Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 15v jättää yksin yöksi yövuoron ajaksi?

Vierailija
07.04.2022 |

Itse sanoo että uskaltaa jäädä. Miten teidän teinit?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ******. Minä olin 14 vuotiaana hoitamassa 1 ja 2 vuotiaita lapsia, myös yövuorojen aikana. Mitä hemmetin lullukoita lapsista nykyään kasvatetaan?

Vierailija
22/35 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, paitsi se voi laittaa bileet pystyyn, varsinkin jos on viikonloppu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ******. Minä olin 14 vuotiaana hoitamassa 1 ja 2 vuotiaita lapsia, myös yövuorojen aikana. Mitä hemmetin lullukoita lapsista nykyään kasvatetaan?

Lullukoita tosiaan!  Sellaisia, joiden vanhemmat itkevät lehtien palstoilla kun pikku kullanmurut jäävät vaille yhteiskunnan kustantamaa psykiatrista hoitoa.  Ei vaan tapahtunut minun nuoruudessani, kun lapsilta vaadittiinkin jotakin.

Vierailija
24/35 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi jättää. Vasta täysi-ikäisenä lapsi voi olla yli 8h yksin kotona. Jos on nuorempi niin lasua pukkaa!

Haha hyvää kakkapuhetta, itse muutin 9lk jälkeen jo pois kotoa omaan asuntoon, joten eiköhän vuotta nuorempi selviä…

Vierailija
25/35 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lullukoita tosiaan!  Sellaisia, joiden vanhemmat itkevät lehtien palstoilla kun pikku kullanmurut jäävät vaille yhteiskunnan kustantamaa psykiatrista hoitoa.  Ei vaan tapahtunut minun nuoruudessani, kun lapsilta vaadittiinkin jotakin.

Olisiko tämä nykyinen tolkuton hyysäys tosiaankin osasyy nuorison pahoinvointiin?  Oikeuksia on, velvollisuuksia ei.

Vierailija
26/35 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi jättää. Vasta täy

si-ikäisenä lapsi voi olla yli 8h yksin kotona. Jos on nuorempi niin lasua pukkaa!

Mee pois.

Aika moni 16-17v muuttaa omilleenkin opiskeluiden takia.

Vierailija
27/35 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänet _kuuluu_ jättää yksin yöksi yövuoron ajaksi. Ei ole normaalia, että tuon ikäinen ei osaa olla yksin, ellei sitten ole jotain rajoitteita henkisesti tai fyysisesti.

Vierailija
28/35 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hä? Onko tämä vitsi?

Vai puhutko jostain epänormaaleista?

Vierailija
29/35 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on viinaa voi ryypätä ittensä henkiltä.

Vierailija
30/35 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi jättää. Vasta täy

si-ikäisenä lapsi voi olla yli 8h yksin kotona. Jos on nuorempi niin lasua pukkaa!

Mee pois.

Aika moni 16-17v muuttaa omilleenkin opiskeluiden takia.

Ja matkustavat ja liikkuvat itsenäisesti.

Joillain on jopa oma lapsi jo.

Vierailija
31/35 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytiin 15-vuotiaana jo samanikäisessä sakissa ulkomailla lomilla ilman vanhempia.

Jostain 10-vuotiaasta asti ei ollut puhettakaan, että tavitsisi mitään lastenvahteja. Itse osattiin tehdä jo sapuskaa ja muitakin kotitöitä.

Rahaa oli varalle jemmassa ja puhelinnumero vanhemmille tiedossa.

Lähikaupassa oli tili ruokaostoksille.

Harrastuksiin mentiin itsenäisesti. Muutenkin pihalla, pallokentillä ja luistinradoilla oltiin päivät ja illat kavereiden kanssa, eikä siellä kukaan ollut vanhemmista vahdissa. Ikinä. Eikä vahtia kaivattu.

Kun ikää oli 16 ja kevari alla, niin siihen loppui se viimeinenkin vahtiminen. Alkoi olla jo kesätöitä ja omia tienestejä, että käyttörahaakaan ei tarvinnut ruinata.

