Vuosiloman pituus säädetään maksimissaan 6 viikkoon
Voi vittu, en suostu. Tällainen 45v. kehäraakki ei enää jaksa ilman kunnon lomaa.
t. päikyntäti
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:11"]
Minä olen 48-vuotias toimihenkilö Olen 25 vuotta nauttinut mielestäni runsaasta lomaoikeudesta. Se on koko ajan ollut 5 vkoa kesälomaa ja viikko talvilomaa. En ymmärrä miksi lomaa pitäisi olla enemmän? Minullakin on ns. yksi ylimääräinen viikko verrattuna moneen muuhun. 38 päivän lomat on järjettömyyttä.
[/quote]
Taas perinteinen av-vastaus. Kunhan ei koske minua niin muilta pitää ehdottomasti leikata.
Lomaoikeus on osa palkkaa, julkisella on 3-4 neuvottelukierrosta mennyt aikoinaan siten että senioreille lisättiin vuosilomaa kaikkien palkankorotuksen sijaan kun valtiolla ja kunnilla ei ollut rahaa maksaa palkkoja.
Pitkäloma senioreilla auttaa jaksamaan pidenettyä työuraa, kun kuusikymppinen lähihoitaja tekee fyysisesti raskasta työtä nostaessa ja pestessään vanhuksia ja/tai vammaisia niin lomat auttavat palautumista. Siinä iässä kahden päivän viikkovapaa ei usein riitä palautumiseen.
[/quote]
Yksityisellä puolella fyysistä työtä tekevät seniorit palautuvat ilmeisesti nopeammin. Mistähän tämä mahtaa johtua?
[/quote]
Esim. siitä että siellä on kaksitoista päivää pekkasia vuodessa. Vapaapäivien vuosittaiset määrät ei eroa niin suuresti yksityisen teollisuuden ja julkisten pitkälomalaisten kesken. Tai no yksityisellä ne pakkaset tulee jo ensimmäisenä vuonna, mutta pitkät lomat julkisella vasta 15 vuoden raatamisen jälkeen.
15
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:29"]
Onnea vaan matkaan, yksityiseltä sektorilta ei varmaankaan paljoa tule myötätuntoa tippumaan tuolle uhoamiselle...
P.S Jos jo reilu nelikymppisenä olet niin huonossa kunnossa, ettet pärjää ilman sairauslomia jos lomaa on "vain" kuusi viikkoa vuodessa niin kannattaisi varmaan hieman tarkistaa omia elintapojaan.
[/quote]
Kiitos työn, selässä on kulumia. 1980-luvulla kun aloitin työn ei paljoa ollut ergonomiasta puhetta.
t. normipainoinen ja hyvät elämäntavat omaava ap
Miksi ihmiset luulee, että KAIKILLA yksityisen sektorin työntekijöillä on pekkasia? Ja että ne olisivat jotain lomapäiviä? Ne tunnithan on jo sisääntehtyjä eli päivittäinen työaika on vastaavasti pidempi. Ja tuontyyppisiä sopimuksia on loppupeleissä aika harvalla alalla.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:12"]
Minä olisin just saanut kuudennen kesälomaviikon, tesin mukaan. Perskules.
[/quote]
Ei kiva, en ymmärrä miten joku kuvittelee että näillä lomaoikeuden kavennuksilla nostetaan tämä maa. Meiltähän se nyt eniten lähtee. ap
[/quote] ei noilla nostetakaan. Mutta eipä ainakaan kerry enempää velkaa kun säästetään tietyissä menoissa. Suomi nostetaan vain sillä että saadaan vienti vetämään tai jossain suomalaisten pankkitileillä lojuva raha liikenteeseen. Suomi nousee vasta kun aletaan tuottaa taas huipputuotteita jotka käy maailmalla kaupaksi hyvään hintaan. Sitä odotellessa pitää pienentää menoja.
Minulla on lomaa 4 viikkoa kesällä ja viikko talvella. Näin on ollut viimeiset 12 vuotta. Pekkasia meillä ei ole. Tai no on, kun työpäivän pituus on 7,5h + puolen tunnin palkaton ruokkis eli 8h on silti työpäivät.
Palkka ei todellakaan ole suuri.
Minä olen 48-vuotias toimihenkilö Olen 25 vuotta nauttinut mielestäni runsaasta lomaoikeudesta. Se on koko ajan ollut 5 vkoa kesälomaa ja viikko talvilomaa. En ymmärrä miksi lomaa pitäisi olla enemmän? Minullakin on ns. yksi ylimääräinen viikko verrattuna moneen muuhun. 38 päivän lomat on järjettömyyttä.
[/quote]
Taas perinteinen av-vastaus. Kunhan ei koske minua niin muilta pitää ehdottomasti leikata.
Lomaoikeus on osa palkkaa, julkisella on 3-4 neuvottelukierrosta mennyt aikoinaan siten että senioreille lisättiin vuosilomaa kaikkien palkankorotuksen sijaan kun valtiolla ja kunnilla ei ollut rahaa maksaa palkkoja.
Pitkäloma senioreilla auttaa jaksamaan pidenettyä työuraa, kun kuusikymppinen lähihoitaja tekee fyysisesti raskasta työtä nostaessa ja pestessään vanhuksia ja/tai vammaisia niin lomat auttavat palautumista. Siinä iässä kahden päivän viikkovapaa ei usein riitä palautumiseen.
[/quote]
Yksityisellä puolella fyysistä työtä tekevät seniorit palautuvat ilmeisesti nopeammin. Mistähän tämä mahtaa johtua?
[/quote]
Esim. siitä että siellä on kaksitoista päivää pekkasia vuodessa. Vapaapäivien vuosittaiset määrät ei eroa niin suuresti yksityisen teollisuuden ja julkisten pitkälomalaisten kesken. Tai no yksityisellä ne pakkaset tulee jo ensimmäisenä vuonna, mutta pitkät lomat julkisella vasta 15 vuoden raatamisen jälkeen.
15
[/quote]
No pidennetään sitten tasapuolisuuden nimissä julkisen työaikaa ja poistetaan pekkaset toisaalta. Sittenhän kaikki tyytyväisiä.
Voi nillitys.
Itsellä 4 viikkoa kesälomaa + viikko talvilomaa. En saanut tänäkään kesänä pidettyä kuin 3 viikkoa lomaa. Viime kesänä samoin. Mulla on ensi vuodeksi 4 viikkoa vanhoja lomia + tulevat lomat.. Koskahan ne muka ehtisi / voisi pitää pois..
Kansanedustajillahan näitä lomia on muistaakseni 15-16 viikkoa vuodessa. Nyt olisi hyvä aika näyttää mallia!
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:38"]
Voi nillitys.
Itsellä 4 viikkoa kesälomaa + viikko talvilomaa. En saanut tänäkään kesänä pidettyä kuin 3 viikkoa lomaa. Viime kesänä samoin. Mulla on ensi vuodeksi 4 viikkoa vanhoja lomia + tulevat lomat.. Koskahan ne muka ehtisi / voisi pitää pois..
[/quote]
Ja tämä on sitten kuntatyöntekijöiden 38 päivän lomaoikeuden syy?
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:32"]
Miksi ihmiset luulee, että KAIKILLA yksityisen sektorin työntekijöillä on pekkasia? Ja että ne olisivat jotain lomapäiviä? Ne tunnithan on jo sisääntehtyjä eli päivittäinen työaika on vastaavasti pidempi. Ja tuontyyppisiä sopimuksia on loppupeleissä aika harvalla alalla.
[/quote]
Juuri näin. Pekkasia käyttävät vain ne, joilla viikkotyöaika on enemmän kuin 37,5 tuntia. Ei todellakaan koske kaikkia yksityisiä, ei edes kaikkia fyysisen työn tekijöitä. Joten pekkasilla ei kyllä voi selittää sitä, miksi yksityisellä sektorilla lyhyemmät vuosilomat riittävät työkyvyn ylläpitämiseen.
Hys hys, ei yksitysellä sektorilla ole lainkaan matalapalkkatöitä. Ainoastaan sairaanhoitajat ja lastentarhan väki ovat ikiaikaisessa, raskaan työn uuvuttamassa palkkakuopassa....
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:13"]
Ja opettajiahan tämäkään ei taida koskea.
[/quote]
Opettajien lomista ei tule mitään kustannuksia yhteiskunnalle, kun siltä ajalta ei saa palkkaa.
Hyvästä palkasta en tiedä, mutta työpäivät ovat on pitkiä. Töitä tehdään puolet vuodesta myös illat ja viikonloput. Toisen puolen selviää lähes normaalilla työajalla. Hoitajilla olisi voinutkin lomat säilyä. Useampikin kunnan tai valtion leivissä pitkään olleet virkamiestuttavani ovat itse sanoneet, että minuun verrattuna eivät käy töissä vaan ovat virastoissaan päivähoidossa.
48-vuotias toimihenkilö
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:40"]
Ja tämä on sitten kuntatyöntekijöiden 38 päivän lomaoikeuden syy?
[/quote]
Ei, vaan kerta kaikkiaan ihmiset eivät tarvitse niin pitkiä lomia. 3-4 viikkoa vuodessa riittää vallan mainiosti.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
15
[/quote]Me pekkaset kertyy, kun joka päivä tehdään se puoli tuntia sisään. Tee sinäkin 40 tunnin työviikkoa ja pidä ne puolituntiset pois vapaana. Ja ner pekkaset tosiaan kertyy niistä töistä. Jos t tee 40 tunnin työviikkoa, niin et saa pekkastakaan.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:40"]
Hys hys, ei yksitysellä sektorilla ole lainkaan matalapalkkatöitä. Ainoastaan sairaanhoitajat ja lastentarhan väki ovat ikiaikaisessa, raskaan työn uuvuttamassa palkkakuopassa....
[/quote]
Työskentelen yksityisellä sektorilla, matalapalkka-alalla, ei pekkasia ja lomaan kuluu myös lauantait. Ei ole mitään yhtenäistä ryhmää yksityisellä puolella, että kaikilla olisi samat työ- ja lomaehdot.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:15"]
Joo kiehun myös. Julkisella töissä. Säälittävä palkka. Pitkät lomat olleet mukava lisä.
[/quote]
Sama. Saan pitkät lomat 15 vuoden palveluksen jälkeen ensi vuonna. Sen jälkeen ne sitten poistetaan.
Poistuuko pekkaset? Ne kun on samanlainen lisäloma kuin vuosilomakin eli aikanaan ei valtiolla suostuttu nostamaan palkkoja vaan annettiin lisää lomaa. Nyt se loma viedään, joten tuleeko tilalle lisää palkkaa? Jos palkka ei nouse, niin yksityisen puolen pekkaset pitää poistaa.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 21:43"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
15
[/quote]Me pekkaset kertyy, kun joka päivä tehdään se puoli tuntia sisään. Tee sinäkin 40 tunnin työviikkoa ja pidä ne puolituntiset pois vapaana. Ja ner pekkaset tosiaan kertyy niistä töistä. Jos t tee 40 tunnin työviikkoa, niin et saa pekkastakaan.
[/quote]
Perhepäivähoitajat tekee 40 tunnin työviikkoa eikä heillä ole pekkasia, silti lähtee lomaa pois.
Onnea vaan matkaan, yksityiseltä sektorilta ei varmaankaan paljoa tule myötätuntoa tippumaan tuolle uhoamiselle...
P.S Jos jo reilu nelikymppisenä olet niin huonossa kunnossa, ettet pärjää ilman sairauslomia jos lomaa on "vain" kuusi viikkoa vuodessa niin kannattaisi varmaan hieman tarkistaa omia elintapojaan.