Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihaan asua vuokralla. Kertokaa hyviä puolia tästä?

Vierailija
28.09.2015 |

Asutaan miehen kanssa ok-talossa vuokralla. Vuokra 650e. Talo 130neliötä. Juu juu, on halpa vuokra kokoon nähden. Tähän päälle mm. öljyt (öljylämmitys talossa), sakokaivon tyhjennys jne. Joo noita ei tarvi usein tehdä mutta kuitenkin.

Siis jumalauta 650euron hinnalla lyhentäis jo asuntolainaa ja yhtä lailla sillonkin joutuis maksamaan öljyt sun muut kuin vuokrallakin. Mitä hyötyä tässä vuokralla asumisesta on, mitä hyödymme tästä? Talo ei oo koskaan oma ja maksat jolleki randomille ekstraa siitä, että saat asua sen talossa. 

Ostaisimme talon heti, jos pystyisimme. Elämäntilanteen vuoksi emme nyt voi. Ehkä joskus. Toivottavasti.

Ja kun ite ei saa päättää mistään, pitää aina kysyä kaikkeen vuokranantajalta lupa. Ois oma talo, vois vaihtaa uudet tapetit ja tehdä vaikka mitä remppaa jos haluaa ja on varaa. Ois ihanaa sisustaa, mutta ei edes kiinnosta sisustaa jonku toisen talossa. Verhotki on kulahtaneet ja rumat, kun ei kiinnosta laitella hienosti.

Kokoajan vaan takaraivossa tykyttää se ajatus "Talo ei oo oma". Välillä jopa siivoaminen on vastenmielistä kun kokoajan ajatus siitä, että hinkkaan toisen ihmisen taloa. Joo nää ajatukset on typeriä ja lapsellisia, mutta miten pääsen näistä ajatuksistani eroon?! Miks mua vituttaa näin paljon? 

Meilläkään ei kovin kummoset tulot nyt ole ja jos rehellisiä ollaan, pitäs muuttaa ainakin parisataa euroa halvempaan asuntoon, mutta kun ei löydy sellasia! Joku pieni mummonmökki ois tosi jees, mutta ei löydy näiltä lähialueilta vaikka ollaan etsitty. 

Vituttaa kituuttaa pienillä rahoilla kun vuokra vie liian suuren osan tuloihin nähden. 

Monet elää kodittomana ja pitäs olla kiitollinen kun on katto pään päällä ja asun sentään ok-talossa, josta asumismuotona pidän (toisin kuin rivarissa tai kerrostalossa asumisesta) mutta kai se vaan on, että ihminen ei oo koskaan mihinkään tyytyväinen.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käännä ajatus toisimpäin. SAAT asua talossa ja sisustaa VAIKKA se ei edes ole sun.

Vierailija
2/12 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, helpommin irtisanotte sen kämpän ja muistatte uuteen. Jos omistettu talon, siitä ei välttämättä kovin helpolla eroon pääse. Lisäksi vuokranantajalla on velvollisuus hoitaa esim. rikkoutuneet jääkaapit yms. Talonomistajan velvollisuudet ei ole mitään herkkua. vuokralaiselle riittää, että pitää asunnosta sen verran hyvää huolta, ettei maksumieheksi joudu. Ja maksaa toki vuokrat ajallaan yms. Mutta paljon vähemmän siinä on sitä huolta ja stressiä siitä omistamisesta ja kaikesta huolehtimisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 13:30"]No, helpommin irtisanotte sen kämpän ja muistatte uuteen. Jos omistettu talon, siitä ei välttämättä kovin helpolla eroon pääse. Lisäksi vuokranantajalla on velvollisuus hoitaa esim. rikkoutuneet jääkaapit yms. Talonomistajan velvollisuudet ei ole mitään herkkua. vuokralaiselle riittää, että pitää asunnosta sen verran hyvää huolta, ettei maksumieheksi joudu. Ja maksaa toki vuokrat ajallaan yms. Mutta paljon vähemmän siinä on sitä huolta ja stressiä siitä omistamisesta ja kaikesta huolehtimisesta.
[/quote]
*muutatte. Autocorrect prkl.

Vierailija
4/12 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kannattanu opiskella.

