Lapsen kaveri huostaanotettiin tänään..
Käytiin koulun pihalta hakemassa, lapseni on nyt ihmeissään ja kyselee miksi hänet vietiin pois? Miten selittäisit lapselle?
Kommentit (107)
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:43"]
Luultavasti tunnistaa tilanteen, jos vaikka lapsi hätääntyy kun joutuu vieraiden mukaan lähteä. Luultavasti opettaja mukana saattamassa. Voi olla poliisitkin tarpeen mukaan, tuskin nyt tässä sentään kun koulusta haetaan.
[/quote]
Lasta ei koskaan viedä niin ettei mukana olisi joku tuttu henkilö, eikä lapsia myöskään haeta koulusta!
[/quote]
Ei mielellään.
Mutta olen ollut tilanteissa, joissa äiti/isä on kuollut ja toista ei tavoiteta eikä ole tietoa muista lähiomaisista. Silloin kyllä haetaan noin, mutta sovitaan kyllä koulun kanssa hyvin vähäeleinen kohtaaminen.
Että koulunpihasta ei kyllä repäistä ketään.
-sos
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:48"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:43"]
Luultavasti tunnistaa tilanteen, jos vaikka lapsi hätääntyy kun joutuu vieraiden mukaan lähteä. Luultavasti opettaja mukana saattamassa. Voi olla poliisitkin tarpeen mukaan, tuskin nyt tässä sentään kun koulusta haetaan.
[/quote]
Lasta ei koskaan viedä niin ettei mukana olisi joku tuttu henkilö, eikä lapsia myöskään haeta koulusta!
[/quote]
Kyllä mun ystävä haettiin niin. Kuka tuttu siihen olisi pitänyt raahata mukaan? Sen pahoinpitelevä äiti, jota karkuun se juuri halusi?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:36"]On eräälle tutulle käynyt. Niin kiire ei olisi ollut, että kesken päivän luokasta haettiin. Jokatapauksessa näin tehtiin ja vielä siirto toiselle paikkakunnalle. Parhaat ystävät jäi ilman että sai tilaisuutta edes hyvästellä. Samaa käytöstä kuin rikollinen napattaisi etsintäkuulutettuna kiinni.
[/quote]
No jotain rikollista ne on tehnyt sille lapselle! Älä edes yritä väittää muuta!
Joo ei Suomessa huostaanoteta niitä jotka pitäisi ja osa kyllä viedään ihan pikku syistä. Miksi muut maat kavahtaa Suomen lastensuojelua ja yksi niistä maista on Venäjä.
Tietenkin lapsen pitää saada selits näkemälleen ja kokemalleen. Tässä ei nyt pelkkä en tiedä riitä vastaukseksi, lapsi jää hämmennyksen valtaa tai alkaa pelätä, voiko hänelle käydä samalla tavalla. Itse kertoisin lapselleni, että kaikissa perheissä ei lapsilla ole hyvä olla. Esimerkiksi vanhemmat voi olla niin uupuneita, etteivät jaksa huolehtia lapsista, antaa ruokaa ja puhtaita vaatteita. Ei selityksen tarvitse olla dramaattisen yksityiskohtiin menevä, kuten totuus ehkä olisi.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:56"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:43"]
[/quote]
[/quote]
Ei mielellään.
Mutta olen ollut tilanteissa, joissa äiti/isä on kuollut ja toista ei tavoiteta eikä ole tietoa muista lähiomaisista. Silloin kyllä haetaan noin, mutta sovitaan kyllä koulun kanssa hyvin vähäeleinen kohtaaminen.
Että koulunpihasta ei kyllä repäistä ketään.
-sos
[/quote]
Sen uskon että koulun kanssa on sovittu. -ap
No mä en oikein ymmärrä jos asia on hoidettu ns. näkymättömästi, miten sun lapsesi on edes asian tajunnut että se vietiin pois?
ihan mielenkiinnosta, miten huonot oltavat täytyy olla, että lapsi huostaanotetaan?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:00"]No mä en oikein ymmärrä jos asia on hoidettu ns. näkymättömästi, miten sun lapsesi on edes asian tajunnut että se vietiin pois?
[/quote]
Jos luit ketjua niin kerroin olleeni itse paikalla. Lapsi myös huomasi "poliisisedän"
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 15:57"]Joo ei Suomessa huostaanoteta niitä jotka pitäisi ja osa kyllä viedään ihan pikku syistä. Miksi muut maat kavahtaa Suomen lastensuojelua ja yksi niistä maista on Venäjä.
[/quote]
No käytäs vähän järkeä että miksi Venäjä!
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:01"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:00"]No mä en oikein ymmärrä jos asia on hoidettu ns. näkymättömästi, miten sun lapsesi on edes asian tajunnut että se vietiin pois? [/quote] Jos luit ketjua niin kerroin olleeni itse paikalla. Lapsi myös huomasi "poliisisedän"
[/quote]
Niin, silti?
Voivottelitko asiaa vai miten lapsi asian ymmärsi jos vain jotkut tulivat kaverin koulusta hakemaan ilman kummempia? Miksi koulusta haettavan pikkulapsen huostaanotossa on poliisi mukana?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:01"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:00"]No mä en oikein ymmärrä jos asia on hoidettu ns. näkymättömästi, miten sun lapsesi on edes asian tajunnut että se vietiin pois? [/quote] Jos luit ketjua niin kerroin olleeni itse paikalla. Lapsi myös huomasi "poliisisedän"
[/quote]
Niin, silti?
Voivottelitko asiaa vai miten lapsi asian ymmärsi jos vain jotkut tulivat kaverin koulusta hakemaan ilman kummempia? Miksi koulusta haettavan pikkulapsen huostaanotossa on poliisi mukana?
[/quote]
Turvaksi jos perheen vanhemmat ovat paikalla, ja en voivotellut, niin paljon kuin siitä tykkäisitkin. Lapsi huomasi että "poliisisetä vei xxx"
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:00"]ihan mielenkiinnosta, miten huonot oltavat täytyy olla, että lapsi huostaanotetaan?
[/quote]
Joskus riittää se, että naapuri on nähnyt lapsella usein likaisen vaatteen päällä ja toisella vanhemmista on mielenterveysongelmia ollut vuosia sitten. Joskus taas perheessä käytetään kovia huumeita, lyödään lapsia, jätetään yksin pariksi viikoksi, pakotetaan mukaan järjestäytyneeseen rikollisuuteen ja painostetaan järjestettyyn avioliittoon. Silti sitä ei välttämättä viedä.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:05"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:01"] [quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:00"]No mä en oikein ymmärrä jos asia on hoidettu ns. näkymättömästi, miten sun lapsesi on edes asian tajunnut että se vietiin pois? [/quote] Jos luit ketjua niin kerroin olleeni itse paikalla. Lapsi myös huomasi "poliisisedän" [/quote] Niin, silti? Voivottelitko asiaa vai miten lapsi asian ymmärsi jos vain jotkut tulivat kaverin koulusta hakemaan ilman kummempia? Miksi koulusta haettavan pikkulapsen huostaanotossa on poliisi mukana? [/quote] Turvaksi jos perheen vanhemmat ovat paikalla, ja en voivotellut, niin paljon kuin siitä tykkäisitkin. Lapsi huomasi että "poliisisetä vei xxx"
[/quote]
Oliko poliisit tosiaan virkakamppeet päällä koulusta haettaessa? Joo ei mene läpi.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:06"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:05"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:01"] [quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:00"]No mä en oikein ymmärrä jos asia on hoidettu ns. näkymättömästi, miten sun lapsesi on edes asian tajunnut että se vietiin pois? [/quote] Jos luit ketjua niin kerroin olleeni itse paikalla. Lapsi myös huomasi "poliisisedän" [/quote] Niin, silti? Voivottelitko asiaa vai miten lapsi asian ymmärsi jos vain jotkut tulivat kaverin koulusta hakemaan ilman kummempia? Miksi koulusta haettavan pikkulapsen huostaanotossa on poliisi mukana? [/quote] Turvaksi jos perheen vanhemmat ovat paikalla, ja en voivotellut, niin paljon kuin siitä tykkäisitkin. Lapsi huomasi että "poliisisetä vei xxx"
[/quote]
Oliko poliisit tosiaan virkakamppeet päällä koulusta haettaessa? Joo ei mene läpi.
[/quote]
Niin että käyvät vaihtamassa vaatteet ja jättävät asevyöt autoon ja ottavat siviiliauton huostaanoton takia? Joo ei. Kyllä ne ihan virkavaatteissa menee. T. poliisin vaimo
Minä olisin halunnut selittää asian lapselle mutta en oikeasti tiennyt mitä oli tapahtunut. Olin pitkään siinä luulossa että muuttivat vaan pois. Sitten kun kuukausien päästä kuulin asian oikean laidan, oli vähän myöhäistä selitellä. Voi että minä vihasinkaan sanaa "vaitiolovelvollisuus"!! 24
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:07"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:06"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:05"] [quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:01"] [quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:00"]No mä en oikein ymmärrä jos asia on hoidettu ns. näkymättömästi, miten sun lapsesi on edes asian tajunnut että se vietiin pois? [/quote] Jos luit ketjua niin kerroin olleeni itse paikalla. Lapsi myös huomasi "poliisisedän" [/quote] Niin, silti? Voivottelitko asiaa vai miten lapsi asian ymmärsi jos vain jotkut tulivat kaverin koulusta hakemaan ilman kummempia? Miksi koulusta haettavan pikkulapsen huostaanotossa on poliisi mukana? [/quote] Turvaksi jos perheen vanhemmat ovat paikalla, ja en voivotellut, niin paljon kuin siitä tykkäisitkin. Lapsi huomasi että "poliisisetä vei xxx" [/quote] Oliko poliisit tosiaan virkakamppeet päällä koulusta haettaessa? Joo ei mene läpi. [/quote] Niin että käyvät vaihtamassa vaatteet ja jättävät asevyöt autoon ja ottavat siviiliauton huostaanoton takia? Joo ei. Kyllä ne ihan virkavaatteissa menee. T. poliisin vaimo
[/quote]
Koulun pihalle? Joo ei mene. Kuten yllä sos.työntekijä sanoikin asia hoidetaan hyvin näkymättömästi jos koulusta on haettava.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:01"][quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 16:00"]No mä en oikein ymmärrä jos asia on hoidettu ns. näkymättömästi, miten sun lapsesi on edes asian tajunnut että se vietiin pois?
[/quote]
Jos luit ketjua niin kerroin olleeni itse paikalla. Lapsi myös huomasi "poliisisedän"
[/quote]
Poliisi sedän näkeminen ei ole sama kuin huostaanotto. Meidänkin lapset ja heidän kaverinsa pääsivät kerran poliisiauton kyytiin ja huostaan, kun kaverin kummisetä on poliisi. Ja sekö oli lapsista mukavaa. Eikä ollut mistään huostaanotosta kysymys.
Ainakin tuo minun tuntema haettiin keskellä yötä ja useamman poliisin avulla. Ei siellä ketään tuttuja ollut hakemassa kun huumekämpästä noudettiin :( 24