Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajat ja lääkärit! Mikä on oksettavia...

Vierailija
28.09.2015 |

... mitä olet työssäsi nähnyt tai kokenut. Oletko ikinä pyörtynyt tai meinannut pyörtyä jossain tilanteessa? Kuinka totuit isoihin haavoihin yms? Haluaisin oikeasti kuulla paljon kokemuksia!

Kommentit (126)

Vierailija
101/126 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkeen tottuu mutta lima ällöttää aina 🤢

Vierailija
102/126 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät nämä tuntuneet inhottavalta, mutta varmaan maallikolle olisivat. Yksi sääriluu oli paljaana yli 20 cm matkalta ja sen ympärillä oli vaan muutama lihanretale, joiden kautta verenkierto jotenkin kulki jalkaterään. Jalka amputoitiin.

Laihaksi riutunut syöpäpotilas jolla kasvainpatteja kaikkialla kropassa. Saattohoidossa oli.

Neliraajahalvaantunut potilas jolla oli isot leikkauksenjälkeiset komplikaatiot ja kaikki mahdolliset nesteet kehossa menneet väärään paikkaan. Kroppa oli kuin hatarasti koossa pysyvä vesipatja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/126 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
104/126 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En totu keuhkoista tulevaan infektoituneeseen limaan. Tekee vieläkin pahaa, vaikka olen ollut lääk. 30 v.

Vierailija
105/126 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilas, jolla on nielu halvaanunut. Suusta puhdistaa sellaista ruskeaa kuivaa hyvin sitkeää limakarstakokkaretta joka on jämähtänyt hampaisiin ja kitalakeen. Nielusta pakko kaivaa sormella mitä yskiessä tulee, koska köntit niin isoja ettei mahdu imuletkuun.

Paljon mätäjalkoja olen hoitanut, mutta kaikista eniten kuitenkin kammottaa lasisilmän poisto ja puhdistus.

Vierailija
106/126 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Madot kuolioon menevässä jalassa ja kuuma kesä

Vierailija
107/126 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mätänevän raajan haju, kun ei oltu amputoitu ajoissa. Kuuma kesä, potilashuoneessa 30 astetta lämmintä ja se imelän kuvottava haju, joka oli jopa kamalampi kuin se, miltä raaja näytti. Pahinta oli se, että potilas oli tolkuissaan, eli tiedosti asian itsekin. 

Juuri tämä. On ollut potilaita jotka eivät ole antaneet amputoida, ja joilla kuolio jatkuu amputoinnista huolimatta.  Näitten mätänevien raajojen hoito ja siteiden vaihto ottaa koville. Hajun takia. 

Veri ei inhota, sisäelimet ei inhota. Ruumiinavauksessa olen ollut eikä inhota. Ruumiin muut eritteet ei inhota mutta yksi ylivoimainen yökötys on lima! Se haju!

Vierailija
108/126 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä monet ovat nostaneen liman pahimmaksi yökötykseksi. Miltä se lima sitten haisee?

Vierailija
109/126 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään papan korvasta putsatessa tullut ruskea, limainen ja haiseva vaikkukäärme. Ei mikään ihme, että oli ollut kuuro viimeiset vuodet! Samanlainen tuotos tuli molemmista korvista ja minä pidättelin oksennusta.

Vierailija
110/126 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mielestäni te hoitsut nyt kyllä liioittelette pikkuisen! joakinen teistä on omaa verilimaa pyyhkiny vuosien ajan kerran kuussa, kun on kuukautiset, ja käyttää sidettä! Tai se kuivunut kuukautisveri häppäreissään! Tai oksettavat terveyssiteet käytön jälkeen. Tai oman vauvan ripulikun vaihtaa vaipaa?

Jokainen on myös puristellut omia finnejään/ihomatoja koko nuoruuden!

Ja kyllä henkilökohtaisen avustajankin työn kuvaan kuuluu vanhuksen pissaisten vaippojen vaihto  ja potilaan alapesu. Mielstäni oette ihan vääräälä alalla jos ette kestä mitään kurjia asioita tekemättä siitä numeroo. Miten usein vaihat oksentamatta lapsesi pissaiset ripulivaipat ? Puhumatakaan kaikesta siitä kuvottavasta mitä seksin alueella teette/jotkut suostuu ottamaan suuhunsa miehen kusista...(.sitä)! tai anaali jutut....

Luultavastihan tämä on provo, mutta voin kertoa, että oman finnin puristaminen tai oman lapsen vaipanvaihto ei ole millään lailla verrattavissa siihen, kun vaihdat ison miehen täpötäynnä olevaa ripulivaippaa. Hoitajat ja lääkärit kokevat työssään satoja perus vaipanvaihtoja, haavoja jne. per yksi superällöttävä/mieleenpainuva tapaus. Joskus tuntuu pahalta, ja se on ihan inhimillistä. Kukaan tässä keskustelussa ei ole valittanut perus pissavaipoista tai alapesuista. Ja verrattuna esim. näihin siivoojin yms, niin erona on see, että potilasta hoitaessa siinä on ihan oikeasti elävä ja tunteva ihminen heikossa asemassa, ja kohtelemaan häntä asiallisesti siinä hoitotilanteessa, joudut ajattelemaan ennen kaikkea hänen etuaan. 

Vierailija
111/126 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako hoitaja/lääkäri laittaa vick vaporubia nenän alle, jottei hajut tunnu?

Tiikeribalsami on parempi. 

Vierailija
112/126 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pskan haju kesähelteellä eräässä palvelutalossa

-sh

Vierailija
113/126 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hhrrrhh

https://instagram.com/p/76oANqCVnV/

- narsissi

Ilmeisesti dermoidikysta. Multa on poistettu sellainen. Sisälsi mm. hermokudosta ja hiuksia (en muista mitä muuta).

Vierailija
114/126 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miespotilas, joka käytti aina samoja kenkiä, eikä koskaan käyttänyt niissä sukkia. Voi luoja se jalkojen sanoinkuvaamaton löyhkä! 

Olen haistanut mädäntyneen ja palaneen ruumiin hajun, paiseen hajun, kusen hajuisen vanhan ihmisen, clostridium-ripulin. Mikään ei peittoa lähellekään noiden jalkojen hajua. 

Vierailija
115/126 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosteet eivät yleensä aiheuta minussa minkäänlaista reaktiota, mutta sillon kun ripulia valui solkenaan kävelevän papan lahkeesta lattialle, niin pieni yökkäys pääsi.

Monet tosiaan alkavat yökkäilemään esim. trakaria imettäessä, kun sitä limaa tursuaa sieltä paljon. Mulla se ei tee pahaa, mutta kun ihmisellä tuli nenämahaletkun kautta katetripussiin vihreätä ulostetta, niin yöks.

Onkalohaavoja on tullut hoidettua jos jonkinlaisia, toukkahoitoineen päivineen. Aikamoista visvaa niistäkin saattaa erittyä.

Kaikista pahimman yökkäysrefleksin minussa sai aikaan kuitenkin irtoamaisillaan oleva etusormen silsakynsi :D

Vierailija
116/126 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haisevat erittäbät onkaloiset haavat ja melena (veripuli) jotka haisee järkyttäville oli pahinta sh:n uralla. Jos haava tms ei haise, se ei kuvota samalla tavalla.

Vierailija
117/126 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mua ei helposti ällötä mikään. En pidä itteäni psykopaattina tai mitään, tunteellisesti olen hyvin empaattinen mutta fyysiset vammat harvoin aiheuttavat kuvotusta. Luokkalaisia pelotti harjoitella edes kanyylin laittoa, minä taas olin ekana jonossa kokeilemassa :D Mutta tässä jotain tapauksia.

1. Amputoitu jalka, joka infektoitu. Haavahoitoa vaihdettiin tarpeen mukaan, lopulta kokeiltiin toukkahoitoa. Eli pienissä pusseissa on tietty määrä toukkia ja pussi laitetaan haavan päälle. Toukkien pitäisi sitten syödä kuollut ja infektoitunut liha pois. Eräs opiskelija pyörtyi (toukista ja haavan ulkonäön kammottavuudesta) ja minä olin innoissani kuin 3 v. lapsi :D

2. Useat erilaiset diabeteksen aiheuttamat jalkahaavat. Karsein jonka olen nähnyt ja saanut avustaa hoitamisessa, oli jalkaterässä. Haava oli kämmenen kokoinen, onkaloita ulottui syvälle ja niistä valui märkää. Näkyi jänteitä ja luita. Oli kuitenkin paranemaan päin (noin vuoden hoitamisen jälkeen), sain katsoa kuvia, joita oltiin haavasta otettu jokaisella hoitokerralla.

3. Leikkaussali harjoittelu. Näin paljon erilaisia leikkauksia. Tosin olin tuolloinkin vain innoissani :D Mutta palavan lihan haju ei ole mieltäylentävä kokemus tosin.

4. Rectum prolapsi. Eli peräsuoli pullistuu peräaukosta ulos. Kukaan ei varoittanut, joten tämä tuli yllätyksenä kun tein potilaan kanssa aamupesuja. Lisäksi oli pahat peräpukamat. Takalisto muistutti siis lähinnä kukkakaalta olomuodoltaan. Enemmän ällötti se kipu, mitä potilas varmasti koki :(

5. Naisen silvottu alakerta on jotain, mikä kyllä oikeasti aiheutti ällötyksen ja kauhistuksen. Se oli niitä harvoja kertoja, kun oli vaikea pitää naama peruslukemilla. Vieläkin hirvittää sen naisen puolesta... :(

6. Onnettomuuspaikka, autokolari. Yksi lentänyt auton tuulilasista läpi. Kasvot tohjona ja kämmenet oli vääntyneet pois paikoiltaan aivan kummalliseen asentoon. Selvisi kuitenkin hengissä, mitä jälkikäteen kuulin. Tämän todistin ulkomailla reissussa ollessani.

7. Kun olet toisessa tehtävässä (en siis sairaanhoitajana) ja hälytetään junaraiteille turmapaikalle. Henkilö jäänyt alle. Oksennus pääsi, mutta en ollut todellakaan ainoa...

Tässä siis joitain mitä on tullut nähtyä. Neljä ensimmäistä on yleisiä, aika varmasti jokainen hoitsu kohtaa tällaisen potilaan jossain vaiheessa. Jonkinlaista ällötyksen sietokykyä pitää olla, mutta lopun "oppii" töitä tehdessä. Tai "kasvaa se kuori". Eli töissä painat tilanteen läpi hyvällä menestyksellä, mutta kotona saatat hajota itkuun. Tämän ammatin varjopuolia, mutta minusta on positiivista, että hoitaja tuntee asiat päässään ja sydämessään. On siis inhimillinen. Parempaa ei voi vaatia :)

Tässä tulikin hyvä muistutus miksi kunnioitan hoito- ja pelastusalan ihmisiä niin äärettömän paljon.

Vierailija
118/126 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruumishuoneen kylmäkaappi oli mennyt rikki kesäkuumalla kenenkään huomaamatta. Kävi kyllä siivoojia sääliksi.

Vierailija
119/126 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 19:53"]

Ei siinä hirveesti auta, kun potilas kyljelleen ja soittaa lääkäriä paikalle. Meillä sattu olemaan osastolla paikalla teho-osaston lääkäri, joka hälytti elvytysryhmää paikalle. Mut tosiaan eipä siinä ole tehtävissä juuri mitään. Taju lähtee melkein samantien ja potilas todettiin kuolleeksi muutaman minuutin päästä. Vieläkin puistattaa koko tapahtuma.

Voi :( Ikävä tapa kuolla. Mikä verensyöksyn voi aiheuttaa?

Tällä kyseisellä potilaalla oli kasvain keuhkoissa, joka sitten lopulta puhkas valtimon.

Ja tavallaan tälläsessä tapauksessa ei se potilas kerkee tajuta ollenkaa mitä siinä tapahtuu. Taju lähtee niin nopeesti. Eli jos ollaan totuudenmukaisia niin helpompi tapa ehkä kuolla, kun se että syöpäkipujen kanssa taistelee pitkän aikaa ja kunto laskee koko ajan.

Kurkun ja keuhkoputkien/keuhkoputkien syövät tosiaan voi puhkaista valtiot ja sitten veri tulee paineella suun kautta ulos. Yleisempi aiheuttaja on kuitenkin ruokatorven laskimolaajentumat jotka puhkeaa. Johtuu maksan porttilaskimon paineen noususta ja tämä taas on tavanomaisinta alkoholisteilla.

Vierailija
120/126 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisia, kertokaa lisää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi