.09.2015 |

Olen juuri muuttanut elämäni ensimmöistä kertaa kerrostaloon. Äsken kuuntelin muusiikkia tietokoneelta (en hiljaisella äänenvoimakkuudella, mutta en erityisen kovallakaan) ja kuulosti ihan siltä kuin naapuri olisi koputtanut seinään. Joten kysymys kuuluu: onko kerrostalossa ok soittaa musiikkia hiljaisuuden jälkeen jos asunnosta ei kuulu muita ääniä, eikä kyseessä ole mitkään bileet tai muuta vastaavaa?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:39"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:25"]

Normaalia elämää saa elää. Se että jossain kerrostalossa on ylitarkka naapuri ei tarkoita sitä että omassa kodissa ei saa elää. Minullakin pyörii pesukone paraikaa vaikka hiljaisuus on jo alkanut. En tosin jaksa uskoa että tuosta aiheutuu mitään mittavaa haittaa. Kertokoot naapurit sitten jos olen väärässä. Mutta ei kukaan voi määrätä Suomessa kuuntelemaan musiikkia kuulokkeilla omassa kodissa kello ×× jälkeen. Oma harkintakyky on pakollinen. t. 3 vuotta kerrostalossa

[/quote]

Kyllä se sinun metelöinti on kielletty, ihan jopa kaupungeissakin on järjestyssäännöt häiriön ja metelin aiheuttamisesta.

Taloyhtiö voi jopa haltuunottaa asuntosi, jos et noudata sääntöjä.

-Oletko muuten ihan idiootti, SINÄ SAAT TEHDÄ MITÄ VAAN?
[/quote]

:D Missä sanoin metelöiväni?

Vierailija
22/30 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:41"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:30"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:25"]Normaalia elämää saa elää. Se että jossain kerrostalossa on ylitarkka naapuri ei tarkoita sitä että omassa kodissa ei saa elää. Minullakin pyörii pesukone paraikaa vaikka hiljaisuus on jo alkanut. En tosin jaksa uskoa että tuosta aiheutuu mitään mittavaa haittaa. Kertokoot naapurit sitten jos olen väärässä. Mutta ei kukaan voi määrätä Suomessa kuuntelemaan musiikkia kuulokkeilla omassa kodissa kello ×× jälkeen. Oma harkintakyky on pakollinen. t. 3 vuotta kerrostalossa [/quote] Ps. Pesukone pyöri vuokraluukussani yötä päivää, eli todellakin pesen pyykkini silloin kun on tarvis. Nyt hieman paremmassa talossa olen ottanut pehmeän alun etten anna itsestäni huonoa kuvaa naapureille. Eli ettei minua kirota alimpaan helvettiin kun saavuin tänne muita 'häiritsemään.'

[/quote]

Jos olisit mun naapuri, sulle kävis kun mun uusille naapureille.

Niiden oveen koputti raivokohtauksessa oleva 100kg nyrkkisankari.

No, ymmärsivät lopettaa, ennen kuin tapahtu mitään.
[/quote]

Lopettaa minkä? Elämisenkö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:37"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:34"]Kai tajuat että hiljaisuuden ääneen et todellakaan voi soittaa musiikkia niin että se kuuluu naapuriin. Voi luoja mikä ääliö... Olisi varmaan kannattanut jäädä omakotitaloon asumaan. [/quote] Tsiisus. Ap kysyi että SAAKO KERROSTALOSSA SOITTAA MUSIIKKIA HILJAISUUDEN JÄLKEEN. Kukaan ole kysynyt että saako naapureita häiritä hiljaisuuden jälkeen -.- Kysymyksenähän tuo on hassu, mutta joskus se oli minunkin ensimmäinen yöni kerrostalossa ja olin yhtä hämilläni perusjutuista. Eli edelleen sitä musaa saa soittaa mutta naapureita ei tietenkään saa häiritä. Menenkin muuten laittamaan radion päälle, kaipaan musaa.

[/quote]

Kyllä esim. televisiota saa katsoa laillisesti kerrostalossa normaalivolyymillä yöllä. Siten saa kuunnella normaalisti radiotakin jos sitä ei väännä täysille.

Vierailija
24/30 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole by the way koskaan saanut ensimmäistäkään varoitusta metelöinnistä, kun en sitä edes harrasta. Harrastan normaalia elämistä. Ja jos minun tarvitsee pestä pyykkiä niin pesen.

Vierailija
25/30 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuuton musiikin huudattaminen on kielletty päivälläkin

Vierailija
26/30 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä voi huudattaa mitä tahansa, eikä mistään kuulu mitään. Ei kadulta, ei toisesta huoneesta, ei naapuriasunnosta. Kun teini kolistelee öisin keittiössä, niin en kuule mitään vaikka olisin hereillä. Rapusta voi kuulua vähän.

kerrostaloja on siis erilaisia. Ja niissä pitää elää erilailla.

Vierailija
27/30 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:25"]

Normaalia elämää saa elää. Se että jossain kerrostalossa on ylitarkka naapuri ei tarkoita sitä että omassa kodissa ei saa elää. Minullakin pyörii pesukone paraikaa vaikka hiljaisuus on jo alkanut. En tosin jaksa uskoa että tuosta aiheutuu mitään mittavaa haittaa. Kertokoot naapurit sitten jos olen väärässä. Mutta ei kukaan voi määrätä Suomessa kuuntelemaan musiikkia kuulokkeilla omassa kodissa kello ×× jälkeen. Oma harkintakyky on pakollinen. t. 3 vuotta kerrostalossa

[/quote]

Kyllä voi, ainakin täällä on säännöt hiljaisuudesta klo 22 jälkeen.  Miksi joku tahtoisi tarkoituksella tehdä päinvastoin, kun kuitenkin mahdollisuus kuunnella kuulokkeilla.  Kaltaistesi tähden ei uskalleta sanoa vaan kerätään kiukkua ja lisätään ahdistusta.

Vierailija
28/30 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 22:25"]

Kun et tiedä kuinka kovaa äänet kuuluvat seinien lävitse suosittelen kuuntelemaan hiljaisuuden jälkeen musiikkia kuulokkeilla.

t. nimim. 20 vuotta kerrostalossa

[/quote]

Ja katsomaan televisiota kuulokkeilla?

Huom. kannattaa ostaa ok-talo tai metsämökki jos ei kestä pinoasumisen vaivoja.

Vierailija
29/30 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sä nyt hiljaisuuden alettuakin saat musiikkia kuunnella. Et tietenkään niin kovaa, että se kuuluu naapureille asti. Joku järki pitää toki olla.

Mutta sille, joka pesee pyykkiä yöllä, sanoisin kyllä että et saa. Pese ne päivällä. Esim lapset nukkuu jo kymmenen aikaan ja jotkut aikuisetkin menee silloin nukkumaan. Tiedätkö yhtään, miltä se linkoaminen pahimmillaan kuulostaa, kun pesukone paukuttaa betonirakenteita ja kukaties vielä jotain vesijohtoputkeakin? Kaikuu koko talossa sun pesukonees pauke.

Vierailija
30/30 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa saa toki viettää normaalia elämää, mutta esim. naapuriin kuuluvat äänet yöaikaan eivät ole normaalia, vaan toisten yörauhaa täytyy kunnioittaa. Päivälläkään ei tarvitse varsinaisesti metelöidä, ei naapuri halua kuunnella sinun musiikkiasi tai riitojasi, lastesi kiljumista ja juoksemista tai "kanta-astujien" katon läpi tulevaa töminää. Mikään tuossa edellä mainittu ei ole ns. normaaalia elämää, kun sitä tapahtuu tuntikausia ja lähes päivittäin. (Tiedän tosiaan oikeuden päätöksestä, joka sallii mm. tuntien pianonsoiton päivittäin, mutta jokainen normaali ihminen kyllä tajuaa tuon päätöksen järjettömyyden.)

Meluttomuuteen voi itse opetella: sulkemaan ovet ja lukot hiljaa, nauttimaan musiikista/tv:sta, eikä huudattamaan niitä ja hillitsemään muutenkin niin omaa kuin lastensa ja vieraidensa käytöstä ja käyttämään vaikka sitä imuria ja muita koneita päiväsaikaan (uusia hankkiessa kiinnittää huomiota myös koneiden äänitasoon ja sijoitteluun).

Isännöitsijät tosiaan usein vaativat ainakin kahden naapurin valitukset, mutta jos melu kuuluu jatkuvasti häiritsevänä vain yhteenkin naapuriin (talot ovat rakenteiltaan niin erilaisia ja joskus on myös asuntoja tyhjillään), on tällä yhdelläkin oikeus asua rauhassa kotonaan, joten pitäkäähän puolenne.

Jos tosiaankin haluaa elää meluisasti ja/tai yöaikaan, on parempi hakeutua omakotitaloon taajama-alueen ulkopuolelle riittävän kauas naapureista, pihamelukin kun voi kuulua tosi kauas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi