Synnytys on alkanut pelottaa!
Vauva on perätilassa. Olin osastolla muutaman päivän (verinen vuoto ei syytä) ja pääsin kotiin.
Sen jälkeen olen ollut kuin sumussa, on huono olo, ruoka ei maita, pelottaa, tarkkailen kehoani koko ajan että joko pitää lähteä. Tuntuu etten voi yhtään hengähtää, odotan vaan ja olen ihan romuna. :(
Ei mulla aiemmin ollut tälläistä, pelottaa etenkin tuo pt ja sektion uhka. Odotan ja odotan vaan kauhulla. Kohdunkanava siis lyhentynyt jo huimaa vauhtia ja liman eritys lisääntynyt ym. että tapahtumaan on alkanut.
Ensi maanantaina neuvola ja aion ottaa puheeksi kyllä.
Kommentit (10)
Älä turhaan pelkää, kohta sinulla on vauva sylissäsi:)
Kaikki menee hyvin. Jos menee sektioon, sitten menee eikä siinä sen kummempaa. Olen itse synnyttänyt perätilavauvan alateitse, ja kaikki meni hyvin. Eihän se perätila avautumisvaiheeseen (joka mielestäni on se tuskaisin vaihe) vaikuta, ja ponnistusvaiheessa on kaikki mahdollinen apu tarjolla.
Rauhoitu. Asiat menevät omalla painollaan, ja kohta sinulla tosiaan on vauva:)
Mene tuntemusten mukaan. Itse pyytäisin tarkistamaan lapsen kasvun, istukan kunnon ja napasuonten virtauksetkin kaiken varalta. Onko sykkeet pysyneet hyvinä? Ei varmaankaan voida kääntää vauvaa, jos veristä vuotoakin, vai tuleeko sitä vain harmittomasti esim aukeavan kohdunsuulta? Miettisin, että miten pitkä napanuora on tai onko se solmussa, että pääseekö syntymäänkään alateitse? Ottaisin sektion varsinkin ekaa synnyttäessäni tai jos löytyy jokin ylimääräinen riskitekijä. Synnyttäisin alakautta vain omilla vahvoilla supistuksilla ja hyvällä vauvan sykkeellä.
maallikko synnyttänyt ei sektioita, mutta suostuisin tarvittaessa
Tarkastettu että erittäin hyvät virtaukset, istukka todella hyvässä kunnossa takaseinässä, vauva on kooltaan siro (olen itsekin)
Aukeavasta kohdunsuusta epäiltiin vuotoa, eli ei pitäisi olla mitään hälyyttävää sinänsä mutta toli minut vuoto pelästytti pahemman kerran.
Tuntuu että olen huono äiti pelkojeni kanssa. :(
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 14:16"]
Tuntuu että olen huono äiti pelkojeni kanssa. :(
[/quote]
Päinvastoin, huolehtiva olet!
[quote author="Vierailija" time="30.09.2015 klo 14:16"]Tuntuu että olen huono äiti pelkojeni kanssa. :(
[/quote] Et ole huono äiti!
Minä taas tunsin niinpäin, että olisin ollut huono äiti, jos en olisi pelännyt. Pelot on kuitenkin hallittava. Ne varoittavat mahdolisesta vaarasta, mutta eivät saa johtaa vaaraan.
Et ole! Synnytyspelko on aika tavallista, ja sulla on vielä tuo perätila, joka on kuitenkin poikkeava juttu.
Mulla oli ensimmäisessä raskaudessa istukka pitkään kohdunsuulla, ja siksi sektion mahdollisuus oli koko ajan ilmassa. Juttelin serkkuni kanssa, jolla kolmas lapsi syntyi sektiolla, ja hänen kertomuksensa rauhoitti kummasti.
Synnytys on aina niin hurja juttu, että on normaalia pelätä sitä. Mulla on aina ollut synnytyksen alkaessa sellainen tunne, että nyt mennään, ja tää homma on ihan kohtalon hallussa nyt, aika vähään voi kuitenkaan itse vaikuttaa.
Muista kertoa peloistasi, koska jos kovin pelkäät, se vaikuttaa helposti synnytyksen kestoon ja kipuihin. Onneksi synnytät Suomessa, susta ja sun vauvasta pidetään hyvää huolta. Kohta sulla on pieni ihme sylissä, tsemppiä. :)
Tsemppiä. :)