Nykyisin joku soittelisi jo viranomaisia paikalle. Silloin  70-80-luvulla tuollainen lasten ja nuorten itsenäisyys oli ainakin meilläpäin ihan normaalia. Vanhemmat kävi töissä, eikä niillä ollut aikaa kuskailla ja vahtia kakaroita joka hetki.

En tiedä, ollaanko nykyään vähän hysteerisiä ja ylisuojelevia. Jos muksut ovat täyspäisiä, niin kyllä ne pärjäävät melko hyvin jo aika pieninä, kunhan on se hätänumero ja fyrkkaa.  Jos tulee ongelmia niin sitten puututaan.

Melkoisen tavallisia, terveitä ja järkeviä ihmisiä on minun lapsuudenystävistäni tullut ilman älytöntä vahtimistakin. Itsenäistyminen on ihan ok!

Vierailija
32/35 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, paitsi se voi laittaa bileet pystyyn, varsinkin jos on viikonloppu.

Niin oi. Ja  bileet ja mokatkin kuuluu asiaan ja itsenäistymiseen. Kuka on selinnyt nuoruudesta mokailematta?

Jotkut töppää pahemmin, joku sortuu huumeisiin. Kaikilta virheiltä ei vaan voi välttyä, vaikka kuinka vahtisi.

Vierailija
33/35 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin varmaan 14-vuotias, kun olin serkun luona kylässä ja matkustin ihan yksin junalla koko 400 km kotiin. Vanhemmat oli reissussa, joten ihan itse kävelin asemalta kotiin ja olin itsekseni yön yli tyhjässä talossa. Pitäisikö tehdä lasu näin 32 vuotta myöhemmin varmuuden vuoksi?

Vierailija
34/35 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jos on "normaali", terve, pärjäävä..

Ja jos itse uskaltaa ja haluaa ja pystyt vastaamaan puhelimeen jos tuleekin joku hätä.

Mutta hyvä olisi jos saisi jonkun vähintään 18vuotiaan seuraksi varmuuden vuoksi.

Vaikka kuinka haluaa ja uskaltaa olla yksin niin eka kerta yötä yksin voi yllättää eikä välttämättä uskallakaan niin hyvin kuin luulee..

Siis 15-vuotiaalle lastenvahti? Ihanko tosi?

Meillä jo alle 15-vuotiaatkin olivat pienempien lastenvahtina, ja käytiin kesätöissä ja viikonloppuhommissa.

Ihme paapomista.

Jos muksut on jotenkin ongelmaisia ja saiaita, niin sitten vahataan takemmin, mutta teveet iksut muksut kyllä päjää vaikka viikkoja, kun on fyrkkaa ja numero/joku aikuinen hätätilanteita varten.

Vierailija
35/35 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin varmaan 14-vuotias, kun olin serkun luona kylässä ja matkustin ihan yksin junalla koko 400 km kotiin. Vanhemmat oli reissussa, joten ihan itse kävelin asemalta kotiin ja olin itsekseni yön yli tyhjässä talossa. Pitäisikö tehdä lasu näin 32 vuotta myöhemmin varmuuden vuoksi?

Vanhemmat oli eronneet kun olin pieni. Minä matkustelin bussilla itsenäisesti viikonloppuisin faijan luo 100 km:n päähän melkein joka viikonloppu varmaan 7-vuotiaasta asti. Ja kesällä menin usein mummolaan  junalla 200 km ihan pienestä pitäen. Ei ollut ongelmaa.

13-14 vuotiaasta asti elämä oli jo melkoisen itsenäistä. Ei kukaan vahtaillut menojani ja tulojani. Hyvä että edes ilmoitettiin, missä mennään.

Ajat on kyllä muuttuneet.  Nykyisin yli kaksikymppisiäkin paapotaan kuin pikkulapsia. Sitten ihmetellään, kun eivät osaa keittää edes perunoita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi