Tarkoittaako xx.xx mennessä sitä, et sinä päivänä
on jo myöhäistä?
Siis jos asia x pitää tehdä vaikka nyt esimerkkinä 30.09 mennessä niin onko tänään jo myöhäistä tehdä se?
Kommentit (28)
Btw, piste tulee myös kuukauden perään, suomessa ei yleensä laiteta mitään ylimääräisiä nollia päiväyksiin. Eli muoto 30.09 on väärin, oikea muoto on 30.9.
30.9. mennessä tarkoittaa että homman täytyy olla hoidossa viimeistään mainittuna päivänä. Jos vaikka kirjaston kirjan palautus on 30.9. mennessä, niin tuon päivän iltana voi palauttaa kirjaston aukioloaikojen puitteissa ja kaikki on ok.
Täällä muuten lisää aiheesta:
https://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/5.2.html#mennessa
Ota yhteys isännöitsijään. Pyörän täytyy olla varastoitu jonnekin, taloyhtiöllä ei ole oikeutta hävittää asukkaiden omaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 18:22"]No onhan toi nyt ihan selvä että se varasto siivotaan merkitsemättömistä kamoista päivällä eli tähän aikaan kun sinne menee niin on myöhäistä.
[/quote]
Olin menossa merkkaamaan jo muutama tunti sitten.
Lappu tuli noin viikko sitten, ja lähdin työmatkalle pe-ke. En merkannut pyörää ennen matkaa, koska lappu ei välttämättä olisi pysynyt siinä, ja oletin että voin vielä keskiviikkona merkitä pyörän. Oletin, että pyörät siivotaan pois torstaina.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 18:22"]
No onhan toi nyt ihan selvä että se varasto siivotaan merkitsemättömistä kamoista päivällä eli tähän aikaan kun sinne menee niin on myöhäistä.
[/quote]
Varaston siivous olisi pitänyt aloittaa vasta huomenna.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 18:38"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 18:22"]No onhan toi nyt ihan selvä että se varasto siivotaan merkitsemättömistä kamoista päivällä eli tähän aikaan kun sinne menee niin on myöhäistä.
[/quote]
Olin menossa merkkaamaan jo muutama tunti sitten.
Lappu tuli noin viikko sitten, ja lähdin työmatkalle pe-ke. En merkannut pyörää ennen matkaa, koska lappu ei välttämättä olisi pysynyt siinä, ja oletin että voin vielä keskiviikkona merkitä pyörän. Oletin, että pyörät siivotaan pois torstaina.
[/quote]
Eli toimenpide tehty ennen aikojaan, ja annettu aika on kaiken kukkuraksi ollut liian lyhyt. Jos pyöräsi on hävitetty, taloyhtiö on korvausvelvollinen.
Aion soittaa isännöitsijälle huomenna, mutta etten nolaa itseäni, noin edelleen haluaisin varmuuden mitä tuo xx mennessä tarkoittaa...
Itse ymmärsin sen niin, että tämä päivä sikaa vielä merkitä.
Johonkin mennessä tarkoittaa, että sen hetken JÄLKEEN ON MYÖHÄISTÄ. Eli sen vuoksi johonkin päivämäärään mennessä tarkoittaa, että sen viimeistään vuorokauden aikana pitää olla homma hoidettu. Tettyyn kellonaikaan mennessä myös teoriassa tarkoittaa, että sillä kellonlyömällä saa vielä olla tekemässä, mutta koska tarkka ajan hetki on äärettömän lyhyt, käytännössä homma pitää olla hoidettuna ennen ko. kellonaikaa, ettei vaan lipsahda edes sekunnin tuhannesosaa yli täsmällisen kellonajan. :)
Oikean(?) määritelmän koulussa opetetun mukaan se olisi edellisenä päivänä, eli ennen 30.9, mutta aika moni tarjousten pyytäjä kuitenkin tarkoittaa että viimeistään silloin. Tämän voi kiertää helposti, kuten monet tekevätkin, väärinkäsitysten välttämiseksi laittamalla hakemuksen/Tarjouksen/ym. on oltava perillä viimeistään 30.9 klo 16.00 mennessä. Silloin ei tule väärinkäsityksiä.
Meille tuli lappu torstaina, että seuraavana tiistaina siivotaan. Juuri ja juuri ehdin itsekin reissusta. Laitoin isännöitsijälle viestin että noin lyhyt varoitusaika on kohtuuton ja sanoin asiasta kahdelle eri hallituksen jäsenelle. Toivottavasti meni perille.
Te, jotka olette isännöintitoimistoissa tai taloyhtiön hallituksessa, tajutkaa että tällaiset asiat ilmoitetaan n. kuukautta ennen, koska ihmiset on matkoilla yms.! Minä laittaisin isännöitsijälle asiallisen viestin, että en ole voinut nähdä ilmoitusta työmatkan takia, aika reagoida on liian lyhyt, ja vaatisin taloyhtiötä hankkimaan pyörän takaisin. Viikko ei todellakaan ole vielä kohtuullinen aika, miettikää vaikka opiskelijoita, jotka saattavat välillä olla kauankin poissa lomilla.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 18:31"]
Btw, piste tulee myös kuukauden perään, suomessa ei yleensä laiteta mitään ylimääräisiä nollia päiväyksiin. Eli muoto 30.09 on väärin, oikea muoto on 30.9.
30.9. mennessä tarkoittaa että homman täytyy olla hoidossa viimeistään mainittuna päivänä. Jos vaikka kirjaston kirjan palautus on 30.9. mennessä, niin tuon päivän iltana voi palauttaa kirjaston aukioloaikojen puitteissa ja kaikki on ok.
Täällä muuten lisää aiheesta:
https://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/5.2.html#mennessa
[/quote]
Kuka kertoisi mun pomolle tuon päivämäärä asian? Korjaa aina väärin kun teen oiken, eikä usko, että kieliopillisesti ilman nollaa on oikein. Ohis. Muutenkin sillä on outoja tapoja, jotka ovat vastoin kielioppia, koska hänestä on vaan parempi näin. Esim. 9-10 pitää merkitä 9...10 aaarghhh!
Suomen kielessä "mennessä" tarkoittaa mielestäni edellisen vuorokauden puolella. Käytetty sanakin sen jo kertoo. Suomessa sanoisin "viimeistään" jos tarkoittaisin ilmoitetun päivämäärän kuuluvan kahden päivmäärän väliseen aikaan. Englanniksi sitten vasta onkin vaikeaa... Muodot esim "you have until xx.xx.", "by xx.xx." tai "deadline is xx.xx." eivät mielestäni kerro oikeaa ajankohtaa yksiselitteisesti. Jos aihetta googlettaa niin mielipiteitä on monia, vaan ei selkeää yhtä vastausta. Siksi englannin kielisissä tehtävissä ja deadlineissa edellisen päivän klo 23.59 on minulla tapana pitää viimeisenä ajankohtana hoitaa kyseessä oleva asia.
Up.
Eli jos asiasta täytyy tehdä ilmoitus 30.09 mennessä, niin kun olin pari tuntia sitten tekemässä, niin oli jo myöhäistä.
Miksei ohjeesss lukenut esim tehtävä viim 29.09.....
Tavallisesti ymmärretään niin, että 30.9. mennessä pitää hoitaa viimeistään 30.9.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 17:50"]
Up. Eli jos asiasta täytyy tehdä ilmoitus 30.09 mennessä, niin kun olin pari tuntia sitten tekemässä, niin oli jo myöhäistä. Miksei ohjeesss lukenut esim tehtävä viim 29.09.....
[/quote]
Oliko kyseessä virka-aikaan hoidettava asia?
Johonkin päivään mennessä tarkoittaa samaa kuin viimeistään sinä päivänä.
tarkoittaa samaa kuin esim. "minun pitää olla kotona klo 17 mennessä" eli et voi olla missään muualla kuin kotona klo 17. Siis et voi olla tulossa kotiin enää silloin.
No koko juttu koskee siis taloyhtiön pihaa ja polkupyöriä. Eli "pyörät tulee merkitä 30.09 mennessä. Merkitsemättömät pyörät poistetaan"
Fillarini oli kadonnut, kun olin menossa merkitsemään sitä.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 17:51"]Tavallisesti ymmärretään niin, että 30.9. mennessä pitää hoitaa viimeistään 30.9.
[/quote]
Näinhän se yleensä ymmärretään, mutta väärinkäsitysten välttämiseksi sanon itse aina "viimeistään 30.9."