Kysymys kaikille jotka käyvät lounaalla jossain.
Kun näette henkilökunnan syömässä niin miksi häiritsette silloin? Tauko on lakisääteinen.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa. Asiallinen ja simppeli kysymys. Vastaukset ovat jokainen joko provosoivia tai sitten tarkoitus on vain aukoa naamaa. Ei ainuttakaan vastausta itse kysymykseen.
Sulle on annettu monta asiallista vastausta. Itse kiukkuat kuin höyrypää ja provosoidut, kun nyt ei olla sun puolella.
Jos ravintola on auki ja henkilökuntaa ei ala ilmestymään kassalle hetken odottelun jälkeen, kysyn apua vaikka lounastaan syövältä henkilökunnalta.
Jos lounas ei tapahdu työaikaan, voitte aivan hyvin mennä jonnekin muualle syömään esim. ulos. Jos taas lounas on ravintolahenkilökunnan työaikaa, tarkoittaa se, että olette tarvittaessa työnantajanne käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt henkilökunnan syövän salin puolella. Sen sijaan olen nähnyt jonkun tulevan keittiön puolelta, ottavan lautaselle ruokaa ja menevän takaisin sinne, mistä tuli. Ja tämä on ollut n.klo 14, kun lounasaika on loppumassa
Itse olen nähnyt useinkin henkilöstöravintoloissa työpaikoilla. Ei kyllä ole häirinnyt kyseisiä työntekijöitä eikä ketään muutakaan. Tässä nyt yritetään provoilla aloituksessa.
Sinähän tässä yrität provota.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa. Asiallinen ja simppeli kysymys. Vastaukset ovat jokainen joko provosoivia tai sitten tarkoitus on vain aukoa naamaa. Ei ainuttakaan vastausta itse kysymykseen.
Olisko niin, että avauksen hypoteettista tilannetta ei koskaan näe? Itse en ainakaan koskaan ole nähnyt. Ammattimaisesti ovat työpaikkaruokaloiden työntekijät hoitaneet aina kokemukseni mukaan asiat eikä kukaan ole heitä häirinnyt silloin kun itse ovat ruokailleet.
Joten jos kysymys liittyy kuvitteelliseen tilanteeseen jollaista ei koskaan tapahdu, niin tietenkään siihen ei tule vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt henkilökunnan syövän salin puolella. Sen sijaan olen nähnyt jonkun tulevan keittiön puolelta, ottavan lautaselle ruokaa ja menevän takaisin sinne, mistä tuli. Ja tämä on ollut n.klo 14, kun lounasaika on loppumassa
Olen itse ollut ravintola-alalla lähes 30 vuotta, ja työskennellyt vain yhdessä ravintolassa jossa henkilökunnalle oli ruokailutila. Muissa paikoissa on joko syöty ravintolasalissa tai keittiössä jakkaran päällä. Noista kivempi on ehdottomasti salissa syöminen, paitsi jos salissa on ollut paljon porukkaa niin saa sen ruoan alas siellä keittiössäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulle on annettu monta asiallista vastausta. Itse kiukkuat kuin höyrypää ja provosoidut, kun nyt ei olla sun puolella.
Ei ainuttakaan vastausta ole annettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpahan. Jotkut haluavat palvelua, jotkut maksaa laskunsa. Myös niillä lounastajilla on usein rajallinen lounastauko ja on kohtuullista, että palvelua saadaan ravintolassa odottamatta tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Jos ravintola on auki ja henkilökuntaa ei ala ilmestymään kassalle hetken odottelun jälkeen, kysyn apua vaikka lounastaan syövältä henkilökunnalta.
Jos lounas ei tapahdu työaikaan, voitte aivan hyvin mennä jonnekin muualle syömään esim. ulos. Jos taas lounas on ravintolahenkilökunnan työaikaa, tarkoittaa se, että olette tarvittaessa työnantajanne käytettävissä.
Yleensä ravintoloissa ruokailu on työaikaa, joten olet aivan oikeassa. Ruokailu ei myöskään ole välttämättä määrämittainen (esim. 30 min), vaan se on työehtosopimuksessa määritelty sanoin "mahdollisuus ruokailla työaikana".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vastausta sä odotat?
Vastaan: ymmärrä lukemasi.
Miten tällaiset ihmiset kuin ap ylipäätään selviää työelämässä??
Ap on varmasti aivan ihana työkaveri.
Vierailija kirjoitti:
Ap on varmasti aivan ihana työkaveri.
Olisiko jossain henkilöstöravintolassa töissä, josta asiakkaat ei pääse pakoon (=seuraava syömäpaikka niin kaukana), ja paikan henkilökunta on lähinnä vittuilemassa asiakkaille, jotka heidän mielestään eivät osaa käyttäytyä oikein. Näitä paikkoja Suomessa riittää, varmaan johtuen laitosruokaperinteistä. Aina kun joudun sellaiseen menemään, niin koitan olla niin vittumainen asiakas kuin kehtaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, olkiukkoilija ihmettelee, kun ei saa asiallisia vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Ja jos tämä järjestely ei työntekijää miellytä, niin viestiä pomon suuntaan. Hän on vastuussa työtehtävien järjestämisestä, ei asiakas.
Jos koko henkilökunta on syömässä yhtäaikaa, se tarkoittaa, että ketään muuta ei ole paikalla palvelemassa. Suositteleisin porrastamaan tauot siten, että palvelevaa henkilökuntaa löytyy aina tarvittaessa, eikä tauolla olevia tarvitse häiritä.
Missä kohtaa ap sanoi, että KOKO henkilökunta on salissa ruokailemassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, mikä henkilökunta syö asiakkaiden keskellä? Päiväkoti kyllä.. mutta mikä muu?
Ihan normaali lounas ravintola kyseessä.
Niin,mutta kuka työntekijä siellä syö asiakkaiden keskellä? Itse kokki, tarjoilija, poliisi, alepan kassa?
Kokit ja tarjoilijat syövät. Tauon pitäminen on sallittua.
Huonosti suunniteltu sen ravintolan tauot. Ensin tehdään ruoka , sitten aikaisin tulleet pitävät oman taukonsa ja toiset jatkavat ruuan tarjollelaittoa ym. ja pitävät oman taukonsa sitten, kun ensimmäisen tauon pitäneet palaavat takaisin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa ap sanoi, että KOKO henkilökunta on salissa ruokailemassa?
Eihän siinä olisi mitään ongelmaa, jos edes yksi henkilökunnasta olisi töissä.
En häirinnyt, kävelin ulos maksamatta, en jaksa odotella että sinä, ruma ja lihava ap, mätät ruokaa kaksin käsin. Olin syönyt ja kassalla ei ollut ketään, kävelin ulos ja katosin katuvilinään.