Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väitöskirjan tekijät (tehneet)! Kymysys!

Vierailija
28.09.2015 |

Kuinka suurella intohimolla te oikein suhtaudutte tutkimaanne aiheeseen? Mä teen artikkeliväikkäriä ja koko homma on nyt kolmannen artikkelin kohdalla alkanut maistua todella puulta. Sain viime viikolla kommentit yhteen juttuun, jota olin kirjoittanut koko kevään, ja olin ihan et ihan sama, ketä kiinnostaa. Lähetin päätoimittajalle viestin, et kiitos palaan asiaan. Artikkeli siis on menossa läpi ihan laadukkaaseen kv-lehteen, mutta mua ei nyt vaan yhtään enää huvita palata siihen tekstiin ja tehdä vaadittavia muutoksia. Kaikki muut tuntuu hehkuttavan ihan innoissaan, kun saavat juttujaan julkaistua arvostetuissa lehdissä. Kuinka paljon teille tuo iloa tämmöset virstanpylväät?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva (kai?) kuulla, että muillakin motivaatio vaihtelee laidasta laitaan. Alan kyllä olla aika kypsä koko hommaan ja hanskat olen lyömässä tiskiin näillä näppäimillä. Kyllä mä nyt noi arvioijien antamat korjausehdotukset toki teen, että saan tän jutun julkaistua, mutta oikeasti mietin, et jaksanko sitä viimeistä artikkelia edes kirjoittaa. Mitä järkeä tohtoroitumisessa, kun selvästikään tämä työ ei tuo nautintoa? Yliopistolla on muutenkin niin kova kilpailu, että eihän siellä edes pärjää jos ei puske juttuja ulos tasaisella syötöllä. Yliopiston ulkopuolella taas väikkäristä ei ole mitään hyötyä kellekään. ap

Vierailija
2/16 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 22:17"]

Kiva (kai?) kuulla, että muillakin motivaatio vaihtelee laidasta laitaan. Alan kyllä olla aika kypsä koko hommaan ja hanskat olen lyömässä tiskiin näillä näppäimillä. Kyllä mä nyt noi arvioijien antamat korjausehdotukset toki teen, että saan tän jutun julkaistua, mutta oikeasti mietin, et jaksanko sitä viimeistä artikkelia edes kirjoittaa. Mitä järkeä tohtoroitumisessa, kun selvästikään tämä työ ei tuo nautintoa? Yliopistolla on muutenkin niin kova kilpailu, että eihän siellä edes pärjää jos ei puske juttuja ulos tasaisella syötöllä. Yliopiston ulkopuolella taas väikkäristä ei ole mitään hyötyä kellekään. ap

[/quote]

Jos sulta puuttuu vain yksi artikkeli ja rahoitustakin on, niin tee ihmeessä loppuun. Ei siitä väikkäristä mitään sen kummempaa hyötyä välttämättä ole, mutta kyllä se kannattaa tehdä loppuun jos se on hyvin edennyt. Sen jälkeen voi (ja aika monen on pakkokin) vaihtaa alaa jos kilpailu tuntuu liian rankalta.

Tiedän monta ex-kollegaa jolta on väikkäri jäänyt syystä tai toisesta kesken, ja kyllä se selvästi harmittaa, jos on siihen aikanaan paljon aikaa ja vaivaa uhrannut. Väitöskirjan tekeminen on kuitenkin aika pitkä prosessi ja turhautumisia tulee kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama juttu väikkärin kanssa kuin gradunvääntäjillä: osa on innoissaan, osa tekee koska on pakko tai haluaa vain saada tehdyksi. Joskus tilannekin muuttuu, alussa on ollut iloinen ja nauttinut, yhtäkkiä onkin mielenkiinto nollassa. Ei se haittaa jos ei joka mutkassa innostu.

Vierailija
4/16 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän tunteen. Siinä vaiheessa kun väikkäri on esitarkastuksessa tai artikkeli tulee arvioijilta niin ei enää yhtään kiinnostaisi palata siihen tai tehdä korjauksia koska katse on jo uudessa artikkelissa/projektissa. Ja usein lehtiartikkeleiden arviointikierrokset kestävät tolkuttoman kauan joten kiinnostus ja innostus väkisinkin herpaantuu. Vaikkei ne läpimenneet jutut mitään hirveitä riemunkiljahduksia herätä niin kuitenkin olen aina ollut iloinen koska se vasta inhottavaa onkin kun yrität tarjota jotain hylättyä artikkelia uuteen lehteen.

Vierailija
5/16 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väikkäriprosessin aikaan oli mahtavaa kun sai artikkeleja läpi, koska se antoi uskoa ja varmuutta siihen, että saa väikkärin joskus tehtyä. Silloin siinä oli intohimoa ja luovuutta mukana kun kasasi sitä pala palalta ja tarina rakentui pikku hiljaa. Toki joskus oli vaiheita, ettei homma innostanut yhtään, mutta sitä vain teki silti. Väittelyn jälkeen on ollut tosi vaikeaa innostua artikkelien kirjoittamisesta. Onneksi en ole yliopistolla töissä niin se ei niin haittaakaan...

Vierailija
6/16 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua kiinnostanut aihe yhtään, mutta kun yliopisto minulle palkkaa maksoi hommasta, niin toki työni tein. Olin siis yliopistolla töissä koko ajan kun väikkäriä tein. Aiheen valitsin professorin kanssa yhdessä sen mukaan, että mistä saisi melko helpolla väikkärin kasaan. Artikkelikatsaus-tyyppinen oli minunkin väikkärini, sellainen on kätevä tehdä ilman intohimoa koska ei tarvi mitään luovuutta eikä varsinaista tutkimista itse.

Vierailija
7/16 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 20:43"]

Ei minua kiinnostanut aihe yhtään, mutta kun yliopisto minulle palkkaa maksoi hommasta, niin toki työni tein. Olin siis yliopistolla töissä koko ajan kun väikkäriä tein. Aiheen valitsin professorin kanssa yhdessä sen mukaan, että mistä saisi melko helpolla väikkärin kasaan. Artikkelikatsaus-tyyppinen oli minunkin väikkärini, sellainen on kätevä tehdä ilman intohimoa koska ei tarvi mitään luovuutta eikä varsinaista tutkimista itse.

[/quote]

Eh, että mitä että? Missä yliopistossa väikkärin kirjoittajalta itseltä ei vaadita varsinaista tutkimusta? Mä haen sinne!

Vierailija
8/16 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asennoidun ihan työnä siinä missä muukin, tosin sellaisena, jonka sisältöön saa itse kuitenkin ainakin jonkin verran vaikuttaa, joten ei valittamista, vaikka ei mikään ihan intohimoaihe olekaan. Mutta kyllähän omaa itseään tässä työssä joka tapauksessa joutuu pistämään peliin. Artikkelin läpimeno palkitsee kyllä aina, ne ovat hyviä välietappeja ennen suurta koitosta.

Vierailija
9/16 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelee kiinnostus tosi paljon. Välillä on sellainen flow, että oksat pois ja toisinaan ei kiinnosta yhtään. Nyt on itelläkin se laskuvaihe. Artikkeli tuli juuri takaisin eikä millään jaksaisi alkaa korjailla. Kyllä se siitä taas!

Vierailija
10/16 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 20:43"]Ei minua kiinnostanut aihe yhtään, mutta kun yliopisto minulle palkkaa maksoi hommasta, niin toki työni tein. Olin siis yliopistolla töissä koko ajan kun väikkäriä tein. Aiheen valitsin professorin kanssa yhdessä sen mukaan, että mistä saisi melko helpolla väikkärin kasaan. Artikkelikatsaus-tyyppinen oli minunkin väikkärini, sellainen on kätevä tehdä ilman intohimoa koska ei tarvi mitään luovuutta eikä varsinaista tutkimista itse.
[/quote]

Artikkeliväikkäri ei todellakaan ole kirjallisuuskatsaus. Artikkeliväikkäri koostuu useammasta artikkelista, jotka kaikki ovat itsenäisiä alkuperäisiä tutkimuksia. Se on kaikkein vaativin ja raskain väitöskirjan muoto.

Vierailija
11/16 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 20:48"]

[/quote]

Eh, että mitä että? Missä yliopistossa väikkärin kirjoittajalta itseltä ei vaadita varsinaista tutkimusta? Mä haen sinne!

[/quote]

Riippuiskohan oppiaineestakin... Minulla tietojenkäsittelyoppi. Siinä on aika tavallistakin tehdä väikkäreitä niin että kootaan aiemmin jostain aiheesta saatu tutkittu tieto yhteen kokoomateokseen joka on se väikkäri.

Vierailija
12/16 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 20:43"]Ei minua kiinnostanut aihe yhtään, mutta kun yliopisto minulle palkkaa maksoi hommasta, niin toki työni tein. Olin siis yliopistolla töissä koko ajan kun väikkäriä tein. Aiheen valitsin professorin kanssa yhdessä sen mukaan, että mistä saisi melko helpolla väikkärin kasaan. Artikkelikatsaus-tyyppinen oli minunkin väikkärini, sellainen on kätevä tehdä ilman intohimoa koska ei tarvi mitään luovuutta eikä varsinaista tutkimista itse.
[/quote]

Porvoon yliopisto?

Vierailija
13/16 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut intohimoa mutta kunnianhimoa sentään sen verran, että väitöskirjan ja 7 julkaisua sain. Dosentuurin ei taida paukkuja toistaiseksi riittää.

Vierailija
14/16 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 20:56"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 20:43"]Ei minua kiinnostanut aihe yhtään, mutta kun yliopisto minulle palkkaa maksoi hommasta, niin toki työni tein. Olin siis yliopistolla töissä koko ajan kun väikkäriä tein. Aiheen valitsin professorin kanssa yhdessä sen mukaan, että mistä saisi melko helpolla väikkärin kasaan. Artikkelikatsaus-tyyppinen oli minunkin väikkärini, sellainen on kätevä tehdä ilman intohimoa koska ei tarvi mitään luovuutta eikä varsinaista tutkimista itse. [/quote] Artikkeliväikkäri ei todellakaan ole kirjallisuuskatsaus. Artikkeliväikkäri koostuu useammasta artikkelista, jotka kaikki ovat itsenäisiä alkuperäisiä tutkimuksia. Se on kaikkein vaativin ja raskain väitöskirjan muoto.

[/quote]

Joo, sellaista minä en olisi valinnut, kun en tosiaan ollut enkä ole koko alastakaan kiinnostunut, mutta kun en ole mistään muustakaan niin ajattelin että jostain haluan sen väikkärin tehdä että pääsen rentoihin akateemisiin virkoihin kiinni. Tosin en jaksanut siellä olla kuin vuoden sitten tohtoriksi valmistumisen jälkeen, kun oli kaikenlaista ihme kähmintää laitoksella ja irtisanomisiakin, joten alkoi tuntua että ei olekaan pitkä ja kapea leipä vaan lyhyt ja kapea.

Vierailija
15/16 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 20:56"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 20:43"]Ei minua kiinnostanut aihe yhtään, mutta kun yliopisto minulle palkkaa maksoi hommasta, niin toki työni tein. Olin siis yliopistolla töissä koko ajan kun väikkäriä tein. Aiheen valitsin professorin kanssa yhdessä sen mukaan, että mistä saisi melko helpolla väikkärin kasaan. Artikkelikatsaus-tyyppinen oli minunkin väikkärini, sellainen on kätevä tehdä ilman intohimoa koska ei tarvi mitään luovuutta eikä varsinaista tutkimista itse. [/quote] Porvoon yliopisto?

[/quote]

Turun.

Vierailija
16/16 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 20:48"]

[/quote]

[/quote]

Riippuiskohan oppiaineestakin... Minulla tietojenkäsittelyoppi. Siinä on aika tavallistakin tehdä väikkäreitä niin että kootaan aiemmin jostain aiheesta saatu tutkittu tieto yhteen kokoomateokseen joka on se väikkäri.
[/quote]

Väitöskirja tuo uutta tutkimustietoa valittuun tieteelliseen keskusteluun. Ei riitä että vetää yhteen aiempaa kirjallisuutta. Paitsi tosiaan Porvoon yliopistossa ja/tai surkeiden proffien ohjauksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi