Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kyllästynyt hoitajien ja opettajien narinaan ja lakkoiluunkin

Vierailija
07.04.2022 |

Jos on huonot työolot, ei niitä rahalla korjata, ja kun luullaan että tulijoita on kun palkka isompi, niin ei ole varaa palkata. Lomaoikeus esimerkiksi opettajilla on hirmuinen 12 viikkoa vuodessa, miten kehdataan koko ajan valittaa palkasta. Moni joutuu pienemmän palkan eteen tekemään 7 työviikkoa enemmän vuodessa.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedä alahuuli niskaan ja nielaise.

Vierailija
2/18 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks sinä sinä sinä ite et narise kitise.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kyllästynyt sinun narinaasi, naisvihaaja.

Vierailija
4/18 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kyllästynyt opettajien lakkoiluun, kun viimeksi lakkoilivat vuonna 1984?

Vierailija
5/18 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa se on noissa hommissa lakkoilla. seuraavaksi varmaan poliisit ja palomiehet.

Vierailija
6/18 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiihan se että työnantaja parantaa niitä työoloja. Palkan osalta luultavasti päästäisi silloin maltillisempaan sopimukseen. Mutta sekin maksaa. Eikä se taida oikein neuvottelukeinoin edes onnistua. Yksiköitä kun on niin monenlaisia ympäri maata.

Vierailija
7/18 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla on kohtuullisen hyvät palkat jo nyt päivätyöstä. Hoitajille pitäisi maksaa indeksikorotusten lisäksi olosuhdelisiä. Eikö osata rahalla kannustaa vaikeampiin töihin. Hoitajien jatkuva marina ja oman ammatin mollaaminen julkisuudessa ei tuo toivottua tulosta. Itse pysyn pois julkisesta terveydenhoidosta etteivät rasitu liikaa.

Vierailija
8/18 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa opettajista on talvet töissä ja kesän palkattomalla eikä tule mitään kesälomia, siinä heti ensimmäinen korjaus aloitukseen, asiat ei aina ole sitä mitä ulos päin kuullaan ja luullaan.

Vierailija
9/18 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaihtaa alalle, jossa saa lomailla enemmän, eikä valittaa.

Mä oon onnellinen, että vaihdoin työnantajaa ja nyt on 2kk lomaa vuodessa.

Vierailija
10/18 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämme uhriutumisenkulttuurissa. Jokainen kokee olevansa jollakin tapaa uhri ja liioittelee niitä itseensä kohdistuvia negatiivisia asioita.

Vierailija
11/18 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten täällä valittaa just kaikki muut paitsi opettajat ja hoitajat. Teidän ulinaan mä olen kyllästynyt.

Vierailija
12/18 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluvaksilla syysloma, joululoma ja noin 6vk kesälomasta palkatonta, ekana vuonna myös hiihtoloma ja koko 10vk kesälomasta oli palkatonta

Vierailija
13/18 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Naisvaltaiset alat tarvitsevat suuren palkankorotuksen!

Vierailija
14/18 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kouluvaksilla syysloma, joululoma ja noin 6vk kesälomasta palkatonta, ekana vuonna myös hiihtoloma ja koko 10vk kesälomasta oli palkatonta

Missä on vielä kouluvakseja? Meidän kaupungissa nuo työt on siirretty koulunkäynninohjaajille, lumityöt tekee kiinteistöhuolto. 

Vierailija
15/18 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien työstä elää valtavasti mutu-tuntumaan perustuvia vääriä luuloja, joiden korjaaminen on yksi lakon tavoitteista.

Klassinen "lyhyet päivät ja pitkät lomat" on sitkein, kun kuvitellaan, että opettaja työskentelee vain silloin, kun oppilaat ovat koulussa.

Totuus on se, että iltapäivät, illat, viikonloput sekä syys- ja hiihtolomat menevät arvioinnin ja valmistelevan työn parissa jossain määrin liki kaikilla. Jos se naapurin ope kurvaa kotiin heti kahdelta, on hänellä vitivarmasti läppäri ja muita töitä mukanaan, jotka on tehtävä kotona. Ja jos se sama ope suuntaa hiihtoloman alkaessa samantien sukset tanassa Saariselälle, hänellä on liki 100% varmuudella myös läppäri ja koepinkka mukana. Koululaisten lomien aikaan on myös velvollinen vastaamaan huoltajille ja olemaan muutenkin tavoitettavissa, koska se ei ole opettajille samaan tapaan lomaa.

Kesäkeskeytys + kesäloma on pidempi kuin muilla aloilla, mutta siitäkin on huomattava, että varsinaista lomaa on vain heinäkuussa. Esim. tänä vuonna päättäjäiset ovat 4.6. ja aika moni kollega joutuu käyttämään sen kesäkuun toisen viikon luokan siivoukseen tai muuttoon. Töistä kokonaan irti pääsee siis ehkä 10.6. Uudelleen töihin palataan yleensä 1.8. edelleen valmistelemaan uutta lukuvuotta, eli lomaa on 7 viikkoa. Ei enää kuulosta kovin pitkältä.

Palkkaus tästä kaikesta jää alle sairaanhoitajan palkan, joka sekin on liian pieni. Moni kuvittelee, että opettajan palkka koostuu peruspalkasta ja lisistä kuten hoitajilla, mutta ainoat kaikille opettajille kuuluvat lisät ovat ikälisät. Muut lisät tulevat lisätöistä, esim. kirjasto- tai liikuntavastaava saa 50-100 €/kk. Näitä töitä ei riitä kaikille, eikä monikaan niitä edes jaksaisi ottaa, kun se perustyö vie kaikki mehut. Leirikouluista, vanhempainilloista tai vanhempaintapaamisista (esim. Oulussa kaksi kertaa vuodessa jokaisen lapsen huoltajan kanssa 30-60 min kerrallaan) ei makseta yhtään ekstraa.

Opettajat eivät ole myöskään mikään homogeeninen ryhmä. AKM-opet ovat töissä kesälläkin, mutta jo aloituspalkka alkaa nelosella. Olen kuullut huhua, että lukiossa maksettaisiin asiakirjojen täyttämisestä lisä, mutta me luokanopettajat emme sellaista saa.

Palkkaepätasa-arvo näkyy räikeimmin siinä, että luokanopettaja jolla on 30 oppilasta saa saman palkan kuin 18 oppilaan luokan opettaja, vaikka työmäärässä on valtava ero. Erityisoppilaat kuormittavat, mutta he eivät näy edes luokkakoossa, ellei kyseessä ole pidennetyn oppivelvollisuuden oppilas, jolloin luokkakoon maksimi on 20. Erityiset teettävät kuitenkin tuplasti töitä, joten heidän tulisi olla kertoimella, eli vielä 1,5 oppilaan paikka.

Epäkohtia on kaikilla aloilla, sehän on selvää. Mutta onko jonkun ammattiryhmän toive ja vaatimus paremmasta joltain toiselta pois? Solidaarisuuden nimissä tämän liikehdinnän voisi kuvitella auttavan montaa muutakin alaa.

Vierailija
16/18 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka alalla on näitä epäkohtia. En oikein ymmärrä, ainakin minun tuntemilla opettajilla on 12 viikkoa PALKALLISTA lomaa, eikä he kulje läppäri kourassa vaan matkustelevat paljon eikä ajattelekaan töitä.

Vierailija
17/18 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö julkisen sektorin ongelmien ratkaiseminen paranna myös palveluita ja paranna käyttäjien asemaa. Kun opet viihtyy koulussa eikö se paranna myös oppilaiden työolosuhteita. Kun terveydenhuollossa viihdytään ja sinne hakeudutaan töihin se väistämättä vaikuttaa myös asiakkaisiin.

Vierailija
18/18 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole vaan kyllästynyt. Siihen sinulla on oikeus. Ihan kuten opettajilla ja hoitajilla on oikeus olla tyytymättömiä ja lakkoilla. Sinulla ei siihen asiaan ole minkäänlaista sanavaltaa vaikka kuinka olisit kyllästynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan