Helsinki Suomen VÄHITEN vetovoimainen kaupunki.
Voidaan tietenkin keskustella siitä onko Suomessa edes kymmentä kaupunkia (tai ovatko Espoo ja Vantaa omia kaupunkejaan) mutta Helsinki sijoittui jälleen viimeiseksi 10 suurimman kaupungin vetovoimaa mitattaessa.
En ihmettele yhtään kun 2000 luvulla sinne on haalittu määrätietoisesti vain 100% tulonsiirtojen varaan heittäytyviä "oikeaa" ideologiaa kannattavia junantuomia pienillä vuokrakopeilla täytettyjä uusia kerrostaloslummeja täyttämään.
Helsinki on tehnyt kaikkensa karkoittaakseen työssäkäyvät veronmaksajat naapurikuntiin ja onnistunutkin siinä uskomattoman hyvin.
https://t-media.fi/tampere-on-suomen-vetovoimaisin-kaupunki/
Kommentit (84)
Vetovoimaisin on tällä hetkellä Tampere.
Helsingissä asuvana ja Tampereen hyvin tuntevana ihmettelen Tampereen sijoittumista 1.
Tampereella nimenomaan on ne Helsingin huonot puolet ilman hyviä. Liian pieni jotta palveluita olisi, mutta kuitenkin päihdeongelmat rehottavat.
Vierailija kirjoitti:
Vetovoimaisin on tällä hetkellä Tampere.
Jos jotain meillä on hyvää, se usein pilataan.
Olen Tilastokeskuksessa töissä. Aloitteleva tilastotieteilijä ei yleensä pääse muualle töihin, sillä alalla on hyvin vähän työpaikkoja Tilastokeskuksen ulkopuolella. Valitettavasti Tilastokeskus ja vastaavat virastot ovat käytännössä aina vain Helsingissä, joten täällä on pakko asua.
Nyt onneksi meilläkin siirrytään etätyöhön enemmän, ennen niitä ei saanut tehdä, mutta korona onneksi muutti asian. Tiimistämme jo seitsemän on muuttanut pois Helsingistä, suurin osa Tampereelle. Kerran viikossa sieltä voi käydä Helsingissä töissä, kun muut päivät saa olla etänä. Myös loput aikovat muuttaa pois, mutta odottavat esimerkiksi ysiluokkalaisen saavan peruskoulun loppuun tms. juttuja.
Nuorena naisena koen Helsingin myös ikäväksi paikaksi syystä, jota ei saa ääneen sanoa. Olen 152 cm luonnonblondi, joten elämä on aika ikävää. Kun tämän sanoo ääneen, ryntää lauma vanhoja naisia syyttämään minua valehtelijaksi, kun ei heitäkään ahdistella. Joo-o, eihän tämä voi tietenkään totta olla, kukapa sitä nyt viitsisi ahdistella 45 kg/152 cm alle 30-vuotiasta blondia, jos tarjolla on 120 kg/160 cm 55-vuotias mamma…
N27
Lähin suuri kaupunki on Pietari, jos Suomessa sitä kysytään. En ymmärrä tuota kaupunkien ja kuntien välistä vertailua, koska ei kaikille natsaa samat asiat kuitenkaan. Nämä tilastothan ovat vain tietenkin laskennallisia ja niitä on helppo vertailla lukuina. T. Vantaalainen
Vierailija kirjoitti:
Nuorena naisena koen Helsingin myös ikäväksi paikaksi syystä, jota ei saa ääneen sanoa. Olen 152 cm luonnonblondi, joten elämä on aika ikävää. Kun tämän sanoo ääneen, ryntää lauma vanhoja naisia syyttämään minua valehtelijaksi, kun ei heitäkään ahdistella. Joo-o, eihän tämä voi tietenkään totta olla, kukapa sitä nyt viitsisi ahdistella 45 kg/152 cm alle 30-vuotiasta blondia, jos tarjolla on 120 kg/160 cm 55-vuotias mamma…
N27
Kyllä ja miehiltä viedään takki ja kengät päältä, joka päivä, kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
N27
Täällä se viiskymppinen pyöreä mamma toteaa, että oli kuule jo 90 -luvulla sitä ihan samaa myös siellä pikkukaupungissa, josta Stadiin muutin.
Vierailija kirjoitti:
Olisi myös mielenkiintoista saada faktatietoa siitä, että kuinka moni Helsingissä asuva asuu siellä vain työmahdollisuuksien takia ja kuinka moni oikeasti haluaa asua Helsingissä. Itse asun Helsingissä, mutta vain työn takia, jos löytäisin samaa työtä jostain muualta Suomesta niin muuttaisin heti.
Mitä väärää siinä on, että asuu jossain työn takia? Aika moni kertoo asuvansa jossain muualla kuin Helsingissä, koska haluaa ison ok-talon. Sehän vähän viittaa siihen, että asuisivat mielellään Helsingissä, jos heillä olisi varaa isoon asuntoon juuri siellä.
Miksi talo on parempi syy kuin työ? Suurin osa muualla Suomessa asuvista joutuu kuitenkin käymään myös töissä. Eli asumalla maakunnissa ei takaa sitä, että elämä olisi niin rikasta, ettei tarvitse edes töissä käydä.
Vierailija kirjoitti:
N27
Minua ei ole kukaan ahdistellut samoilla mitoilla kuin sinä olet. Todennäköisesti syytät minua valehtelijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Suomi on vapaa maa, jossa voi tehdä kukin ratkaisunsa ja huomioida osaltaan kaiken tarpeellisen. Työmahdollisuuksien osalta pääkaupunkiseutu on ylivoimainen.
Varmasti, mutta yhä harvempi työssäkäyvä siellä enää pystyy itseään elättämään.
Helsinkiläinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon sitten, kun Helsingin väkiluku alkaa tippumaan ja asuntojen hinnat laskemaan.
Minäpä. Siis minä ihan ite uskon tutkimuksiinkin. Moni muukin uskoo.
Entisenä vantaalaisena on kovin vaikeaa uskoa, että se olisi vetovoimaisempi paikka kuin Helsinki. Halvempi se toki on. Jos se onkin suurin yksittäinen vetovoimatekijä?
Suo siellä, vetelä täällä. Vantaa on sijalla 7. Eipä sekään paljon houkuttele, mutta silti suositumpi kuin Helsinki.
Jos jotain meillä on hyvää, se usein pilataan.
Olen asunut Turussa, Helsingissä ja Espoossa mutta nyt metron ja metroasemien kylkeen pystytettävien valtavien elementtislummien myötä Espootakin ollaan muuttamassa helsingiksi sellaisella tahdilla että on aika katsoa uutta kaupunkia.
Minulla on ollut aina todella hyvä mielikuva Tampereesa asuinpaikkana ja siellä asuukin nykyään yksi koulutetty tuttavaperhe.
Valitettavasti kuva on pahasti himmentynyt kun olen vieraillut Tampereella varsinkin lasten harrastusten takia. Ennen niin elinvoimainen keskusta johon oli helppoa ja sujuvaa hurauttaa autolla on tukittu helsingistä kopioudun ideologian mukaiseksi dystopiaksi.
P-korean henkeen keskutassa voi liikkua vain polkupyörällä tai raitiovaunulla mikä tappaa kaikki muut palvelut kuin 10€ happyhoure pizza+tuoppi-ravintolat, tatuointisalongit ja karaokebaarit.
Pahinta on se että väestöpohjaan nähden umpihullulle raidehankkeelle yritetään keksiä jälkikäteen perusteluja rakentamalla kiskojen päähän keskelle metsää valtavia sijoittajien rakastamilla vuokrakorsuilla täytettyjä slummeja.
Näiden yksiöt ja kaksiot haalitaan sitten täyteen tulonsiirtojen varassa kaupungiin muuttavaa väestöä joka levittää hetkessä "hyväosaisuuttaan" keskustan lisäksi kaikkialle ympäristöönsä, varsinkin kouluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, rakennetaan paikat täyteen kerrostalokolosseja, vaikka kaikissa kyselyissä ihmiset kertovat haluavansa asua pientaloissa ja luonnon lähellä. Tehdään oman auton käyttö täysin mahdottomaksi ja panostetaan vain ratikkalinjoihin ja polkupyöräväyliin (ja tämän sanon paljon pyöräilevänä ja todella vähän Helsingissä autoilevana). Unohdetaan, että keskustan ja Kallion ulkopuolellakin asuu ihmisiä ja kaikkien ainoat harrastukset eivät ole viinin tai pienpanimo-oluiden juominen jatsia kuunnellen (ja tämän sanon viinistä, pienpanimo-oluista ja jatsista pitävänä). Ei mikään ihme, ettei tänne kohta kukaan enää halua, kun ne viimeisetkin viihtyisät asuinalueet Sinnemäen johdolla ollaan tuhoamassa.
Kahden ensimmäisen virkkeen perustella luulin, että kirjoitit Tampereesta. En ymmärrä, miksi tämä on niin vetovoimainen kaupunki. Nuorille, maalta tuleville varmaan houkutteleva paikka joo, mutta meidän aikuisten elämää kaupungin päättäjät yrittävät parhaansa mukaan vaikeuttaa. Kaupungin keskusta kuolee, kun kohta siellä on vain baareja ja keskinkertaisia ravintoloita. Kaikki kaupat katoavat nettiin tai prismahelvettiin. Polkupyörille rakennetaan valtaväyliä, joiden alta puut ja autoijilat saavat väistyä. Sikinsokin olevia potkulautoja joka paikka täynnä. Ja idyllinen ja vehreä Kalevan kaupunginosa muutetaan asfalttiseksi kerrostaloslummiksi.
Ollaan nyt siinä, missä Helsinki oli houkuttelevuudessaan aikoinaan.
Tästä vain meno ”paranee” ja olemme muutamien vuosien päästä siinä pisteessä, missä Helsinki on nyt. :/
Hauskaa tämä naisten toisten naisten syyttely valehtelijaksi, jos toinen kertoo ahdistelusta. Ystävääni ahdistellaan kaikkialla, ihan minne tahansa hän meneekin, sillä hänellä on nuken kasvot ja hän on todella pieni, laiha ja hento. Lisäksi vielä todella kiltin näköinen. Tämä laukaisee miehissä jonkun halun ahdistella, varmaan jokin kontrollinhalu herää.
Hän asuu tällä hetkellä 1500 ihmisen kunnassa, eikä häntä siellä sentään ahdistella. Helsingissä käydessään erityisesti yön timot ovat heti huutelemassa ja puristelemassa. Olen tämän omin silmin nähnyt, edes mukana tuleva kaveri ei auta, vaan silti häntä tullaan käpälöimään. Itseäni taas ei ahdistella, vaikka olen myös 24-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Uskon sitten, kun Helsingin väkiluku alkaa tippumaan ja asuntojen hinnat laskemaan.
Minäpä. Siis minä ihan ite uskon tutkimuksiinkin. Moni muukin uskoo.
Entisenä vantaalaisena on kovin vaikeaa uskoa, että se olisi vetovoimaisempi paikka kuin Helsinki. Halvempi se toki on. Jos se onkin suurin yksittäinen vetovoimatekijä?
Vantaalla on isompia asuntoja, niitä halutaan nyt kun etätyöt ovat tulleet jäädäkseen. Ja varmaan myös se haluttu juttu, että siellä neliöt ovat halvempia, joten kun niitä etätöiden takia tarvitaan enemmän, niin niitä isompia neliöitä on mahdollisempaa ostaa Vantaalta.
Nythän yksiöiden, ja varsinkin pienten yksiöiden, kysyntä on nimenomaan romahtanut. Harva haluaa kykkiä 20 neliön yksiössä jossain Kalliossa tehdessään etätöitä. Nimenomaan Kallio ja Vallilahan ovat pudonneet kysynnässä, koska niissä on paljon pieniä yksiöitä.
Eli vastaus kysymykseesi on: ihmiset haluavat nyt etätöiden takia isompia asuntoja. Jolloin kysyntä kohdistuu alueille joilla niitä on.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä asuvana ja Tampereen hyvin tuntevana ihmettelen Tampereen sijoittumista 1.
Tampereella nimenomaan on ne Helsingin huonot puolet ilman hyviä. Liian pieni jotta palveluita olisi, mutta kuitenkin päihdeongelmat rehottavat.
Totta tuokin, näin Tampereella asuva voin sanoa, että tuo päihdekäyttäjien valtaama kaupungin keskusta on surullista katsottavaa. Kaikki palvelut sijoitettu kaupungin ulkokaarelle ja ostokset liki pakotettu tekemään Prismoissa ja Citymarkettien tapaisissa bulkkitavaraita pursuvasta ja ylihinnoitelluista automarketeista. Päihdekäyttäjät saatava pois katukuvasta ja kivijalkakaupat kunniaan!
Vierailija kirjoitti:
Näkeehän sen jo asuntojen hinnoistakin että kukaan ei Helsinkiin halua muuttaa asumaan.
Kallioon ja Vallilaan ei halutakaan. Vuokrat varsinkin romahtaneet siellä.
Tai mahdollisesti sarkasmia...