Vuosiloman pituus säädetään maksimissaan 6 viikkoon
Voi vittu, en suostu. Tällainen 45v. kehäraakki ei enää jaksa ilman kunnon lomaa.
t. päikyntäti
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:38"]
Voi nillitys.
Itsellä 4 viikkoa kesälomaa + viikko talvilomaa. En saanut tänäkään kesänä pidettyä kuin 3 viikkoa lomaa. Viime kesänä samoin. Mulla on ensi vuodeksi 4 viikkoa vanhoja lomia + tulevat lomat.. Koskahan ne muka ehtisi / voisi pitää pois..
[/quote]
Sama mulla julkkarilla. Säästövapaata vaan kertyy.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:13"]
Ja opettajiahan tämäkään ei taida koskea.
[/quote]
Ei tietenkään!
[/quote]
Ei tietenkään, koska opettajilla ei ole lainkaan vuosilomaa, eikä työaikaa muutenkaan. Opettajat tekevät töitä urakkapalkalla. Vuoden aikana pidetyt oppitunnit lasketaan yhteen, ja palkka määräytyy niiden perusteella. Ongelma tämä on lähinnä esim äitiyslomien kohdalla, jolloin jo ansaittu palkka saattaa jäädä saamatta, eikä mitään tienattuja lomia ole olemassa, joita voi pitää äitiysloman lopuksi, kuten muilla ihmisillä.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:45"]
Poistuuko pekkaset? Ne kun on samanlainen lisäloma kuin vuosilomakin eli aikanaan ei valtiolla suostuttu nostamaan palkkoja vaan annettiin lisää lomaa. Nyt se loma viedään, joten tuleeko tilalle lisää palkkaa? Jos palkka ei nouse, niin yksityisen puolen pekkaset pitää poistaa.
[/quote]Pekkaset tuli niille, joilla ei työaikaa lyhennetty, ihan sama juttu kuin julkisella puolella työajanlyhennys. Meillä joka tunnista kerätään työjantasauksen käytettävä raha, joka maksetaan ulos, kun pekkaset pidetään. Mulle on ihan sama, jos työaika lyhennettäisiin siihen 37,5 tuntiin viikossa. Pekkasilla ei voita mitään.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:11"]
Minä olen 48-vuotias toimihenkilö Olen 25 vuotta nauttinut mielestäni runsaasta lomaoikeudesta. Se on koko ajan ollut 5 vkoa kesälomaa ja viikko talvilomaa. En ymmärrä miksi lomaa pitäisi olla enemmän? Minullakin on ns. yksi ylimääräinen viikko verrattuna moneen muuhun. 38 päivän lomat on järjettömyyttä.
[/quote]
Taas perinteinen av-vastaus. Kunhan ei koske minua niin muilta pitää ehdottomasti leikata.
Lomaoikeus on osa palkkaa, julkisella on 3-4 neuvottelukierrosta mennyt aikoinaan siten että senioreille lisättiin vuosilomaa kaikkien palkankorotuksen sijaan kun valtiolla ja kunnilla ei ollut rahaa maksaa palkkoja.
Pitkäloma senioreilla auttaa jaksamaan pidenettyä työuraa, kun kuusikymppinen lähihoitaja tekee fyysisesti raskasta työtä nostaessa ja pestessään vanhuksia ja/tai vammaisia niin lomat auttavat palautumista. Siinä iässä kahden päivän viikkovapaa ei usein riitä palautumiseen.
[/quote]
Yksityisellä puolella fyysistä työtä tekevät seniorit palautuvat ilmeisesti nopeammin. Mistähän tämä mahtaa johtua?
[/quote]
Esim. siitä että siellä on kaksitoista päivää pekkasia vuodessa. Vapaapäivien vuosittaiset määrät ei eroa niin suuresti yksityisen teollisuuden ja julkisten pitkälomalaisten kesken. Tai no yksityisellä ne pakkaset tulee jo ensimmäisenä vuonna, mutta pitkät lomat julkisella vasta 15 vuoden raatamisen jälkeen.
15
[/quote]Me pekkaset kertyy, kun joka päivä tehdään se puoli tuntia sisään. Tee sinäkin 40 tunnin työviikkoa ja pidä ne puolituntiset pois vapaana. Ja ner pekkaset tosiaan kertyy niistä töistä. Jos t tee 40 tunnin työviikkoa, niin et saa pekkastakaan.
[/quote]
Perhepäivähoitajat tekee 40 tunnin työviikkoa eikä heillä ole pekkasia, silti lähtee lomaa pois.
[/quote]Eikös ennemminkin kannattais kadehtia muita oman alasi työntekijöitä, joilla on työajanlyhennys?
Minä olen 48-vuotias toimihenkilö Olen 25 vuotta nauttinut mielestäni runsaasta lomaoikeudesta. Se on koko ajan ollut 5 vkoa kesälomaa ja viikko talvilomaa. En ymmärrä miksi lomaa pitäisi olla enemmän? Minullakin on ns. yksi ylimääräinen viikko verrattuna moneen muuhun. 38 päivän lomat on järjettömyyttä.
[/quote]
Taas perinteinen av-vastaus. Kunhan ei koske minua niin muilta pitää ehdottomasti leikata.
Lomaoikeus on osa palkkaa, julkisella on 3-4 neuvottelukierrosta mennyt aikoinaan siten että senioreille lisättiin vuosilomaa kaikkien palkankorotuksen sijaan kun valtiolla ja kunnilla ei ollut rahaa maksaa palkkoja.
Pitkäloma senioreilla auttaa jaksamaan pidenettyä työuraa, kun kuusikymppinen lähihoitaja tekee fyysisesti raskasta työtä nostaessa ja pestessään vanhuksia ja/tai vammaisia niin lomat auttavat palautumista. Siinä iässä kahden päivän viikkovapaa ei usein riitä palautumiseen.
[/quote]
Yksityisellä puolella fyysistä työtä tekevät seniorit palautuvat ilmeisesti nopeammin. Mistähän tämä mahtaa johtua?
[/quote]
Esim. siitä että siellä on kaksitoista päivää pekkasia vuodessa. Vapaapäivien vuosittaiset määrät ei eroa niin suuresti yksityisen teollisuuden ja julkisten pitkälomalaisten kesken. Tai no yksityisellä ne pakkaset tulee jo ensimmäisenä vuonna, mutta pitkät lomat julkisella vasta 15 vuoden raatamisen jälkeen.
15
[/quote]Me pekkaset kertyy, kun joka päivä tehdään se puoli tuntia sisään. Tee sinäkin 40 tunnin työviikkoa ja pidä ne puolituntiset pois vapaana. Ja ner pekkaset tosiaan kertyy niistä töistä. Jos t tee 40 tunnin työviikkoa, niin et saa pekkastakaan.
[/quote]
Perhepäivähoitajat tekee 40 tunnin työviikkoa eikä heillä ole pekkasia, silti lähtee lomaa pois.
[/quote] Työaika on 40h ja päälle 2,5h ruokatauoista. Eli työaika ruokatauko mukaanlukien on 42,5h niillä joilla kertyy pekkasia. Niillä, joilla ei kerry on 40 h.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:43"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
15
[/quote]ne pekkaset kertyy, kun joka päivä tehdään se puoli tuntia sisään. Tee sinäkin 40 tunnin työviikkoa ja pidä ne puolituntiset pois vapaana. Ja ne pekkaset tosiaan kertyy niistä tehdyistä tunneista. Jos et tee 40 tunnin työviikkoa, niin et saa pekkastakaan.
[/quote]Yllä korjattu versio
[/quote]
No siltä se alkaa näyttää että joudun tekemään. Nyt työaika on 7 h ja 45 minuuttia päivässä ja 20 minuutin päivittäisen työajan pidennyksen jälkeen menee jo 40 tuntia viikossa rikki. Ei oo vaan tulossa pekkasia minulle vaan nykyisetkin lomat ja lomarahat leikataan rajusti.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:02"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
15
[/quote]
[/quote] Työaika on 40h ja päälle 2,5h ruokatauoista. Eli työaika ruokatauko mukaanlukien on 42,5h niillä joilla kertyy pekkasia. Niillä, joilla ei kerry on 40 h.
[/quote]
Niin? Ruokatauko on omaa aikaa.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:43"] [quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:29"] [quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:24"] [quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:18"] [quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:11"] Minä olen 48-vuotias toimihenkilö Olen 25 vuotta nauttinut mielestäni runsaasta lomaoikeudesta. Se on koko ajan ollut 5 vkoa kesälomaa ja viikko talvilomaa. En ymmärrä miksi lomaa pitäisi olla enemmän? Minullakin on ns. yksi ylimääräinen viikko verrattuna moneen muuhun. 38 päivän lomat on järjettömyyttä. [/quote] Taas perinteinen av-vastaus. Kunhan ei koske minua niin muilta pitää ehdottomasti leikata. Lomaoikeus on osa palkkaa, julkisella on 3-4 neuvottelukierrosta mennyt aikoinaan siten että senioreille lisättiin vuosilomaa kaikkien palkankorotuksen sijaan kun valtiolla ja kunnilla ei ollut rahaa maksaa palkkoja. Pitkäloma senioreilla auttaa jaksamaan pidenettyä työuraa, kun kuusikymppinen lähihoitaja tekee fyysisesti raskasta työtä nostaessa ja pestessään vanhuksia ja/tai vammaisia niin lomat auttavat palautumista. Siinä iässä kahden päivän viikkovapaa ei usein riitä palautumiseen. [/quote] Yksityisellä puolella fyysistä työtä tekevät seniorit palautuvat ilmeisesti nopeammin. Mistähän tämä mahtaa johtua? [/quote] Esim. siitä että siellä on kaksitoista päivää pekkasia vuodessa. Vapaapäivien vuosittaiset määrät ei eroa niin suuresti yksityisen teollisuuden ja julkisten pitkälomalaisten kesken. Tai no yksityisellä ne pakkaset tulee jo ensimmäisenä vuonna, mutta pitkät lomat julkisella vasta 15 vuoden raatamisen jälkeen. 15 [/quote]ne pekkaset kertyy, kun joka päivä tehdään se puoli tuntia sisään. Tee sinäkin 40 tunnin työviikkoa ja pidä ne puolituntiset pois vapaana. Ja ne pekkaset tosiaan kertyy niistä tehdyistä tunneista. Jos et tee 40 tunnin työviikkoa, niin et saa pekkastakaan. [/quote]Yllä korjattu versio [/quote] No siltä se alkaa näyttää että joudun tekemään. Nyt työaika on 7 h ja 45 minuuttia päivässä ja 20 minuutin päivittäisen työajan pidennyksen jälkeen menee jo 40 tuntia viikossa rikki. Ei oo vaan tulossa pekkasia minulle vaan nykyisetkin lomat ja lomarahat leikataan rajusti.
[/quote]No tuleeko sullekin tuon työajan päälle 30 minuutin palkaton ruokatauko?
Mä oon ollut 15 vuotta eri yrityksissä yksityisellä eikä koskaan ole ollut pekkasia, eikös ne oo lähinnä vaan teollisuudessa (tai osassa)? En kyllä haluaisikaan pienten lasten äitinä tehdä niin pitkää työviikkoa, että tulisi pekkasia, eli onneksi meillä ei ole niitä.
Yksityisellä puolella yli 200 000 on menettänyt työpaikkansa ja isolla joukolla on ollut lomautuksia. Julkkarit itkee, kun lomaa on enää viikko enemmän kuin muilla.
Oikeasti: hävetkää.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:12"]
Mä oon ollut 15 vuotta eri yrityksissä yksityisellä eikä koskaan ole ollut pekkasia, eikös ne oo lähinnä vaan teollisuudessa (tai osassa)? En kyllä haluaisikaan pienten lasten äitinä tehdä niin pitkää työviikkoa, että tulisi pekkasia, eli onneksi meillä ei ole niitä.
[/quote]Joo, työviikon pituus on 40 tuntia, mutta palkka maksetaan ulos vain 37,5 tunnilta Loput saa silloin kun työajanlyhennyksen pitää. Eli ei niillä pekkasilla saa mitään erityiskohtelua, se vaan on sisään tehtyjen tuntien pois pitämistä. Olsi mustakin ihan mukavaa olla töissä lyhyempää päivää kuin 7.00-15.30
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:16"]Yksityisellä puolella yli 200 000 on menettänyt työpaikkansa ja isolla joukolla on ollut lomautuksia. Julkkarit itkee, kun lomaa on enää viikko enemmän kuin muilla.
[/quote]
Monet ottavat lisäksi lomarahat vapaina, jolloin toki on enempi lomaa, mutta silloin ei myöskään lomarahoja makseta ts. se on palkanalennus.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:43"] [quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:29"] [quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:24"] [quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:18"] [quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:11"] Minä olen 48-vuotias toimihenkilö Olen 25 vuotta nauttinut mielestäni runsaasta lomaoikeudesta. Se on koko ajan ollut 5 vkoa kesälomaa ja viikko talvilomaa. En ymmärrä miksi lomaa pitäisi olla enemmän? Minullakin on ns. yksi ylimääräinen viikko verrattuna moneen muuhun. 38 päivän lomat on järjettömyyttä. [/quote] Taas perinteinen av-vastaus. Kunhan ei koske minua niin muilta pitää ehdottomasti leikata. Lomaoikeus on osa palkkaa, julkisella on 3-4 neuvottelukierrosta mennyt aikoinaan siten että senioreille lisättiin vuosilomaa kaikkien palkankorotuksen sijaan kun valtiolla ja kunnilla ei ollut rahaa maksaa palkkoja. Pitkäloma senioreilla auttaa jaksamaan pidenettyä työuraa, kun kuusikymppinen lähihoitaja tekee fyysisesti raskasta työtä nostaessa ja pestessään vanhuksia ja/tai vammaisia niin lomat auttavat palautumista. Siinä iässä kahden päivän viikkovapaa ei usein riitä palautumiseen. [/quote] Yksityisellä puolella fyysistä työtä tekevät seniorit palautuvat ilmeisesti nopeammin. Mistähän tämä mahtaa johtua? [/quote] Esim. siitä että siellä on kaksitoista päivää pekkasia vuodessa. Vapaapäivien vuosittaiset määrät ei eroa niin suuresti yksityisen teollisuuden ja julkisten pitkälomalaisten kesken. Tai no yksityisellä ne pakkaset tulee jo ensimmäisenä vuonna, mutta pitkät lomat julkisella vasta 15 vuoden raatamisen jälkeen. 15 [/quote]ne pekkaset kertyy, kun joka päivä tehdään se puoli tuntia sisään. Tee sinäkin 40 tunnin työviikkoa ja pidä ne puolituntiset pois vapaana. Ja ne pekkaset tosiaan kertyy niistä tehdyistä tunneista. Jos et tee 40 tunnin työviikkoa, niin et saa pekkastakaan. [/quote]Yllä korjattu versio [/quote] No siltä se alkaa näyttää että joudun tekemään. Nyt työaika on 7 h ja 45 minuuttia päivässä ja 20 minuutin päivittäisen työajan pidennyksen jälkeen menee jo 40 tuntia viikossa rikki. Ei oo vaan tulossa pekkasia minulle vaan nykyisetkin lomat ja lomarahat leikataan rajusti.
[/quote]Mutta sä saat niiltä 40 tunnilta palkan myös joka tilissä.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:19"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:16"]Yksityisellä puolella yli 200 000 on menettänyt työpaikkansa ja isolla joukolla on ollut lomautuksia. Julkkarit itkee, kun lomaa on enää viikko enemmän kuin muilla. Oikeasti: hävetkää. [/quote] Monet ottavat lisäksi lomarahat vapaina, jolloin toki on enempi lomaa, mutta silloin ei myöskään lomarahoja makseta ts. se on palkanalennus.
[/quote]
Ai, julkispuolella itse otetusta ekstravapaasta työajalla pitäisi saada siitäkin maksu. No onhan se tosi epäreilua ettei niin ole.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:16"]
Yksityisellä puolella yli 200 000 on menettänyt työpaikkansa ja isolla joukolla on ollut lomautuksia. Julkkarit itkee, kun lomaa on enää viikko enemmän kuin muilla.
[/quote]
Aikoinaan näillä loman pidennyksillä on korvattu palkankorotuksia. Jos julkiselta lyhennetään lomia, niin vastaavasti yksityisiltä täytyy laskea palkkoja.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:13"]
Ja opettajiahan tämäkään ei taida koskea.
[/quote]
Opettajien lomista ei tule mitään kustannuksia yhteiskunnalle, kun siltä ajalta ei saa palkkaa.
[/quote]
Paskapuhetta.
Opettajien palkat ovat aivan ylisuuria osaamisen ja työn vaativuuteen nähden.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:16"]
[/quote]
Aikoinaan näillä loman pidennyksillä on korvattu palkankorotuksia. Jos julkiselta lyhennetään lomia, niin vastaavasti yksityisiltä täytyy laskea palkkoja.
[/quote]
Yksityisiltä on laskettu palkkoja, viety etuja ja työpaikat alta. PLUS yksityiset on saaneet maksaa julkispuolen palkankorotukset sen lisäksi että ovat maksaneet julkispuolen palkat. Herää nyt herran tähden!
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:32"]
Miksi ihmiset luulee, että KAIKILLA yksityisen sektorin työntekijöillä on pekkasia? Ja että ne olisivat jotain lomapäiviä? Ne tunnithan on jo sisääntehtyjä eli päivittäinen työaika on vastaavasti pidempi. Ja tuontyyppisiä sopimuksia on loppupeleissä aika harvalla alalla.
[/quote]
Juuri näin. Pekkasia käyttävät vain ne, joilla viikkotyöaika on enemmän kuin 37,5 tuntia. Ei todellakaan koske kaikkia yksityisiä, ei edes kaikkia fyysisen työn tekijöitä. Joten pekkasilla ei kyllä voi selittää sitä, miksi yksityisellä sektorilla lyhyemmät vuosilomat riittävät työkyvyn ylläpitämiseen.
[/quote]
Eikä koske myöskään ylempiä toimihenkilöitä, työaika on 40 h ja lomaa 5 viikkoa vuodessa. TyöMatkustus on vapaa-aikaa, terveiset siis vientiteollisuudesta.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
15
[/quote]ne pekkaset kertyy, kun joka päivä tehdään se puoli tuntia sisään. Tee sinäkin 40 tunnin työviikkoa ja pidä ne puolituntiset pois vapaana. Ja ne pekkaset tosiaan kertyy niistä tehdyistä tunneista. Jos et tee 40 tunnin työviikkoa, niin et saa pekkastakaan.
[/quote]Yllä korjattu versio