Vierailija
5/12 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oottekos kuitenkin kysyneet pankeilta lainatarjouksia? Voitte yllättyä ja saadakin lainan, varsinkin jo on takaajia. Ja nyt on asuntomarkkinoille tulossa paljon 70-luvulla rakennettuja taloja joissa remontin tarve ja jotka on siksi edullisia koska ne ei meinaa oikein liikkua. Tietenkin, ymmärrän jos rahaa ei ole niin sitä ei ole. Mut sun henkistä tuskaa voi helpottaa jo se, että sulla on joku asia mihin orientoitua, ja voit alkaa katsella että millaisia asuntoja ylipäänsä on saatavilla. 

Kaverini löysi ihanan hyväkuntoisen rintamamiestalon hintaan 80 000 euroa ja minä ostin hyväkuntoisen peruskorjatun 70-luvun talon reilulla sadalla tonnilla. Pienelläkin lainalla voi löytää kivan kodin ainakin pk-seudun ulkopuolelta.

Vierailija
6/12 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juuri muutin vuokralle ja pistin oman omistusasuntoni taas vuokralle.

Voih... tämä vuokralla asuminen on luksusta. Minulla ei koskaan olisi rahaa ostaa tällaista asuntoa.... Minulle ei siis annettaisi niin paljoa lainaa.

Vierailija
7/12 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvun taloa ei kukaan täyspäinen osta.

Vierailija
8/12 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä puolia:

- Pääsette talosta eroon kuin koira veräjästä, jos ilmaantuu esim. sisäilmaoireita, tulee vesivahinkoja (teistä riippumattomia), täytyy tehdä isompia remontteja, naapurit heittäytyvät hankaliksi tms.

- Ei tarvitse tuskailla pankkilainan kanssa, ei tarvitse maksaa korkoja, lyhennyksiä, kiinteistöveroja ja mahdollisesti eräitä muita kiinteitä ja pakollisia kustannuksia

- Ei tarvitse stressata tulevista remonteista, tehdä remonttisuunnitelmaa / kartoitusta, kerätä rahaa tai rahoitusta remppaamista varten yms.

- Voitte iloisesti vaihtaa kämppää jos yksinkertaisesti vaikka kyllästytte tapetin väriin.

- Voitte olla joustavia työmarkkinoilla, kouluttautumisessa ym.

- Jos elämäntilanne muuttuu, voitte muuttaa sen mukaan (sairaus, lapsen syntymä, läheisten avuntarve ym)

Vieläkö tarvitsee luetella?

Vierailija
9/12 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä ei ole velkaa talosta, eikä sen mukana hirveää stressiä siitä mitä jos duuni lähtee alta, mitä jos talossa on kosteusvaurio, mitä jos, mitä jos..

Olette vapaita lähtemään koska huvittaa, ei tarvitse miettiä meneekö talo kaupaksi ensi kuussa vai ensi vuonna ja saako omiaan pois. 

Ei tarvitse maksaa kiinteistöveroa ja mitä niitä on. 

Kun talosta löytyy jokin virhe tai rempattavaa, voi vaan todeta että onneksi ei ole oma, ei tarvi tehdä mitään :D

Vuokranne on kuitenkin varsin maltillinen! No worries!

Vierailija
10/12 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatko yhtään, millaiset kulut on omakotitaloasumisessa, kun sen talon omistaa? Sinun ei tarvitse murehtia veroista eikä vesivahingoista, putki- ja kattoremonteista, tienhoitomaksuista jne.

Tiesitkö, että jo kerrostalokolmiossa voi olla yhtiövastike jopa 400-500e/kk. Lisäksi vesimaksu 10-20e/hlö, autopaikka 20e/kk, saunavuoro 10 e/kk. Lainan lyhennys 650 eurolla tulisi siis kaiken tuon päälle!

Sinulla on käynyt tuuri. Minä perisin kaksinkertaisen vuokran. Olet kiittämätön.

Vierailija
11/12 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehtaatkin vielä valittaa! Itse joudun pienituloisena asumaan 40 neliön kerrostaloasunnossa josta maksan vuokraa 700€ joka on puolet palkastani. Siihen päälle muut asumiseen liittyvät kulut, matkakortti jotta pääsee töihin... Ei auta itku mutta kyllä sapettaa lukea tätä aloitusta. Sinuna olisin ikionnellinen ja kiitollinen.

Vierailija
12/12 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun 42 neliön kämpässä ja vuokra on 415e + vesi. Olen tyytyväinen tavallaan sillä olen ainakin otenkin vapaa kun yt:tkin päällä. Ei sellaista pelkoa kuin omistusasujilla. Saan asumistukea jos liian pieneksi tulot menevät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän