Onko kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsiviä paikalla?
Mitkä oli oireet, löytyikö vika helposti, kävitkö yksityisellä vai tk-lääkärillä? Onko lääkityksestä ollut apua? Onko suvussasi muilla kilpirauhassairauksia?
Kommentit (7)
Oireita oli mm.
kalpeus (lähes valkoinen), lihominen, turvotus, väsymys, mikään ei kiinnostanut... Vian löytymiseen meni n. vuosi. Siis oireita oli n. vuoden verran ennen kun kävin lääkärissä ja tauti huomattiin. Kävin koululääkärillä eli tk-lääkäri se tais olla. Lääkityksestä on apua, elän niinku muutkin ja olen saanut lapsenkin. Ei tietääkseni ole muilla suvussa. Olin taudin toteamisvaiheessa 12-vuotias.
yks kaveri ei saanut terkkarilta millään lähetettä
samoja oireita on mullakin, lisäksi iho tosi kuiva, silmissä koko ajan roskan tunnetta, tukka lähtee ja päänahka kutisee, pahinta on kuitenkin tää järkyttävä väsymys (vaikka nukun 8-9 tuntia) niin väsyttää. t. ap
vaiva. Minullakin ollut jo parikymmentä vuotta. Tolkuton väsymys, heikotus, huimaus, turvotus, ihon kuivuminen ja hiustenlähtö oli oireina. Lopulta alkoi tulla kuristava tunne kurkkuun.
Mulla on lääkäriaika parin viikon päästä, terveyskeskukseen. Ottaakohan lääkäri nuo mun oireet tosissaan, vai joudunkohan itse vaatimaan kilpirauhasarvojen tsekkaamista, onko kellään kokemusta? Mulla myös veljellä ja isoäidillä vajaatoimintaa.
Onko kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsiviä paikalla?
Mitkä oli oireet,
Väsymys. Nukuin aina kun vain sai eli kun mies oli kotona lapsen kanssa tai mummo tai joku. Siis esim. yöllä 10 h ja päivällä 2 h päiväunet.
löytyikö vika helposti, kävitkö yksityisellä vai tk-lääkärillä?
Sanoin asiasta neuvolassa ja terkkari hommas lähetteen lääkäriltä labraan. Lääkäri sitten soitti tuloksen: kilpirauhasen vajaatoiminta.
Onko lääkityksestä ollut apua?
Nyt tuntuu, että pitkästä aikaa vuosiin en ole ottanut päiväunia. Ja saatan herätä ennen lasta ja nukahtaa lapsen jälkeen (lapsi 3 v nyt).
En palele ollenkaan, pidän vähemmän vaatetta ja peittoja kuin ennen.
Jalat ei hilseile enää.
Onko suvussasi muilla kilpirauhassairauksia?
joo
Kiinnostaisi myös mua! Hiuksia lähtee paljon (ja jo kauan aikaa). Eikä ole kyse synnytyksen jälkeisestä hiustenlähdöstä. Mulla on ainakin suvussa tuota vaivaa.