Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua kasvissyönnin aloittamiseen!

Vierailija
30.09.2015 |

Eli haluaisin aloittaa kasvissyönnin, jättää siis lihan pois kokonaan. Punaista lihaa ilman pystyn kyllä elämään mutta kalasta ja kanasta on vaikeampi luopua. Mutta kuitenkin, haluaisin nyt kokeilla olla ainakin kuukauden ilman lihaa ja sitten mahdollisesti jatkaa kasvissyöjänä.
Yksi kysymys on mielessä: olen kuullut että soijarouheella pystyy korvaamaan jauhelihan mutta miten sitä käytetään? Laitetaan vaan vettä sekaan, vai?
Ja mitenhän voisi korvata kanan ja kalan? Itselläni tulee mieleen vain kasvispihvit..
Ihan kaikki vinkit on siis tervetulleita!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/11 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi korvata kana ja kala? Syöt kasvisruokaa ja sillä siisti etkä korvaile mitään millään. Aloita tänään vaikka valion kasviskastike pastalle -reseptillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijarouheen sijasta suosittelen käyttämään kotimaista hernerouhetta tai härkäpapurouhetta, jotka ovat paljon ekologisempi vaihtoehto. Pakkauksissa on käyttövinkkejä. Tuore tofu puolestaan on erinomainen korvike vaalealle lihalle ja kalalle. Tykkään aina paistaa tofun kunnolla niin, että sen löllö rakenne paranee. Mitään makua tofussa ei ole, joten käytä reippaasti mausteita! Osta myös kuivattuja papuja, kuten kikherneitä, valkoisia papuja, kidney-papuja jne. Keitä iso erä kerralla ja pakasta. Niistä saat esimerkiksi hyviä chiliruokia tomaattikastikkeen kanssa.

Vierailija
4/11 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijarouheen käytöstä vinkki, että ohjeista poiketen sitä ei kannata liottaa vedestä. Itse lisään kuivan rouheen samaan pannuun, jossa kuullotan sipulia, valkosipulia ym. Kun rouhe ei ilmaise sisäänsä mautonta vettä vaan maukasta öljyä, lopputulos on paljon parempi. Nestettä rouhe toki imee, joten kuullotuksen jälkeen lisään hauduttamista varten pannuun riittävästi kasvislientä ja usein myös hiukan viiniä.

Vierailija
5/11 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saakohan muuten Vihreiden puoluekokouksessa vieläkään liharuokaa ?

Vierailija
6/11 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä arki-illan tai lounaan pikaruokavinkki. Osta purkki Baked beansia. Kuumenna se kasarissa ja lisää hiukan chiliä ja viinietikkaa. Paahda pari viipaletta täysjyväleipää, aseta viipaleet lautaselle ja kauho papuja päälle. Salaattia seuraksi.

Vierailija
7/11 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alat kasvissyöjäksi sillä mielellä, että korvaat lihan jollakin, voit minun mielestäni jatkaa sekasyöjänä. Kasvissyöjä syö täysipainoisesti kasviksia, hän ei korvaa lihaa millään. Tottakai on kaikenlaisia soijanakkeja yms., mutta jos oikeasti kaipaa nakkeja, miksi ei söisi nakkimakkaroita? 

Kasvisruoka on oma, kansainvälinen keittiönsä, josta löytyy netistä runsaasti tietoa ja ohjeita. Suomalaisia kasvisherkkuja (joita emme aina tule sellaisina ajatelleeksi) on esim:

jouluherkut: rosolli, laatikot

sieniruuat: kastikkeet, muhennokset, keitot (niitä on monta erilaista), sienisalaatit. Sieniruuillahan ei oikeasti ole mitään rajaa

kesäkeitto, erilaiset juureskeitot tai vaikka peruna-purjososekeitto (joka on kylläkin alunp. Ranskasta); hernerokka ei vaadi lihaa eikä kaalikeittokaan

piiraat: karjalanpiirakat, kaalipiirakka, sienipiirakka, koko itäinen piirakkaperinne rönttösineen

puurot: ruis- ja ruispuolukkapuuro, ohra-uunipuuro ...

pinaattiletut ja muut pinaattituuat. Pinaatin voi korvata mangoldilla

Suomi on ollut köyhä agraarivaltio ihan vähän aikaa sitten. Lihaa syötiin vain lahdin ja metsästyksen aikaan. Muuten syötiin kasvisruokia. 

Italiassa esim pestopasta, pasta Genovese, pasta ai funghi ja pomodorokastike ovat kasvisruokia, samoin ranskalainen ratatouille. Pohjois-Afrikan falafelit ja tabbouleh ... Intian ja Aasian keittiöt ...

Maailmasi on avoin!

Vierailija
8/11 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:43"]

Soijarouheen käytöstä vinkki, että ohjeista poiketen sitä ei kannata liottaa vedestä. Itse lisään kuivan rouheen samaan pannuun, jossa kuullotan sipulia, valkosipulia ym. Kun rouhe ei ilmaise sisäänsä mautonta vettä vaan maukasta öljyä, lopputulos on paljon parempi. Nestettä rouhe toki imee, joten kuullotuksen jälkeen lisään hauduttamista varten pannuun riittävästi kasvislientä ja usein myös hiukan viiniä.

[/quote]

Kiitti vinkistä, eipä ole tullut mieleen tämä. Ite oon tehny niin että oon keittäny maustevedessä 5 min, minkä jälkeen siivilän läpi puserrellu ja sitten paahtanut kuumalla kuivalla pannulla ja sitten lisänny öljyn ja mausteet. Sun tapa nopeampi.

Ja ap:lle, kokeile marinoitua ja savutofua, maustamaton on kyllä tosi lötköä ja mautonta vaikka maustaisi kuinka.

Vierailija
9/11 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 14:29"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 13:43"]

[/quote]

Kiitti vinkistä, eipä ole tullut mieleen tämä. Ite oon tehny niin että oon keittäny maustevedessä 5 min, minkä jälkeen siivilän läpi puserrellu ja sitten paahtanut kuumalla kuivalla pannulla ja sitten lisänny öljyn ja mausteet. Sun tapa nopeampi.

Ja ap:lle, kokeile marinoitua ja savutofua, maustamaton on kyllä tosi lötköä ja mautonta vaikka maustaisi kuinka.

[/quote]

Juu, mautonta on, mutta kun tofun paistaa vaaleanruskeaksi ja lisää riittävästi valkosipulia, inkivääriä, chiliä ja mustapapukastiketta, niin eipä ole enää mautonta syötävää!

Vierailija
10/11 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluan. Mutta. Haluan suosia lähiruokaa enkä taatusti tule käyttämään ainakaan mitään Kiinassa tuotettua. Mikä siis olisi sellainen proteiini, joka olisi peräisin Suomesta tai Euroopasta. Toistaiseksi ole löytänyt vain härkäpapua, hernettä ja linssejä. Huhu hertoo, että jotain papuja olisi ruotsalaisena, mutta millä valmistajalla ja mistä saa? Mainittakoon vielä se, että en asu minkään suuren kaupungin välittömässä läheisyydessä ja paikallinen lähikauppa on, noh, aneeminen valikoimaltaan, joten jos tuotetta saisi tilattua jostain, niin olisi ihan super hieno juttu.

Vierailija
11/11 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama edessä. Kalan, maitotuotteet ja kananmunat ajattelin pitää ruokavaliossa. Tähän mennessä olen kanaa syönyt. Helppoja reseptejä olisin minäkin vailla. Soijaroihe js tofu ovat minun käsittelyn jälkeen ihan mauttomia :/ kaipa sitä on ostettava erinäisiä mausteita kaapit täyteen. Vihanneksia (sieniä, paprika, porkkana yms) olen tehnyt tomaattikastiketta ja pastaa :D ihan ok, aika nopeasti on vaan taas nälkä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä