Pitääkö aikuisen lapsen juhliin kutsua niitä ketä ei itse halua paikalle?
Minulla siis aikuinen lapsi joka kirjoittaa ylioppilaaksi.
Minä ja isänsä olemme eronneet ja hyvissä väleissä, olemme olleet vuosikymmenen toistemme kanssa tekemisissä eron jälkeen ja järjestäneet kaikki lasten juhlat yhdessä.
Olen kutsunut kaiken miehen suvun paikalle tietenkin ja melkein kaikki sujunut hyvin.
Miehen eräs sukulainen kuitenkin kohtelee minua aina juhlissa huonosti- ei tervehdi, tulee myöhässä, ja puhuu pahaa. On mm sitä mieltä että ei tarvitse minua onnitella tai minulle puhua tai edes kiittää lähtiessään.
Minusta nämä ovat vain käytöstapoja, joista aikuisen ihmisen pitää suoriutua juhlien ajan muiden edun vuoksi.
Viimeisten juhlien jälkeen sain häneltä haukut palkaksi ja päätin etten enää häntä paikalle kutsu kun ei selkeästi minua kunnioita.
Minä en hänestä pidä tai oikeastaan minulla ei ole häntä kohtaan mitään tunteita, mutta olen kyllästynyt ottamaan vastaan moukkamaista käytöstä.
Lapselle hän on suht läheinen- miten pitäisi toimia?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Kutsu vaan, hän se nolo on, et sinä. Ota huumorin kannalta hänen puheet.
Vaikea ottaa vuosia jatkunutta alentavaa kiusaamista huumorilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osoitat olevasi sivistynyt aikuinen ihminen ja kutsut tietenkin sen ikävänkin sukulaisen. Joka voi sitten toki halutessaan osoittaa olevansa sivistymätön tollo.
Jos et muutoin kykene, ajattelet aikuisena lapsesi tunteita. Et halua hänen pilaavan juhlatunnelmaansa miettimällä, että miksei mummo ole täällä.
No eiköhän aikuinen ylioppilas ole tietoinen äitinsä ja tämän sukulaisen väleistä, joten tuskin ihmettelisi.
Miksi pitäisi?
Ole nyt aikuinen.
Et varmasti halua lapsesi ylioppilasjuhlia muistettavan siitä, että juhlakalun äiti teki niistä oman mielenosoituksensa jättämällä mummon kutsumatta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, sinun pitää kärsiä jännitteestä se tunti tai kaksi. Lapsen tärkeä juhla, lapselle tärkeä ihminen.
Juuri näin.
Juhlan päähenkilö on lapsi, joka tietysti tahtoo paikalle kaikki rakkaat ihmisensä. Sinun henkilökohtaiset näkemyksesi ovat tässä kohtaa toissijaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pitää harjotella antamaan samalla mitalla takaisin. Tai kysyä ihan ääneen rauhallisesti ja asiallisesti muiden vieraiden edessä heti alentavan kiusaamisen jälkeen, ajatteleeko hän ikinä mitä puhuu, tai miksi hän sanoo noin. Sitten odotellaan vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pitää harjotella antamaan samalla mitalla takaisin. Tai kysyä ihan ääneen rauhallisesti ja asiallisesti muiden vieraiden edessä heti alentavan kiusaamisen jälkeen, ajatteleeko hän ikinä mitä puhuu, tai miksi hän sanoo noin. Sitten odotellaan vastausta.
Usein käy niin että tuollaisissa tilanteissa se huonosti käyttäytyvä saa haluamansa eli huomion. Mitä neutraalimmin (samalla tavalla kuin muidenkin) usein sitä parempi.
Vierailija kirjoitti:
Trolo. Miksi vieraan pitäisi onnitella aloittajaa? Eikö ne ole lapsesi ylioppilasjuhlat? Palstahullu taas vauhdissa.
On mulla ollut kyllä tapnaa onnitella ylioppilaan vanhempiakin. Ja tervehtiä tullessa ja kiittää lähtiessä, ihan tosiaan peruskäytöstapoja nuo mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pilata lapsen juhlat akkojen tappelulla? Just.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein käy niin että tuollaisissa tilanteissa se huonosti käyttäytyvä saa haluamansa eli huomion. Mitä neutraalimmin (samalla tavalla kuin muidenkin) usein sitä parempi.
Eli toinen saa haukkua, kunhan vain jaksat kuunnella? Minä en omassa kodissani kuuntelisi haukkumisia, pyytäisin lopettamaan. Jos se ei onnistu, heittäisin kengät ulos ja käskisin painumaan pois ja takaisin ei tarvitse tulla.
Vierailija kirjoitti:
Tietää, ja on toki nähnyt:
Tämä kyseinen henkilö on myös ajoittain kohdellut lastani hieman ala-arvoisesti kommenteillaan. Sillä tavalla vähättele tekemistä ja osaamista ikävin sanoin.
On haukkunut mua lapselle tämän ollessa pieni.
Aikuinen lapseni ihmettelee toimintaa mutta ei oikein osaa sanoa asiasta vanhemmalle sukulaiselle, kuitenkin suree minulle asiaa.
Mietin vaan että onko minun todella pakko jatkaa tätä hänen kutsumista ja kärsiä itse tästä jännitteestä. Vaikka se on toki lapsen juhla, mutta myös minulle tärkeä päivä kun kuopus pääsee ylioppilaaksi. Inhottaa olla jännittynyt.
Ei tietenkään tarvi kutsua. Jätä kutsumatta.
On hyvä karsia toksisia ihmisiä läheltään, eli olla olematta missään tekemisissä ihmisten, jotka kokee olevan jotenkin ilkeitä tai muuten itseä vastaan, jos ei ole pakko. Aikuisena on helppoa olla olematta tekemisissä pahojen ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ei kyllä toimita toisen juhlissa. Jos joku puhuu tyhmiä, hänet vaietaan kuoliaaksi ja siirrytään juttelemaan iloisesti muiden vieraiden kanssa. Se tuore ylioppilas ei tosiaankaan ansaitse sitä, että aikuiset ryhtyisivät kesken kaiken nokittelemaan toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nämä olla ne viimeiset juhlat, joissa tuota törppöä täytyy kestää? Kestät kyllä sen, nuoresi juhlat ja nuoren takia. Jos tölvii sua, niin sanot vain että "samoin sulle kiitos."
Valmistujaiset, häät, kastejuhlat? Rippijuhliin mennessä anoppi varmaan on jo vainaa...
Samalla tavalla kuin hänen pitäisi kohdella sinua aikuismaisesti ja yrittää olla ihmisiksi pari tuntia, toimii se toiseenkin suuntaan. Eli jos tämä sukulainen haluaa käyttäytyä lapsellisesti, sinä olet se aikuinen osapuoli ja nielet kiukkisi juhlien ajaksi. Jos on lapsellesi tärkeä sukulainen, niin kutsut tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli toinen saa haukkua, kunhan vain jaksat kuunnella? Minä en omassa kodissani kuuntelisi haukkumisia, pyytäisin lopettamaan. Jos se ei onnistu, heittäisin kengät ulos ja käskisin painumaan pois ja takaisin ei tarvitse tulla.
Jos toinen ei tervehdi miten hän haukkuu. Jos toinen alkaa haukkua sinua juhlissa, alat seurustella jonkun toisen kanssa ja jätät kuuntelematta ja hänet huomiotta. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Haukkuja kommentteja ei ole kenenkään pakko kuunnella.
Mikset keskustele asiasta miehesi kanssa? Sanot miksi et halua kutsua mutta kutsut jos miehesi lupaa puuttua asiaan jos vieras alkaa aukoa päätään?
Mä en kutsuisi. Hankalaa tietty jos kyseessä on lapsen isovanhemmat mutta jos joku muu niin ei, en kutsuisi. Se on vaan yksi kahvitilaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nämä olla ne viimeiset juhlat, joissa tuota törppöä täytyy kestää? Kestät kyllä sen, nuoresi juhlat ja nuoren takia. Jos tölvii sua, niin sanot vain että "samoin sulle kiitos."
Valmistujaiset, häät, kastejuhlat? Rippijuhliin mennessä anoppi varmaan on jo vainaa...
Nuo eivät enää ole ap:n järjestämiä juhlia vaan niiden aikuiseksi kasvaneiden lasten. He tietysti kutsuvat vieraansa itse.
Vierailija kirjoitti:
Kenties ex anoppi kyseessä?
Miksi pitää arvailla?
Ei ole kyseessä anoppi.
Hänen kanssa meillä on ihan hyvät välit, samoin appiukon.
Ei hän suoraan kovaan ääneen hauku minua, vaan toimii epäasiallisesti.
Saapuu myöhässä, lapsensa kourivat koko pöydän herkuista tyhjäksi.
Minua kohtaan sellainen passiivisagressiivinen, saattaa seistä mököttää jossain nurkassa.
Sitten esim lapselleni valittaa.
Minä olen aina kohdellut häntä juhlissa kuten kuuluu, tervehtinyt, vaihtanut tai siis yrittänyt vaihtaa muutaman sanan, jne.
Hän tulee tervehtimättä vaikka olisin vieraita ottamassa vastaan ovella.
Jos minä kohotan maljaa lapselle, hän mököttää.
Monet ovat jo kiinnittäneet hänen käytökseen huomiota.
Itsellä menee monta päivää ihmetellessä hänen touhuja.
Siis vaan ahdistaa ja ärsyttää että joku on sellainen moukka.
Ja kyllä - yo- juhlissa onnitellaan vanhempaa, kuuluu ihan etikettisääntöön.
Lisäksi tervehditään ja kiitetään.