Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En haluaisi työelämään. Voiko opiskella toisen tutkinnon toimeentulotuella?

Vierailija
27.09.2015 |

Opiskelen erästä alaa joka kiinnostaa minua erittäin paljon. Viihdyn yliopistolla, ja haluaisin jatkaa opiskelua pitkään (noh, loppuikäni jos saisin itse valita). Mietin siis voinko opiskella toisen maisterintutkinnon sitten kun saan ensimmäisen valmiiksi, mutta en vain saisi opintotukea. Ja sen jälkeen kolmannen. Olisiko teoriassa mahdollista? 

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä4961 kirjoitti:

Mitähän valtio muka voi tehdä jos olen vastaanottanut opiskelupaikan, enkä suostu lopettamaan opiskelua? He eivät mitenkään voi olla maksamatta minulle toimeentulotukea. He voivat toki leikata toimeentulotukea, mutta eivät voi jättää sitä maksamatta. 

Aion aloittaa uuden tutkinnon ja opiskelen sen kokonaisuudessaan toimeentulotuella ellen voi alkua opiskella työmarkkinatuella. 

Opintotukikuukausi ei ole jäljellä, joten en saa opintolainaa. 

Tottahan sä saat opiskella mut se pitää sun itse rahoittaa.

Vierailija
22/32 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän ohis, mutta olkoon ap trolli tai rölli, niin ihmettelen opintotukiasiaa suuresti.

Valtiovalta velvoittaa ihmiset vaihtamaan ammattia, jos ei löydä töitä, mutta sitten ei saa opintotukea sen uuden ammatin hankintaan.

Olenko ymmärtänyt jotain väärin.?

t. 2 eri ammattia opiskellut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuella voidaan saattaa tutkinto loppuun (yleensä max 1v), mutta jatkuvaan opintojen rahoitukseen sitä ei saa. Mikäli haluat uusia tutkintoja tutkintojen perään, niin sossusta käsketään hakea osa-aikaduunia millä elättää itsesi opiskellessa.

Missä muka sanotaan noin? Toimeentulotukea saa jos ei ole muita tuloja, riippumatta miten viettää aikaansa.

Nimenomaan näin itsekin ajattelen. Miten he voivat muka leikata kaiken toimeentulotuen, kun lain mukaan kaikille tulee maksaa elämiseen minimimäärä. Voivat leikata perusosaa 40%, mutta heidän on silti pakko maksaa toimeentulotukea. 

Meinaatteko tosissanne, että valtio voi leikata kaiken muun tuen paitsi yleistä asumistukea? Sen ei pitäisi olla lain mukaan mahdollista. 

Vierailija
24/32 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä4961 kirjoitti:

Mitähän valtio muka voi tehdä jos olen vastaanottanut opiskelupaikan, enkä suostu lopettamaan opiskelua? He eivät mitenkään voi olla maksamatta minulle toimeentulotukea. He voivat toki leikata toimeentulotukea, mutta eivät voi jättää sitä maksamatta. 

Aion aloittaa uuden tutkinnon ja opiskelen sen kokonaisuudessaan toimeentulotuella ellen voi alkua opiskella työmarkkinatuella. 

Tottahan sä saat opiskella mut se pitää sun itse rahoittaa.

Pitää, mutta jos ei rahoita, niin saa toimeentulotukea. Ihan sama mitä kelassa itkevät, mutta lopulta he maksavat tai rikkovat lakia. 

Vierailija
25/32 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voit. Toimeentulotuki on se viimeinen tukiluukku ja jos sinulla ei opiskellessasi ole rahaa itsesi elättämiseen niin sieltä maksetaan. TTT:ssä ei muuten ole euromääräistä ylärajaa, vaan voit asua kalleimmalla alueella, kuten monet tekevätkin.

Vierailija
26/32 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voit. Toimeentulotuki on se viimeinen tukiluukku ja jos sinulla ei opiskellessasi ole rahaa itsesi elättämiseen niin sieltä maksetaan. TTT:ssä ei muuten ole euromääräistä ylärajaa, vaan voit asua kalleimmalla alueella, kuten monet tekevätkin.

Ei ole ylärajaa, mutta siinä on yläraja, että kuinka suuret asumiskulut suostutaan maksamaan. Helsingissä kohtuulliset asumiskulut olivat muistaakseni vähän yli 600 euroa. 

Vierailija
27/32 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä4961 kirjoitti:

Eikä TTT:tä voi käytännössä edes leikata, koska jokaiselle on pakko maksaa elinkustannukset + tietty summa taskurahaa.  Olemme kehittäneet tänne Suomeen mielettömän tukiautomaatin, eli kansalaispalkka on jo käytössä eikä kenenkään tarvitse käydä töissä.

Vierailija
28/32 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut kaksi vuotta työttömänä ja haen opiskelemaan lääkäriksi. Olisi aivan järjetöntä jos joutuisin keskeyttämään opinnot siksi, että en saa tukea opintoihini. Ketä hyödyttää, että palaan työttömäksi ja jätän kesken opinnot, jotka lähes 100% varmuudella työllistävät minut? 

Tämä nykyinen järjestelmä on täysin järjetön. Maksetaan isot summat siitä, että joku makaa kotona tekemättä mitään (vääjäämätöntä, koska työttömiä on enemmän kuin työpaikkoja), mutta sitä ei haluta tukea, että joku yrittää opiskella itselleen työllistävää tutkintoa.

Koitetaan pakottaa ihmisiä töihin tutkinnon aikana, mikä vääjäämättä johtaa siihen, että tutkinnon suorittaminen hidastuu tai ainakin koulusta valmistuu vähäisemmällä osaamisella, koska opintoihin ei ole jaksanut/ehtinyt panostaa riittävästi. 

Vierailija
29/32 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä ketään, joka opiskelee toimeentulotuella? Olisi mielenkiintoista kuulla miten tämä käytännössä menee? Onko tuo Kelan sivuilla oleva juttu pelkkää pelottelua vai yrittävätkö he oikeasti katkaista toimeentulotuen lain vastaisesti? 

Vierailija
30/32 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä4961 kirjoitti:

Valtio ei ole "he" vaan "me", sinäkin. 

En tiedä mikä sinua kiinnostaa nykyisessä alassasi, mutta ei ilmeisesti mikään kovinkaan paljon, koska et halua jatkaa samalla alalla tohtorinkoulutusohjelmassa. 

Vierailija
31/32 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä vois saada, jos et pysty saamaan opintolainaa ja opintotukea.

Vierailija
32/32 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sitä vois saada, jos et pysty saamaan opintolainaa ja opintotukea.

Jokseenkin vääjäämätöntä. En näe mitään laillista perustetta jättää ketään ilman mitään tukea. Jos ei saa rahaa muualta, niin eivät voi Kelassa tehdä muuta kuin kehottaa hakemaan töitä, joilla rahoittaa opiskelut. Jos en hae, niin joutuvat maksamaan toimeentulotukea.