Serkkuni perheellä rahallisesti tiukkaa tällä hetkellä...
Ja haluaisin auttaa, vaikka itsekin olen pienituloinen ja ei niin varakas. Saan kuitenkin veronpalautuksia ihan kivasti ja säästössä on vähän rahaa, joten ei olisi minulta paljoa pois. Heillä on pieniä lapsia ja yllättäen työttömyyttä molemmilla vanhemmilla, asuntolainat ym tietysti jne. Koskaan eivät valita mutta toki ovat asiasta maininneet. Miten voisin auttaa edes vähän? Olen ajatellut, että ostaisin lapsille joululahjoiksi ne "isoimmat jutut" mitä toivovat ja jotain syömisisä tms. voisin tähän satsata noin 200-300 euroa eikä haittaa vaikka menisi ylikin. Onko tyhmä idea? Miten muilla tavoilla voisin auttaa ja kehtaanko ottaa edes puheeksi vai tuntuuko kiusalliselta?
Kommentit (7)
No riippuu kyllä teidän välisestä suhteesta? Omaa serkkuani näen satunnaisesti sukujuhlissa ja pitäisin outona, jos hän mulle antaisi rahaa tai lahjoja lapsilleni. Jos teillä on serkkusi kanssa läheiset välit, niin sittenhän voit ottaa asian puheeksi ja kysyä miten voit auttaa.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 12:55"]
No riippuu kyllä teidän välisestä suhteesta? Omaa serkkuani näen satunnaisesti sukujuhlissa ja pitäisin outona, jos hän mulle antaisi rahaa tai lahjoja lapsilleni. Jos teillä on serkkusi kanssa läheiset välit, niin sittenhän voit ottaa asian puheeksi ja kysyä miten voit auttaa.
[/quote]
No joo, olemme kyllä läheisiä tämän serkun kanssa ja olen yhden lapsen kummikin. Silti mietityttää miten ihminen reagoi jos kysyn asiaa, kun siis en itsekään ole mikään kroisos :) Ihan vaan jotenkin haluaisin auttaa juuri esim joulussa, mikä on heille tärkeä juhla.
Olet todella välittävän ja empaattisen kuuloinen ihminen, hienoa, että kaltaisiasi on olemassa. Sinulla ei kuitenkaan ole mitään velvollisuutta auttaa rahallisesti. Tuo on tosin hyvä idea, että jos haluaa auttaa niin ostaa mieluiten lapsille jotain, esim. kivat joululahjat. Vanhempien auttaminen suurilla summilla tuntuisi enemmänkin karhunpalvelukselta. Heidän olisi nyt tärkeää tottua ja sopeutua pienempiin tuloihin, että oppivat käyttämään rahaa oikein tuloihinsa nähden. Eivät yksinkertaisesti voi elää samaan malliin kuin ennen. Kyllä heillä varmasti on mahdollista saada rahat riittämään, kunhan jättävät turhat ostokset pois ja karsivat menoista.
T. Viiden henkilön perheen vanhempi, tulot n. 2000 e/kk, vanhemmat kotona ja hyvin pärjätään, säästöönkin jää. Emme saa sossutukia.
Veyäisin rajan siihen, että jos serkkusi avautuu sinulle ja kertoo perheensä rahahuolista, kysyisin miten voin auttaa. Jos olet kuullut näitä rahahuolijuttuja muilta sukulaisilta, en ottaisi puheeksi.
Kiitos vastauksista! :) Kyllä serkku on asiasta maininnut minulle, mutta ei millään tavalla valittanut ja on ihan onnellinen ihminen noin muuten, ihanat lapset yms. Mutta toki asuntoasiat ym painaa päälle ja lapset kuluttaa (harrastukset ja muut), joten tiukempaa tulee olemaan aika tavallakin. Se siinä onkin että hän on ihminen joka ei valita mutta murehtii yksikseen senkin edestä :/
Ehkäpä otan asian puheeksi niin että kerron saavani vähän veronpalautusta ja haluaisin heidän lapsille "antaa" siitä osan eli ostaisin ne toivotuimmat lahjat, jotka on usein aika kalliitakin (videopelit, legot ym). Näin se ei kuulosta ehkä niin kiusalliseltakaan. t. ap
Olet niin hyväsydämisen kuuloinen et raskaushuuruissa meinas tulla tippa linssiin.