Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hävettää oma olemus ja köyhyys

Vierailija
08.04.2022 |

Olin bussissa justiinsa ja istuin takaosassa keskellä niin että molemmilla puolilla oli paikka ja ikkunan vieressä istuivat molemmilla puolilla ihminen. En kehdannut tunkea aivan kiinni niin menin keskelle.

Bussiin alkoi tulemaan ihmisiä ja alkoi ahdistaa, nuori , suurinpiirtein saman ikäinen mies seisoi suoraan edessäni ja nostin repun syliin ja menin ikkunassa olevan naisen viereen , jotta tuo mies pääsisi istumaan.

Mies katsoi minua päästä varpaisiin ja pudisti päätään ja jäi seisomaan. Hävetti tosi paljon, ei halunnut istua siihen vaikka bussi oli täynnä ja siinä olisi ollut paikka .

Hävettää vaan paljon, saan 320€ kuukaudessa ja edunvalvojan kautta menee vuokrat ja muut , ja en saa ostettua uusia vaatteita kuin tosi harvoin. Olen mt syistä sairauseläkkeellä, rahat ei riitä mihinkään , ei koulutusta ja Ikää 24. Tuntuu että kaikki on menetty, tai ole mitään tulevaisuutta.

Kun katselen ympärilleni, nään saman ikäisiä nuoria naisia ja miehiä jotka ovat pukeutuneet merkkivaatteisiin ja ovat hyvän näköisiä ja noin 90% prosenttia katsoo mua joko nauraen tai säälivästi tai ylimielisesti. Kaksin olevat tytöt nauravat päin naamaa. Se ahdistaa.

Se on varmaan normaali reaktio jos itsellä on North facen takki ja kalliit housut ja reput ja kengät , ja sitten kääntyy katsomaan mua joka erottuu joukosta likainen resunen monta vuotta vanha takki ja normaali pipo ja gollege housut ja rikkinäiset kengät ja olen lääkityksen alainen tai saan pakko oireita.
Melkein ikinä ei ole ketään mulle ollut ilkeä ja hymyilen paljon kaikille ja olen kohtelias , jotkut hymyilevät takaisin ja ovat kivoja , ja toiset nauravat ja välttelevät. Ekaa kertaa tänään pitkästä aikaa romahdin tänään bussista tullessani , itkin monta tuntia, en halunnut olla mä , ahdisti paljon, kaikki muut on kauniimpia ja parempia ja menossa jonnekin".

Kaupan myyjäkin oli tänään ylimukava ja ihana kun huomasin että olin rikki, olen käynyt 4 vuotta samassa kaupassa ja tuntee mut siellä. En tiedä , tulipa pitkä teksti, toivottavasti joku jaksoi lukea.onko muilla tälläistä tuntemuksia ja miten olette selvinneet ylivoimaisista ajatuksista?❤️

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin muutkin täällä ovat sanoneet, ei valtaosaa kiinnosta muut. Voit kuvitella mielessäsi että nyt noi tytöt nauraa mulle, vaikka ne oikeesti nauravat jollekin ihan muulle.

Vierailija
22/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ap sun pitää ottaa edunvalvojaasi yhteyttä. Hänen pitää antaa rahaa, että saat vaate ja kenkäasiat kuntoon. Tiedän erään lievästi kehitysvammaisen naisen, jolla on edunvalvoja. Hän käy aina välillä vaate ja kenkäostoksilla. Monesti ostaa jopa kahdet kalliit kengät tuosta kalliista kenkäkaupasta. Tsemppiä sulle ap!

Kiitos ❤️

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, halusin vain sanoa, että kaikista kirjoittamistasi viesteistä näkee, että olet hyvä ja sydämellinen ihminen, joka osaa asettaa itsensä myös muiden näkökulmaan ja pohtia asioita monelta kantilta. Kirjoitat todella hyvin ajatuksiasi auki. Kaikkea hyvää sinulle.

Vierailija
24/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän miltä susta tuntuu. Enkä ala höpisemään mitään, miten "ulkonäöllä ei ole mitään merkitystä ja, joka näin ajattelee on pinnallinen. " Koska kyllä sillä on merkitystä, mutta ehkä enemmän omalle itselleen. Mitään merkkivaatteita ei tarvitse omistaa. Sitä paitsi aika monilla nuorilla on nykyään kestäviä arvoja, eli karsastetaan shoppailua ja pinnallisia arvoja ja sen sijaan kannatetaan kirppiksillä ym. shoppailua. Ja tarkoitan tosiaan sillä, että ulkonäöllä tai olemuksella on merkitystä omalla itselleen, siihen millainen olo itsestä on. Ensinnäkin tärkeintä, että vaatteet ovat puhtaat. Ja tämän jälkeen oma oloa voi kohentaa shoppailemalla omantyylisiä vaatteita. Vähälläkin rahalla voi saada tehtyä kirppiksillä ostoja, tai jopa löytää "annetaan"-osastolta jotakin. 320€ kuukaudessa ei ole paljon, vaan erittäin vähän, jos tällä summalla pitää jatkuvasti tulla toimeen. Mutta jos esim. suunnittelee etukäteen vaikka viikon ruokalistaa ja yrittää ostaa vaikka hävikkiruokaa, niin tästä voi varmasti silloin tällöin jäädä rahaa myös ylimääräiseen, esim. vaatteisiin. 

En myöskään usko, että sua katsotaan säälivästi, vaan tämä on varmasti enemmän oma ajatuksesi,  joka kumpuaa jonkinlaisesta häpeästä. Oletko jo terapian parissa? Toivottavasti saisit keskusteluapua ja pikkuhiljaa, pienin askelin pääsit totetuttamaan omaa elämääsi.  Tärkeintä on, että on toivoa ja myös uskoa tulevaisuuteen. Tsemppiä ! 

Kiitos paljon kommentistasi ♥️

Siellä on nyt todella pitkät jonot ja oon odottanut joulukuusta asti, aika on toukokuussa. No, ei ole enään kauhean pitkä aika ja pääsen juttelemaan lääkärille . Psykiatrille olen jutellut paljon mut katkes kontakti ja nyt on uusi tulossa. Kyllä se tästä . Kivaa kevättä sulle ja kiitos tsempistä ❤️

Vierailija
25/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, halusin vain sanoa, että kaikista kirjoittamistasi viesteistä näkee, että olet hyvä ja sydämellinen ihminen, joka osaa asettaa itsensä myös muiden näkökulmaan ja pohtia asioita monelta kantilta. Kirjoitat todella hyvin ajatuksiasi auki. Kaikkea hyvää sinulle.

Kiitos paljon, tuli hyvä mieli ♥️ . Samoin sinne kaikkea hyvää !💖

Vierailija
26/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvojaan ei kannata sokeasti luottaa vaan pitää jatkuvasti silmällä ja valvoa sen toimintaa. Lähipiirissäni ei ole ainuttakaan tapausta missä ei olisi virallinen edunvalvonta kusettanut rahoja ja jättänyt etuisuuksia hakematta. Kaikki rikoksen tunnusmerkit täyttyy niiden toiminnasta mutta vuosienkaan selvittelyn jälkeen ei ole mitään tapahtunut ratkaisun suhteen. 

Vierailija
27/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi kivoja ilmaisia asioita.Niin tää tehnyt.Jäin 2010 sairastuin töissä sen jälkeen juoksetti ties missä,mutta monessa.Työkyv.eläkettä ei tipu.Haettu kahdesti.Nyt mietin taloudellista tilannetta,kuka elää nykyään peruspäivärahan turvin.eläminen,lääkkeet,on kallista.Olen kuin kuka tahaan päälle päin näy oikein mikään,just nuo vaate asiat ei tartte olla mitään merkkejä.Kotona nykyään 24/7,muutenkin.Katso myös netin ilmaiset.Apteekista näytteitä..mistään ei jää paitsi.Itse en kulje missään busseissa vaik Uudellamaalla asun,eihän tääl kulje ees bussit.Koiran kanssa luonnossa kulkeminen..pyöräily .Pyörällä en kyllä kauppoihin voi lähtee matka on yks suunta 20km.Ystäviin yhteen puh.yhteys..muut olkoot.Ilmaisia juttuja tvtä katso,käy kirjastossa tai oo vaan,opi nauttii elämästä ,se on se tärkein.Päivällä voi tehdä kaikkee,yöllä älä lähde mihkään kun melko turvatonta.

Vierailija
28/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tulee inhimillisyys ja ihmisoikeuksia. Moni toivoisi sitä maailmaan.

Vierailija
29/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ap sun pitää ottaa edunvalvojaasi yhteyttä. Hänen pitää antaa rahaa, että saat vaate ja kenkäasiat kuntoon. Tiedän erään lievästi kehitysvammaisen naisen, jolla on edunvalvoja. Hän käy aina välillä vaate ja kenkäostoksilla. Monesti ostaa jopa kahdet kalliit kengät tuosta kalliista kenkäkaupasta. Tsemppiä sulle ap!

Minä olen kehitysvammaisen nuoren edunvalvoja ja todellakin pidän huolen siitä, että nuori saa päälleen ehjät ja asianmukaiset vaatteet. Yhdessä käydään vaateostoksilla ja nuori valitsee ne mistä tykkää, hinnan mukaan siirrän sitten rahaa maksukorttitilille.

Jos nuori kulkisi rikkinäisissä vaatteissa, niin katsoisin laiminlyöneeni oman velvollisuuteni valvoa nuoren etuja..

Vierailija
30/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Projektio (lat. proiacere 'heittää eteen') eli sijoittaminen on psykologian ja psykiatrian käsite, jolla tarkoitetaan omien mielensisältöjen heijastamista toiseen ihmiseen tai muuhun ulkoiseen kohteeseen. Projektio kuuluu ns. defenssimekanismeihin.

Asianosainen ei välttämättä ole tietoinen projektiostaan eikä oivalla, että hän havainnoi omaa psyykkistä todellisuuttaan ikään kuin se olisi objektiivista todellisuutta.

Kyseiset mielensisällöt koetaan usein torjuttaviksi, ja ne saattavat ärsyttää tai ahdistaa asianosaista itseään. Myös toiveita ja unelmia voidaan projisoida.

Vierailija
31/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti ,vaatteet kun ne puhtaat vaan ei ryppyset.Ketä kiinnostaa muiden vaatteet,no pinnallisuus..Sit ulkonäkö,hiukset kun ehkä leikkaa hoitaa,pesee.Tiedän itsetunto se alhaalla eikä jaksa..olen itsekkin ollut masentunut,itkin huoneessa aikani.Masis jää ikuisesti jotenkin siitä pääsee ylikin..ei kokonaan.Nyt iski paniikkioireet,kun saa kohtauksen,kotiin äkkii on vuodepotilas loppupäivän.Tänään oli kaupassa iski..toinen paha oire.Sille mitään voi..mahaoire ylävatsa ensin..siitä tulee muu.Kaikki..Elämä on..ei voi muuta kuin potee.Vertaistukea löytyy..

Vierailija
32/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohduttaisko sua tietää, että minäkin pitkään, pitkään luulin, että mua kaikkialla tuijotetaan. Se oli tosi ahdistavaa. Sitten huomasin, että kiinnitän itse ihan kauheasti huomiota muihin.

Tein asian kanssa paljon töitä, ja opin sitten keskittymään omiin ajatuksiini muiden ihmisten sijasta. Ei helppoa eikä nopeaa, mutta nykyään menen niin ajatuksissani, etten muita oikein huomaakaan.

Ehkä olet niin varuillasi koko ajan?

Kaikkea hyvää sulle. Olen ihan varma, että sun elämä kirkastuu, kun jaksat itse uskoa siihen.

Vierailija
33/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti ,vaatteet kun ne puhtaat vaan ei ryppyset.Ketä kiinnostaa muiden vaatteet,no pinnallisuus..Sit ulkonäkö,hiukset kun ehkä leikkaa hoitaa,pesee.Tiedän itsetunto se alhaalla eikä jaksa..olen itsekkin ollut masentunut,itkin huoneessa aikani.Masis jää ikuisesti jotenkin siitä pääsee ylikin..ei kokonaan.Nyt iski paniikkioireet,kun saa kohtauksen,kotiin äkkii on vuodepotilas loppupäivän.Tänään oli kaupassa iski..toinen paha oire.Sille mitään voi..mahaoire ylävatsa ensin..siitä tulee muu.Kaikki..Elämä on..ei voi muuta kuin potee.Vertaistukea löytyy..

Nuorilla vähän eri asia.. Pukeutuminen ja ulkonäkö on tärkeitä.

Vierailija
34/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääseekö 24vuotiaana mt - syiden vuoksi sairaseläkkeelle?! Minä syy eläkkeeseen? Miksi et voisi mennä kouluun ja hankkia ammattia, rahaa ym mitä haluat?

Olet vissiin sekoomuslaisen Petterin tytär? Yhtä empatiakyvytön, pinnallinen kiusaaja!

Katos kun kaikille ei mene nallekarkit tasan elämässä.

Toivottavasti sinä joudut elämässäsi kohtaamaan epäonnea, niin alkaa ymmärrystä löytymään.

Tai sitten vaan sellaiset terveiset, että

kasva aikuiseks!

Vierailija
35/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä korona vaikuttaa vieläkin niin, että enpä menisi kenenkään viereen vielä bussissa tai junassa.

Vierailija
36/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, opettele ajattelemaan että "ihan sama". Se on vaikeaa, mutta opit jos vaan sitkeästi yrität.

Nimittäin sillä ei ole yhtään mitään väliä oikeasti, mitä joku muotipetteri tai -liisa kenestäkään ajattelee.

Pinnalliset ihmiset, ovat niin kuin moni jo sanoi, epävarmoja itsestään ja koittavat löytää koko ajan ihmisiä joihin verrata itseään.

Sä olet tärkeä, arvokas ja hieno ihminen. Sun tekstistä näkyy että olet järkevä ja älykäs. 

Sulla on ollut vaikea elämä, eikä varmasti ole helppoa. Toivon sydämestäni että saat itsevarmuutta ja elämäsi siihen malliin että voit siitä nauttia.

Meitä on myös paljon, jotka haluavat auttaa esim. lahjoittamalla vaatteita. Jos olisi joku keino millä auttaa sua.

Mitä sun edunvalvojasi sanoo jos pyydät päästä vaatekauppaan tai vaikka meikkiä ostamaan?

Meikatahan ei tarvitse muiden takia, vaan omaksi iloksi ja se on ainakin omalla yhteen aikaan yksinäisellä tyttärelläni ollut iso henkireikä. Kotona siis vain meikkasi ja kokeili eri tyylejä.

Uskalla olla se kuka oot, rikkinäinen oma ihana itsesi. 

Vierailija
37/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sure, typeriä ihmisiä on aina ollut ja tulee olemaankin. Sinun sydämesi on tuhat kertaa kauniimpi kuin sen arvostelevasti katsoneen. Seuraile facebookin roskalavoja ja annetaan-ryhmiä niin saat vaatteita itsellesi. Kirppareilta voi pikkurahallakin löytää uudenveroista. Keräile kesällä pulloja ja sijoita rahat kirpparivaatteisiin. Silloin kun on aikaa kierrellä säännöllisesti kirppiksillä ,  tekee parhaita löytöjä. 

Itse olen sinua vanhempi ja hankin suunnilleen kaikki vaatteeni kirppiksiltä. Siksi että olen pienituloinen ja myös siksi, että minusta on järjetöntä maksaa uudesta, kun samaa saa uudenveroisena melkein ilmaiseksi.

En tiedä suhdettasi uskontoon, mutta kannattaa hakeutua pyytämään vaateapua seurakunnalta tai eri seurakunnilta. Auttavat vaikkei olisi uskossakaan, näin olen kuullut. 

Älä ikinä lannistu, olet kaunis ja ihana ! Pidä huolta itsestäsi!

Vierailija
38/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, vaikutat todella mukavalta sydämmelliseltä tyypiltä. Olet joutunut kokemaan kovia ja olet epävarma itsestäsi, siitä huolimatta et ole kovettunut itseäsi. Toivon missä nyt oletkin, että saisit kokea olevasi rakastettu ❤️

Vierailija
39/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kaikki vaatteet kirpparilta, kuten moni tuttunikin.

t.samanikäinen yliopisto-opiskelija

Vierailija
40/41 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan täällä muita ja uskon, että kukaan ei oikeasti katso sinua missään sen kummemmin. Ajattelet vain niin. Pidä vaatteet puhtaana ja huolehdi perushygieniasta. Muotia ja tyylejä on monenlaisia. Vaikutat mukavalta tyypilta ja jatka ihmisille hymyilemistä. Se on tosi harvinaista täällä Suomessa. Uskon karmaan ja hyvät ihmiset tulevat saamaan elämässä hyviä asioita. Pitää vaan jaksaa uskoa siihen. Välillä meillä kaikilla on huonompia jaksoja elämässä... vaatteista tai varallisuudesta huolimatta. ❤

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi