Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puoliksi suomalainen, puoliksi brasilialainen - voinko kutsua itseni suomalaiseksi?

Vierailija
06.04.2022 |

Joo on ehkä vähän jännä kysymys mutta käydään ulkomailla aika usein ja siellä on sellaisia kojuja joista ne huutaa kansalaisuuksia yrittäessään saada asiakkaita. Mulle yleensä huudetaan: ”Come Brazil!”, ”Come Mexico” tai ”Come Spain”. Äiti on suomalainen ja ollaan asuttu täällä aika paljon mutta jotenki semmone jännä fiilis.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen yhden puoliksi espanjalaisen ja puoliksi suomalaisen. Hän on hieman ruskettuneempi kuin tavan suomalaiset ja sen huomaa, joten hän tituleeraa itseään espanjalais-suomalaiseksi.

Vierailija
42/93 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kun itä- ja länsisuomalaiset poikkeavat niin paljon toisistaan? Miten esimerkiksi turkulaisen ja savolaisen risteytystä pitäisi kutsua? Ei ole kuitenkaan kuin puoliksi varsinainen suomalainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseni on puoliksi yhdysvaltalainen ja sillä on kansallisuus toisena kansallisuutena. Kyllä minä sitä ihan suomalaisena pidän.

Vierailija
44/93 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on Suomen passi niin oot suomalainen.

Onko vuonna 2015 Suomeen saapunut discoilija mielestäsi suomalainen, jos hänellä on nykyään Suomen kansalaisuus ja passi?

Suomen kansalaiset ovat suomalaisia. Piste. Sitä on ihan turha jonkun juntin jankata jotain muuta, koska näin sanoo Suomen laki. Faktat eivät ole mielipiteitä. 

Minusta on aika rasssistista kuvitella että he pitävät omia juuriaan arvottomina ja sinä voit jalomielisesti suoda näille huonommillesi suomalaisuuden. Jos muuttaisit irakiin ja saisit irakin kansalaisuuden niin pitäisitkö itseäsi irakilaisena?

Vierailija
45/93 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on Suomen passi niin oot suomalainen.

Onko vuonna 2015 Suomeen saapunut discoilija mielestäsi suomalainen, jos hänellä on nykyään Suomen kansalaisuus ja passi?

Suomen kansalaiset ovat suomalaisia. Piste. Sitä on ihan turha jonkun juntin jankata jotain muuta, koska näin sanoo Suomen laki. Faktat eivät ole mielipiteitä. 

Ime pyllysuoltasi. Ko. henkilö on selvästi suomen brasilialainen ja on toivottavasti ylpeä juuristaan ja kulttuuristaan.

Itse olen asunut ulkomailla yli 10 vuotta enkä koskaan pitänyt itseäni minään muuna kuin suomalaisena.

Vierailija
46/93 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit. Voit myös kutsua itseäsi brasilialaiseksi sekä niiden yhdistelmäksi.

Kun on olemassa suomenruotsalaisia, niin kaipa sitten on olemassa suomenbrasilialaisia, joiden olettaisi sitten osaavan puhua sekä suomea että portugalia. Vastavasti vakituisesti Brasialiassa asuva suomalainen on brasiliansuomalainen kuten Ruotsissa asuva suomalainen on ruotsinsuomalainen.

Vierailija
47/93 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapseni on puoliksi yhdysvaltalainen ja sillä on kansallisuus toisena kansallisuutena. Kyllä minä sitä ihan suomalaisena pidän.

Yhdysvalloissa asuvia suomalaisia kutsutaan yleensä amerikansuomalaisiksi, joten eikö Suomessa asuvan amerikkalainen ole sitten suomenamerikkalainen?

Vierailija
48/93 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaisuus ja kansallisuus on todellakin kaksi eri asiaa.

Olen asunut pian 20 vuotta ulkomailla. Olen asuinmaani kansalainen. Olen siis tämän valtion jäsen. Kansallisuuteni on kuitenkin 100% suomalainen. Kun joku kysyy asuinmaassani, minkä maalainen olen, vastaan olevani suomalainen. En ala heilutella asuinmaani passia ja saarnaamaan, että katso juntti, olen yksi teistä. Suomessa ollessani kukaan ei koskaan kysy alkuperästäni, koska kaikki näkevät ja kuulevat, että olen suomalainen.

Minulla on serbialainen ystävä, joka on naimisissa italialaisen kanssa. Ystävälläni ei ole italialaisia sukujuuria eikä hän ole koskaan asunut Italiassa. Hänellä on avioliiton kautta Italian kansalaisuus, koska Italian kansalaisuuslaki moisen sallii. Ei hän kuitenkaan ole italialainen. Haki kansalaisuutta, koska EU-passi on usein kätevä.

Vierailija
49/93 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvalloissa asuvia suomalaisia kutsutaan yleensä amerikansuomalaisiksi, joten eikö Suomessa asuvan amerikkalainen ole sitten suomenamerikkalainen?

On. Mutta tuo puoliksi suomalainen ja puoliksi yhdysvaltalainen ei ole.

Vierailija
50/93 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisuus määräytyy geeneillä ja valkoisella ihon värillä. Jos näitä molempia ei omista niin ihminen on silloin jotain muuta kansalaisuutta tai puoliksi kahta eri kansalaisuutta.

Sen sijaan suomen passi voi olla kenellä tahansa (valitettavasti) mutta se ei tee hänestä eetnistä suomalaista.

Eikä se muutu siitä miksikään vaikka järkeä ja aivoja ilman olevat suvaitsevat tytöt ja muut tärähtäneet lässyttäisivät kuinka paljon tahansa paskaa.

Näin helppoa määritellä eetnisyys kun on vain rehellinen, eikä sekoa mielisairaiden unelmahöttöön ja valheisiin.

Piste.

Vierailija
51/93 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai olet suomalainen, koska äitisi on suomalainen, puhut sujavaa suomea ja sinulla on Suomen passi.

Pelkkä passi ei tee kenestäkään minkään maalaista, kyllä siihen tarvitaan kasvamista Suomessa ja verenperintöä pois lukien adoptiolapset, jotka otetaan suomalaisiksi suoraan.

Vierailija
52/93 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on melko hassu kysymys. Mulla on puolalaisvenäläinen tausta, mutta kutsun aina itseäni suomalaiseksi, jos joku sattuu kysymään mun juurista esimerkiksi työreissuillani Eurooppaan.

Vierailija
53/93 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliksi suomalainen, puoliksi brasilialainen - voinko kutsua itseni suomalaiseksi?

Et. Kun ei tuo kielioppikaan suju.

Vierailija
54/93 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen suomalais-japanilaisia ja kyllä he tituuleeraavat itseään suomalaisiksi. On suomalaiset nimetkin. Toisen ammattikoulussa tuli joku selkkaus ulkomaalaisen aiheuttamasta ongelmasta ja ensiksi otettiin syyniin tietysti tämä japanilaisen näköinen oppilas. Hän totesi vaan, että "Sori, olen suomalainen ja mun nimi on Anssi". Japani on kuitenkin lähellä heille ja he ovat vahvasti kosketuksissa toisen vanhemman kotimaahan ja kulttuuriin tästä huolimatta.

Aikaisempi suomalais-ruotsalainen miesystäväni ei taas noteerannut ruotsalaisia juuriaan mitenkään.

Suomalais-venäläinen tuttavani piti tasapainossa sekä suomalaisia että venäläisiä juuriaan, molemmat merkkasivat.

Jos olet syntynyt suomessa, olet suomalainen ja Suomen kansalainen.

Vierailija
55/93 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tunnen suomalais-japanilaisia ja kyllä he tituuleeraavat itseään suomalaisiksi. On suomalaiset nimetkin. Toisen ammattikoulussa tuli joku selkkaus ulkomaalaisen aiheuttamasta ongelmasta ja ensiksi otettiin syyniin tietysti tämä japanilaisen näköinen oppilas. Hän totesi vaan, että "Sori, olen suomalainen ja mun nimi on Anssi". Japani on kuitenkin lähellä heille ja he ovat vahvasti kosketuksissa toisen vanhemman kotimaahan ja kulttuuriin tästä huolimatta.

Aikaisempi suomalais-ruotsalainen miesystäväni ei taas noteerannut ruotsalaisia juuriaan mitenkään.

Suomalais-venäläinen tuttavani piti tasapainossa sekä suomalaisia että venäläisiä juuriaan, molemmat merkkasivat.

Jos olet syntynyt suomessa, olet suomalainen ja Suomen kansalainen.

Lisäisin tuohon vielä että noudatat suomalaiskansallisia tapoja etkä kuulu johonkin omia vanhan maan tapojaan noudattavaan varjoyhteiskuntaan joka ei edes halua osalliseksi suomalaiseen yhteiskuntaan.

Vierailija
56/93 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli puoliksi suomalainen voi olla suomalainen, kunhan väritys on sopivan vaalea...

Vierailija
57/93 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisuus määräytyy geeneillä ja valkoisella ihon värillä. Jos näitä molempia ei omista niin ihminen on silloin jotain muuta kansalaisuutta tai puoliksi kahta eri kansalaisuutta.

Sen sijaan suomen passi voi olla kenellä tahansa (valitettavasti) mutta se ei tee hänestä eetnistä suomalaista.

Eikä se muutu siitä miksikään vaikka järkeä ja aivoja ilman olevat suvaitsevat tytöt ja muut tärähtäneet lässyttäisivät kuinka paljon tahansa paskaa.

Näin helppoa määritellä eetnisyys kun on vain rehellinen, eikä sekoa mielisairaiden unelmahöttöön ja valheisiin.

Piste.

Ihonväri on osatekijä suomalaisuudrn määrityksessä? Mitä?? Ap

Vierailija
58/93 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tunnen yhden puoliksi espanjalaisen ja puoliksi suomalaisen. Hän on hieman ruskettuneempi kuin tavan suomalaiset ja sen huomaa, joten hän tituleeraa itseään espanjalais-suomalaiseksi.

Jep tuo kaveri on vielä vain puoliksi espanjalainen. Osa espanjalaisista ovat erittäin tummia ja toiset taas vaaleita. Itse voisin ehkä mennä tummemmasta espanjalaisesta. Ap

Vierailija
59/93 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdysvalloissa tällainen kysymys olisi hullunkurinen kun kaikki ovat hetki sitten tulleet muualta. Ja jatkuvasti tulevat muualta. Että kuka sitten on aito real coke? Tai sitten Varsinais-Suomi ja länsirannikko ylipäätään, jonne muinaisina vuosisatoina hansakaupunkien aikaan muutti paljon saksalaisia ja ruotsalaisia. Ja mistä ruotsalaiset ja norjalaiset ovat alunperin tulleet?

Vierailija
60/93 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vattua te täällä selitätte.

Onko teistä esim Lola Odusoga suomalainen?

Mun mielestä on.

Ei ollut aiemmin, mutta lihottuaan on alkanut näyttää suomalaiselta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi