Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajat ja lääkärit! Mikä on oksettavia...

Vierailija
28.09.2015 |

... mitä olet työssäsi nähnyt tai kokenut. Oletko ikinä pyörtynyt tai meinannut pyörtyä jossain tilanteessa? Kuinka totuit isoihin haavoihin yms? Haluaisin oikeasti kuulla paljon kokemuksia!

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 19:35"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 19:25"]

Hyi vittu mikä ketju. Ruokahalu meni. Eikö teillä mene jos joudutte tehdä jotain oksettavaa ja sen jälkeen ruokailu?

[/quote]

Mä söin just tosi herkullisen munakkaan samalla kun luin tätä keskustelua :)

t. Hoitaja
[/quote]
haha, huomaa kumpi meistä on hoitoalalla!
T.37

Vierailija
62/126 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 19:00"]

Erittäin alkoholisoitunut mies, joka oli maannut pari viikkoa kesäkuumilla makuupussissa. Kaverit oli tuoneet viinaa ja ruokaa telttaan joten oli pärjäillyt. Omissa ulosteissaan oli maannut ja koko alavartalo kuhisi pieniä, valkoisia kärpäsentoukkia. Kyseessä oli siis elävä ihminen joka kuhisi kärpäsen toukkia, yleensähän ne pesiytyvät vainajiin.

[/quote]

Nämä rantojen miehet on kyllä välillä aika hurjassa kunnossa.

Samoin syystä tai toisesta omissa eritteissään maanneet, joilta on syöpynyt iso osa pakarasta pois....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 18:43"][quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 18:34"]Avannepussin vaihto on ollut mulla ikävin kokemus. Lähinnä sen hajun takia. Jotenkin niin ällöttävän silakkamainen. En tiedä liittyykö sitten siihen mitä potilas oli syönyt... Toinen ikävä juttu ovat nuo edellämainitut pahat säärihaavat ja ne onkalomaiset haavat. Kerran potilaan kyljessä oli niin iso fisteliaukko et käsi mahtui sinne puhdistettaessa. Silloin meinasin oksentaa.
[/quote]

Anteeksi, mutta mikä on fisteliaukko? En tohdi googlata kun oon niin herkkis.
[/quote]

Fistelli on myös onkalohaava, mutta se vie jonnekin eli muodostaa käytävän. Usein hoitajat ja varmaan lääkäritkin sekoittaa nää keskenään ja puhuu iloisesti fistelleistä ja onkaloista keskenään. Onkalolla on kuitenkin pohja.

Vierailija
64/126 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä hirveesti auta, kun potilas kyljelleen ja soittaa lääkäriä paikalle. Meillä sattu olemaan osastolla paikalla teho-osaston lääkäri, joka hälytti elvytysryhmää paikalle. Mut tosiaan eipä siinä ole tehtävissä juuri mitään. Taju lähtee melkein samantien ja potilas todettiin kuolleeksi muutaman minuutin päästä.
Vieläkin puistattaa koko tapahtuma.

Vierailija
65/126 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 19:53"]

Ei siinä hirveesti auta, kun potilas kyljelleen ja soittaa lääkäriä paikalle. Meillä sattu olemaan osastolla paikalla teho-osaston lääkäri, joka hälytti elvytysryhmää paikalle. Mut tosiaan eipä siinä ole tehtävissä juuri mitään. Taju lähtee melkein samantien ja potilas todettiin kuolleeksi muutaman minuutin päästä. Vieläkin puistattaa koko tapahtuma.

[/quote]

Voi :( Ikävä tapa kuolla. Mikä verensyöksyn voi aiheuttaa?

Vierailija
66/126 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oksettavinta. Ap

Vierailija
67/126 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkakuitti.

Vierailija
68/126 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiroilevat potilaat.

Vierailija
69/126 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma hienhaju, kun töistä pääsee.

Vierailija
70/126 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 19:53"]Ei siinä hirveesti auta, kun potilas kyljelleen ja soittaa lääkäriä paikalle. Meillä sattu olemaan osastolla paikalla teho-osaston lääkäri, joka hälytti elvytysryhmää paikalle. Mut tosiaan eipä siinä ole tehtävissä juuri mitään. Taju lähtee melkein samantien ja potilas todettiin kuolleeksi muutaman minuutin päästä.
Vieläkin puistattaa koko tapahtuma.
[/quote]

Hmm, ihminen tekee aina sen mitä voi :-(

Omasta mielestäni yksi pahimmista on liman haju, en pääse siitä yli... Kun imee kurkusta tai trokarista, hyi hitto. Tai vuotavan syöpäkasvaimen haju, todella paksua kamaa.

Vierailija
71/126 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vain siedä limaa, missään muodossa. Tekee niin pahaa kun varsinkin vanhemmat miehet räkii sitkasta limaa _LATTIALLE_, se klimppi aiheuttaa niin yökkäysrefleksin että hyi... Haavanhoitoja en ole joutunut tosin pitkään aikaan harrastamaan että pidätän oikeuden perua puheeni. Lanssissa ollessa ällötti aika lujaa välistä nämä alkoholistit jotka uivat omissa eritteissään...

Vierailija
72/126 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin iso kakkapökäle, joka varmasti tuntui potilaasta kuin synnyttäisi. Wc-pönttö oli pitkään tukossa, tämä ei ehkä ällöintä, mutta jäänyt mieleen :D ällöintä ollut tulehtunut amputaatio, joka avattiin ja tyhjennettiin verestä.

Vierailija
73/126 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilas jolla oli kohdunkaulan syöpä ja oli saanut sädehoitoa suoraan sinne. Hänellä oli vaginan paikalla harmaa limainen monttu joka ei enää mitenkään näyttänyt naisten osalta. Oli kyllä todella järkyttävää. Kyseessä oli ihan palliatiivinen hoito eli laitettiin virtsakatetri jotta virtsa tulisi ulos. 

Vierailija
74/126 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 17:21"]Potilas jolla oli kohdunkaulan syöpä ja oli saanut sädehoitoa suoraan sinne. Hänellä oli vaginan paikalla harmaa limainen monttu joka ei enää mitenkään näyttänyt naisten osalta. Oli kyllä todella järkyttävää. Kyseessä oli ihan palliatiivinen hoito eli laitettiin virtsakatetri jotta virtsa tulisi ulos. 
[/quote] Hui!

Vierailija
75/126 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 17:21"]

Potilas jolla oli kohdunkaulan syöpä ja oli saanut sädehoitoa suoraan sinne. Hänellä oli vaginan paikalla harmaa limainen monttu joka ei enää mitenkään näyttänyt naisten osalta. Oli kyllä todella järkyttävää. Kyseessä oli ihan palliatiivinen hoito eli laitettiin virtsakatetri jotta virtsa tulisi ulos. 

[/quote]

Tulipa surullinen mieli tästä :( 

Vierailija
76/126 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tatuoinnit ja lävistykset, varsinkin tulehtuneina, koska ovat itseaiheutettuja.

Vierailija
77/126 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mätänevän raajan haju, kun ei oltu amputoitu ajoissa. Kuuma kesä, potilashuoneessa 30 astetta lämmintä ja se imelän kuvottava haju, joka oli jopa kamalampi kuin se, miltä raaja näytti. Pahinta oli se, että potilas oli tolkuissaan, eli tiedosti asian itsekin. 

Vierailija
78/126 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mua ei helposti ällötä mikään. En pidä itteäni psykopaattina tai mitään, tunteellisesti olen hyvin empaattinen mutta fyysiset vammat harvoin aiheuttavat kuvotusta. Luokkalaisia pelotti harjoitella edes kanyylin laittoa, minä taas olin ekana jonossa kokeilemassa :D Mutta tässä jotain tapauksia.
1. Amputoitu jalka, joka infektoitu. Haavahoitoa vaihdettiin tarpeen mukaan, lopulta kokeiltiin toukkahoitoa. Eli pienissä pusseissa on tietty määrä toukkia ja pussi laitetaan haavan päälle. Toukkien pitäisi sitten syödä kuollut ja infektoitunut liha pois. Eräs opiskelija pyörtyi (toukista ja haavan ulkonäön kammottavuudesta) ja minä olin innoissani kuin 3 v. lapsi :D
2. Useat erilaiset diabeteksen aiheuttamat jalkahaavat. Karsein jonka olen nähnyt ja saanut avustaa hoitamisessa, oli jalkaterässä. Haava oli kämmenen kokoinen, onkaloita ulottui syvälle ja niistä valui märkää. Näkyi jänteitä ja luita. Oli kuitenkin paranemaan päin (noin vuoden hoitamisen jälkeen), sain katsoa kuvia, joita oltiin haavasta otettu jokaisella hoitokerralla.
3. Leikkaussali harjoittelu. Näin paljon erilaisia leikkauksia. Tosin olin tuolloinkin vain innoissani :D Mutta palavan lihan haju ei ole mieltäylentävä kokemus tosin.
4. Rectum prolapsi. Eli peräsuoli pullistuu peräaukosta ulos. Kukaan ei varoittanut, joten tämä tuli yllätyksenä kun tein potilaan kanssa aamupesuja. Lisäksi oli pahat peräpukamat. Takalisto muistutti siis lähinnä kukkakaalta olomuodoltaan. Enemmän ällötti se kipu, mitä potilas varmasti koki :(
5. Naisen silvottu alakerta on jotain, mikä kyllä oikeasti aiheutti ällötyksen ja kauhistuksen. Se oli niitä harvoja kertoja, kun oli vaikea pitää naama peruslukemilla. Vieläkin hirvittää sen naisen puolesta... :(
6. Onnettomuuspaikka, autokolari. Yksi lentänyt auton tuulilasista läpi. Kasvot tohjona ja kämmenet oli vääntyneet pois paikoiltaan aivan kummalliseen asentoon. Selvisi kuitenkin hengissä, mitä jälkikäteen kuulin. Tämän todistin ulkomailla reissussa ollessani.
7. Kun olet toisessa tehtävässä (en siis sairaanhoitajana) ja hälytetään junaraiteille turmapaikalle. Henkilö jäänyt alle. Oksennus pääsi, mutta en ollut todellakaan ainoa...
Tässä siis joitain mitä on tullut nähtyä. Neljä ensimmäistä on yleisiä, aika varmasti jokainen hoitsu kohtaa tällaisen potilaan jossain vaiheessa. Jonkinlaista ällötyksen sietokykyä pitää olla, mutta lopun "oppii" töitä tehdessä. Tai "kasvaa se kuori". Eli töissä painat tilanteen läpi hyvällä menestyksellä, mutta kotona saatat hajota itkuun. Tämän ammatin varjopuolia, mutta minusta on positiivista, että hoitaja tuntee asiat päässään ja sydämessään. On siis inhimillinen. Parempaa ei voi vaatia :)

Vierailija
79/126 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 jatkaa vielä: en ole meinannut pyörtyä. Joskus joku haju voi hetken yökötyttää, muttei kauaa. Haavat olen aina sietänyt hyvin.

Vierailija
80/126 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 17:29"]En tiedä, mua ei helposti ällötä mikään. En pidä itteäni psykopaattina tai mitään, tunteellisesti olen hyvin empaattinen mutta fyysiset vammat harvoin aiheuttavat kuvotusta. Luokkalaisia pelotti harjoitella edes kanyylin laittoa, minä taas olin ekana jonossa kokeilemassa :D Mutta tässä jotain tapauksia.
1. Amputoitu jalka, joka infektoitu. Haavahoitoa vaihdettiin tarpeen mukaan, lopulta kokeiltiin toukkahoitoa. Eli pienissä pusseissa on tietty määrä toukkia ja pussi laitetaan haavan päälle. Toukkien pitäisi sitten syödä kuollut ja infektoitunut liha pois. Eräs opiskelija pyörtyi (toukista ja haavan ulkonäön kammottavuudesta) ja minä olin innoissani kuin 3 v. lapsi :D
2. Useat erilaiset diabeteksen aiheuttamat jalkahaavat. Karsein jonka olen nähnyt ja saanut avustaa hoitamisessa, oli jalkaterässä. Haava oli kämmenen kokoinen, onkaloita ulottui syvälle ja niistä valui märkää. Näkyi jänteitä ja luita. Oli kuitenkin paranemaan päin (noin vuoden hoitamisen jälkeen), sain katsoa kuvia, joita oltiin haavasta otettu jokaisella hoitokerralla.
3. Leikkaussali harjoittelu. Näin paljon erilaisia leikkauksia. Tosin olin tuolloinkin vain innoissani :D Mutta palavan lihan haju ei ole mieltäylentävä kokemus tosin.
4. Rectum prolapsi. Eli peräsuoli pullistuu peräaukosta ulos. Kukaan ei varoittanut, joten tämä tuli yllätyksenä kun tein potilaan kanssa aamupesuja. Lisäksi oli pahat peräpukamat. Takalisto muistutti siis lähinnä kukkakaalta olomuodoltaan. Enemmän ällötti se kipu, mitä potilas varmasti koki :(
5. Naisen silvottu alakerta on jotain, mikä kyllä oikeasti aiheutti ällötyksen ja kauhistuksen. Se oli niitä harvoja kertoja, kun oli vaikea pitää naama peruslukemilla. Vieläkin hirvittää sen naisen puolesta... :(
6. Onnettomuuspaikka, autokolari. Yksi lentänyt auton tuulilasista läpi. Kasvot tohjona ja kämmenet oli vääntyneet pois paikoiltaan aivan kummalliseen asentoon. Selvisi kuitenkin hengissä, mitä jälkikäteen kuulin. Tämän todistin ulkomailla reissussa ollessani.
7. Kun olet toisessa tehtävässä (en siis sairaanhoitajana) ja hälytetään junaraiteille turmapaikalle. Henkilö jäänyt alle. Oksennus pääsi, mutta en ollut todellakaan ainoa...
Tässä siis joitain mitä on tullut nähtyä. Neljä ensimmäistä on yleisiä, aika varmasti jokainen hoitsu kohtaa tällaisen potilaan jossain vaiheessa. Jonkinlaista ällötyksen sietokykyä pitää olla, mutta lopun "oppii" töitä tehdessä. Tai "kasvaa se kuori". Eli töissä painat tilanteen läpi hyvällä menestyksellä, mutta kotona saatat hajota itkuun. Tämän ammatin varjopuolia, mutta minusta on positiivista, että hoitaja tuntee asiat päässään ja sydämessään. On siis inhimillinen. Parempaa ei voi vaatia :)
[/quote]

Kohta 2) onkaloita?? :O

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä