"Rämäpää" sanana - mitä tarkoittaa?
Mitä mielestänne tarkoittaa termi "rämäpää" ja tässä tapauksessa se yhdistettynä viikonloppuun? Millainen on ns. "Rämäpääviikonloppu"? Mitä se mielestänne tarkoittaa?
Kommentit (16)
Rämäpää on tyyppi (yleensä miespuolinen), joka tekee kaikkea hullua, on rohkea, jopa uhkarohkea.
Yleensä käytetään positiivisessa merkityksessä. Esim. jos on voittanut jonkin motocross-kilpailun, voidaan todeta: "on se varsinainen rämäpää".
Tässä viikonloppukontekstissa se ehkä tarkoittaa kännisekoilua viimeisen päälle. Eli merkitys voi olla negatiivinenkin.
-kävelevä sanakirja
Viikonlopusta en tiedä, mutta rämäpää tarkoittaa mulle holtitonta, tyhmänrohkeaa, riehujaa. Siis jos puhutaan aikuisista.
Tässä ketjussa taidettaan puhua eräästä bloggaajasta ja hänen rämäpääviikonlopustaan.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 12:29"]
Viikonlopusta en tiedä, mutta rämäpää tarkoittaa mulle holtitonta, tyhmänrohkeaa, riehujaa. Siis jos puhutaan aikuisista.
[/quote]
Onko kyseessä sanan merkityksen muuttuminen aikojen saatossa? Olen hyvin kielestä kiinnostunut nimittäin. Kielen semanttisista muutoksista eritoten työni puolestakin. Suurin syy täällä hengailuun aina välillä.
Minun käsitykseni sanasta rämäpää on pääosin positiivinen. Mutta olenkin jo yli 50-vuotias. Minkä ikäinen sinä olet?
-kommentti kolmosen kirjoittaja
Rämäpää tarkoittaa ainakin minulle jonkinlaista uhkarohkeutta, tekee sellaisia asioita, jotka useimpien itsesuojeluvaisto estää tekemästä.
Rämäpääviikonloppuna voisi vaikka käydä hyppäämässä benjihypyn ja laskuvarjohypyn ja käydä kisaamassa alamäkipyöräkilpailussa jne.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 12:33"]
[/quote]
Onko kyseessä sanan merkityksen muuttuminen aikojen saatossa? Olen hyvin kielestä kiinnostunut nimittäin. Kielen semanttisista muutoksista eritoten työni puolestakin. Suurin syy täällä hengailuun aina välillä.
Minun käsitykseni sanasta rämäpää on pääosin positiivinen. Mutta olenkin jo yli 50-vuotias. Minkä ikäinen sinä olet?
[/quote]
Ehkä sinun nuoruudessa ihannoitiin enemmän (uhka)rohkeutta, nykyään sitä pidetään tyhmyytenä.
Minä olen rämäpää entisen pomon mielestä. Hän haukkui muuten vain ulkonäön perusteella ja piti oikeuden mukaisena että hänen ei tarvi kuunnella kritiikkiä mutta hän voi haukkua muita työ ajan ulkopuolella vaikuttaen työ asioihin. Nyt olen saanut potkut. Hän haukkui myös työ aikana muita. He ottavat töihin vain ihmisiä jotta voisivat haukkua työntekijöitä ja antaa potkut ja kehua uusille työntekijöille kuinka paska ja likainen vanha työntekijä oli. He kuin tykkävät haukkua ja olla koiran ystäviä niin ovat varmaan varastaneet koiratkin kaupan edestä muiden ollessa kassalla. Asiassa ei ole paljon epäiltävää juuri miten se on. Jos tekniikasta puhutaan niin siinä kyllä on niin valaistunut porukka että pihejä paskoja ainakin ovat silmät päästään.
Rämäpää sanalla ilmeisesti on monta eri selitystä, yksilöstä riippuen.
Mulle tulee mieleen sellainen uhkarohkea, raisu, villi, rento, pitää itsestään meteliä (ei siis ole mikään hiljainen seinäruusu), kokeilunhaluinen. Ei terminä tai kuvauksena hyvä eikä huono. Enemmän silti positiivinen kuin negatiivinen mielikuva.
"Rämäpäässä" on jotakin positiivista, luovaa energiaa, kun taas esim. sana "kovapää" on negatiivinen, sellainen uppiniskainen, typerä, uhmakas.
Päätöntä tai ajattelematonta, uskaliasta, hurjaa, levotonta..
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 12:42"]Minä olen rämäpää entisen pomon mielestä. Hän haukkui muuten vain ulkonäön perusteella ja piti oikeuden mukaisena että hänen ei tarvi kuunnella kritiikkiä mutta hän voi haukkua muita työ ajan ulkopuolella vaikuttaen työ asioihin. Nyt olen saanut potkut. Hän haukkui myös työ aikana muita. He ottavat töihin vain ihmisiä jotta voisivat haukkua työntekijöitä ja antaa potkut ja kehua uusille työntekijöille kuinka paska ja likainen vanha työntekijä oli. He kuin tykkävät haukkua ja olla koiran ystäviä niin ovat varmaan varastaneet koiratkin kaupan edestä muiden ollessa kassalla. Asiassa ei ole paljon epäiltävää juuri miten se on. Jos tekniikasta puhutaan niin siinä kyllä on niin valaistunut porukka että pihejä paskoja ainakin ovat silmät päästään.
[/quote]
Kyllä ja paskoja! Likaisia eivät ole nähnetkään tuollaiset paskat.
Se on sellainen superlihava ja värikäs ja leijonanharjainen, joka tykkää kiusata kaloja ja tilhiä.
Rämäpääviikonloppu?
Mulle se ainakin tarkoittaa jotakin paaaaaaaljon raisumpaa kuin vain kotitekoista pizzaa ja kahta lonkeroa...
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 12:43"]
Rämäpää sanalla ilmeisesti on monta eri selitystä, yksilöstä riippuen.
Mulle tulee mieleen sellainen uhkarohkea, raisu, villi, rento, pitää itsestään meteliä (ei siis ole mikään hiljainen seinäruusu), kokeilunhaluinen. Ei terminä tai kuvauksena hyvä eikä huono. Enemmän silti positiivinen kuin negatiivinen mielikuva.
"Rämäpäässä" on jotakin positiivista, luovaa energiaa, kun taas esim. sana "kovapää" on negatiivinen, sellainen uppiniskainen, typerä, uhmakas.
[/quote]
Juuri näin! Toit hyvin sanoiksi sen, mitä mielikuvia sana minussa herättää.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 12:33"]
[/quote]
[/quote]
Olen ikätoverisi, ja minäkin olen kiinnostunut kielestä. Esitin oman käsitykseni. Minulle rämäpää, sen enempää kuin holtittomuuskaan, eivät ole yksiselitteisesti negatiivisia käsitteitä.
Esimerkkejä:
Duudsonit ovat rämäpäitä, aikuisia miehiä, jotka tyhmänrohkeasti satuttavat itseään (ainakin uransa alussa) ja hakevat sillä huomiota. Heidän rämäpäisessä toiminnassaan ei ainakaan minun silmissäni ole järjen häivää. En halua katsoa ihmisiä, joihin sattuu.
Rohkea tunnustaa pelon, mutta ylittää sen, tyhmän- tai uhkarohkea ovat sukua pelottomalle, joka ei tunnista tai tunnusta pelkoa tai vaaraa.
Kirjallisuudessa Peppi Pitkätossu on rämäpää, joka pesee lattioita luistelemalla harjojen päällä tai heittelemällä poliiseja puihin. Ehdottoman hienoa!
Mikäs se laulun jänis olikaan nimeltään, joka "satakunta volttia heitti ilman holttia", rämäpäisesti?
Poikani oli rämäpäinen kun kiipesi puuhun, juuttui sinne roikkumaan ja vaati kaksi aikuista saamaan hänet sieltä alas. Rämäpäisyys opetti hänet kiipeämään puuhun fiksummin. Hyvä juttu, siis.
Ryhmä rämä on mulle sukua Seitsemän veljeksen Rajamäen rykmentille. Kaikki me ollaan oltu osa ryhmä rämää esim. rankasti eli holtittomasti juhlitun yön jälkeen. Yhteinen huumori voittaa katumuksen ja ehkä päänsärynkin. Ryhmä rämä on keskenään solidaarinen, vaikka saattaakin saada tuomitsevia katseita kunnon ihmisiltä. Olotila on kuitenkin tilapäinen, ei vakituinen.
Ja rämähän tarkoittaa rikkinäistä, toimimatonta. Siitäkin voi päätellä jotakin ajattelemattomuuteen, kokemuksen puutteeseen yms. liittyvää.
Kieli on kyllä kivaa pohdittavaa! :D
4
Rämpää on sellainen, jolla on huikkapullo ja aikaa istua puistonpenkillä.