Mistä voisi selvittää, onko päätynyt johonkin juoruryhmään muiden nälvittäväksi?
Olen pelännyt viime vuosina, että joku kuvailee kadulla tai kaupassa ja sitten kuvat päätyvät jonkun räävittäväksi johonkin sisäpiirijuoruiluryhmään. Miten voisin vältellä vastaavaa ja pysyä anonyyminä? Ahdistaa kulkea ulkona, kun pelkään, että joku kuvailee ja että olen seurannan kohteena.
Taustana: mua on uhkailtu ja seurailtu vuosia sitten ja siitä jäi traumat. Kimppuuni (fyysisesti) on myös hyökätty kahdesti, kun olin nuorempi.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakarat ja nuorethan kuvaavat kaikkea mikä liikkuu nykyään ja postaavat sen heti kännykkäsovelluksiinsa. Jos siis olet vähääkään erilainen tai jotenkin silmäänpistävä niin voit olla 100% varma, että sinua on kuvattu jonnekin ja sinulla on mahdollisesti vieläpä lempinimi tai pari. Parhaassa tapauksessa oma ryhmä perustettuna stalkkaamiseesi. Eikä näistä puhuta aikuisille mitään.
Nuoret ymmärtää kun he epävarmoina hakevat vertailukohtia ja kokemuksia. Vaikka voihan siinä joillekin kehittyä vähän kierompi luonteenlaatu helposti.
Nuoret ymmärtää siinä mielessä, että ne ovat tyhmiä ja edesvastuuttomia ilkeitä paskoja - kuten itsekin oltiin sen ikäisinä. Turha sitä kaunistella. Vastuuta pitäisi omista teoistaan korostaa, mutta se juna on tainnut jo kauan sitten lähteä tästä maasta.
Vierailija kirjoitti:
Sä et kiinnosta ketään, paitsi ehkä jotain terveydenhuollon ammattilaista. Kannattaisi varmaan syödä ne lääkkeet.
Mitkä "ne"? Mut on oikeasti yritetty raiskata kahdesti, mua on seurailtu ja kuvailtu ja mua on uhkailtu täysin aiheettomasti ja tavalla, josta aiheutui vakavia traumoja. Minua on myös nimitelty tavalla, joka on loukkaavaa, virheellistä ja aiheetonta ja minua on mustamaalattu muille todella törkeästi. Kyseessä eivät ole omat kumppanit/kaverit, vaan käytännössä vieraat ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakarat ja nuorethan kuvaavat kaikkea mikä liikkuu nykyään ja postaavat sen heti kännykkäsovelluksiinsa. Jos siis olet vähääkään erilainen tai jotenkin silmäänpistävä niin voit olla 100% varma, että sinua on kuvattu jonnekin ja sinulla on mahdollisesti vieläpä lempinimi tai pari. Parhaassa tapauksessa oma ryhmä perustettuna stalkkaamiseesi. Eikä näistä puhuta aikuisille mitään.
Nuoret ymmärtää kun he epävarmoina hakevat vertailukohtia ja kokemuksia. Vaikka voihan siinä joillekin kehittyä vähän kierompi luonteenlaatu helposti.
Nuoret ymmärtää siinä mielessä, että ne ovat tyhmiä ja edesvastuuttomia ilkeitä paskoja - kuten itsekin oltiin sen ikäisinä. Turha sitä kaunistella. Vastuuta pitäisi omista teoistaan korostaa, mutta se juna on tainnut jo kauan sitten lähteä tästä maasta.
Hyvin sanottu. Tuohan se myös voiman tunnetta paskoa jonkun demonisoidun yksilön elämää ja seurata kiinnostuneena, kuinka ilo ja elämänhalu katoavat katseesta tai tyyppi katoaa oman käden tai muuton kautta.
Tuo myös turvaa ajatella, että siinä omassa porukassa on kyky hyökätä. Vastuustakin vapautuu kun on vaan yksi kivittäjistä ja hei, sehän oli sen hyypiön oma syy. Miksi sitä kiusattaisiin jos ei jotain olisi tehnyt kela. Pakkohan sen on olla jotain pahaa tehnyt kun noin kävi. Hyvien puolella taistelukin tuo jännitystä. Moni kuvittelee varmaan tekevänsä hyvää..
Sairasta, mutta kovin inhimillistä. Risumiesten lynkkaus ilman kohteelle suotua mahdollisuutta puolustautua tulee vainoamaan vielä monen unia, kunhan ensin aikuistuvat. Luulisin jonkun käyttäytymiestieteilijänkin innostuvan aiheesta.
Tai sitten käsissä on vaan menetetty lauma tulevia hirviöitä. Mielenkiintoinen ihmiskoe tämä some. Kadutaankohan joskus sitä, että lapsille annettiin tämä kyseenalainen lahja? Toisaalta kuka sitä katuisi tai katumusta kuuntelisi, kun ne katujat ovat sitten jo vanhoja pieruja. Niitä outoja kurttuja joilla vielä oli tunteet, moraali ja jotain arvoja. Puhuvia kummajaisia. Ha! Ymmärsin juuri, että tässä skenaariossa heidät on kyllä tapettu turhana kulueränä, joten ei kaduta lienee se vastaus.
Juoruryhmä on teinimäistä touhua. Luulisi että aikuiset osaavat kauniisti kertoa kuulumiset, jos jotain pitää sanoa.
On se kumma että aikuiset ei tule päin naamaa sanomaan jos on jotain valittamista vaan tirskuvat selän takana kuin pikkulikat,aikuisilla miehillä ei kantti kestä..🤡
Vierailija kirjoitti:
Juoruryhmä on teinimäistä touhua. Luulisi että aikuiset osaavat kauniisti kertoa kuulumiset, jos jotain pitää sanoa.
Luulisi joo, mutta ei. Juoruilu on yksi lajiamme leimaava ja paljon kehittänyt piirre. Se on myös voimakas ase valtapeleissä ja väärinkäytettynä erittäin epäreilu.
Perinteinen tilanne on tiivis kyläyhteisö. Tulee riitaa yksilöiden välille tai joku eturistiriita esimerkiksi kilpailutilanne resursseista. Taitavampi juoruaja kääntää yhteisön mielipiteen puolelleen ja voittaa resurssit, oli se sitten oikein tai väärin.
Usein on vieläpä niin, että suuri osa tajuaa kupletin juonen, mutta tuntee juoruajan kyvyt ja pelosta valitsee tämän puolen, koska ei tahdo seuraavaksi uhriksi. Sama toistuu kouluissa ja nuorten kesken josta taito sitten siirtyy aikuisten maailmaan. Ultimaattinen muoto lienee politiikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin sanottu. Tuohan se myös voiman tunnetta paskoa jonkun demonisoidun yksilön elämää ja seurata kiinnostuneena, kuinka ilo ja elämänhalu katoavat katseesta tai tyyppi katoaa oman käden tai muuton kautta.
Tuo myös turvaa ajatella, että siinä omassa porukassa on kyky hyökätä. Vastuustakin vapautuu kun on vaan yksi kivittäjistä ja hei, sehän oli sen hyypiön oma syy. Miksi sitä kiusattaisiin jos ei jotain olisi tehnyt kela. Pakkohan sen on olla jotain pahaa tehnyt kun noin kävi. Hyvien puolella taistelukin tuo jännitystä. Moni kuvittelee varmaan tekevänsä hyvää..
Sairasta, mutta kovin inhimillistä. Risumiesten lynkkaus ilman kohteelle suotua mahdollisuutta puolustautua tulee vainoamaan vielä monen unia, kunhan ensin aikuistuvat. Luulisin jonkun käyttäytymiestieteilijänkin innostuvan aiheesta.
Tai sitten käsissä on vaan menetetty lauma tulevia hirviöitä. Mielenkiintoinen ihmiskoe tämä some. Kadutaankohan joskus sitä, että lapsille annettiin tämä kyseenalainen lahja? Toisaalta kuka sitä katuisi tai katumusta kuuntelisi, kun ne katujat ovat sitten jo vanhoja pieruja. Niitä outoja kurttuja joilla vielä oli tunteet, moraali ja jotain arvoja. Puhuvia kummajaisia. Ha! Ymmärsin juuri, että tässä skenaariossa heidät on kyllä tapettu turhana kulueränä, joten ei kaduta lienee se vastaus.
Suurin osa ihmisistä ei kyllä omaa sellaista moraalia tai omaatuntoa, että nuorena tehdyt tyhmyydet tai julmuudet tulisivat vainoamaan vanhempana. Sellaisesta haaveilemiseen ei kannata tuudittautua. "Lapset ovat lapsia" ja that's it.
Ja kyllä tämä menee vielä paljon pahemmaksi, jos ikinä tästä muuttuu enää paremmaksi. Summasit hyvin tuossa monia pointteja ja etenkin sen, että se seuraavakin risumies, joka joutuu pentujen hampaisiin, demonisoidaan itse syylliseksi ahdinkoonsa hyvällä joukon omallatunnolla.
Bussissa istu kerran mun takana tyttö ja poika jotka naureskeli keskenään. Käänsin pään sivulle ja näin että laski samalla kännykkän, katto mua ja hiljeni. Eli luultavasti kuvasivat mua ja naureskelivat. En antanut sen häiritä koska olivat ihan randomeja ja toisaalta olivat vielä siinä iässä että tommonen tuntuu hauskalta.