Teinit mainostenjakajina, onko edes laillista?
No nyt. 14-vuotias teini sai ensimmäisen työpaikkansa mainostenjakajana. Arvaatte varmaan lopun.
Jaettavia mainoksia on noin aikuisen vyötärön korkuinen pino, jotka ensin tietenkin palkattomasti lajitellaan. Ne saadaan vasta jakopäivänä, eli ennakkoon ei voi tätä tehdä.
Sitten pitäisi yksin pyörällä käydä jakamassa se sama pino, mikä teinillä itsellään yltää lattialta lähes kaulan korkeudelle.
Kilometrikorvauksia ei saa vaan oletetaan että nuori tekee 2-3 käyntiä kotonaan jakojen välissä hakien lisää jaettavaa sieltä, sillä kaikkea ei yksinkertaisesti yksi tai kaksikaan pyöräilijää saa mitenkään kerralla vietyä. Ei siis edes urheilullinen aikuinen. Palkka jää pitkälti alle satasen kuukaudessa isolla jakoalueella eli tuntipalkka sen pari euroa.
Ja kyllä. Olen nyt tutustunut aiheeseen ja työllä onkin tietenkin tosi huono maine. Tytölle hyvää työkokemusta jo noin nuorena, muuten pelkkää törkeää alaikäisten hyväksikäyttöä.
Kommentit (15)
Eihän mainoksia kukaanmuukaan lähde jakamaan.
Maasta se pienikin ponnistaa. Harrastus josta vähän maksetaankin, vaikka onkin hyväksikäyttöä.
Eihän sitä palkattomasti tehdä vaan kerroithan sä että siitä saa palkan. Kaikki työ ei ole tuntipalkattua. Mulla oli vastaavassa työssä teininä pyörässä peräkärry, johon mahtui kaikki lehdet. Tuo opettaa lapselle paljon ja ole ylpeä lapsestasi että on ottanut tuommoisen työn.
Sellaista se työnteko on ja mainostenjakaminen opettaa ymmärtämään koulutuksen merkityksen palkan suuruuteen. Ap, älä ole huolissasi, teini tienaa omalla työllä omaa rahaa ja oppii ymmärtämään rahan arvon suhteessa työn määrään.
Riistoahan tuo on aina ollut. On sitä itsekkin silloin joskus 2008 - 2009 välillä tullut tehtyä. No tulipahan opittua että kouluttautuminen kannattaa.
Kun luvatonta sähköpostia ei yrittäjä enää saa lähettää, niin sama voisi koskea tavallista postilaatikkoa. Ellen anna lupaa mainostajalle, niin hän ei saa roskapostia minulle laittaa.
Mainosten jakaminen on ollut alipalkattua orjatyötä vuosikymmeniä. Ei tuota kukaan kauaa viitsi tehdä, koska korvaus jää ihan olemattomaksi.
Isäni sanoi minulle aikoinaan kun hain teininä töitä, että jos muuta ei ole saatavilla kuin lehtienjakoa niin hän maksaa siitä saatavan palkan mun tilille, mutta sitä työtä ei saa ottaa vastaan. Veljeni teki sitä muutama vuosi ennen minua, ja isän sanoin koko homma on aivan täyttä kusetusta ja orjatyötä.
Oppii jo nuorena työn kusetuksen, taitaa alkaa täysikäisenä ne korvaukset kiinnostamaan, eikä syyttä.
Vierailija kirjoitti:
Kun luvatonta sähköpostia ei yrittäjä enää saa lähettää, niin sama voisi koskea tavallista postilaatikkoa. Ellen anna lupaa mainostajalle, niin hän ei saa roskapostia minulle laittaa.
Mainosten jakaminen on ollut alipalkattua orjatyötä vuosikymmeniä. Ei tuota kukaan kauaa viitsi tehdä, koska korvaus jää ihan olemattomaksi.
Laittaa siihen postilaatikkoon/-luukkuun tarran "ei mainoksia eikä ilmaisjakeluja". Sillähän ne on kielletty.
Millä perusteella tuo olisi laitonta 🤔?
Pascaduunia, mutta laillista
Vaikka onkin hyvää oppia, niin onhan sellainen 2-3 euron tuntipalkka jopa teinille todella mitätön raskaaseen työmäärään verrattuna.
Toisaalta jos jaksaa sitä vaikka yhden kesän yli, ja ikää tulee lisää, niin helppo hakea seuraavaksi postille töihin oikealla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella tuo olisi laitonta 🤔?
Pascaduunia, mutta laillista
Ilmaisduunin teettäminen alaikäisellä ei kyllä voi olla laillistakaan.
Itse ten kuukauden tuota, järjetöntä hommaa. Eka viikon jaoin ne,tokalla alkoi lipsumaan 3-4vk nakkasin ne vaa suoraan lehtikeräykseen ja pysyin kotona.
Niin siis tyttö kyllä tiesi mihin lähti, ja että palkka on aivan olematon mutta asiassa painoi saatava työkokemus. Työn määrä kuitenkin yllätti vanhemmatkin, molemmat vanhemmat hänellä ovat yrittäjiä (eli tuskin ne tuet houkuttavat tyttöä myöhemminkään).
Mutta tuo työn määrä, kun tarvittaisiin kunnon iso auto jakotyöhön, tuo ei missään nimessä ole pyörällä tehtävää hommaa varsinkaan yhdelle tekijälle. Itsekin jakotyötä tein joskus teininä hetken, mutta kaverin kanssa yhdessä, eikä meillä tuollaista määrää lehtiä ollut. Pyörällä mentiin, molemmat pyöränsarvet täynnä lehtipusseja, ja se oli hyvää harjoitusta. Tämä on jotakin ihan muuta.
Nyt mietin lähinnä, koska hänen olisi hyvä irtisanoutua. Tehdäkö muutama viikko, jotta saisi alkavaan ansioluetteloonsa jotakin vai olisiko tarpeeksi oppia nyt koetuista parista kerrasta. Tiedostan, että asiasta on lakikin, eli varmaan ilman irtisanoutumisaikaa saisin vanhempana hänet tuosta kyllä irti, luulisin.
Ap.
Hyvä vaan että tekee hommia, tein tuota myös itse 12-vuotiaana.